Intel slutar utveckla Tejas?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w1per
Det här var INTE bra, AMD kommer få ett bätre läge vilket kommer gör att dom kommer kunna hålla högre priser =/

Idag gör Intel snabba men varma processorer (prescott). Om de går över till kalla och snabba så förstår jag inte hur det skulle ge AMD en fördel

Om det är en vidareutveckling av tualatin så är det mycket positivt med tanke på hur varm prescott blir.

Tänk själv en Tualatin på 2GHz, tillverkad i 0.065, med 256kB L1-cache, 2MB L2-cache och dual-core. Det hade varit nåt

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Gigabyte RTX 2080 Gaming OC, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Sitter med en bärbar pentium M 1400Mhz med 400Mhz bus 1Mb L2 cache SSE2 och 512Mb PC2100.
Vet inte hur den presterar i spel mm men i sifoft sandra bencchar den som en P4 2.0-2.4Ghz där i mellan så tippar effecktivt 2.2Ghz syntetiskt i alla fall. Kompilerade xorg på den och tog runt 54Min å min 2400+ på 2Ghz med 768Mb PC2100 tog runt 1h alltså snabbare till min förvåning. P4 om jag inte mins fel behövs minst 2.4Ghz testade mot kompisens P4 2.4 @2.88Ghz för å matcha min 2400+ så Pentium M är JÄVLIGT snabb vad det värkar som bara haft den sen i måndags men imponerad så intel kan nog lätt slå sina P4:or om Pentium M nåt en bit över 2Ghz.

Enligt intels kommande PR märking kommer celeron vara low range, P4 mide range och Pentium M vara high end med högsta PR nummer villket förvånade mig då men kan förstå det i dag om dom ahr planer på att gå över till en pentium M baserad version till desktops/servers mm tror det kan vara en smart lösning.

Vi får väll se.

Permalänk
Glömsk

Ett jävla ord till om "MrTT" och folk kommer att stängas av.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Kul, spännande och nödvändigt. Hoppas bara att Intel kan komma med en ersättare till Tejas i vettig tid, jag tror knappast att det är bra om AMD får dominera för mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Idag gör Intel snabba men varma processorer (prescott). Om de går över till kalla och snabba så förstår jag inte hur det skulle ge AMD en fördel

Om det är en vidareutveckling av tualatin så är det mycket positivt med tanke på hur varm prescott blir.

Tänk själv en Tualatin på 2GHz, tillverkad i 0.065, med 256kB L1-cache, 2MB L2-cache och dual-core. Det hade varit nåt

Pentium M (Banias, eller P6+) bygger på P3 Tualatin och P4 architekturerna. Det är ungefär en P3-M med P4:ans QDR Front side bus, större L1 och L2 cache samt nyare features som SSE2 och förbättrad branch prediction. Så det är inget som du behöver tänka dig, det finns Fast såklart inte för desktop-moderkort.

Ang Pentium M:s prestanda så finns det bra jämnförelser här:
http://www.cpuid.org/PentiumM/index.php
I t ex Cpu mark 99 och speciellt i Super PI 1M (Som får samma resultat som 2.4GHz P4:an) är Pentium M 1.3GHz jämnförbart med 2.4GHz P4 NW. Vilket stämmer rätt bra med PAs observationer i kompileringsprestanda.
Alltså så skulle en 2GHz Pentium M kunna vara en motståndare till A64 3200+ i 32bits prestanda.

Permalänk
Medlem

Jag tror det här är rätt väg att gå. Att bara trycka upp frekvensen till absurda nivåer samtidigt som värmeutvecklingen ökar i motsvarande grad håller inte. Dothan är vad jag förstått en bra processorkärna för bärbara datorer, och kan man skapa en processor med motsvarande antal instruktioner per cykel men med den friare designen som desktopsystem innebär har man förmodligen en väldigt bra processor.

Klocka sönder processorerna gör vi så bra själva.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Hur många IPC har AMD respektive Intel?

Frågan är om inte Intel kommer traska förbi AMD på den punkten när de ändå blir tvugna att öka IPC:n.
Det är helt klart spännande tider iaf.

Den som lever får se

Visa signatur

Gränser är till för att tänjas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frallan
Hoppas bara att Intel kan komma med en ersättare till Tejas i vettig tid, jag tror knappast att det är bra om AMD får dominera för mycket.

Nog ingen större risk... Just nu är väl AMD mindre än någonsin, så vi skall nog snarare vara glada att de inte går i konkurs.

EDIT: I och för sig går de ju i alla fall med vinst nu, men när det gäller marknadsandelar så verkar de ligga på runt 15%... Inte bra och faktiskt ganska förvånande med tanke på vilken bra produkt de har i Athlon64:an.

Förövrigt tycker jag att det låter som en bra ide att gå över till Pentium-M. Då ökar definitivt chansen att det sitter en Intel i min nästa maskin. Som jag ser det behöver de dock implementera 64-bitsstöd i processorerna för att göra de verkligt intressanta i förhållande till Athlon64. Sedan kvarstår ju faktum att Intel behöver kräma på rätt bra med klockfrekvenserna för att komma upp i Athlon64s nuvarande prestanda. Vad jag kunnat se är A64 och Dothan ganska jämna "klock-for-klock" så nuvarande klockfrekvenser räcker inte så långt. Med tanke på hur strömsnål Dothan verkar vara tvivlar jag dock inte på att det blir särskilt svårt att öka frekvensen en del.

Ufflo:

Athlon64 ligger väl på 11 IPC och P4 Northwood på 6. Sedan vet jag inte riktigt vad Dothan ligger på, men har för mig det var 11-12...

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Ett jävla ord till om "MrTT" och folk kommer att stängas av.

Vad är det i ovanstående vissa av er inte förstår?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.