NV40 vs. R420 - sammanställning av prestanda

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Vid mätning drar GF6800U likvärdigt mycket effekt som 9800XT (tom lite mindre, förutom vid 3Dspel).

Se
http://www.tomshardware.com/graphic/20040414/geforce_6800-19....
http://www.tomshardware.com/graphic/20040414/geforce_6800-20....

Men X800 Pro/XT är ju energisnålare än 9800 XT!

http://www20.tomshardware.com/graphic/20040504/ati-x800-09.ht...

Skiljer ca 20 W i "2D Idle" mot GF6800U. Eftersom jag antar att det är det läget som är vanligast, så drar en dator som är på 24/7 ca 0,5 kWh mer per dag. På ett helt år ca 180 kWh mer. Med ett elpris på 70 öre/kWh blir det 120-130 kr om året. Skillnaden är något större i 3D-läge, men det används ju ändå inte lika mycket...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badbolll
Ett 6800ultra som är clockat till 450 mhz på gpu spöar ju x800xt.

http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1710.8/

Titta, vinster på all spel ju.

Nice!

Dom där testerna verkar inte vara ett dugg sanna, går emot vad såvitt jag vet alla andras testresultat, även mot UE-modellen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TERdON
Men X800 Pro/XT är ju energisnålare än 9800 XT!

http://www20.tomshardware.com/graphic/20040504/ati-x800-09.ht...

Skiljer ca 20 W i "2D Idle" mot GF6800U. Eftersom jag antar att det är det läget som är vanligast, så drar en dator som är på 24/7 ca 0,5 kWh mer per dag. På ett helt år ca 180 kWh mer. Med ett elpris på 70 öre/kWh blir det 120-130 kr om året. Skillnaden är något större i 3D-läge, men det används ju ändå inte lika mycket...

Oj! Förvånande, men bra. Men jag är ändå inne på Geforce, pga TVtool (annars blir det svartvitt på vår TV).
När släpps Geforce 6800GT? Den kommer antagligen bli strömsnålare och tillräckligt snabb....

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Dom där testerna verkar inte vara ett dugg sanna, går emot vad såvitt jag vet alla andras testresultat, även mot UE-modellen.

Japp, håller med.

Här är firingsquads benchmark av FarCry med 6800UE t ex: http://www.firingsquad.com/hardware/geforce_6800_ultra_extrem...

hothardware testar också X800XT mot 6800UE: http://www.hothardware.com/viewarticle.cfm?articleid=517

Permalänk
Medlem

Vem har tagit fram standarden Pixel shader 3.0? Microsoft?
I vilket fall som verkar nVidia mer framtidssäkrat, dessutom har de bättre stöd för linux om man vill köra det (också).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Mitt nästa kort blir iaf nvidia. Detonator och tvtool väger över då prestandan är bra hos båda.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin
Mitt nästa kort blir iaf nvidia. Detonator och tvtool väger över då prestandan är bra hos båda.

Är du också i behov av TVtool?
Skulle vilja veta vilka TVchip 6800 kör, man kanske kan köra sin gamla TVtool 6.8?
datorbutiken förbereder för PNY GF6800 by the way

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Är du också i behov av TVtool?
Skulle vilja veta vilka TVchip 6800 kör, man kanske kan köra sin gamla TVtool 6.8?
datorbutiken förbereder för PNY GF6800 by the way

Jopp. svartvitt o fult all the way med ati.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem

känns som att det som är billigast kommer vara vinnaren, båda har ju prestandard så det räcker. är en sån jäkla hysteri om vad som är snabbast.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Dom där testerna verkar inte vara ett dugg sanna, går emot vad såvitt jag vet alla andras testresultat, även mot UE-modellen.

Efter vad jag läst på Hardware analysis forum använde sig skribenten av 61.11 (som många andra inte ville göra pga av påstådda "optimeringar"), varav de höga poängen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badbolll
Ett 6800ultra som är clockat till 450 mhz på gpu spöar ju x800xt.

http://www.hardwareanalysis.com/content/article/1710.8/

Titta, vinster på all spel ju.

Nice!

jag skiter i om jag har 50 eller 60 fps, sålänge ett spel inte ser ut som det gör på bilden här

http://www.hardocp.com/image.html?image=MTA4MzU2NDE4OTg4OEFka...

kolla bara 6800ultra *Ryser*

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Japp, håller med.

Här är firingsquads benchmark av FarCry med 6800UE t ex: http://www.firingsquad.com/hardware/geforce_6800_ultra_extrem...

hothardware testar också X800XT mot 6800UE: http://www.hothardware.com/viewarticle.cfm?articleid=517

hur vet du att dina tester som du visar stämmer då ? kan lika gärna vara det den andra killen visar som är sant....

man köper det som är billigast och bäst ! har ändå inte tänkt byta än, har nog tänkt vänta ett bra tag tills dom släpper alla sina nya kort.....väntar starkt på nv45..

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin
Jopp. svartvitt o fult all the way med ati.

Jag har haft 4 ATI kort och ett par Nvidia kort.
Den enda gången jag har sett det nödvändigt att använda tvtool var innan geforce ti serien då nvidia bara hade en RAMDAC på sina highend kort (konstigt nog så hade de två RAMDACs på sina budget kort), för att få ut en bild på både tv och skärm. (ATI klarade detta utan tvtool när de bara hade en ramdac).

Vad är det för fördel med och använda det förlegade programmet idag? Kör ATI nu så jag har ingen aning.

Mina kompisars FX kort har utmärkt tv-ut utan tvtool så har mina senaste ATI kort oxå. Svartvita bilder är oftast inställningsfel eller nyttjande av fel kablar.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahoof
JO, tänkte göra en liten jämnförelse på hur mycket man kan spara i el genom att köpa ett ATI.

nVidias kort behövde ju ett 480 Watts nätagg och ATI ett 300 Watts.

Säg att datorn står på 12 timmar om dygnet i 30 dagar, det blir 360 h

säg ett elpris på i runda slängar 70 öre kWh.

480 W = 0.48 kW
300 W = 0.30 kW

nVidia 360*0.48*0.7 = 121 :-

ATI 360*0.30*0.7 = 75 :-

121-75 = 46:-

Per år: 46*12 = 552:-

Blir ju en del pengar.
Nu drar ju inte grafikkortet så här mycket hela tiden, men man får sig iallfall en liten tankeställare, eller hur ??

Nu är det iofs så att bara för att nätagget är på 480watt så drar det inte 480watt Mitt 340watts nätagg maxar runt ~200watt (som det drar ur mina eluttag).

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeqvist
hur vet du att dina tester som du visar stämmer då ? kan lika gärna vara det den andra killen visar som är sant....

man köper det som är billigast och bäst ! har ändå inte tänkt byta än, har nog tänkt vänta ett bra tag tills dom släpper alla sina nya kort.....väntar starkt på nv45..

Därför att det skiljer sig från alla andra tester jag sett. Kan ju vara så att alla andra har fel och den testen är rätt men det känns knappast troligt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av katanaa
jag skiter i om jag har 50 eller 60 fps, sålänge ett spel inte ser ut som det gör på bilden här

http://www.hardocp.com/image.html?image=MTA4MzU2NDE4OTg4OEFka...

kolla bara 6800ultra *Ryser*

usch, det var det värsta jag sett!! ne nu blir det ett ati kort, vill inte ha en sådan skit kvalité på ett så pass dyrt kort. Nvidia borde skämmas!

Visa signatur

-”It’s amazing to think that we’ve come so far as to put man into space and beyond, that we still cannot cut cheese without risking amputation of our own hands/fingers. A bit sad really...” - Film11

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av katanaa
jag skiter i om jag har 50 eller 60 fps, sålänge ett spel inte ser ut som det gör på bilden här

http://www.hardocp.com/image.html?image=MTA4MzU2NDE4OTg4OEFka...

kolla bara 6800ultra *Ryser*

Suck ännu en bild från Farcry

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anCOOL
Suck ännu en bild från Farcry

Numera är Farcry patchat och fungerar felfritt i och ändå samma piss bildkvalla med ett G6800U.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cove
Jag har haft 4 ATI kort och ett par Nvidia kort.
Den enda gången jag har sett det nödvändigt att använda tvtool var innan geforce ti serien då nvidia bara hade en RAMDAC på sina highend kort (konstigt nog så hade de två RAMDACs på sina budget kort), för att få ut en bild på både tv och skärm. (ATI klarade detta utan tvtool när de bara hade en ramdac).

Vad är det för fördel med och använda det förlegade programmet idag? Kör ATI nu så jag har ingen aning.

Mina kompisars FX kort har utmärkt tv-ut utan tvtool så har mina senaste ATI kort oxå. Svartvita bilder är oftast inställningsfel eller nyttjande av fel kablar.

Det är TVn som det är fel på.
Har tom testat o byglat två kablar i SCARTen för det har hjälpt några.
TVn är rätt så ny o det det är bra ljud o det är onödigt att byta ut då kostar för mycket...

Det jag gör med TV tool är att öka Color carrier signalen från kortets TV-out till TVns SCART.
Om det går göra samma sak med ATI skulle det vara lika intressant som ett nVidia.
Är det nån som har koll om det går att göra så????

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Det är TVn som det är fel på.
Har tom testat o byglat två kablar i SCARTen för det har hjälpt några.
TVn är rätt så ny o det det är bra ljud o det är onödigt att byta ut då kostar för mycket...

Det jag gör med TV tool är att öka Color carrier signalen från kortets TV-out till TVns SCART.
Om det går göra samma sak med ATI skulle det vara lika intressant som ett nVidia.
Är det nån som har koll om det går att göra så????

Är du säker på att det är tvn ? har aldrig hört talas om det felet innan, de flesta brukar glömma o ställa om från NSTC till PAL, vilket resulterar i svartvit bild.

Kör du s-video kabel direkt ifrån graffet till scarten, och kopplar den till en tv som inte klarar s-video blir bilden svarvit. Då måste man använda den medföljande RCA omkopplaren o köra RCA-SCART för att få färg.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cove
Är du säker på att det är tvn ? har aldrig hört talas om det felet innan, de flesta brukar glömma o ställa om från NSTC till PAL, vilket resulterar i svartvit bild.

Kör du s-video kabel direkt ifrån graffet till scarten, och kopplar den till en tv som inte klarar s-video blir bilden svarvit. Då måste man använda den medföljande RCA omkopplaren o köra RCA-SCART för att få färg.

Jag kör PAL B (det finns många olika PAL, men känner inte till skillnaden mellan dem).
Kabeln har S-video till graffet o SCART till TVn.
Det fungerar utan TVtool till min 14" TV, så ja det är TVn som är jobbig.
Det är en Tandberg...den har dock en S-VHS kanal (AV1 SVHS kanalen väljs).
Vad är RCA omkopplare och RCA-SCART?

Off topic:
Den piper också, men det ska kunna avhjälpas genom att trycka på transistorer o kondensatorer med ett ej ledande verktyg (tex en trä-pinne) när TVn är på o sedan fästa det som sitter löst när TVn är av (lösa transistorer och/eller kondningar kan orsaka pip-ljud, en bekant fäste detta med Tippex på sin TV).
Inte gjort det för det slutar efter ca en timmes användning o vill inte riskera att TVn förstörs helt (troligen fästs av värmen genererad av TVn).

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Jag kör PAL B (det finns många olika PAL, men känner inte till skillnaden mellan dem).
Kabeln har S-video till graffet o SCART till TVn.
Det fungerar utan TVtool till min 14" TV, så ja det är TVn som är jobbig.
Det är en Tandberg...den har dock en S-VHS kanal (AV1 SVHS kanalen väljs).
Vad är RCA omkopplare och RCA-SCART?

Off topic:
Den piper också, men det ska kunna avhjälpas genom att trycka på transistorer o kondensatorer med ett ej ledande verktyg (tex en trä-pinne) när TVn är på o sedan fästa det som sitter löst när TVn är av (lösa transistorer och/eller kondningar kan orsaka pip-ljud, en bekant fäste detta med Tippex på sin TV).
Inte gjort det för det slutar efter ca en timmes användning o vill inte riskera att TVn förstörs helt (troligen fästs av värmen genererad av TVn).

RCA kablar är de kablar som har samma anslutning som kabeln mellan t.ex. cd-förstärkare.
Det låter onekligen som du fått tag i en rätt kass tv, men det skadar inte att testa.
Det skall ha följt med en S-video-RCA konverterare till ditt graffe, tryck dit den, koppla RCA kabeln i den gula porten på scarten o kolla ifall du får färg.

hoppas det hjälper, annars får du nog dras med tvtool

On topic:

Så som det ser ut nu, så hade jag valt ett X800XT över ett 6800U, då det är snabbare och bara kräver en strömkontakt.

Hade jag valt i lowhighend hade jag med all största säkerhet valt ett 6800GT över ett X800PRO.

Anledning:
En strömkontakt, antagligen bättre överklockningsresultat (mer per MHz) + att man får SM3.0 på köpet

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk

Varför ska Nvidia sluka så mycket el? Jag hatar saker som drar mycket el, det är direkt osnyggt.

Visa signatur

En gång, när en som jag känner var i Afrika för att vaska guld, då såg jag en svan!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cove
RCA kablar är de kablar som har samma anslutning som kabeln mellan t.ex. cd-förstärkare.
Det låter onekligen som du fått tag i en rätt kass tv, men det skadar inte att testa.
Det skall ha följt med en S-video-RCA konverterare till ditt graffe, tryck dit den, koppla RCA kabeln i den gula porten på scarten o kolla ifall du får färg.

hoppas det hjälper, annars får du nog dras med tvtool

On topic:

Så som det ser ut nu, så hade jag valt ett X800XT över ett 6800U, då det är snabbare och bara kräver en strömkontakt.

Hade jag valt i lowhighend hade jag med all största säkerhet valt ett 6800GT över ett X800PRO.

Anledning:
En strömkontakt, antagligen bättre överklockningsresultat (mer per MHz) + att man får SM3.0 på köpet

Jag fick bara en typ 20 cm lång S-video till S-video kabel till mitt kort (Geforce256).
SVideo til SCART som jag har nu köpte jag seperat...
Har även en Svideo från graffet till Gul Video in till TVn om det är det du menar med RCA...men nej det funkade inte heller....

On topic:
Det blir ett 6800GT, AMD64, nforce3 250GB socket939 till mig.
SM3.0 vet jag ej vad är, men GF6800 har stöd för PS3.0 det har inte X800, tror nVidia är mer framtidssäkrat, såsom AMD64 är...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Satt och kollade på den där sidan som var länkad i topic. En fundering dök upp, hur kommer det sig att ATI har bäst prestanda i CoD när Digit-Life testade det och GF vann hos dom andra??? Tittar man i tabellen så finns det flera exempel. Har dom inte haft likadana G-kort? Eller drivrutiner? Eller är dom trovärdiga överhuvudtaget?
Känns faktiskt som om vissa har "favorit" tillverkare.
Om GF har 20-30 mer fps i CoD hos en testare borde GF ha det hos dom andra med, om dom har samma grafikdrivare. Eller skall man kolla vilka hårdvaror för övrigt som testarna har? Tycker mig se att de med Intel CPUs har fördel när dom har GF. ATI tycks gilla AMD. Kan vara jag som är helt ute och seglar, men man har lite funderingar...

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard