Sassers skapare gripen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Irlut: Hålet överlevde två operativsystemslanseringar WinNT4->Windows2000->WindowsXP detta tolkar iallafall jag som att det rör sig om återanvändning av kod, dvs kod om dom inte har varit inne och grävt i eftersom dom trodde den var okey. Det är givet att det var klantigt att denna bugg släpptes igenom eftersom det fick de följder det fick men det finns säkerligen fortfarande stora delar av kod i WindowsXP som härstammar från NT4.

Men detta är iallafall sista posten jag gör i ämnet eftersom en moderator har funnit att tråden har tagit en oönskad vinkling vilket jag givetvis respekterar.

Nae, NT4 är inte drabbat.
Självklart rör det sig om återanvänd kod, det gör man i linux också m.fl. Har ju upptäckts hål som funnits länge där också.

Man kan ju inte söka igenom koden konstant hela tiden efter hål. Det är ju väldigt tidskrävande att sitta och leta hål.

Citat:

Mmm, det är ju verkligen alla scriptkiddies och "hackers" fel att Palladium kommer. Det handlar absolut inte om att företagen vill kontrollera allt vi har på våra burkar och allt vi gör med våra burkar.

Sant, men hade det inte funnits några scriptkiddies och hackers så hade det ju knappast funnits en grund för palladium eller något stöd för det för den delen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Sant, men hade det inte funnits några scriptkiddies och hackers så hade det ju knappast funnits en grund för palladium eller något stöd för det för den delen.

Jo, Palladium/DRM har mer att göra med mediarättigheter än säkerhet. De vill bara att du inte ska kunna ladda ner MP3-or och liknande som du inte har betalat för och har din "digitala" signatur... Palladium hade kommit oavsätt hur världen hade sett ut med eller utan script-kiddies...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Irlut: Hålet överlevde två operativsystemslanseringar WinNT4->Windows2000->WindowsXP detta tolkar iallafall jag som att det rör sig om återanvändning av kod, dvs kod om dom inte har varit inne och grävt i eftersom dom trodde den var okey. Det är givet att det var klantigt att denna bugg släpptes igenom eftersom det fick de följder det fick men det finns säkerligen fortfarande stora delar av kod i WindowsXP som härstammar från NT4.

Men detta är iallafall sista posten jag gör i ämnet eftersom en moderator har funnit att tråden har tagit en oönskad vinkling vilket jag givetvis respekterar.

For the record finns det kod från 16bit-tiden kvar. Rätt underhållande

I och med klagomålen så får vi enas om att vara oense då. Vill du ta det privat kan du gärna kontakta mig via valfritt medium.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut

Jag vet inte var du vill komma med det uttalandet, då det är en fullständigt meningslös jämnförelse.

Jämförelsen är verkligen inte meningslös, på ditt sätt att resonera så är alltså Linux / BSD också värdelösa då de faktiskt råkar ut för krascher ibland, något ingen kärnkraft-tekniker eller stridspilot råkat ut för i de OS som ligger i deras maskiner. Antalet levande, osmittade windows maskiner kommer alltid att vara större än antalet levande osmittade **nix-maskiner så länge det är så lätt att skydda sig mot angrepp i windows som det är idag. Kort sagt, windows är ett bättre mera lättanvändt system än vad både Linux och BSD någonsing (hmm, nåja, inom överskådlig framtid) kommer att vara. Många påstår att windows är osäkert, men det är inte sant, det är användare och administratörer som gör systemen osäkra, jag skulle själv på mindre än ett par timmar kunna ta kontroll över merparten av nätverket på jobbet om jag ville, det beror på klumpiga admins och usla användare med för höga behörigheter. Linux, AS 400, Novell och Windows är representerat på nätverket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut

Se till andelar av respektive userbase istället.

Visst, men det kan väl bero på att kompetenskraven för att köra **nix är något högre än de som köper datorn förinstallerad på företagsköp, eller vad tror du?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Irlut

Med samma argument kan man hävda att det är en fördel - då chansen är större att hålet upptäcks i och med den större kodarskaran. Argumentet fungerar alltså åt bägge håll

Visst, men med sluten källkod är du tvungen att pröva dig fram för att hitta bristerna, det är tidsödande och man kan inte avfärda någon otestad möjlighet alls. En duktig utvecklare som spenderar 50% av sin tid med att leta nya fel i windows och andra halvan med att leta fel i **nix lär hitta betydligt fler fel i **nix. Så att resonemanget är sant köper jag men att det skulle bli bättre för det är lite väl otroligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron
Jag förstår inte riktigt varför virusskaparen ska omhändertas? Jag påstår att det borde vara företag som har drabbats av viruset som borde omhändertas.
Har man så pass dålig säkerhet på sina företag ut mot nätet få man skylla sig själv. Sedan kanske det börjar visa sig mer och mer hur M$ Windows burkar inte är så lämpade för kritiskt arbete som att försvara ett företag mot yttre hot eller överhuvudtaget kunna användas i vanligt kontorsarbete utan att drabbas av virus, satsa hellre på en säkrare/bättre lösning så som någon *NIX-variant.
Jag tycker killen som skapade viruset ska ha stora creds, han visar verkligen hur dåligt ställt det verkligen är hos företag, synd bara att han sitter anhållen hos någon pissig myndighet nu.

Kan inte riktigt hålla med dig på den punkten.
Bara för att en butik (som exempel) inte har speciellt hög säkerhet så får vem som helst komma och råna den? Bara för att visa "hur dåligt ställt" butiken har.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Jo, Palladium/DRM har mer att göra med mediarättigheter än säkerhet. De vill bara att du inte ska kunna ladda ner MP3-or och liknande som du inte har betalat för och har din "digitala" signatur... Palladium hade kommit oavsätt hur världen hade sett ut med eller utan script-kiddies...

Jo, men anledningen till varför de bara kan trycka upp det i ansiktet på folk är pga. att det finns en massa virus och skit.

Skulle inte virus existera skulle de nog få lite problem att marknadsföra palladium när det bästa argumentet de har är att ingen kan kopiera musik längre...
Eller att man inte kommer att kunna se på hyrd film mer än en gång.

Visst kommer företagen alltid att villja ha kontroll över konsumenterna. Och på grund utav virus m.m. så har de en bra grund att stå på. Nu är trotts allt motståndet mod palldaium rätt stort (tänk dig då hur stort motståndet skulle vara i en virusfri värld - då skulle inget utav de tänkbara försäljningsargumenten som man idag pratar om finnas).

Eftersom företag *alltid* strävar efter kontroll så kanske de skulle lyckas i en virusfri värld också, men då skulle det ske under en lång övergångstid en bra bit in i framtiden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rattmuff
[B]Jag förstår inte riktigt varför tjuven ska omhändertas? Jag påstår att det borde vara företag som har drabbats av inbrottet som borde omhändertas.
Har man så pass dålig säkerhet på sina företag ut mot gatan får man skylla sig själv.

Jag tycker killen som gjorde inbrottet ska ha stora creds, han visar verkligen hur dåligt ställt det verkligen är hos företag, synd bara att han sitter anhållen hos någon pissig myndighet nu.

Varför har vi lås? Jo, bland annat för att skydda oss mot brottslingar som går på gatan.
Om du har ett företag utan lås på sina dörrar så vet du också vilken risk detta medför, blir det inbrott har du till stor del att skylla dig själv eftersom du inte har gjort något för att skydda dig. Dessutom kanske andra företag ligger i samma byggnad som drabbas lika mycket.

Visa signatur

"People who invent random theories which only defend the vendor must have
been beaten as children. Beaten with sticks."
- Theo de Raadt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron
Varför har vi lås? Jo, bland annat för att skydda oss mot brottslingar som går på gatan.
Om du har ett företag utan lås på sina dörrar så vet du också vilken risk detta medför, blir det inbrott har du till stor del att skylla dig själv eftersom du inte har gjort något för att skydda dig. Dessutom kanske andra företag ligger i samma byggnad som drabbas lika mycket.

Och därför tar myndigheterna hand om honom...

Han har fortfarande ingen rätt att sprida sånthär bara för att windows har ett hål...

EDIT:
Om jag låter balkongdörren vara öppen på första våningen och går hemifrån så har ju nån fortfarande inte rätt att gå in till mitt hus..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Opteron
Varför har vi lås? Jo, bland annat för att skydda oss mot brottslingar som går på gatan.
Om du har ett företag utan lås på sina dörrar så vet du också vilken risk detta medför, blir det inbrott har du till stor del att skylla dig själv eftersom du inte har gjort något för att skydda dig. Dessutom kanske andra företag ligger i samma byggnad som drabbas lika mycket.

Skylla mig själv att idioter går in och stjäler från mig? Visst jag kunde gjort mer för att försöka förhindra det, men det gör det inte mer rätt av den kriminella.

Flygkaparna som kapade planen och körde in i WTC, ska de också ha "stora creds" för att dem vissade "hur dåligt ställt det verkligen är hos företag".

Dessutom så ska flygbolagen ha skit för att de inte gjorde tillräckligt mycket för att skydda sig emot kapningar och på grund av det så dog massor av folk, de ska dessutom betala för wtc tornen.

Eller vad säger du? (jag förstår att de döda vilket gör det mer fel, men fortfarande samma resonemang)

Visa signatur

"Yttrandefriheten bör begränsas för dem som dolt eller öppet förespråkar narkotika." - Widar Andersson (s), Källa: Hassela agitation -96
"Övertygelser är ett större hot mot sanningen än lögnen." - Friedrich Nitzche

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trash
Många påstår att windows är osäkert, men det är inte sant, det är användare och administratörer som gör systemen osäkra, jag skulle själv på mindre än ett par timmar kunna ta kontroll över merparten av nätverket på jobbet om jag ville, det beror på klumpiga admins och usla användare med för höga behörigheter. Linux, AS 400, Novell och Windows är representerat på nätverket.

Om en hustyp självantänder efter ett år om man inte trycker på en gömd knapp Är det rimligt? Isåfal kan man åtminstonde bli informerad om det när man köper huset...

Och varför skulle du ta över merparten av nätverket? Du skulle nog kunna ställa till med en hel del oreda på andra sätt också. Men jag tycker man ska kunna lita på sina anstälda..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gröna Bananer
Egentligen ska man väl inte klaga på Windows. Åtminstone inte vi som spelar spel på våra datorer. Om inte Microsoft skulle ha monopol så skulle det bli som på konsolmarknaden, det vill säga man skulle behöva ha en jäkla massa OS på sin dator för att kunna spela allt. Vill man spela allt bra på konsolsidan, mäste man ju i princip äga varenda konsol som finns

Ja tänk vad bra det vore om det bara fanns gamecube att välja på. Tycker du inte om handkontrollen? Du måste ju inte spela spel...
Jag tycke rdet är bra att man kan välja konsol efter vad man vill ha. Jag hinner ändå inte spela alla spel som kommer ut....

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Om en hustyp självantänder efter ett år om man inte trycker på en gömd knapp Är det rimligt? Isåfal kan man åtminstonde bli informerad om det när man köper huset...

Och varför skulle du ta över merparten av nätverket? Du skulle nog kunna ställa till med en hel del oreda på andra sätt också. Men jag tycker man ska kunna lita på sina anstälda..

Har du en bil så är du skyldig att hålla den körduglig, och huset måste du också underhålla. Fördelen med windows jämfört med ett hus är att någon annan har gjort jobbet och det enda du behöver göra är att trycka på en knapp som blinkar och gör sig synlig varje gång du går in genom ytterdörren om det är något som behöver fixas.

Citat:

Ja tänk vad bra det vore om det bara fanns gamecube att välja på. Tycker du inte om handkontrollen? Du måste ju inte spela spel...
Jag tycke rdet är bra att man kan välja konsol efter vad man vill ha. Jag hinner ändå inte spela alla spel som kommer ut....


Välja konsol efter vad man vill ha?
Alla tillverkare slås om att få titlar exklusiva. Det finns alltid andra bra spel på andra konsoller som just din saknar och tvärt om.
Klart att det är bättre om det finns en konsoll som fixar alla spel (teoretiskt nu), bara för att den kan spela alla spel så måste du ju inte köpa alla.

Permalänk

Jag kan hålla med om att exklusiva spel är irriterande. Men om dom vill så kan dom ju göra till flera konsoler. Jag tycker det är bra att det finns alternativ. Det gör också att dom blire mer motiverade att göra bra produkter eftersom dom inte vill förlora marknadsandelar.
(fast jag har egentligen ingen aning aftersom jag bara spelar på pc, i windows xp.. )
Det är IOFS så att speltilverkarna skulle göra spelen kompatibla med linux och mac om det fanns fler användare... Titta bara på ut04, fungerar till linux, altså går det. Det är bara användarna som saknas...

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

hurfan kom vi in på spel?!?!?!
Nää börjar bli dags att avmarkera denna tråd Innan man blir tilldelad en varning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sebastianj
Om en hustyp självantänder efter ett år om man inte trycker på en gömd knapp Är det rimligt? Isåfal kan man åtminstonde bli informerad om det när man köper huset...

Och varför skulle du ta över merparten av nätverket? Du skulle nog kunna ställa till med en hel del oreda på andra sätt också. Men jag tycker man ska kunna lita på sina anstälda..

För det första så är det inte ett hus du borde jämföra med, alla envisas med att göra dessa helt felaktiga jämförelser men: Ett hus i trä bör målas med jämna mellan rum för att inte ruttna, ett hus av tegel måste dräneras med jämna mellanrum för att inte ruttna.

För det andra så är knappen inte gömd, den är på per default och första gången man startar windows så får man ställa in det precis hur man vill ha det, vill du snacka om dolda knappar så kolla på en default-installation av red hat som har massor av totalt onödiga tjänster igång.

Varför jag skulle vilja ta över nätverket vet jag inte, jag påstår enbart att det skulle vara genomförbart, och med tanke på hur hög säkerhet vi ändå har i jämförelse med MÅNGA andra företag så blr man lite mörkrädd. Ingen har något att frukta från mitt håll, jag har inget intresse av att skriva ett virus eller att genomföra en insiderkupp.

[I]On topic:[/I]

Det är grymt synd om killen som antagligen genom oförstånd skapat viruset i fråga och sedan åkt dit, det är också oherhört klumpigt av honom att göra det. Jag försvarar inte hans handling som sådan men jag anser att makt-eliten överreagerar mot den här formen av otyg istället för att lära av den. För varje individ som en gång fått ett virus på halsen borde företag som Panda och Symantec sälja minst en licens om användare överlag hade haft något bakom pannan. Tyvärr är merparten av användarna och administratörerna i världen supermän som tror på "sin" lösning och inte har vett att patcha upp system i drift. Att de dessutom delar ut webaccess till vem som helst är också ett tecken på okunnighet, alla behöver inte kunna läsa aftonbladet för att kunna sköta sitt jobb.

Permalänk
Medlem

"Personligen tycker jag att det är väldigt skönt att virusskaparna omhändertas av myndigheterna. Snart kanske vi till och med ser ett slut på virusplågan."

ojoj, BS.

Visa signatur

Chieftec Big Tower Black - Asus P4C800-E Deluxe Rev. 2 - Intel P4C SL78Z 3.00GHz@4.09GHz - Hightech Radeon 9800Pro 256MB - Geil PC3700 Golden Dragon 2x512MB - Western Digital Raptor 36GB S-ATA 10K - 2x Maxtor 120GB P-ATA - Seagate 160GB S-ATA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Bullshit... Den hjälper inte mot ett skit... Testa att göra en ren installation med XP, dra på inbyggda brandväggen och koppla upp dig mot nätet så kan jag garantera att du har Blaster/Sasser inom 20 sekunder på din XP-burk...

Stämmer bra, efter varje nyformatering (jag har ofta min FW i routern av då) får jag BLaster/Sasser/Liknande EXAKT samma sekund som jag kopplar upp mig mot internet. Varför? För att det finns miljoner av n00biga idiotanvändare som inte gör av med sina virus utan låter dom ligga kvar och/eller spridas vidare.

Echo: Piratkopiering är en mycket bra grund för palladium (ur företagssyfte).

Visa signatur

A64 3400+ | Neo-FIS2R K8T800 | 2x 512mbmb DDR533 | Radeon X800 Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fatalist
Stämmer bra, efter varje nyformatering (jag har ofta min FW i routern av då) får jag BLaster/Sasser/Liknande EXAKT samma sekund som jag kopplar upp mig mot internet. Varför? För att det finns miljoner av n00biga idiotanvändare som inte gör av med sina virus utan låter dom ligga kvar och/eller spridas vidare.

Ja, men du får inte Blaster/Sasser/Liknande om du slår på brandväggen........

Citat:

Echo: Piratkopiering är en mycket bra grund för palladium (ur företagssyfte).

Jo det är klart, men det är fortfarande inget argument för varför konsumenterna skulle villja ha palladium.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSX
Om en finnig årtonåring kan koka ihop något i sitt sovrum som slår ut en herrejöses massa Windows burkar så är det något fel med OS:et

Windows suger!

Microsoft är ett skämt!

När skall folk fatta detta???

haha, som sagt, om du fick sasser var du för lat för att patcha upp ditt system.

Visa signatur

Dagens visa: Fibes, oh Fibes - This City's Got No Boulevards

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. Dillsill
haha, som sagt, om du fick sasser var du för lat för att patcha upp ditt system.

Det går inte att få Sasser på OSX, hur mycket jag än försöker. Pacha systemet går inte heller. OS X måste vara värdelöst.

Visa signatur

Yepp, it´s 1984

Permalänk
Medlem

Ser man på även solen har sina fläckar;)
http://news.com.com/Mac+OS+fix+fails+to+plug+security+hole/21... Det är dock fixat nu, men det är trots allt ett bevis att även osx som enligt vissa i tråden skulle vara 100% säkert precis som alla OS inte alls är det.
http://news.com.com/Apple+patches+%27critical%27+OS+X+flaw/21...

Edit: Ett "riktigt" macrovirus som attackerar os x verkar nu vara ute i det vilda. http://news.com.com/Mac+users+face+rare+virus/2100-7349_3-542...

Visa signatur

/havoc