Permalänk
Melding Plague

Intel i915

<b class="red"><font style="font-size: 10pt">Intel i915</b></font> <small class="small">tisdag 18 maj av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a><br /></small>
<a href="http://www.tbreak.com/reviews/article.php?id=305" target="_blank" >TBreak</a> har fått tag i lite information om Intels kommande moderkortskrets i915 som även är känt under namnet Grantsdale. De har satt ihop ett schema där det förklaras vad den nya moderkortskretsen erbjuder och stödjer.
<br />
<br />Det mesta är dock känt, som DDR2-533-minnesstöd, endast PCI-Express (1x PCI-E x16 samt 4x PCI-E x1)-stöd och ljudcodec:en Azalia. Det verkar endast som i915 stödjer processorer med 800 MHz effektiv systembuss (200x4 MHz QDR) och inte 1066 MHz som rapporterats tidigare. Det som är intressantast är Azalia-ljudcodec:en som jämfört med AC`97-standarden och ser rätt revolutionerande ut.
<br />
<br />Att notera är att informationen endast behandlar i915 (Grantsdale) och inte i925 (Alderwood) som det bland annat ryktats ska stödja 1066 MHz systembuss samt DDR2-667-minne.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://www.tbreak.com/reviews/article.php?id=305" target="_blank" >TBreak</a>.<p>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
<tr><td width="50%"><small class="small"> </small></td>
<td width="50%"></td></tr></table><p>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Besviken på intel att de fortfarande kör med dessa codecs... Ge mig en aspu... Verkar dock vara mycket bättre än det gammla ljud-systemet! Men I 925 vekar mer intressant, kan mycket väl tänka mig att jag köper ett nytt moderkort med det när det kommer, om även det har stöd för vanligt ddr minne.

Permalänk
Medlem

Det står där att i915 bara stödjer LGA 755 och bara ddr2 minnen men på cebit så visade asus upp ett moderkort baserat på i915 som heter ASUS P4GD1 som är för socket 478 och ddr.

Visa signatur

4 8 15 16 23 42

Permalänk
Medlem

står även tejas baserade cpu:er, men tejas är väl skrotat?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Small
Besviken på intel att de fortfarande kör med dessa codecs... Ge mig en aspu... Verkar dock vara mycket bättre än det gammla ljud-systemet! Men I 925 vekar mer intressant, kan mycket väl tänka mig att jag köper ett nytt moderkort med det när det kommer, om även det har stöd för vanligt ddr minne.

Samarbetar inte Intel med Dolby för detta codec? Hörde någonstans att det skulle stöda output för Dolby Virtual surround, Dolby Digital 5.1 och Dolby Pro Logic IIx (digitalt 7.1). Låter som ett riktigt värstingcodec som kan konkurrera med Creative på allvar.

Permalänk
Avstängd

Men hur bra är ljudkvalitéen då?
Funktioner är ju inte allt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meshugger
Samarbetar inte Intel med Dolby för detta codec? Hörde någonstans att det skulle stöda output för Dolby Virtual surround, Dolby Digital 5.1 och Dolby Pro Logic IIx (digitalt 7.1). Låter som ett riktigt värstingcodec som kan konkurrera med Creative på allvar.

Jag vet inte, men det lär ju fortfarande vara cpu hungrigt, det som stör mig mest. Får väl sluta snåla och köpa mig ett ljudkort ^^

Permalänk
Medlem

Farsan fick hem ett erbjudande om en hempc från HP för någon vecka sen.
I specarna så var det listat just ett i915 moderkort. (inget märke listat) 3,4GHz Prescott som prolle.
Leveransen stod listad i September i år.

Grafikkortet var en pci-express version av nVidia 6800 (kommer inte ihåg vilken modell).
Edit: Det visade sig att det var 6800 Ultra med 256mb ddr3-minnen.

Han själv var inte speciellt sugen, men jag ska arbeta honom lite så att han tar den och jag betalar honom

Kan tilläggas att priset för den var extremt lite.

Vet att det fan e nackskott på att köpa märkes datorer
Men denna var så grymt utrustad till ett sånt bra pris att jag nästan inte kan sluta sukta efter den.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Small
Jag vet inte, men det lär ju fortfarande vara cpu hungrigt, det som stör mig mest. Får väl sluta snåla och köpa mig ett ljudkort ^^

Dolby digital enkodningen lär skötas av southbridgen från vad jag har hört, inte av CPU:n.