Permalänk
Melding Plague

IWill DK8N

<b class="red"><font style="font-size: 10pt">IWill DK8N</b></font> <small class="small">lördag 22 maj av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a><br /></small>
<a href="http://www.iwill.net/" target="_blank" >IWill</a> lanserade i veckan det första nForce3 250-baserade moderkortet för arbetsstationer. Det heter DK8N och har plats för två stycken Opteron-processorer och har totalt åtta minnesplatser för totalt 16 Gigabyte DDR400-minne.<br /><br />Förutom detta har DK8N en AGP-port, fyra stycken PCI-X-portar (inte PCI-Express) samt en vanlig 33 MHz PCI-port. Vi hittar även sex stycken SerialATA-portar via två olika kontrollerkort samt två stycken IDE-portar via Nvidia-sydbryggan. Kort och gott ett fullmatat moderkort för seriösare byggen och CAD/CAM-applikationer.<br /><br />Se en bild på kortet <a href="http://www.sweclockers.com/nyhetsbilder/040522_iwill_dk8n.jpg" target="_blank" >här</a>.<p>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
<tr><td width="50%"><small class="small"> </small></td>
<td width="50%"><p align="right"><a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=287055">Diskutera nyheten</a></p></td></tr></table><p>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bilden funkar inte. Verkar fett nice

Edit; funkar igen

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Så det ska se ut runt en sockel, rent och fint.

Visa signatur

Om ni skriver till mig, var god citera

Permalänk

ge miG!

Visa signatur

||||||||
<|O'_'O|>

Permalänk
Medlem

Vad är det för kontakt förutom ATX kontakten?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Vad är det för kontakt förutom ATX kontakten?

Den heter EPS12V och är tänkt för Server System Infrastructure (SSI)-designade moderkort, genom en 12-volts 8-pinnars strömkontakt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd

nVidia Nordbrygga och AMD Sydbrygga?

Trodde nVidia bara behövde en brygga.

Permalänk

Går den med Fx51 prosesorn?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Optimus_Prime
Går den med Fx51 prosesorn?

om man ska köra dual så måste man köra opteron 2xx serien

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
nVidia Nordbrygga och AMD Sydbrygga?

Trodde nVidia bara behövde en brygga.

AMD PCI-X tunnel och Nvidia sydbrygga med AGP. nForce3 har ju inte stöd för PCI-X annars.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Avstängd

Aha...
Misstänkte att det inte var en vanlig brygga, men AMD tillverkar ju inte HDD-kontrollers så jag var lite fundersam var det kunde va till.
Hade inte en tanke på PCI-X

Permalänk
Hedersmedlem

Det jag är lite nyfiken på är hur den är kopplad...

Om det är samma gamla AMD 8131 och den är kopplad före nForce3 så kommer man att tappa prestanda på AGP bland annat eftersom 8131 bara har 2*8-bitars HT på ena porten, det halverar bandbredden till nForce3-chippet. Är det en ny version med 2*16-bit på båda sidorna är inte det här ett problem.

Det skulle ju gå att koppla den efter nForce3-chippet, men jag tror inte att nForce3 var designad med den möjligheten så den har nog bara en HT-port och den går till processorn.

Ett tredje alternativ vore att koppla PCI-X-bryggan till den andra processorn. Nackdelen här är att man måste ha två processorer i för att kunna använda PCI-X.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Avstängd

Låter mycket troligt att nForce 3 är förberett för fler HT-länkar, minst en eller två extra för just sånna här ändamål.
Det måste det nästan vara om det ska kunna användas i servrar.
Och Det skulle förvåna mig om dom kopplar förbi Chipsetet ner till PCI-X chippet för att sedan koppla uppåt igen.