Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Att åka på motorväg är en bra jämförelse mellan PCI-E och AGP.
Ska man hålla på med videoredigering så är det som att åka på PCI-E motorvägen i 2 filer med hastigheten 4Gb/s.

Åker man däremot på AGP vägen så är för det första vägen enkelriktad (man kan bara köra åt ett håll åt gången), sedan är den upp till 15ggr långsammare, under ogynnsamma omständigheter, bara 0,26Gb/s.

"AGP upstream transfers to system memory are generally required to be cacheable to
achieve acceptable performance levels. This requires a large number of additional transactions to maintain cache coherence, and limits upstream transfers to using PCI semantics, with a peak
throughput of just 266 MB/sec. Frequent switching between upstream and downstream modes also
introduces additional latency into AGP transfers, further degrading performance."
http://www.ati.com/products/PCIexpress/PCI_Express_Demo_White...

Som sagts nu tidigare så spelar det inte så stor roll om PCI-E är dubbelt så snabbt, tio gggr så snabbt eller tre miljarder gånger snabbare. Hastigheten är som sagt ingen flaskhals. Därför så anser i alla fall jag att man inte ska lägga en krona på PCI-E om man inte vet att man ska skaffa ett raidkort där du kommer behöva den större bandbredden. Men för grafikkortet så behöver du som sagt inte den extra bandbredden.

Sen var det ju det här med pålitliga källor. Du tror inte att ATi är något partiska i frågan?
Självklart vill ATi att alla ska bli som galna i PCI-E eftersom de då kan sälja korten till högre pris. Om ATi går ut med att du inte kommer tjäna nåt på PCI-E så kommer ju väldigt få lägga de där extra slantarna jusst för att skaffa PCI-E.

Du kommer kanske ihåg den enorma prestandavinst som alla kände av när AGP8x kom? Eller när AGP4x kom för den delen också.

Precis... Även kort som GF4 TI4200 som inte alls tjänade något på AGP8x utrustades med det och med ett nytt modellnamn och för ett saftigare pris kunde man få en låda som det stod AGP8x på (visserligen var många AGP8x korten något upphottade men det hade ingenting med jusst AGP8x att göra som de ville att man skulle tro). Du tror inte att ATi, nVidia, moderkortstillverkare m.m. då spred information om hur mycket snabbare AGP8x var? Och det var det ju också, men det märkte man inte som konsument eftersom bandbredden inte var någon flaskhals. Exakt samma visa med AGP4x. Och i princip exakt samma visa med PCI-E.

Permalänk
Medlem

Varför har många den negativa griniga hållningen till ny teknik? "Varför PCI-Express när det finns AGP?" osv osv. Antar att många sitter med nyinköpta dyra hårdvara o vips när det dyker upp nyare teknik så surar folk till o grinar illa av att deras "nya" graffekort redan e stenålders.
Var glad ist att utvecklingen går framåt ist för att gnälla. Skulle va trist om den stod still som många skulle nog önska verkar det som.

Permalänk
Medlem

Jag håller med. Visst kmmer inte grafikkorten dra nån större nytta av den grymma bandbredd som skulle kunna maxa. Men hela PCI-gränssnittet är ju föråldrat.
SLäng i ett scsi kort, ett raid-kort, ett ljudkort, nätverkskort, extra USB o firewire osv. Du maxar din gamla PCIbuss på nolltid. Ska bli mycket skönt med seperata kanaler till varje enhet.
Ny teknik åt folket!

Permalänk
Medlem

Bara jag som "älskar" tillverkarnas superdeluxe tekniker som ofantligt häftiga namn, som oftast är så långa att de får ännu häftigare förkortningar.... Kom och tänka på det med tanke på MSIs revelutionerande D.O.T och T.O.P teknik <br />
Iofs ser jag själva nyheten som positivt eftersom det bör komma ut moderkort med PCI-E snart men hur blir det med DDR2, det verkar ju bli så äckligt dyrt vilket svalkar min köpångest rätt bra =/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet

Det inkluderar MSIs omtalade överklockningsteknik D.O.T. som kan liknas vid ATis <a href="http://www.sweclockers.com/html/recension/rec_040405_abit_rad...">OverDrive</a>.<br /><br />Kortet har MSIs T.O.P.-kylning vilket enligt dem själva inte ska överstiga 28 hörbara decibel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alfa
Varför har många den negativa griniga hållningen till ny teknik? "Varför PCI-Express när det finns AGP?" osv osv. Antar att många sitter med nyinköpta dyra hårdvara o vips när det dyker upp nyare teknik så surar folk till o grinar illa av att deras "nya" graffekort redan e stenålders.
Var glad ist att utvecklingen går framåt ist för att gnälla. Skulle va trist om den stod still som många skulle nog önska verkar det som.

Det har inte med det att göra. Inget negativt med PCI-E, men för grafikkortsmarknaden är det inget positivt heller i dagens läge.

Därför så tycker jag inte att man ska hoppa på första tåget och betala 1500 kronor extra för moderkortet och 1500 kr extra för grafikkortet (som exempel) bara för att ha PCI-E när man inte kommer ha någon användning för det.

Själv sitter jag på ett Socket A moderkort med GF4 TI4200 så skulle jag grina varje gång det kom ny hårdvara så skulle jag ha drängt mig själv i tårar
Är väl dags för ny hårdvara om ett tag, men jag skulle inte välja PCI-E om jag skulle köpa en ny dator precis när PCI-E kommigt.

Jag har absolut inget emot ny teknik. Men jag springer inte ut och köper det senaste av den anledningen att det senaste är i regel 2-5 gånger så dyrt men presterar verkligen inte därefter.

Citat:

Visst kmmer inte grafikkorten dra nån större nytta av den grymma bandbredd som skulle kunna maxa. Men hela PCI-gränssnittet är ju föråldrat.
SLäng i ett scsi kort, ett raid-kort, ett ljudkort, nätverkskort, extra USB o firewire osv. Du maxar din gamla PCIbuss på nolltid. Ska bli mycket skönt med seperata kanaler till varje enhet.

Jo, det är ju det som är bra med PCI-E i dagens läge. Men nu är det ju ett AGP grafikkort som nyheten handlar om.

Det är väl främst kontrollerkort som kommer att utnyttja PCI-E för oss privatpersoner. Även om allt delar samma buss i PCIns falls så använder man sällan allt samtidigt. Det är rätt sällan som man ens använder två stycken bandbreddskrävande kort samtidigt. Men visst är det bra. PCIn har ju fått vara med lite för länge.

Permalänk
Medlem

kortet kommer väll inte va snabbare än det gammla. Men köper du ett nytt moderkort med pci express måste du väll ha ett grafikkort som passar det ochså. fattar inte vad ni gnäller om. Alla har ju inte råd lr behov ett x800xt pe lr 6800 Ultra som kommer i pci-express

Permalänk
Medlem

Känns som jag missat nåt helt, man sitter och väntar på fler moderkort som har pci-x platser till sata kontrollers, grafikkort och gigga nic.

Och plötsligt så ska det vara pci-e? Vad hände med pci-x revolutionen?

Har iofs hört rykten om att pci-x suger fast inte varför, någon?

Klart smidigt med bara pci platser och ingen agp, kan ju sätta grafikkortet var man vill.

Permalänk
Medlem

pci-x är ju en upphottat vanlig pci som användes i servrar som skulle till vanliga datorer. men det komm nyare och bättre pci express då

Rätta mejj om jag har fel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
pci-x är ju en upphottat vanlig pci som användes i servrar som skulle till vanliga datorer. men det komm nyare och bättre pci express då

Rätta mejj om jag har fel

Att det är PCI-E som vi ser i dagens kommande persondatorer har snarare med att det är intel som gjort PCI-E än att det är bättre.

Själv anser jag att PCI-X vore en smidigare lösning. Men nu är det PCI-E som privatpersonsmarknaden går åt medans servrar och MACar går mot PCI-X.

Hur det innebär med grafikkort för MAC sidan kan man fråga sig.

Permalänk
Medlem

Frågan jag ställer mig - när de lancerar nya grejer som AGP, AGP 8X, PCI Express osv. - varför börjar de alltid med att släppa nån dussinprodukt som aldrig i helvete kommer att dra nytta av det? Har för mig att Geforce4 MX var först med AGP8x t.ex - varför en slösa utvecklingspengar på det?! FX5750 har väl lika stor nytta av Express som James Bond har av en skottsäker väst...

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Frågan jag ställer mig - när de lancerar nya grejer som AGP, AGP 8X, PCI Express osv. - varför börjar de alltid med att släppa nån dussinprodukt som aldrig i helvete kommer att dra nytta av det? Har för mig att Geforce4 MX var först med AGP8x t.ex - varför en slösa utvecklingspengar på det?! FX5750 har väl lika stor nytta av Express som James Bond har av en skottsäker väst...

Det är det jag menar... Marknadsföring. Och läser man på forumen så finns det inget tvivel om saken. Det fungerar även om det bara är skitsnack från företagens sida. Men väldigt många går på det och då snackar vi folk som är på sweclockers. Allmänheten lär ju hoppa på betet ännu lättare.

Så jag tvivlar inte en sekund på att det är lönsamt. Men för konsumenterna är den enda skillnaden det höga priset.

Permalänk
Medlem

äh!
Tacka vet jag inställningen dyrt = tufft.
Verkar för komplicerat att ta reda på massa saker och kunna en massa high-tech snack. Köp dyrt, alltid är det nån liten chines som får en macka till i magen och du kan glatt skryta för polarna att du har minsann värsta prylarna en medelmåtta nånsin ägt.
Sen för er med begränsade medel att handla för, skit i pci-e mm köp det som echo säger. Han verkar vara den som kan mest här. Lyssna inte på mig iallafall.