ATi och Nvidia samarbetar?

Permalänk
Melding Plague

ATi och Nvidia samarbetar?

<b class="red"><font style="font-size: 10pt">ATi och Nvidia samarbetar?</b></font> <small class="small">tisdag 25 maj av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a><br /></small>
<a href="http://www.theinquirer.net/?article=16111" target="_blank" >The Inquirer</a> rapporterar att ATi och Nvidia har haft samtal där ämnet var utvecklingen på grafikkortsmarknaden just nu.
<br />
<br />Som bekant har Nvidia och ATi lanserat nya generationer grafikkretsar nyligen och dessa presterade otroligt mycket bättre än generationen innan. Detta har skapat lite problem då Nvidia och ATi förväntas introducera snabbare kort om 6 månader på samma arkitektur.
<br />
<br />Personligen känner jag att sex månader känns för lite. Som bekant är de nya högpresterande korten ofta begränsade av datorn. De flesta som spelar datorspel spelar inte i en upplösning på 1600x1200 pixlar och med flertalet gångers kantutjämning och många gångers anisotropisk filtrering, därav är behovet av extremt snabba grafikkort rätt låg idag - på grund av att de flesta inte har till exempel en Athlon64 FX-53 med tillhörande extrempresterande komponenter som krävs för att utnyttja ett Nvidia Geforce 6800 Ultra eller ett ATi Radeon X800 XT.
<br />
<br />Självklart vill man ha fart. För ett par år sedan var det bara att köpa ett nytt grafikkort för 2-3 tusen kronor så hade man ett av de snabbaste systemen, men om man vill ha det snabbaste idag måste man kombinera inköp av extrempresterande grafikkort med diverse monsterkomponenter för att kunna utnyttja grafikkortet fullt ut vilket gör plånboken väldigt tom.
<br />
<br />Jag tror att det är bra att ATi och Nvidia samarbetar de närmsta 6 månaderna för att låta datormarknaden hinna ikapp de nya grafikkorten.<p>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
<tr><td width="50%"><small class="small"> </small></td>
<td width="50%"></td></tr></table><p>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Så länge de inte bäddar för kartellverksamhet så får de gärna prata så mycket de vill. Hoppas också att eventuella samarbeten leder till en mer konsistent uppsättning teknologier inför framtiden, så att de nyheter som lanseras det närmsta årtiondet inte är knutna till en viss tillverkare. (Truform någon?)

-Daniel

Permalänk
Medlem

Detta har ju både för och nackdelar men det beror på hur mycket de samanbetar. Om de kör ihop sig som bensinmackarna i sverige så har vi ju två identiska kort för samma peng. Men hur som helst så påverkar detta oss konsumenter pga vi får mindre prestanda för samma peng.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Svårt att lita på the inquirer...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

jag tycker att det låter livsfarligt!
tänk om det skulle bli monopol på grafikkortsmarknaden?

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuckel
jag tycker att det låter livsfarligt!
tänk om det skulle bli monopol på grafikkortsmarknaden?

Blir knappast monopol pga detta(om det nu skulle stämma), det är ju inte direkt som att företagen ska slås ihop eller att ena bara backar undan & låter den andra ta över. Det jag kan utläsa av deras "artikel" är två saker:

1) ATi och nVidia har talat med varandra om att ta det lilla lugna ett tag för att låta resten av marknaden komma ikapp. Stämmer nu detta så låter det sunt, eftersom det inte skulle ge speciellt mycket att släppa ett ännu snabbare kort då dagens datorer inte skulle kunna utnyttja ens nära all kraft. Jag skulle själv välkomna en paus på grafikkortsutvecklingen ett litet tag iaf. Dock ser jag gärna extrema storsteg vad gäller processorer, minnen & (framförallt) hårddiskar. Dessa komponenter ligger långt efter i dagsläget.

2) Om nu mot förmodan det som står på inq. hemsida skulle vara 100% korrekt så verkar det ju inte heller som om deras samtal gick så bra, dvs att de bara blev arga på varandra & sket i det hela. Så vi kanske inte behöver skrika paktbildning riktigt än...

Som sagt, var lite källkritiska i alla fall. Det behöver inte vara sant, men det behöver för den delen inte vara falskt heller. Då jag ser ett officiellt uttalande från båda parter där de båda säger att de ska ta det lugnt ett tag med lanseringar av nya grafikkort, DÅ tror jag på det.

Innan dess så kan man lika gärna säga att "nVidia har gått med på att lägga ner verksamheten totalt för att de tycker synd om stackars ATi" eller liknande tokigheter...

Permalänk
Medlem

Om denna nyhet stämmer så förstår jag inte hur någon kan tycka att det är positivt, så till vida att man inte vill ha nya snyggare och bättre spel/program. Trots att dagens datorer har svårt att utnyttja hela kortets potential så finns det ingen anledning till att inte vilja ha ett ”överpresterande” kort till ett rimligt pris. Ta hårddiskar t.ex. varför inte köpa en hårddisk på 2tb trots att bara 1,5tb går att använda för stunden. Det är ju inte direkt så att man kommer att kasta hårddisken så fort man uppgraderar datorn. När man väl uppgraderat datorn så får man ju de 500gb:erna som man saknade. Därtill så skulle en 2tb:s hårddisk pressa priset på övriga hårddiskar med lägre kapacitet. När jag köpte mitt TNT så räckte det mycket bra i två år. I dag räcker ett kort i genomsnitt ett halvt år innan det kommer spel med högre krav. Jag skulle gärna köpa ett kort som räckte i flera år framöver. Därtill så vill jag inte betala ett högt pris på en gammal produkt bara för att de två främsta utvecklarna vilar sig ett tag. Att detta sker beror antagligen på att det endast finns två stora aktörer på grafikkortsmarknaden. Det skulle varit bra med fler t.ex. om 3dfx varit kvar.
Ännu en aspekt är ju den att trots att ett kort inte kan utnyttjas till fullo p.g.a. det system där det körs är för segt, trotts detta så vinner man nästan alltid på att ha ett snabbare kort. Måhända är vinsten minimal procentuellt sett i jämförelse med ökningen som skulle ske i en snabbare systemmiljö dock är det en ökning.
Jag förstår inte hur ni kan vara nöjda av att utvecklingen läggs på is. Det är inte det kommunistiska Sovjet vi lever i. Vi lever i en marknadsekonomi vars huvudidé är konkurrens. Förhoppningsvis leder dylika överenskommelser till att andra aktörer etableras. Jag hoppas innerligt på fler grafikkortsutvecklare.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gerthoi
Om denna nyhet stämmer så förstår jag inte hur någon kan tycka att det är positivt, så till vida att man inte vill ha nya snyggare och bättre spel/program..........

Håller helt och hållet med, kommer det ut nya grafikort på marknaden om ett halvår så lär ju priserna på x800 och 6800 gå ner några snäpp extra så vi fattigare kan få råd till dem. Om ATI och Nvidia ska leka kartel så lär det dröja tills det kommer ut något nytt, först ska de mjölka ur allt de kan ur denna generation.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Tror detta kan vara bra, eftersom de båda kan stanna upp och optimera de kort de har för PCI-Express och skriva nya och bra drivrutiner för Windows XP64. Dessutom kan detta göra att de inte behöver hetsa fram nästa generations kort, vilket kan leda till en mycket kraftfull nästa generations grafikkort

Permalänk
Medlem

Om detta blir verklighet så måste ju Ati och Nvidias konkurrenter (S3 och Matrox t.ex.) jubla! Detta ger ju dem en riktigt bra chans att komma ikapp lite.

Permalänk
Medlem

detta är verkligen inte någon bra nyhet för oss konsumenter om det stämmer. Sammarbete på detta område leder ALLTID till högre pris/prestanda ratio, jag har inget intresse av att ATI och Nvidia kan maximera sina vinster, det är bara deras ägare som har, och utvecklingen kommer stagnera, SJÄLVKLART, om bolagen börjar prioritera lönsamhet. Men det är nog ingen större fara, för om ATI och Nvidia bromsar utvecklingen hos sig kommer det snabbt komma nya bolag som kan vidareutveckla deras teknologi, det är ju inga statshemligheter hur dom tillverkar sina kort liksom.

Visa signatur

A7N8XE-d, xp2500@3200, 1 GB twinmos ddr 400, radeon 9800pro, 2*120gb segate raid 0 +400 gb segate

Permalänk
Medlem

Tänk om sammarbetet kan leda till en äkta GPU, kanske möjligt med den nya PCI standarden.

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anCOOL
Tänk om sammarbetet kan leda till en äkta GPU, kanske möjligt med den nya PCI standarden.

En äkta GPU?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Håller med dom som tvivlar på det bra i att konkurenterna snackar ihop sig.

Permalänk
Avstängd

Njah, de får gärna finputsa de nya korten som de släppt, t.ex måste nvidia komma på något sätt att få det funka stabilt på en molex å inte 2 st. Till att börja med. Drivutinernsskandalerna får gärna redas ut och de borde koncentrera sig bättre på detta.

Permalänk
Medlem

det finns ju som sagt mer än prestanda att arbeta på. för min del får dom gärna jobba på temperatur-, effekt- och prissänkning ett halvår.

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Medlem

Kiyoko: Håller fullkomligt med, 2molexkontakter för Nvidias del? Drivrutiner som "spökar" också? (Här råkar det ju också vara Nvidia)

Jag tänkte på en sjuk sak som torde funka i verkligheten....aluminium leder väl inte el? (kan ha helt jävla fel, kommer inte ihåg), iallafall, en metall eller nåt som inte leder el som är själva basen i grafikkortet, då har man ju grym värmefördelning automatiskt, och så trycker man dit en megafläns...voila?
Bara en idé

Edit: det får ju vara nån lätt plastigt yta som funkar som hinna för att ledda trådarna som går ihop till allt eller nåt! Låt fantasin flöda.

/M

Visa signatur

Ah...min älskade Lenovo budget bärbar med Dual-Core! Spöar vilken Celeron / Atom vilken dag som helst i veckan!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morleon
Kiyoko: Håller fullkomligt med, 2molexkontakter för Nvidias del? Drivrutiner som "spökar" också? (Här råkar det ju också vara Nvidia)

Jag tänkte på en sjuk sak som torde funka i verkligheten....aluminium leder väl inte el? (kan ha helt jävla fel, kommer inte ihåg), iallafall, en metall eller nåt som inte leder el som är själva basen i grafikkortet, då har man ju grym värmefördelning automatiskt, och så trycker man dit en megafläns...voila?
Bara en idé

Edit: det får ju vara nån lätt plastigt yta som funkar som hinna för att ledda trådarna som går ihop till allt eller nåt! Låt fantasin flöda.

/M

Vet inte om det vore så bra ide.
med tanke på att det är stor risk att de varmaste kretsarna värmer upp övriga kretsar något förbannat.
och många kretsar tål inte specielt mycket värme.
fast med feting kylning på hela skiten kanske det funkar =P

Visa signatur

zapen

Permalänk
Medlem

aluminium leder el, ganska bra dessutom
ang. att cpu:er och annat inte hänger med idag:
vore det inte möjligt att lägga mer av grafikinstruktionerna på grafikkortet än vad som görs idag?
eller skulle man få bygga om på tok för mycket då?

...och nej, jag tror inte att ATI och nVidia kommer att gå ihop, jag lekte bara med tanken och kom fram till hur mycket det skrämde mig:)

Edit: stava

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem

Tycker att de ska gå ihop med AMD och bidra med lite pengar så att fler har råd med FX-53an isåfall

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?

Permalänk
Medlem

ninnieboy: Men då är man ju smart och isolerar dom med det vanliga plasthinnan, fast helt, typ som en ring av plast där just den transistorn eller nåt sitter som inte pallar värme, då kan den omöjligen ta emot (mycket) värme, eller hur?

Kuckel: Mycket möjligt Men det finns ju metallblandningar idag som inte leder el alls men som är väldigt bra för att leda värme?

En tanke slog mig precis....varför inte en bas som är gjord i samma material som Arctic Silver eller nåt?
DÄR HAR VI KYLNING GOTT FOLK!

Visa signatur

Ah...min älskade Lenovo budget bärbar med Dual-Core! Spöar vilken Celeron / Atom vilken dag som helst i veckan!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morleon
ninnieboy: Men då är man ju smart och isolerar dom med det vanliga plasthinnan, fast helt, typ som en ring av plast där just den transistorn eller nåt sitter som inte pallar värme, då kan den omöjligen ta emot (mycket) värme, eller hur?

Kuckel: Mycket möjligt Men det finns ju metallblandningar idag som inte leder el alls men som är väldigt bra för att leda värme?

En tanke slog mig precis....varför inte en bas som är gjord i samma material som Arctic Silver eller nåt?
DÄR HAR VI KYLNING GOTT FOLK!

Eftersom arctic silver leder ström i lite större mängder så tror jag inte på den idén... Mikroniserat silver är nog inget bra material till det ändamålet...