Permalänk
Melding Plague

OCZ Platinum Rev 2

<b class="red"><font style="font-size: 10pt">OCZ Platinum Rev 2</b></font> <small class="small">torsdag 27 maj av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a><br /></small>
Minnestillverkaren Corsair <a href="http://www.sweclockers.com/index.php#newsitemEplVVAAkkpltKxRh...">släppte</a> igår sin XL-serie med mycket låga latenser.
<br />
<br /><a href="http://www.ocztechnology.com/aboutocz/press/2004/99" target="_blank" >OCZ</a> har kontrat med ett nytt minne i Platinum Rev 2-serien. Det är ett DDR400-minne som kör 2-2-2-8 i latenser (CAS-tRCD-tRP-TRAS). De kommer i så kallade dual-paket där det medföljer två minnen tänkta för system som har minneskontrollerare med två kanaler.
<br />
<br />Även fast OCZ PC-3200 2-2-2 Platinum Rev 2 inte har lika låga latenser kan det bli intressant att se dessa och Corsairs XL-moduler i en duell när det gäller prestanda och överklockning.<p>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
<tr><td width="50%"><small class="small"> </small></td>
<td width="50%"></td></tr></table><p>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Andreas "thorsson33" Thorsson för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Börjar se ljust ut på minnesfronten igen, vart lite mörkrädd där ett tag

Visa signatur

"There he goes. One of God's own prototypes. A high powered mutant of some kind, never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die. "

Permalänk
Inaktiv

latencer vet jag inte vad det är, men Timings.. det är nog det du menar

Permalänk
Inaktiv

Latens=fördröjning

Det är just fördröjningen som man ställer in när man ändrar timingsarna..

Permalänk
Medlem

Trevligt, men mina "platinum ed" har 2-2-2-7 i standard, så blir nog inget byte till de där ändå, om de nu inte går mycket högre iof, en överklockningsduell vill vi ha NU

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Varför namnger man den sissta siffran? Jag menar minna minnen klarar 2-2-2-6@400 och jag således lika gärna skriva 2-2-2-1. Minnen klara det men de finns igen mennig med att ha mer en de överiga tillsamans. Så varför namn ger man äns 2-2-2-X?

Visa signatur

Som ett plan som stegrat till sin högsta punkt inom loppet av en 1/8 sekund, för att sedan falla ner mot jordens grund som en ljusståle gjord av oändliga koroppsmassor - Saibot 'Haphazardly'.

Permalänk
Avstängd

Jo klart att ni blir,kommer aldrig köpa OCZ igen fick hem 2 stycken ddr3200 minnen från dom och fick byta ut båda 2 me en veckas mellanrum,och när det var klart så visade det sig att det andra 256 minnet jag fått tillbaka fortfarande var skrot från fabrik,det hela slutade med att bussiga datorbutiken.com returnerade hela paketet och jag fick på köpet tillbaka 400 spänn rakt av,detta borde visa vad OZC går för....

Sen borde ni sluta löjla er här för ni kan inte skrivá några timings at all för då ljuger ni.
Det finns så otoligt många moderkort och chipsets ute så att det är omöjligt att jämföra,även om ni har minnen som är certifierade till 2-2-2-400@400 så ljuger ni för dom funkar inte om man vill klocka sin dator ens runt 10 mhz,så sluta ljuga ni som bara kör testprogram som 3dmark 03 och dylikt,thanks...

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

alban, timings är visst viktigt och kan gå att behålla i högre frekvenser, ett bh5 t.ex. kan man kanske få upp i en 250-260Mhz i 2-2-2-6 i kanske 3,2v och det är defenitivt bättre än ett som klarat samma hastighet i kanske 2,5-3-3-8.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mitrix
alban, timings är visst viktigt och kan gå att behålla i högre frekvenser, ett bh5 t.ex. kan man kanske få upp i en 250-260Mhz i 2-2-2-6 i kanske 3,2v och det är defenitivt bättre än ett som klarat samma hastighet i kanske 2,5-3-3-8.

det är ju bara att fixa ett nforce chipset så är det 2-2-2-10 eller 11 som ger bästa prestanda, så slipper man oroa sig jag kör i cas2.5 (ett klent minne @ 256MB, fast skillnaden mellan 2.5 och 2.0 är minimal) så när jag då körde 2.5-2-2-3 så fick jag cirkus 255 fps i q3, medan jag fick 262 @ 2.5-2-2-10.. Det är väl inte sån extrem skillnad (ändå rätt ok, max detail), men grejen är den att det märks på andra ställen som t.ex i windows

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.html?i=2036&p=6

Citat:
"Several memory tests have shown that memory performs fastest on the nVidia nForce chipsets at a TRas (RAS Precharge) settings in the 9 to 13 range. We ran our own Memory Bandwidth tests with memtest86 with TRas settings from 5 to 15 at a wide range of different memory speeds. The best bandwidth was consistently at 9 to 11 at every speed, with TRas 10 always in the best range at every speed. The performance improvement at TRas 10 was only 2% to 4% over TRas 5 and 6 depending on the speed, but the performance advantage was consistent across all tests. This will be shown in more detail in an upcoming Memory review. While benchmarks here were run at 2-2-2-5 for consistency with past results, future nForce benchmarks will be run at a TRas setting of 10"

Visa signatur

"We, the High Ruling Council of Spathiwa have just passed a new law. Your continued existence is now a crime! With the authority of justice, we attack!" - The Spathi High Council (Star Control 2)