Permalänk
Melding Plague

AMD Athlon64 2600+

<b class="red"><font style="font-size: 10pt">AMD Athlon64 2600+</b></font> <small class="small">torsdag 27 maj av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a><br /></small>
<a href="http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20040526155902.html" target="_blank" >X-Bit Labs</a> rapporterar att AMD tänker lansera ännu en ny budetprocessor i Athlon64-serien processorer. Den nya processorn bygger på Newcastle-kärnan och har 512 Kilobyte Nivå 2-cache och använder sig av sockel 754. Klockfrekvensen ligger på 1.6 GHz vilket genererar en pr-märkning på 2600+. Det bästa av allt är att den får behålla 64-bitarsinstruktionerna.<br /><br />Priset sägs ligga på cirka 1100 kronor i kvantiteter om 1000 vilket är ett mycket bra pris. Utveckligen på sockel 754-plattformen är helt klart intressant. Medan det dyker upp snabbare modeller (3500+, 3800+) på sockel 939-plattformen, dyker det upp billigare modeller på sockel 754-plattformen (2800+, 2600+). Troligen blir det bara ett namnbyte av processorerna när AMD lanserar Value-serien.<p>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
<tr><td width="50%"><small class="small"> </small></td>
<td width="50%"><p align="right"><a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=289178">Diskutera nyheten</a></p></td></tr></table><p>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Andreas "thorsson33" Thorsson för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

1100kr? Billigt värre. Undra hur högt prestandamässigt den kommer på intelsidan. Jag tippar på 2.6-2.8GHz P4.

Permalänk
Medlem

tycker inte att Athlon64 processorn ska bli en Budgetprocessor, se till att få fram dom snabba A64:orna istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
1100kr? Billigt värre. Undra hur högt prestandamässigt den kommer på intelsidan. Jag tippar på 2.6-2.8GHz P4.

Det e ju vad återförsäljarna får köpa dom för.. O jag tror den är bra så stark mot en intel i Spel.

Permalänk
Medlem

Nu kanske till och med jag har råd med en Athlon64

Visa signatur

Hmm

Permalänk
Medlem

Hoppas dom går att klocka upp... Typ som XP 2500+

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

Kan man överklocka dessa nått vidare med nvidias 250gb (?) och via's nya pro-modell? hoppas det kommer en 64-bitars modell precis som barton 2500+.

Permalänk
Avstängd

www.overclockers.com har väldigt intressanta artiklar om AMDs strategi. Jag gillar inte det de gör just nu, läs artiklarna så förstår ni.

Permalänk
Medlem

hmm det overclockers snackar om låter som nån skum idé i stil med MrTTs tankar om AMD.
Spelar absolut ingen roll om dom pressar ut 2 lr 5 socklar, du behöver ändå en ny prolle och ett nytt moderkort för att gå från DDR-I till DDR-II, samma sak med singlechannel till dualchannel.
Sen ligger AMDs TDP på 104 watt, intels TDP ligger ju uppemot 130 watt så det är fortfarande stor skillnad mellan dom, skillnaden är bara att AMD anger korekta siffror istället för nån halvskum uträkning.
Personligen tycker jag att denhär processorn verkar vara en trevlig nyhet och hoppas på at den kommer gå att klocka upp en bit oxå, kanske kan bli en sånhär som ersätter min 2500+ när den släpps

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rush
hmm det overclockers snackar om låter som nån skum idé i stil med MrTTs tankar om AMD.
Spelar absolut ingen roll om dom pressar ut 2 lr 5 socklar, du behöver ändå en ny prolle och ett nytt moderkort för att gå från DDR-I till DDR-II, samma sak med singlechannel till dualchannel.
Sen ligger AMDs TDP på 104 watt, intels TDP ligger ju uppemot 130 watt så det är fortfarande stor skillnad mellan dom, skillnaden är bara att AMD anger korekta siffror istället för nån halvskum uträkning.
Personligen tycker jag att denhär processorn verkar vara en trevlig nyhet och hoppas på at den kommer gå att klocka upp en bit oxå, kanske kan bli en sånhär som ersätter min 2500+ när den släpps

En nedklockad 3200+ hoppas jag att det är, men jag förstår inte varför AMD ska släppa Athlon XP på socket 754, känns inte som de kommer få nån plats. Men kanske som en ersättare för Duron.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Nu är jag väldigt lite insatt i just det här med socklar..
Kommer en nuvarande AMD64 att passa i Socket 939?
Alltså en som sitter i 754 idag ?

Permalänk
Medlem

Nej!

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem

Om de klockar bra så
Menar en 2500+ klockar ju till 3200+ vad gäller xp processorna. Återstår att se.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grimmy
Om de klockar bra så
Menar en 2500+ klockar ju till 3200+ vad gäller xp processorna. Återstår att se.

Mer.

1833mhz är standard på 2500+.
Och folk får upp dom som högst runt 2500mhz.

2133 är väll standard på 3000+ ?.

Jaja dom klockar bra iaf.. Hoppas 2600+en är en strypt 3000+ och så hittar någon något sätt att "cracka" dom

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk

Nån som vet när dom kommer ut till butikerna?

Kommer dom snart så kanske man har råd med athlon 64 i sommar ändå... vilket jag inte har om jag måste köpa en 2800+.

Puss

Visa signatur

[2500+ barton - Aopen AK79D-400VN - Radeon 9200se - 512mb DDR - Maxtor 80gb - Compucase 6A21]
[Laptopen IBM R40] [Mobil Samsung D600 och SE T630][email: particle@gavle.to] [ICQ: 67844045]
[SWECLOCKERS.COM - datornördarnas egen himmel]