Permalänk
Melding Plague

Corsair XL

<b class="red"><font style="font-size: 10pt">Corsair XL</b></font> <small class="small">onsdag 26 maj av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a><br /></small>
Minnestillverkaren <a href="http://www.corsairmemory.com" target="_blank" >Corsair</a> har idag lanserat en ny typ av minne för entusiastmarknaden. De kallas XL och ingår i XMS-kategorin minnen hos Corsair. XL-minnena kommer först dyka upp i TwinX-serien om två stycken 512 Megabyte-moduler.<br /><br />Det intressanta med XL-minnena är att de är programmerade från början via SPD:n att köra latenser på 2-2-2-5. Alltså i princip det lägsta man kan ställa in minnen på de flesta moderkort. Latenserna har blivit viktiga det senaste året då frekvensen inte har ökat lika mycket som under DDR266-DDR400-perioden.<br /><br /><a href="http://www.legitreviews.com/reviews/corsairxl/" target="_blank" >Legit Reviews</a> har skrivit en recension på ett paket om två stycken 512 Megabyte-moduler med XL-märkning. På ett Asus P4C800-E Deluxe-moderkort överklockas dessa minnen i 1:1-förhållande till 250 MHz med följande latenser: 2.5-3-3-6. Inte illa.<br /><br />Huruvida dessa är kompatibla med Athlon64-processorer är idag oklart. Men det har rapporterats om stora problem med resten av XMS-serien på Athlon64-plattformen så troligen kommer dessa inte fungera förän den nya CG-steppingen ersätter den äldre C0 på Athlon64-processorer.<p>
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
<tr><td width="50%"><small class="small"> </small></td>
<td width="50%"><p align="right"><a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=288782">Diskutera nyheten</a></p></td></tr></table><p>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Å du store! Bränhett är vad det är!

Visa signatur

Som ett plan som stegrat till sin högsta punkt inom loppet av en 1/8 sekund, för att sedan falla ner mot jordens grund som en ljusståle gjord av oändliga koroppsmassor - Saibot 'Haphazardly'.

Permalänk

Läckert!
Frågan är när vi kan förvänta oss dom här i Sverige

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReloadMaster
Läckert!
Frågan är när vi kan förvänta oss dom här i Sverige

Jag kan försöka ta reda på detta.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Det jag undrar är när man kommer kunna köpa samsung-minnena med dessa chip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HMB
Det jag undrar är när man kommer kunna köpa samsung-minnena med dessa chip.

To top it all off Corsair is the only one using these specific memory chips (IC's) that make these modules so special. This means that you will not be seeing and Kingston HyperX or OCZ EL modules using the same design for some time to come.

Visa signatur

"There he goes. One of God's own prototypes. A high powered mutant of some kind, never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die. "

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Huruvida dessa är kompatibla med Athlon64-processorer är idag oklart. Men det har rapporterats om stora problem med resten av XMS-serien på Athlon64-plattformen så troligen kommer dessa inte fungera förän den nya CG-steppingen ersätter den äldre C0 på Athlon64-processorer.

Från Legit Reviews:

While we have not had the modules for too long we have been able to use them on the following chipsets: VIA KT600, nForce2 Ultra 400, Intel 865P/875P, Via K8T800 Pro, and the nForce3-250 all with 100% success at 2-2-2-5 timings! We even used it on the upcoming 939-pin CPU's from AMD on ASUS's A8V (VIA K8T800 Pro) motherboard in dual channel operation with perfect operation. These modules seem to work on both AMD and Intel platforms at the tightest timings possible!

Sannolikt fungerar de alltså bra till i stort sett vilken platform som helst!

Permalänk
Medlem

Det blir 2st 512or sånna här för mig om dom visar sig prestera lika bra i fler test

Visa signatur

"There he goes. One of God's own prototypes. A high powered mutant of some kind, never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die. "

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Från Legit Reviews:

While we have not had the modules for too long we have been able to use them on the following chipsets: VIA KT600, nForce2 Ultra 400, Intel 865P/875P, Via K8T800 Pro, and the nForce3-250 all with 100% success at 2-2-2-5 timings! We even used it on the upcoming 939-pin CPU's from AMD on ASUS's A8V (VIA K8T800 Pro) motherboard in dual channel operation with perfect operation. These modules seem to work on both AMD and Intel platforms at the tightest timings possible!

Sannolikt fungerar de alltså bra till i stort sett vilken platform som helst!

Står dock inte med vilka processorer de testade minnena med. S939 med Newcastle-kärnan lär vara CG-steppingen, och vissa Athlon64 3000+ / 2800+ sägs också kunna utnyttja CG-steppingen. Men vanliga Athlon64 3200+ med ClawHammer-kärnan lär inte kunna använda dessa minnen.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Men vanliga Athlon64 3200+ med ClawHammer-kärnan lär inte kunna använda dessa minnen.

Inte? Några belägg för det?

Permalänk
Medlem

Finns ju dessutom Clawhammer's med CG-stepping.

Visa signatur

"There he goes. One of God's own prototypes. A high powered mutant of some kind, never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die. "

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har testat 6 olika LL-stickor på C0-steppade A64:or och de funkar klockrent i 2-3-2-6 som de ska gå i.

De enda jag hört strular är reg. ECC-varianten som man ska ha till Socket 940.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Inte? Några belägg för det?

XMS stödjs inte officiellt i alla fall. Alla setuper jag har testat/hört om fungerar inte, har hört att vissa får igång det men att det strular som satan.

Citat:

Jag har testat 6 olika LL-stickor på C0-steppade A64:or och de funkar klockrent i 2-3-2-6 som de ska gå i.

LL-stickor är ju visserligen i TwinX-serien? Alltså CMX istället för XMS?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Kör 2x256MB XMS 3200 C2 (2-3-2-6), i mitt system och jag har inga problem.
(Athlon64 3200+ och MSI Neo FISR2)

Permalänk
Medlem

Jag har Corsair TwinX (xms)3200LL CL2 2-2-2-6 1024Mb=2x512Mb på en Mobbo från Asus A7N8X-E Deluxe och de go bra i Biosinställning SPD.
Nu fråga jag mig,om jag kan använda de med ett 64Bit Mobbo.Har tänkt på "Msi K8N Neo Platinium"??

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
LL-stickor är ju visserligen i TwinX-serien? Alltså CMX istället för XMS?

CMX står för Corsair Memory XMS eller nått i den stilen, ungefär som Kingston HyperX heter KHX. Alltså, XMS-stickor har alltid ett modellnummer som börjar på CMX. Kika här får du se: http://www.corsairmemory.com/corsair/xms.html (TwinX består av två st CMX).

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

http://www.corsairmemory.com/corsair/products/guides/buyers_g...

på denna länk så står det att det är bara är XL minnerna som är till nya athlon 64:an Sockel 939...

se för er själva.. men borde det inte funka lika bra med XMS-3200C2PRO modellen också?
tycker det borde funka bra på nya 64:an

undrar vad priset på dessa rackarna kommer hamna på.. 4000kr?? mer.. ?
fan va dyrt.. men bra minnen

Visa signatur

Antec Sonata, Asus A8V Deluxe, AMD A64 3500+ med CNPS-7700CU, Corsair TWINX1024-3200XLPRO, Club3D x800xt pe med VF700-CU

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
XMS stödjs inte officiellt i alla fall. Alla setuper jag har testat/hört om fungerar inte, har hört att vissa får igång det men att det strular som satan.

Skumt... Vet ett antal personer som kör med XMS-minnen felfritt. Nåja, det finns ju absolut ingen möjlighet att dra några slutsatser om de nya minnena baserade på erfarenheter från de gamla och det av några olika orsaker. Framförallt:

- Helt nya minneschip och dessutom från en tillverkare vars chip inte används så mycket på högprestandaminnen den senaste tiden (vad jag vet i alla fall).

- Corsair borde dessutom anstränga sig för att se till att nya minnen fungerar till Athlon64, då detta är en betydande del av entusiastmarknaden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
CMX står för Corsair Memory XMS eller nått i den stilen, ungefär som Kingston HyperX heter KHX. Alltså, XMS-stickor har alltid ett modellnummer som börjar på CMX. Kika här får du se: http://www.corsairmemory.com/corsair/xms.html (TwinX består av två st CMX).

Mig veterligen stöds dock CMX-modulerna i TwinX officiellt, medan XMS inte stöds?

Citat:

Skumt... Vet ett antal personer som kör med XMS-minnen felfritt. Nåja, det finns ju absolut ingen möjlighet att dra några slutsatser om de nya minnena baserade på erfarenheter från de gamla och det av några olika orsaker. Framförallt:

Jepp, verkar vara lite poker över det hela. Personligen har jag aldrig fått igång ett A64-system med XMS-minnen.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Mig veterligen stöds dock CMX-modulerna i TwinX officiellt, medan XMS inte stöds?

Visar du mig ett XMS-minne vars modellnummer inte börjar på CMX så bjuder jag på godis.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Visar du mig ett XMS-minne vars modellnummer inte börjar på CMX så bjuder jag på godis.

Hos mig stå på Corsair TwinX Minnerna 2X512Mb:

CMX512-3200LL

XMS 3205v1.1
0311600
2-2-2-6-T1

Vet bara att Rev. 1.1 = BH-5 Chips
att Rev. 1.2 = CH-5 Chips

So long...vill inga Godis

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk

Om nån undrade över priser hittade jag det här på en fransk site, borde inte skilja så mycket gentemot svenska.

http://www.ldlc.fr/fiche/PB00022443.html?origine=670056

Visa signatur