Permalänk
Melding Plague

Microsoft om AMD64

<font style="font-size: 10pt"><b>Microsoft om AMD64</b></font> <small class="small">torsdag 27 maj av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.winsupersite.com/showcase/muglia_winserver.asp" target="_blank" >Win Super Site</a> har gjort en lång intervju med Bob Muglia som är vice VD på Microsofts server-division. Det pratas mycket om kommande serverversioner av Windows, men det är en kommentar som intresserade oss:<br /><br /><i>Paul: Are you seeing any difference between AMD's [64-bit] stuff and Intel's stuff?<br />BM: Yes. [Smiles]<br />Paul: Would you care to clarify that? [Laughs]<br />BM: Well, AMD has done a good job ...<br />Paul: OK, so how do these companies differentiate their 64-bit products?<br />BM: So there are some things that AMD's done that Intel hasn't done, and I'm sure Intel will continue to invest here, and will do a really good job. AMD led the way on this one. There's no doubt they led the way on this one. </i><br /><br />Läs intervjun hos <a href="http://www.winsupersite.com/showcase/muglia_winserver.asp" target="_blank" >Win Super Site</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Låter nice, gillar amd varför vet jag inte.

Visa signatur

det var sent och jag var trött

Permalänk
Medlem

Så länge AMD inte blir för starka och tar över intels tidigare väldigt dominerande position så är det ju positivt att det går bra för dom.

Visa signatur

Numer nästan helt drogfri!

Permalänk
Medlem

Intel har fortfarande en väldigt dominerande position.

Permalänk
Medlem

haha
nästan som om det tar imot lite att medge att det gått så bra för AMD
GOOD WORK AMD!!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

synd att amd själva insett att deras prylar e bra och börjat ta betalt för dom

Visa signatur

A7N8XE-d, xp2500@3200, 1 GB twinmos ddr 400, radeon 9800pro, 2*120gb segate raid 0 +400 gb segate

Permalänk
Medlem

Detta lär ju svida för Intel, det lär väl inte komma som en överraskning för dem men att det kommer ut officiellt på detta sättet.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rikkard
synd att amd själva insett att deras prylar e bra och börjat ta betalt för dom

Kan inte påstå att AMD tar mer betalt för sina grejer än vad dom borde göra. Fortfarande mycket billigare än vad Intel har att komma med. Sen när Intel äntligen släpper sina 64 bitars processorer så lär ju dom kosta multum + att AMD haft försprång med att förbättra sina 64 bitars tekniker ett bra tag och kommer enligt vad jag tror att ha ett starkt övertag på den marknaden. Ett smart drag av AMD.

Permalänk
Medlem

AMD är mycket billigare än intel..

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredde
Så länge AMD inte blir för starka och tar över intels tidigare väldigt dominerande position så är det ju positivt att det går bra för dom.

hehe de kan ju börja med att redovisa lite vinst, var ett tag sen

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

där sa du nått:P men vinsten lär väl komma nu då i o med utalandet;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

Ja amd kan ju börja släppa en 64-bit cpu som faktiskt går med full 64-bitteknik som det är nu så använder den inte hela registret å är typ en 40-bits-cpu.

med tanke på att e haft en 64-bitare ute nu ett bra tag och som faktiskt inte jag har sålt 1 enda av, iof så har ja inte sålt så massor med servrar på senare tiden

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
Ja amd kan ju börja släppa en 64-bit cpu som faktiskt går med full 64-bitteknik som det är nu så använder den inte hela registret å är typ en 40-bits-cpu.

med tanke på att e haft en 64-bitare ute nu ett bra tag och som faktiskt inte jag har sålt 1 enda av, iof så har ja inte sålt så massor med servrar på senare tiden

är ju ändå minnesaddreserigen som är begränsad till 40bit. Det är en äckta 64bit CPU.

Permalänk
Medlem

Intel köper upp en konkurrent för att försöka hota AMD, se:
http://www.64bits.se/
och
http://www.theregister.co.uk/2004/05/24/intel_elbrus_deal/

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Har inte AMD gått med vinst i år ? och typ december 03 eller nåt?

Kanske inte mycket men vinst är ju alltid bättre än förlust

[qupte]AMD är mycket billigare än intel..[/quote]

Jag men förr var ju AMD mycket mycket billigare än intel.. Nu är de bara mycket billigare än intel

Nä, men det är väl främst i det övre segmentet och de snabbaste (de allra snabbaste är alltid svindyra både från AMD och intel, menar de som ligger snäppet under dem nu) 64bit processorerna som AMD har höjt sina priser en del från förr.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
[B]Har inte AMD gått med vinst i år ? och typ december 03 eller nåt?

Kanske inte mycket men vinst är ju alltid bättre än förlust

[qupte]AMD är mycket billigare än intel..

Jag men förr var ju AMD mycket mycket billigare än intel.. Nu är de bara mycket billigare än intel

Nä, men det är väl främst i det övre segmentet och de snabbaste (de allra snabbaste är alltid svindyra både från AMD och intel, menar de som ligger snäppet under dem nu) 64bit processorerna som AMD har höjt sina priser en del från förr. [/B][/QUOTE]

AMD har gått med vinst sen Q4 03..

http://www.forbes.com/finance/mktguideapps/compinfo/CompanyTe...

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Avstängd

Väldigt oftopic:

undrar vilket som stämmer bäst: Antingen är P4 2.8GHz lika sölig som AMD på 2133MHz(2800+) eller så är AMD på 2133MHz lika snabb som P4 2.8GHz

Eller vem ljuger?
Intel påstår att deras går i 2.8GHz.. men motsvarar AMD på 2133MHz
AMD påstår att 2133MHz motsvarar en 2.8GHz.

Antingen är AMD snabbare än vad det är tänkt eller så är Intel slöare än tänkt.

Kan någon förklara detta för mig? liksom detta har jag grubblat över ett par veckor nu men vill inte starta någon jävla fight mellan AMD och Intel anhängare.

Och inga svar från mr.TT och Presscot eller vad dom fanatikerna kallar sig

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Väldigt oftopic:

undrar vilket som stämmer bäst: Antingen är P4 2.8GHz lika sölig som AMD på 2133MHz(2800+) eller så är AMD på 2133MHz lika snabb som P4 2.8GHz

Eller vem ljuger?
Intel påstår att deras går i 2.8GHz.. men motsvarar AMD på 2133MHz
AMD påstår att 2133MHz motsvarar en 2.8GHz.

Antingen är AMD snabbare än vad det är tänkt eller så är Intel slöare än tänkt.

Kan någon förklara detta för mig? liksom detta har jag grubblat över ett par veckor nu men vill inte starta någon jävla fight mellan AMD och Intel anhängare.

Och inga svar från mr.TT och Presscot eller vad dom fanatikerna kallar sig

man kan inte säga att någon av dem är snabbare eller långsammare än det är tänkt. vem skulle ha "tänkt" det? AMDs processorer utför helt enkelt mer arbete per klockcykel. det är som att jämföra hastigheten på två bilar genom att se vilken bil som snurrar hjulen snabbast. om båda snurrar sina hjul lika snabbt men en har större diameter på sina så blir hastigheten högre när den bilen kör.

Visa signatur

Have you witnessed the power of the Twisted Rune?
Linux är bara gratis om din tid är värdelös.

Permalänk
Medlem

AMD:s officiella hållning angående PR-ratingen är att den motsvarar vad en Thunderbird hade presterat vid den klockfrekvensen = 2800MHz. Och en Thunderbird 1GHz var på sin tid klart snabbare än en 1GHz PIII. Nuförtiden har Intel jämnat ut oddsen en hel del, särskilt gjorde man det iom Northwood och i865/875-chipseten som fortfarande står sig bra mot deras egen nyare Prescott. Men sen kompliceras saken en hel del av att AMD och Intel är bra på olika saker, det finns vissa program typ Lightwave som är klart snabbare på Intel medan många spel är snabbare med AMD. Det är alltså svårt att utse en tveklös vinnare mellan Northwood och Athlon XP(Barton), det beror på vad man skall göra med datorn. Och Intel går i allmänhet att klocka högre. I gengäld är AMD mycket billigare.

Men Athlon 64 sticker ut lite, särskilt FX-modellen, genom att vara snabbare än en motsvarande Intel i dom allra flesta benchmarks *och* fortfarande billigare. Dessutom har man varit klok nog att gå ifrån PR-ratingen iom FX-serien. Även Intel uppges ju ha planer på att sluta ange klockfrekvensen som huvudinformation om en processor. Det är bra, då kan man fokusera på pris/upplevd prestanda istället för diverse löjliga siffror.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Första saken *enligt mej* som microsft gort bra..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
AMD:s officiella hållning angående PR-ratingen är att den motsvarar vad en Thunderbird hade presterat vid den klockfrekvensen = 2800MHz. Och en Thunderbird 1GHz var på sin tid klart snabbare än en 1GHz PIII. Nuförtiden har Intel jämnat ut oddsen en hel del, särskilt gjorde man det iom Northwood och i865/875-chipseten som fortfarande står sig bra mot deras egen nyare Prescott. Men sen kompliceras saken en hel del av att AMD och Intel är bra på olika saker, det finns vissa program typ Lightwave som är klart snabbare på Intel medan många spel är snabbare med AMD. Det är alltså svårt att utse en tveklös vinnare mellan Northwood och Athlon XP(Barton), det beror på vad man skall göra med datorn. Och Intel går i allmänhet att klocka högre. I gengäld är AMD mycket billigare.

Men Athlon 64 sticker ut lite, särskilt FX-modellen, genom att vara snabbare än en motsvarande Intel i dom allra flesta benchmarks *och* fortfarande billigare. Dessutom har man varit klok nog att gå ifrån PR-ratingen iom FX-serien. Även Intel uppges ju ha planer på att sluta ange klockfrekvensen som huvudinformation om en processor. Det är bra, då kan man fokusera på pris/upplevd prestanda istället för diverse löjliga siffror.

Håller med, men inte om klockning när det gäller barton kärnan, Intel processorer går inte att klocka mer. Kanske i frekvens, men det går inte att jämföra så, om du tar en northwood och kloockar upp till x Mhz och en Barton till x Mhz så kommer dom skala rätt lika. En barton runt 2600Mhz med en FSB på 230-270Mhz är dock rusktigt snabb. Det varierar såklart. Det finns många P4: or som klockar skit också. Jag har en kamrat som har en 2.6C och AI7, den klarar bara 3250Mhz på 1.7v med bra kylning (går svalt).

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem

lite off här också, men när kommer Intel med sin...

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
Ja amd kan ju börja släppa en 64-bit cpu som faktiskt går med full 64-bitteknik som det är nu så använder den inte hela registret å är typ en 40-bits-cpu.

med tanke på att e haft en 64-bitare ute nu ett bra tag och som faktiskt inte jag har sålt 1 enda av, iof så har ja inte sålt så massor med servrar på senare tiden

Ganska kul att det finns folk som säljer Servrar och inte kan skilja på fysisk minnesadressering
(40 bit) eller (virtuellt 48 bit) och 64 bits teknik

Alla program som är kompilerade för 64-bit kan addresera mer än 4GB linjärt utan PAE eller andra API vägar och det är det som gäller allt annat är ointressesant

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Väldigt oftopic:

undrar vilket som stämmer bäst: Antingen är P4 2.8GHz lika sölig som AMD på 2133MHz(2800+) eller så är AMD på 2133MHz lika snabb som P4 2.8GHz

Eller vem ljuger?
Intel påstår att deras går i 2.8GHz.. men motsvarar AMD på 2133MHz
AMD påstår att 2133MHz motsvarar en 2.8GHz.

Antingen är AMD snabbare än vad det är tänkt eller så är Intel slöare än tänkt.

Kan någon förklara detta för mig? liksom detta har jag grubblat över ett par veckor nu men vill inte starta någon jävla fight mellan AMD och Intel anhängare.

Och inga svar från mr.TT och Presscot eller vad dom fanatikerna kallar sig

Um... Intel påstår att deras 2.8 GHz motsvarar AMDs 2.133 GHz. Och AMD påstår samma sak. När bägge påstår samma sak behöver väl ingen av dem ljuga?

Visa signatur

http://ubuntu-se.org - Ubuntu Sverige. Hjälp och support för Ubuntu
Svensk IRC-kanal för Ubuntu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av right
Ganska kul att det finns folk som säljer Servrar och inte kan skilja på fysisk minnesadressering
(40 bit) eller (virtuellt 48 bit) och 64 bits teknik

Alla program som är kompilerade för 64-bit kan addresera mer än 4GB linjärt utan PAE eller andra API vägar och det är det som gäller allt annat är ointressesant

jao å va sa jag rent objektift då på ett lite mer lättare plan?

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Golliwog
jao å va sa jag rent objektift då på ett lite mer lättare plan?

Du blandar ihop fysisk minnes addressering med 64 bits Integers Pekare o.s.v och påstår att det är en 40 bits CPU läs din egen kommentar!

AMDs 64 bits CPUer uppfyller alla krav som ställs på en modern 64 bits CPU idag på alla plan
det är möjligt att när DRAM densiteten sjunker så kommer AMD att öka den fysiska (om det behövs) minneadesseringen på t.ex K9an
Itanium för att ta ett e.x använder 50 bits fysisk minnesadressering vilket är en total overkill idag som inte ger någon prestanda vinst överhuvudtaget

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."

Permalänk
Medlem

Paul: Is this successful? Are a lot of customers actually using the Error reporting tool?

BM: We get millions a day.

Nej nu blev jag förvånad

Permalänk
Avstängd

Okej, tackar för svaret.

Ibland tänker jag för mycket

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Håller med, men inte om klockning när det gäller barton kärnan, Intel processorer går inte att klocka mer. Kanske i frekvens, men det går inte att jämföra så, om du tar en northwood och kloockar upp till x Mhz och en Barton till x Mhz så kommer dom skala rätt lika. En barton runt 2600Mhz med en FSB på 230-270Mhz är dock rusktigt snabb. Det varierar såklart. Det finns många P4: or som klockar skit också. Jag har en kamrat som har en 2.6C och AI7, den klarar bara 3250Mhz på 1.7v med bra kylning (går svalt).

650 mhz klocking är väl inte skit?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deathclaw
650 mhz klocking är väl inte skit?

Som sagt, IPC+Mhz=Prestanda. Du behöver överklocka en P4:a mer i frekvens än vad du behöver göra på en AMD processor som har högre IPC. Därför så är inte 650Mhz så mycket. Inte heller procenuellt då Intels processorer redan snurrar på höga frekvenser. Sen så är 650Mhz överklockning på en 2.6C inte speciellt mycket att komma med då den processorn fick 1.7v och hade bra kylning. Den var inte ens primestabil.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!