ATi Radeon 9800 Pro strypt

Permalänk
Medlem

Tycker att det överhuvudtaget är onödigt att ens släppa detta kort. Finns det inte redan tillräckligt med grafikkort att välja på inom alla prissegment? Skulle vara smidigare om Ati och nVidia kunde enas om att ex. enbart släppa 3 kort inom varje serie och sen ex. döpa dem till Low, Mid och Pro ex... Billig, dyrare, dyrast... Eventuellt nån Extreme variant också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gi][Gurra
128bitars minnesbuss istället för 256
inte 128 MEGABYTE minne

korten har alltid funnits med både 128MB & 256MB, men förr alltid med 256bitars minnesbuss (annars kallades de SE)

aha då fattar jag tyckte det lät lite konstigt....tack för uplysningen

Permalänk

Hade precis beställt ett saphire från sbs blev lite kallsvetig å ringde dom, dom sa att deras kort hade 256bit bandbredd iallafall

Permalänk
Medlem

Nu kommer det säkert dyka upp billiga märkesdatorer med 9800 "pro", som av någon anledning är långsamma....

Smidigt att ge korten exakt samma namn

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Hedersmedlem

För er som undrar har jag inte sovit sedan jag publicerade denna nyhet. Jag har mer information om grafikkortet med 128-bitars minnesbuss till er inom kort.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Jag har ett Sapphire 9800 pro 256 mb. Och enligt Aida32 så är även busbredden 256.

Visa signatur

AMD XP 3200+ | Abit NF7-S 2.0 | 1024 mb ram | Leadtek 6800LE @ 8x1.6 | 320 gb hdd

Permalänk
Medlem

Jag är en av de som blev blåsta och jag gjorde massor av research innan. Men kunde inte drömma om att 9800 PRO inte nödvändigtvis är 9800 PRO

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Skickade det här mailet till Sapphire. Får se vad de svarar.

"Hello!

How come Sapphire is allowed to sell a graphic card under the name Radeon 9800 Pro when it's actually NOT a 9800 Pro. A 9800 Pro card has 256-bits buss. Why haven't Ati or Sapphire changed the label?
Many customers who don't know much about computers will probably hear from their friends how great their 9800 Pro is and buy the card with 128-bits when the actually would like to have the 256-bits version.

My trust for Sapphire has degreaded alot.

Regards Viktor.

Permalänk
Medlem

De står på startsidan för sweclockers att klockfrekvensen ska vara 580 Mhz på minnet... WOW.... ja har kollat min box och dt ska vara det "bra" kortet....

men mitt minne ligger på 370 Mhz....

kan någon bekräfta att minnet ska ligag på över 500?

Permalänk
Avstängd

Dom räknar dubbelt.
Det ligger på 290MHz, och du har 370MHz. Så du har mycket bättre kort.

Permalänk
Medlem

tror ni detta kort har 256 mbits buss?

http://www.dataprince.se/webshop/gui_search.asp?group=&view=2...

finns det 9800 se 256 Mbytes kort som har 256 mbits minnes buss?

Permalänk
Medlem

Det där var allvarligt talat det mest ruttna jag hört. Och en mycket värdefull upplysning eftersom jag precis tänkte slå till på ett Sapphire 9800Pro. De kan känna sig snuvade på mina tusenlappar i och med detta snedtramp. Då lägger jag hellre mellan en slant till en annan tillverkare.
Det är ju bedrövligt att man ska behöva sitta och surfa forum och läsa tester och jämföra priser, modeller och tillverkare i hundra timmar innan man kan bestämma sig för ett graffe. Höll på att åka på samma nit när jag tänkte köpa en Nvidia FX5900XT också, men en polare tipsade mig i sista stund om att XT var Nvidias budgetmodell och inte alls den hottade modellen av Pro som ATI kör.
Det är ett gytter med olika modeller som sagt var. Och dessutom är det svårt att hitta pålitlig information om korten också. Uppgifterna varierar ofta radikalt mellan olika leverantörer (gäller även TFT-skärmar eftersom jag nyss köpt en sådan med *suck*).
Jaja. Man får väl ringa till ett ställe och spela in en telefonintervju där de lovar att ersätta en om man inte får utlovad produkt.
*Blir så j*vla förbannad på sånt här* >(

Visa signatur

Gigabyte GA-P35-DS4 | Intel Core2Duo E4400 2.0Ghz@2.9Ghz (8*370) | 3GB Corsair XMS2-6400 | Geforce 8800GT@ 771/1890/1080 (max)| 3dMark06 score: 11 990p