Hårdvarumodifiering av Radeon X800 Pro till X800 XT

Permalänk
Medlem

Kan man inte ändra grafikkortets timings på minnena? Eller måste man ha en modifierad BIOS för det?

Visa signatur

Abit NF7-S Rev 2.0 | 2500+@2300Mhz | Maxtor DiamondMax 9 120Gb | Radeon 9800pro@399/340 | TwinMOS TwisTER PC3200 2*512

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KalibR
Kan man inte ändra grafikkortets timings på minnena? Eller måste man ha en modifierad BIOS för det?

Man kan ändra timings, men då behöver du t.ex RadEdit och så ändrar du det där, sen sparar du biosfilen i nytt filnamn, sen flashar om.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Man kan ändra timings, men då behöver du t.ex RadEdit och så ändrar du det där, sen sparar du biosfilen i nytt filnamn, sen flashar om.

det är ju inga problem, har pro och xt korten samma minnes chip då?

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg den gången jag och en polare drog fram lödkolven och skulle löda fast en lysdiod på ett ställe. Slutade med att vi lödde _bort_ en komponent på kretskortet istället. Sen dess har jag inte vågat mig på någon mer lödkonst och så kommer det nog att förbli

Permalänk
Medlem

konstigt att inte butiker som chippar xbox mm erbjuder sig att modda kort för en hundring eller så, dom e ju haja på att löda. Eller varför ingen öpnar en butik och säljer moddade kort, dom kan ju köpa in massa pro kort och modda om dom till XT, alla känar ju på det då.
Jag e inte så grym på att löda annars hade jag öppnat en butik direkt, köpt 50 pro kort och moddat om dom och sållt för vad pro kortet kostar + halva mällanskillnaden mellan pro och xt kortet...

bäst jag slutar tänka högt nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .pgl.
konstigt att inte butiker som chippar xbox mm erbjuder sig att modda kort för en hundring eller så, dom e ju haja på att löda. Eller varför ingen öpnar en butik och säljer moddade kort, dom kan ju köpa in massa pro kort och modda om dom till XT, alla känar ju på det då.
Jag e inte så grym på att löda annars hade jag öppnat en butik direkt, köpt 50 pro kort och moddat om dom och sållt för vad pro kortet kostar + halva mällanskillnaden mellan pro och xt kortet...

bäst jag slutar tänka högt nu

Alla pro korten går förmodligen inte att "modda" om till xt. Det kan ju vara så att de i fabriken har stängt av några pipelines eftersom de inte fungerade och säljer sedan som pro.

Visa signatur

| Gentoo & Win XP | AMD Athlon xp 2,5k+ | 2x 256 ddr sdram, 333 mhz Twinmos standard | epox 8rda+ | club 3d 9600pro | 80 maxtor + 2*250GB samsung | Antec Sonata | Macbook alu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aero
Alla pro korten går förmodligen inte att "modda" om till xt. Det kan ju vara så att de i fabriken har stängt av några pipelines eftersom de inte fungerade och säljer sedan som pro.

om man sätter moddningen i system så kan man ju med hjälp av ren volym se till att man har tillräckligt många moddningsbara kort (dom som inte funkar att modda säljer man ju bara vidare i orginal)

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ^BeTa^
"De är fysiskt identiska så när som på minneskapslarna. X800 XT är utrustat med 1.6ns minne och Pro-versionen har 2ns minne. "
Saxat direkt från NH där dom har recenserat båda korten.

Tror inte de alltid är identiska, jag menar, får en gpu några trasiga pipelines så fungerar det perfekt för en Pro ändå. Tror knappast de slänger dem.
Blir väl ungefär som 9800Pro/SE men kanske större chans att lyckas?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .pgl.
konstigt att inte butiker som chippar xbox mm erbjuder sig att modda kort för en hundring eller så, dom e ju haja på att löda. Eller varför ingen öpnar en butik och säljer moddade kort, dom kan ju köpa in massa pro kort och modda om dom till XT, alla känar ju på det då.
Jag e inte så grym på att löda annars hade jag öppnat en butik direkt, köpt 50 pro kort och moddat om dom och sållt för vad pro kortet kostar + halva mällanskillnaden mellan pro och xt kortet...

bäst jag slutar tänka högt nu

Olagligt?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wez
det är ju inga problem, har pro och xt korten samma minnes chip då?

Typen av minne är samma, dock så kan hastigheten skilja sig. Många gånger så har PRO och XT korten samma minne. Jag har sett PRO kort från 2.2ns till 2.8ns minnen. Samma sak på XT korten. Dom timingsinställninga på korten är CAS 2, 2.5 och 3. Orginal är CAS 2. Jag har tänkt på det, då ett minne klockar högre i frekvens i regel ju högre timings man kör då kanske man vinner prestanda på att köra t.ex CAS 2.5 och köra högre frekvens istället.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deathclaw
Olagligt?

Kanske inte olagligt med andra kan ju sno idén.
På tal om det, är det inte olagligt att modda grafikkort, moderkort och sånt?

Visa signatur

P4 2,4b @ 2,4GHz | 1x 512 DDR PC3200 | Gainward Gf4 MX440 64MB @ 385/630

Permalänk
Medlem

Nej, det är inte olagligt. Bara om du säljer det som vidare som ett annat kort. Det som händer när man moddar är att garantin slutar gälla.
Dvs att det är inte meningen men inte olagligt.
Finns sidor (har funnits iaf) som säljer moddade moderkort och liknande. Fast då står det att de är moddade och att garantin inte gäller eller att butiken som säljer korten har en egna garantivilkor.

Visa signatur

|XP 2500+ |Epox 8RDA+|Prometeia Black|TwinMos/Winbond PC3200 2*256mb|Hercules 9700 Pro|
|XP 2000+ AGOIA Y|Epox 8K5A2|Alpha 8045|TwinMos PC2100 2*256mb| Leadtek GF3 Ti200|

Permalänk
Medlem

Verkar vara blandade resultat av vad som står, så det är ju ingen solklar moddning.
Btw, enligt ett inlägg hos OCUK funkar inte denna mod alls på ATI's egna original X800 kort.

Permalänk
Medlem

Ska x800 vara ett strypt xt?!? Då är det väl klart att det blir ett x800 som man moddar om. Är det samma kylning på korten, eller är det som på 9800 korten där det skållheta xt korten hade en större kylare??

Permalänk
Medlem

Jag nöjer med med mitt softmoddade Vmoddade Radeon 9800SE sålänge...

Sen får man börja chansa igen

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB