Permalänk
Melding Plague

Intel BTX flopp?

<font style="font-size: 10pt"><b>Intel BTX flopp?</b></font> <small class="small">torsdag 3 juni av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.theinquirer.net/?article=16294" target="_blank" >The Inquirer</a> rapporterar från Computex angående Intels nya formfaktor BTX. Tydligen är flera stora tillverkare av chassin mycket frustrerade då BTX är mycket dyrare att producera och tillför några moment i monteringen av datorer som är onödiga. Intel har ännu inte slutfört designen på BTX helt så tillverkarna går runt i frustration just nu, enligt The Inquirer.<br /><br /><I>During the course of that meeting Intel categorically stated that the original article was wrong when we said: that "Taiwanese... ...manufacturers – and quite a lot of them it would seem - are being rather less than enthusiastic or co-operative, about the sweeping changes and support that Intel is asking, nay demanding, of them”.</I><br /><br />Vi klandrar inte tillverkarna. Läs hela artikeln och se en prototyp på ett BTX-chassi hos <a href="http://www.theinquirer.net/?article=16294" target="_blank" >The Inquirer</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Tommy för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Tycker BTX är ren skit intel kommit på för deras värmeproblem med presscott, Tycker ATX-standarden är bra och att den ska stanna ett tag till.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

Först Prescott-floppen, och nu kanske BTX... Verkar inte vara Intels år vad gäller PR.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Många sa att färg-TV'n var onödigt när det släpptes - att Internet bara var en fluga - och att en dator aldrig skulle behöva mer än 256kB minne.

Häng med i utvecklingen....

Visa signatur

Visionär bakom Sveriges största publika spelsatsning. Säger jag mer så blir jag förmodligen bannad igen.

Ställ krav! Involvera er! Tänk utanför sandlådan.

Permalänk

En fråga från en novis som mig själv, varför ändra till BTX, vad är det för fel på ATX enligt Intel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
Många sa att färg-TV'n var onödigt när det släpptes - att Internet bara var en fluga - och att en dator aldrig skulle behöva mer än 256kB minne.

Häng med i utvecklingen....

Och exakt vad är utvecklingen menar du?

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av weird
Många sa att färg-TV'n var onödigt när det släpptes - att Internet bara var en fluga - och att en dator aldrig skulle behöva mer än 256kB minne.

Häng med i utvecklingen....

Det är ju frågan hur mycket utveckling det här är, känns mer som penga mjölkning.

Visa signatur

Data

Permalänk

Vad e vitsen med BTX, vad e det revolutionerande enligt Intel=?

Visa signatur

Intel Core i7 965 | Intel DX58SO | Intel X25-M 80 GB SSD | OCZ Platinum 6 GB | Gigabyte 4850 1 GB | Corsair HX 620 | Samsung F1 1TB | Thermaltake DH 101 VF7000BNS

Permalänk
Medlem

BTX är ingen utveckling av utformningsstandarder, det är Intels försök att få ihop en låda i vilken deras CPUer med katastrofal värmeutveckling fungerar. Istället för att pressa CPU-ingenjörerna så försöker man pressa marknaden att kunna acceptera deras processorer i deras nuvarande dåliga skick (Prescott).

Om BTX faktist hade varit något nytt, något användbart, något nytänkande, så tror jag varken kunder eller chassi-tillverkare hade varit sura, men nu är ju så inte fallet.

Visa signatur

Det är vetenskapligt bevisat att forskning orsakar cancer hos möss

Permalänk
Medlem

Mycket skeptisk till detta. Om Intel genomför detta tror jag dem kommer tappa MÅNGA kunder eftersom alla måste inte bara byta moderkort/processor utan även LÅDA.

Permalänk

BTX känns som en rent affärsstrategisk manöver, i syfte att utnyttja sin marknasdominans och tvinga kunderna bort från AMD. Man vill helt enkelt tvinga kunderna att välja väg: antingen följer ni med oss (Intel), som är störst och har mest resurser, eller så kan ni stanna kvar hos uppstickaren (AMD) med den "gamla" standarden.

Jag hoppas Intel har missbedömt marknaden och att det blir de själva, som går förlorande ur ett vägval ingen annan har bett om.

Permalänk
Medlem

Förvisso är ju inte ATX den ultimata formfaktorn, men BTX verkar ju inte vara en realistisk lösning precis, i vart fall inte i dess nuvarande form.

Permalänk
Medlem

Det fanns juh ingen prototyp med i artikeln till nåt btx chassi?

Permalänk
Medlem

Som sagts, ATX är inte perfekt. Men BTX är ju bara sämre.

Jag är glad över att intel får motstånd och att AMD har sagt nej till BTX.

Sen när intel har lämnat prescotten bakåt sig och bygger vidare på Pentium M så försvinner ju hela vittsen med BTX standarden, snacka om kortsiktig lösning.

Permalänk
Medlem

Moderkortstillverkarna verkar inte vara så glada heller. Åtminstonde inte när det gäller BTX tillsammans med AMD64. Minnet är placerat för långt från cpu:n för att funka bra med AMD64.
http://techreport.com/onearticle.x/6809

Permalänk
Medlem

Problemet för AMD med BTX är ju att DIMM socketen hamnar för långt ifrån CPU:en på grund av inbyggd minneskontroller på Athlon 64:an
och en IMC är ju något som Intel måste integrera i sina CPUer för eller senare och då blir ju denna versionen av BTX helt värdelös även för Intel

http://www.techreport.com/onearticle.x/6809

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LecToR
Tycker BTX är ren skit intel kommit på för deras värmeproblem med presscott, Tycker ATX-standarden är bra och att den ska stanna ett tag till.

I artikeln står det att dom började utveckla BTX strax efter att ATX blev standard så jag antar att Prescott inte har nåt med saken att göra, i alla fall inte från början.
Ja, ATX är bra men det tycker vi nog mest för att vi är vana vid den. Man får inte va rädd för förändringar eftersom det kan leda till förbättringar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut

Och exakt vad är utvecklingen menar du?

Det som pågår runtomkring oss hela tiden, även om endel inte verkar märka det.:rolleyes:
Att BTX inte verkar va ett steg i rätt riktning kan jag hålla med om men nån måste ju börja att testa nya varianter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 412
Det fanns juh ingen prototyp med i artikeln till nåt btx chassi?

Var det nåt fel på bilden längst ner på sidan?

Visa signatur

P4C 2,4@3,0 / P3 733@770

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fc25
I artikeln står det att dom började utveckla BTX strax efter att ATX blev standard så jag antar att Prescott inte har nåt med saken att göra, i alla fall inte från början.
Ja, ATX är bra men det tycker vi nog mest för att vi är vana vid den. Man får inte va rädd för förändringar eftersom det kan leda till förbättringar.

Det som pågår runtomkring oss hela tiden, även om endel inte verkar märka det.:rolleyes:
Att BTX inte verkar va ett steg i rätt riktning kan jag hålla med om men nån måste ju börja att testa nya varianter.

Jag har ingenting emot nya standarder så länge de faktiskt representerar en förbättring eller någon form av utveckling, tvärtom!

Men när ett företag försöker dölja sina undermåliga produkter genom att pracka på marknaden ännu en dålig produkt, då har det gått för långt.

Bortser man från Intels egen fördel med kombinationen BTX + Prescott så har BTX ingenting att komma med.

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fc25
I artikeln står det att dom började utveckla BTX strax efter att ATX blev standard så jag antar att Prescott inte har nåt med saken att göra, i alla fall inte från början.
Ja, ATX är bra men det tycker vi nog mest för att vi är vana vid den. Man får inte va rädd för förändringar eftersom det kan leda till förbättringar.

Förvånar mig inte alls att man hela tiden kollar på hur saker och ting kan utvecklas, tror knappast att BTX standarden har sett likadan ut hela tiden... Jag är övertygad om att Prescotten (och eller utvecklingen av P4an) har påverkat layouten.
Förändringar är det inget fel på sålänge de bidrar med något positivt. Det här kan inte leda till förbättringar och leder bara till försämmringar.
Man blir inte rädd för en sådan förändring utan förbannad är snarare ett mer passande ord.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fc25
Det som pågår runtomkring oss hela tiden, även om endel inte verkar märka det.:rolleyes:
Att BTX inte verkar va ett steg i rätt riktning kan jag hålla med om men nån måste ju börja att testa nya varianter.

Va?
Testa nya varianter bör man göra, men inte gör du en standard av en "testvariant" och låter miljontals datorer bygga på den.

Nä, då har man gått förbi teststadiet för länge sen och levererar en genomtänkt lösning.

Och BTX är inte genomtänkt ur marknades perspektiv. Det är bara och då menar jag verkligen bara Intel som tjänar något på det.

Och som sagts, BTX passar bara till prescott. Alla andra processorer kommer förlora på det, dvs. även Intel om ett litet tag. Då är ATX helt klart en bättre lösning även för framtiden. Inget snack om saken.

Permalänk
Medlem

Det jag stör mig på BTX är att det är soppas kompakt samt ett tvång att ha en fläkt på chassits framsida som då gör att systemet låter mer. Annars... BTX verkar vara mycket striktare än ATX. Anledningen är att man kan se ATX i alla möjliga former och BTX verker säga exakt var alla komponenter skall sitta, nästan. Fast det kanske utvecklas med tiden.

Permalänk
Medlem

Om dom kunde tillverka ordentliga chassin som har något implanterat skytt mod vibrationer så skulle det vara bra.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Jorå, jag tycker också att BTX verkar totalkasst men jag fick känslan av att dom flesta bara verkade negativa till en ny standard, "ATX forever" typ men nu vet jag att så inte är fallet =). Skulle va kul att veta vad Intel tycker är så bra med BTX.

Visa signatur

P4C 2,4@3,0 / P3 733@770

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fc25
I artikeln står det att dom började utveckla BTX strax efter att ATX blev standard så jag antar att Prescott inte har nåt med saken att göra, i alla fall inte från början.
Ja, ATX är bra men det tycker vi nog mest för att vi är vana vid den. Man får inte va rädd för förändringar eftersom det kan leda till förbättringar.

Det som pågår runtomkring oss hela tiden, även om endel inte verkar märka det.:rolleyes:
Att BTX inte verkar va ett steg i rätt riktning kan jag hålla med om men nån måste ju börja att testa nya varianter.

Var det nåt fel på bilden längst ner på sidan?

Utveckla BTX strax efter att ATX blev standard.... låter som en efterkonstruktion, ATX har funnits i snart tio år (kom 1995)

BTX är konstruerat för att primärt kyla cpun, att man sen skickar den varma luften förbi grafikkortet låter som en strålande ide....

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem

Den som säger att ATX är bra har nog aldrig försökt få loss strömkabeln på mitt moderkort. Det slutar alltid med att jag blöder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Den som säger att ATX är bra har nog aldrig försökt få loss strömkabeln på mitt moderkort. Det slutar alltid med att jag blöder.

Strömkabeln bör sitta upp i hörnet enligt ATX-standarden och BTX standarden säger inte mer om var kontakten skall sitta, så det gäller att välja ett moderkort där den sitter där den bör, som tex de flesta Asus-kort, däremot är det många andra som tex Abit som gärna gömmer den bakom CPUn... då blir det svårt, har haft ett sånt kort, BX6 2.0 och aldrig mer ett kort med felaktigt layout.

Kolla det här intelkortet i btx-smak tex... http://images.anandtech.com/reviews/shows/computex/2004/btx/I...

MSI inte bättre..
http://images.anandtech.com/reviews/shows/computex/2004/btx/I...

Kommer se likadant ut med de flesta BTX helt enkelt för att cpun skall sitta längst ut så finns det ingen annan plats för strömkontakten....

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730