SerialATA-300 vid årsskiftet

Permalänk
Melding Plague

SerialATA-300 vid årsskiftet

<font style="font-size: 10pt"><b>SerialATA-300 vid årsskiftet</b></font> <small class="small">måndag 7 juni av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.xbitlabs.com/news/chipsets/display/20040604162929...." target="_blank" >X-Bit Labs</a> rapporterar att Nvidia kommer att lansera en moderkortskrets med SerialATA-300 i slutet av detta år. Vi har tidigare rapporterat om SerialATA-II eller SerialATA-300. 20 april tillkännagavs till exempel flera stora specifikationer på standarden av <a href="http://www.serialata.org/" target="_blank" >SerialATA Working Group</a>.<br /><br />SerialATA-300 kommer erbjuda hastigheter på 300 Megabyte per sekund. Detta är tämligen onödigt då dagens hårddiskar endast klarar av att överföra cirka 65 Megabyte per sekund, ifall man inte kör dem i <a href="http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_040301_raptorraid...">RAID</a>.<br /><br />Vad som mer ändrats i standarden är i skrivande stund oklart. Vi hoppas dock på att själva interfacet har optimerats. Notera att SerialATA-300 är fullt kompatibelt med dagens SerialATA-150 så själva övergången lär gå mycket smidigt när det nu lanseras i slutet på året, om man får tro X-Bit Labs.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt att det funkar med dagens teknik också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haali
Härligt att det funkar med dagens teknik också.

håller med, skitagött.!!! men vore kul ifall dakens teknik speedades på lite mer...

Visa signatur

zapen

Permalänk
Medlem

Vad menar dom? att det kommer gå att köra en SATA-II hårdisk i 300mbyte/sek på en vanlig SATA controller?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Vad menar dom? att det kommer gå att köra en SATA-II hårdisk i 300mbyte/sek på en vanlig SATA controller?

SATA-II-kretsen klarar 300 MB/s.

Permalänk
Medlem

Jaha.. så att en SATA-II controller klarar SATA 1 diskar?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Jaha.. så att en SATA-II controller klarar SATA 1 diskar?

Exakt. Precis som USB2 stöder USB1-saker.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
Jaha.. så att en SATA-II controller klarar SATA 1 diskar?

Just så

edit: 2 sekunder för sent

Permalänk
Hedersmedlem

"Onödigt" var det första jag tänkte på när jag läste nyheten. Kan de inte designa om de värdelösa kontakterna istället för att öka bandbredden som ändå är mer än tillräcklig?

Kommer att gå att plugga in SATA2-diskar i SATA1-kontrollerkort också, fast då får man självklart "bara" 150MB/s.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk

Tycker kontakterna är skitbra Ju snabbare de skrotar ide och sätter in fler satakontakter, desto bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
SerialATA-300 kommer erbjuda hastigheter på 300 Megabyte per sekund. Detta är tämligen onödigt då dagens hårddiskar inte klarar av att överföra cirka 65 Megabyte per sekund, ifall man inte kör dem i <a href="http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_040301_raptorraid...">RAID</a>.

Är det den "inre" överföringshastigheten som är 65MB/s som mest?

Visa signatur

Indigoue hatar dubbla negationer.

Permalänk
Medlem

SerialATA-300 kommer erbjuda hastigheter på 300 Megabyte per sekund. Detta är tämligen onödigt då dagens hårddiskar inte klarar av att överföra cirka 65 Megabyte per sekund, ifall man inte kör dem i RAID.

ÄR det bara jag som tycker meningsuppbyggnaden på den meningen är fel?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boomhauer
Tycker kontakterna är skitbra Ju snabbare de skrotar ide och sätter in fler satakontakter, desto bättre.

Skilj på IDE och ATA.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Munken
SerialATA-300 kommer erbjuda hastigheter på 300 Megabyte per sekund. Detta är tämligen onödigt då dagens hårddiskar inte klarar av att överföra cirka 65 Megabyte per sekund, ifall man inte kör dem i RAID.

ÄR det bara jag som tycker meningsuppbyggnaden på den meningen är fel?

Inte bara du nej
Ser bättre ut såhär

Citat:

...då dagens hårddiskar inte klarar av att överföra mer än cirka 65 Megabyte per sekund

Visa signatur

WS/Server: GA-P55A-UD3 - Intel Core i5-750 - 24 GB DDR3 - Samsung 850 PRO 256 GB - 35 TB SAS HDD - ATi 3D-Rage II+ - ESI Juli@ - Fractal Design Define R2
Laptop: MacBook Pro 13" late 2011, 2.4 GHz, 8 GB, 256 GB SSD

Permalänk

det är ju söktiderna som skall ner på vanlig diskar. och behålla dagens priser.

eller inte föresten sänk inte söktiden för då har jag ju köpt scsi i onödan.

Visa signatur

[Lian-Li PC60][asus delux v2][Intel i7 920][Corsair 12gb][2* XFX 4870][ocz 60 gb ssd]

Permalänk
Medlem

känns just nu som att Hårdiskar är det som behöver utvecklas mest... Processorer, Grafikkort osv kommer ju hela tiden.

Mer HDD-Prestanda till folket!

Permalänk
Medlem

Det behövs något revolutionerande på lagringsfronten, något som är flera ggr snabbare än dagens hdd och gärna tystare.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Man kommer att kunna ha hubbar till serial ata 2 så man kan plugga in flera diskar på en kontakt, så all bandbredden kommer till nytta.

Permalänk
Medlem

Men om det är nVidia som gör dethär, då har du ju bara chipset för AMD? Eller?

Permalänk
Medlem

Men det som man kan ha nytta av är att SATA2 kommer få lite bättre prestanda för att dem får lite instruktioner som SCSI annars bara haft. Minns inte var jag läste det men hade att göra med prioriteringar, åtkomst av program, osv...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Det behövs något revolutionerande på lagringsfronten, något som är flera ggr snabbare än dagens hdd och gärna tystare.

Då får du väll investera i RAID/SCSI lösningar. Att det inte händer mer med hårddiskar än det gör tror jag till största del beror på att svensson som ska ut och handla dator knappast kollar upp hur snabb disken är. Möjligtviss storleken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xe^
känns just nu som att Hårdiskar är det som behöver utvecklas mest... Processorer, Grafikkort osv kommer ju hela tiden.

Mer HDD-Prestanda till folket!

IBM höll på med något som skulle speeda upp HDD gränssnittet otroligt, vet att tillverkningen och HDD enhten är såld till Hitachi. Men jag tror att de forskar vidare själva.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk

Man får väl hoppas att de fixar så SATA inte är lika störkänsligt då så man slipper datakorruption.

Visa signatur

If it works, tweak it!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Då får du väll investera i RAID/SCSI lösningar. Att det inte händer mer med hårddiskar än det gör tror jag till största del beror på att svensson som ska ut och handla dator knappast kollar upp hur snabb disken är. Möjligtviss storleken.

Jo, RAID/SCSI lösningar brukar ju vara tysta...

Att det inte händer nåt med hårddiskarnas prestanda har snarare med hur datalagringen sker och inte vad svenssons kollar upp innan de köper sin dator.

Är ju rätt liten skillnad mellan hårddiskarnas prestanda i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Då får du väll investera i RAID/SCSI lösningar. Att det inte händer mer med hårddiskar än det gör tror jag till största del beror på att svensson som ska ut och handla dator knappast kollar upp hur snabb disken är. Möjligtviss storleken.

Av tradition så är det tekniken som leder utveckligen och inte behovet. Vi har oftast högre krav, Svensson släpar efter ca 1 år? Jag har funderat på uwscsi-lösning till arbetsdisk, men har inte kommit längre än så då det kostar en hel del.

Permalänk
Medlem

Hårddiskutvecklingen har ju varit rätt sjysst om man ser till kapaciteten. 160 GB för under tusenlappen är ju inte fy skam. Tror kapavitetsutvecklingen på hårddiskar gått fortare än hastighetsutvecklingen på processorer. Tror iofs inte att man kommer se några jättelika hastighetsökningar så länge hddar består av en roterande skiva.

Permalänk

var väll några år sedan dem började fundera/forska kring Hdd uppbyggda på ljus-teknik.

typ en platta med hål i. ett svart hår står för 0 och ett vitt hål för 1.

vart ju några år sedan jag såg det på tv. så det verkar ju inte vara några framsteg.

Visa signatur

zapen