Permalänk
Melding Plague

Ny PowerMac snart?

<font style="font-size: 10pt"><b>Ny PowerMac snart?</b></font> <small class="small">måndag 7 juni av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://zdnet.com.com/2100-1103_2-5226969.html">ZDNet</a> rapporterar att Apple snart ska släppa en uppdaterade versioner av PowerMac-datorerna. Tydligen har det läckt ut manual-foton på den nya PowerMac:en som indikerar att frekvensen på IBM Power970-processorn kommer att öka. Vissa källor säger 3 GHz, vilket är ett stort prestandahopp mot dagens PowerMac som har en toppfrekvens på 2 GHz. Det är dock fortfarande spekulationer gällande frekvensen.<br /><br />Den nya datorn ska dock lanseras inom kort med en 20-tums TFT-monitor. Priset är i skrivande stund ej klart men troligen kommer det hamna över 30 000-strecket. Det ska bli mycket intressant att se prestandan på en högt klockad IBM Power970-processor.<br /><br />Läs mer hos <a href="http://zdnet.com.com/2100-1103_2-5226969.html" target="_blank" >ZDNet</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

3 Ghz tror jag på när jag ser det. Visst, om 6 månader kanske, men jag är väldigt skeptiskt till att de redan är uppe i 3 Ghz. Speciellt med tanke på den enorma brist det har varit på 2 Ghz:arna.

Permalänk

Jo, Kennel, ligger nåt i det du säger.
De spekulationerna är väl lite väl häftiga kanske..

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av LunkZor
Om jag inte tar fel så har typ mongon en kromoson mer än oss "vanliga" och en apa har två mer än oss vanliga, om man nu skulle peta in en till kromoson i ett mongo skulle mongot då bli en apa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tidebrink
Jo, Kennel, ligger nåt i det du säger.
De spekulationerna är väl lite väl häftiga kanske..

Som har funnits sen 2Ghzarna släpptes iofs.

Permalänk
Medlem

Intressant i alla fall.

P.S. Det är två "troligen" på rad i nyheten, och en ganska onödigt "dock".

Edit: Ledsen, brukar inte kommentera nyheterna så jag visste inte. Ska ske nästa gång

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hula
Intressant i alla fall.

P.S. Det är två "troligen" på rad i nyheten, och en ganska onödigt "dock".

Som vanligt mailar ni eventuella språkfel eller faktafel i nyheterna till respektive nyhetsredaktör som skrivit nyheten. Då jag skrivit denna nyhet vill jag att ni mailar herman@sweclockers.com

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd

Verkar som ni får säga det vääldigt ofta...

Permalänk
Avstängd

Dom där såkallade spekulationerna är ett utalande Jobs gjorde när dom släppte 2GHzarna. Med tanke på att dom där knappt gått att få tag på så säger jag att detta är en Paperlaunch, och max 2.6GHz.

Permalänk
Medlem

Jobs lovade heligt 3 ghz den här sommaren när han förra året släppte g5orna, verkar det troligt?

Permalänk

Är macar överklockningsbara?

Visa signatur

Core i7 @ 3.8GHz | Asus P6T Deluxe v2 | Corsair 3x2GB PC12800 | Radeon 5870 | Corsair 550W | 2x74 GB Raptor Raid 0 | Intel 160 GB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daPhil
Är macar överklockningsbara?
[/B]

Nej (med vissa små undantag). Köp inte en Apple-dator om ditt liv krestar kring din vattenkylning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av daPhil
Jobs lovade heligt 3 ghz den här sommaren när han förra året släppte g5orna, verkar det troligt?

Tror Apple kommer få svårt att lansera datorer med 3 GHz CPU om inte IBM kan tillverka det. Skulle väl isf bli som förra sommaren då de lanserade PowerMac G5 och sedan inte levererade förräns på hösten. Samma sak med Xserver. Folk börjar tröttna på det.

Att sedan Jobs sa det där kan ju ha att göra med att IBM hade "lovat" honom det (eller vad vet jag). Han är ju enligt många personer riktigt dåligt insatt i det han säljer, och lever snarare på en personkult än på att veta hur en processor fungerar.

Visa signatur

Väskan: Apple PowerBook 12" 1,33GHz 768Mb RAM 80GB HDD
Skrivbordet: P4 2,4GHz, 768 Mb RAM, 120GB HDD, Radeon 9600
Jeansfickan: iPod Mini - SonyEricsson T68i

Permalänk
Medlem

Ny toppmodell: 2x2,5 GHz

Nya kylningen: heatpipe

http://www.apple.com/powermac/design.html

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Hedersmedlem

Det där är inte heatpipes, det är ju vanlig vätskekylning.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Avstängd

Ser ut som om dom släpper en lätt överklockad mac på 2.5GHz.
Smart, bäst för dom att vätskekylningen håller utan underhåll i 5+ år.

Ungefär något sådant jag förutspådde.