Permalänk
Melding Plague

Snabbare Blåtand?

<font style="font-size: 10pt"><b>Snabbare Blåtand?</b></font> <small class="small">onsdag 9 juni av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Henrik</a></small><br>
Handdatorsajten <a href="http://www.brighthand.com/article/Faster_Bluetooth_Standard_P..." target="_new">Brighthand</a> rapporterar att det har lagts fram ett förslag för en ny standard för Blåtand (eng. Bluetooth). Den föreslås kallas "Bluetooth EDR", där EDR står för "Enhanced Data Rate". <br /><br />Överföringshastigheten beräknas bli 2,1 megabit per sekund, vilket kan jämnföras med den 721 kilobit per sekund som den nuvarande blåtandsstandarden (1.2) kan prestera. <br /><br />Dock får vi fråga oss vad den nya standarden har för chanser mot Wireless USB som skall nå hastigheter på upp till 480 megabit per sekund och dessutom stödja kedjelänkning av enheter.<br /><br /><a href="http://www.brighthand.com/article/Faster_Bluetooth_Standard_P..." target="_new">Brighthand</a> har mer information om standarden "Bluetooth EDR".

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var ju en fin förbättring mot den gamla BT-standarden. Men själv så blev jag rätt så intresserade av det där med W-USB. Var kan man hitta mer info om detta?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att det är Ericsson som utvecklat blåtand, stämmer det? Blåtand är främst för tillbehör som inte behöver en massa överföringshastighet som t.ex. tangenbord och mobila ringsignaler.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Jag har för mig att det är Ericsson som utvecklat blåtand, stämmer det? Blåtand är främst för tillbehör som inte behöver en massa överföringshastighet som t.ex. tangenbord och mobila ringsignaler.

Det är ett sammarbete mellan Agere, Ericsson, IBM, Intel, Microsoft, Motorola, Nokia, och Toshiba som utvecklar blåtand. Inte bara Ericsson.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta tillbaka!

Permalänk
Medlem

Om Bluetooth EDR kostar lika mycket att producera som W-USB så kommer nog W-USB att vinna i längden annars har ju Bluetooth redan etablerat sig som standard i mobiltelefoner och handdatorer.

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk
Hedersmedlem

den heter 1.1!!!! inte 1.2 kompis

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

W-USB kommer inte att konkurrera ut BT. BT används nämligen i små bärbara produkter där strömsnålhet är ett måste och där har W-USB inte en chans.

Permalänk
Medlem

Jag har fått för mig att de inte riktigt siktar på samma marknad. För trådlös överföring av data har ju t ex WLAN funnits länge, medan blåtand är en sladdersättare för enklare ändamål, precis som Total_Cu och Jarod Xenic skriver.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Jarod Xenic: Helt rätt, läste för ett tag sen en analysrapport av Gartner Group, "som kom fram till samma slutsats som dig".

Visa signatur

Gammal PC räv, numera Applenörd
---------------------------------------------------------------

Permalänk

Men snälla.... Kan man inte låta bli att försvenska nya tekniker?
"Blåtand" låter ju hur larvigt som hellst!!!
Vilka är det egentligen som bestämmer "officiella" namn på nya saker?

Visa signatur

P4 - 3,2 gHz || 1024 Mb ram @ 400x2 Mhz || 120 Gb S-ATA barracuda x2 || 19' CRT || PowerColor x800pro VIVO|| Chaintech 9CJS ZENITH ||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skulltula
Men snälla.... Kan man inte låta bli att försvenska nya tekniker?
"Blåtand" låter ju hur larvigt som hellst!!!
Vilka är det egentligen som bestämmer "officiella" namn på nya saker?

Mja, bluetooth har iofs fått sitt namn från Harald Blåtand.

Permalänk
Medlem

Minns jag inte helt fel så var det Ericsson som utvecklade grunden till Blåtand, och sen hakade alla företag som Rauter skrev på.

skulltula: Orginalnamnet ÄR Blåtand. Så det är inte alls försvenskat..

Permalänk
Avstängd

Det var som sagt var det ericsson som utvecklade blåtand, sen startades ju ett forum för vidareutveckling med många andra företag som sammarbetar...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Bra att dom funderar på att öka hastigheten på BT. Om det går att göra utan att öka strömförbukningen annat än när den högre hastigheten används är ju det jättebra, det öppnar för några nya applikationer.

Bluetooth är ju namnet, även om det härstammar från en viking som knöt samman sina grannar.

För övrigt ser jag inte W-USB som något "hot" mot BT eftersom det har en helt annan målgrupp. Dessutom är ju BT grymt etablerat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
<font style="font-size: 10pt"><b>Snabbare Blåtand?</b></font> <small class="small">onsdag 9 juni av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Henrik</a></small><br>
Handdatorsajten <a href="http://www.brighthand.com/article/Faster_Bluetooth_Standard_P..." target="_new">Brighthand</a> rapporterar att det har lagts fram ett förslag för en ny standard för Blåtand (eng. Bluetooth). Den föreslås kallas "Bluetooth EDR", där EDR står för "Enhanced Data Rate". <br /><br />Överföringshastigheten beräknas bli 2,1 megabit per sekund, vilket kan jämnföras med den 721 kilobit per sekund som den nuvarande blåtandsstandarden (1.2) kan prestera. <br /><br />Dock får vi fråga oss vad den nya standarden har för chanser mot Wireless USB som skall nå hastigheter på upp till 480 megabit per sekund och dessutom stödja kedjelänkning av enheter.<br /><br /><a href="http://www.brighthand.com/article/Faster_Bluetooth_Standard_P..." target="_new">Brighthand</a> har mer information om standarden "Bluetooth EDR".

"Blåtand"? Bara jag som inte använder det här? Harald Blåtand har man ju iofs hört talas om...

Visa signatur

MSI K8T Neo2 FIR, AMD 3500+ s939, Corsair Value S. PC3200 2x512MB, Inno3d GF 6800 GT @ Ultra, Western Digital Raptor 74GB, Seagate 200GB, Creative SB Audigy 2 ZS, NEC ND-3500A, Acousticase 6607A, Creative Gigaworks S750

Permalänk
Medlem

Jag säger gärna blåtand... och dom jag säger det till brukar fatta vad jag menar. Det duger för mig.

Visa signatur

Per molestias eruditio oderint dum metuant

Permalänk
Medlem

Jag tycker blåtand låter häftigare en bluetooth!

Visa signatur

Som ett plan som stegrat till sin högsta punkt inom loppet av en 1/8 sekund, för att sedan falla ner mot jordens grund som en ljusståle gjord av oändliga koroppsmassor - Saibot 'Haphazardly'.

Permalänk
Medlem

Harald Blåtand var i och för sig dansk, men man kan väl kalla det vad man vill. Själv tycker jag blåtand är lättare att säga än bluetooth.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

OT:

Någon som vet om det är några stereo-hörlurar med blåtand på gång?

Hastigheten räcker knappast för okomprimerat ljud, men om man kör komprimerat så borde bandbredden räcka.

Jag tycker dock det verkar gå trögt med nya applikationer.

Permalänk
Medlem

Det är på gång...

http://www.ericsson.com/bluetooth/news/articles/default.asp?a...

...och Dahl... den senaste specen heter 1.2

/CJTF