Permalänk
Melding Plague

Kyla kabelmodem?

<font style="font-size: 10pt"><b>Kyla kabelmodem?</b></font> <small class="small">onsdag 9 juni av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.short-media.com/review.php?r=244" target="_blank" >Short-Media</a> har skrivit en mycket annorlunda artikel som handlar om att kyla kabelmodem.
<br />
<br />De flesta med bredband har kabelmodem som innehåller rätt mycket elektronik som blir varm. Artikelförfattaren har öppnat sitt kabelmodem och monterat kylflänsar på alla kretsar. Sedan kör han några prestandatester med och utan kylning. Han lyckas få bättre resultat när han har kylning på kretsarna i kabelmodemet. Hur det går till kan jag inte svara på, men det känns rätt otroligt. Ta prestandaresultaten med en nypa salt och läs artikeln hos <a href="http://www.short-media.com/review.php?r=244" target="_blank" >Short-Media</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

fejk 2k4

Visa signatur

Kass DATA

Permalänk
Medlem

Vad pratar ni om? Det är ingen skillnad i fart alls knappt. Enda som händer är att hans modem funkar perfekt utan att hänga sig.

Beyond that the difference in speed is so small as to fall well within an acceptable margin of error for a typical bandwidth test. The only conclusion I can come to is that cooling the modem will not make your internet experience any faster but if the modem is consistently dropping connections or being generally "flaky" then improving the cooling may help.

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk
Medlem

Skulle man få snabbare internet pga kylning? Nja, jag tar denna artikeln med en rejäl skopa salt

EDIT: Nu har jag iofs inte läst artikeln, jag utgick från det som stod sammanfattat.

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

Jag vet klocka era kabelmodem <-- skämt

Visa signatur

Opteron 165 (291x9 = 2620MHz), DFI LanParty UT Ultra-D, G-Skill PC4000(9/10, 3-4-3-8), PC X1800XT512Mb(Stock) Lian Li PC73-SLB, Tagan 580W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Norbius
Skulle man få snabbare internet pga kylning? Nja, jag tar denna artikeln med en rejäl skopa salt

Om man faktiskt läser artikeln hävdas det att det inte går snabbare, bara margienellt, men det förklaras med att testservern antagligen hade mindre load. Läs artikeln först innan du uttalar dig. Undertecknad nyhetsskribent kanske också borde läsa genom artikeln noggrannare.

Visa signatur

Define c | i5 8400 | 16 GB Corsair vengeance 3000 mhz |Gigabyte GTX 1080 Windforce OC| 500 GB SSD M2 + 1 TB HDD + 240 GB SSD SATA | EVGA 650GQ PSU | AOC AGON 27GQ 165 hz IPS | Logitech G610 | Steelseries Rival 310

Permalänk

Han säger ju att han inte får snabbare internet, läs artikeln och förstå den människor! Däremot säger han att hans modem numera är stabilare, dvs hänger sig inte. Vet bara att mitt Nokia modem från Telia blir riktigt jäkla varmt, nästan så att man bränner sig på det, en fläkt eller nått skulle nog inte skada. Samma med min D-Link router.

Visa signatur

Kör: Mitsubishi Lancer Evolution II GSR. Åker: Salomon Shade 155cm.
Spelar: ASUS A8V-MX, Athlon64 +3200, 1024MB, GeForce 6800 GT, Aspire X-Qpack Black/Silver 420W.
Lyssnar: iRiver S10.

Permalänk
Hedersmedlem

hehe, D-link på våran skola så hade vi en D-link switch, det är den ända som har gått sönder.

På ett lan jag var på hade vi ett D-link modem, vi fick lägga det i frysen

Permalänk
Medlem

D-link är bra, näst efter 3com. Vill man ha riktigt skit ska man kolla hos realtek:P

Jag brukade ha fläkt på mitt 56k förut. Om det gick snabbare vet jag inte, men det kändes så:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mesmodem, mitt kabelmodem från lancity är redigt stort, flera kilon tungt och helt i metall med stora flänsar på. maxar 10MBit full duplex fast körs inte i de hastigheterna så det går absolut inte varmt.

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

man måste ju vara redigt pantad om man gör så där....

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Till er som bad mig läsa artikeln innan jag uttlar mig:
[color="red"][B] "Nu har jag iofs inte läst artikeln, jag utgick från det som stod sammanfattat."[/color][/B]

Visa signatur

| Opteron 146 | DFI NF4 Ultra-D | OCZ EL Platinum Rev.2 2x512MB |
| C3D X800GTO 16p
| 640GB HDD | Chieftec CA-01B-B-SL | Antec TruePower 380W |
| H2O-kyld: | Maze4 CPU | Maze4 GPU | Hydor L20 |

Permalänk
Medlem

Verkar ganska kasst att fixa fast med tejp. Men annars kanske det skulle ha kunnaat fungera.

Permalänk
Medlem

är faktiskt ett A / DSL-modem han kyler!

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Avstängd

Kanske kyla med, min modem och router måste stängas av i 30 min varje jäkla dag för att den ska fungera kvarvarande 23.5 tim av dygnet

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

Mitt ADSL-modem behövs inte kylas. Den lilla nätadaptern till modemet däremot. Den blir varm som fan!

Permalänk
Medlem

Hehe helt otroligt vad folk hittar på.

Snart kommer kylda toastolar för att det skall flyta på bättre.. )))

Mike Gbg. .

Permalänk
Medlem

Alltså, kan ni läsa innan ni postar något? Det slutar som sagt krasha och ha sig enligt artikelförfattaren, snabbare går det inte.

DLink hade ju samma problem med sin 604 modell, den skickades ut i butiker utan kylflänsar av misstag.

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att det var en mycket intressant artikel. Jag har nämligen haft samma problem, uppkopplingen gick upp och ner, ibland "stannade" uppkopplingen. Som en jojo...men då tog jag en titt i manualen för modemet (ett Alcatel Home) och där stod det max 50 grader (operating temperature). Kände på modemet och där var det bastu ska jag säga.

Tilläggas bör att modemet stod i en tätt tillsluten liten pappersbox med alla möjliga apparater längst ner i städskåpet. I samma box låg en router och en hub, staplade mer eller mindre på varandra. Plus eldosan med transformatorer. Inte så konstigt att det blir hett liksom...

Så jag tog helt enkelt och satte upp apparaterna löst på väggarna istället, samt förbättrade luftcirkulationen som tidigare varit obefintlig. Alla problem blev som bortblåsta och de har aldrig återkommit efter denna åtgärd. Det är inte direkt kylpasta, men för mig bevisar artikeln denna tråd handlar om att *all* elektronik är känslig för värme, inte bara processorer och gpu's. All respekt åt författaren, som jag för övrigt tycker förtjänar att få sin artikel läst innan han dumförklaras av vissa.

Visa signatur

Athlon XP 2400+ @ 2800+ / ECS k7s5a [Cheepoman BIOS] / Maxtor 80GB 7200rpm / Daytona Geforce4 ti4200 128 / 768MB DDR Kingston / Hercules Gamesurround Fortissimo III / Logitech MX500

Permalänk
Medlem

Nja det stämmer faktiskt. Modem och routers som blir för varma..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4abx
D-link är bra, näst efter 3com. Vill man ha riktigt skit ska man kolla hos realtek:P

Jag brukade ha fläkt på mitt 56k förut. Om det gick snabbare vet jag inte, men det kändes så:)

Vad grundar du detta på?
Min egna uppfattning är att D-link är usla produkter som aldrig borde ha släppts ut. Har varit med om D-link adsl modem som inte varit komplatibla med deras egna routrar. Routrar som bara lägger av. Routrar som segar ner hela nätverket extremt. ADSL modem som går sönder ett efter ett. För att inte tala om deras gamla usb-adslmodem som gick sönder ett efter ett. Hade en kund som fick 3 trasiga modem innan jag fick honom att köpa ett ordentligt modem.

Sen kanske det är slumpen eller nåt men jag har aldrig sett något annat märke krångla så mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Vad grundar du detta på?
Min egna uppfattning är att D-link är usla produkter som aldrig borde ha släppts ut. Har varit med om D-link adsl modem som inte varit komplatibla med deras egna routrar. Routrar som bara lägger av. Routrar som segar ner hela nätverket extremt. ADSL modem som går sönder ett efter ett. För att inte tala om deras gamla usb-adslmodem som gick sönder ett efter ett. Hade en kund som fick 3 trasiga modem innan jag fick honom att köpa ett ordentligt modem.

Sen kanske det är slumpen eller nåt men jag har aldrig sett något annat märke krångla så mycket.

Har själv en dlink adsl/router som står på året runt utan några som helst problem, tycker att de funkar prima

Visa signatur

ʕ•͡ᴥ•ʔ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nsky|sct
Har själv en dlink adsl/router som står på året runt utan några som helst problem, tycker att de funkar prima

Väldigt många har eller har haft problem med d-link prylar jämfört med andra märken när det gäller nätverksutrustning.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nsky|sct
Har själv en dlink adsl/router som står på året runt utan några som helst problem, tycker att de funkar prima

Tycker du att det är tillräcklig grund att prisa ett märka på så tycker jag du bör tänka om.
Jag har säkert installerat 100 adsl anslutningar med "routrar", inte så värst mycket men det ger nog mig en lite bättre inblick i vad som fungerar och inte gör det. Är försiktig med att uttala mig om vad som är bra och vad som är mindre bra. D-link har jag dock fått uppfattningen av att är skit.

Sitter dock på ett d-link adsl modem själv.
Och jag fick mer eller mindre slå in skallen på telias support för att jag skulle få skicka tillbaks modemet, "statuslampan blinkade så då kunde det ju inte vara fel på modemet". Det nya jag fick har dock funkar perfekt och smärtfritt.

Men att du har tur med en produkt innebär inte att de andra funkar bra.

Sen undrar jag vad du har emot Realtek. Väldigt många tillverkar kör på deras chip och jag skulle vilja säga att det är vädligt sällan de krånglar. De tar kanske lite mer cpukraft, presterar kanske inte riktigt lika bra och får med packetloss än 3com/Intel kort men i hemma miljö eller på företag med ca 5 datorer funkar de suveränt enligt min erfarenhet..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Nja det stämmer faktiskt. Modem och routers som blir för varma..

Japp, kanske ska skaffa kylning till min, eller?

http://galleri.sweclockers.com/galleri_visa.php?chassi_id=3453

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?