AMD Opteron ökar i försäljning

Permalänk
Melding Plague

AMD Opteron ökar i försäljning

<font style="font-size: 10pt"><b>AMD Opteron ökar i försäljning</b></font> <small class="small">torsdag 17 juni av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.informationweek.com/story/showArticle.jhtml;jsessi..." target="_blank" >InformationWeek</a> rapporterar att AMDs Opteron-försäljning verkar gå i rask takt. Enligt källor har AMD sålt cirka 70 000 Opteron-processorer under första kvartalet detta år. Det i jämförelse med totalt 65 000 sålda under 2003. Det betyder alltså att AMD har sålt fler Opteron-processorer under första kvartalet detta år än under hela förra året. Enligt en analys som Dean McCarron hos Mercury Research har presenterat kommer efterfrågan på AMD Opteron-processorer öka rejält under andra och tredje kvartalet detta år.<br /><br />Detta är dock inget konstigt. Flera stora servertillverkare som Sun, HP med flera har presenterat flertalet servermarskiner under slutet på förra året och i i första kvartalet. Även fast AMDs marknadsandel på servermarknaden ligger så pass lågt som 5 procent är de som vi rapporterat tidigare helt klart på frammarsch.<br /><br />I dagarna har AMD fått ännu en till samarbetspartner, nämligen tillverkaren Cray. De ska producera ett serversystem kallat XD1. Några specifikationer har ännu inte dykt upp, men lär göra det inom kort.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

"Även fast AMDs marknadsandel på servermarknaden ligger så pass lågt som 5 procent är de som vi rapporterat tidigare helt klart på frammarsch."

Hur har ni fått fram siffran 5%?
Jag får det till 4,3%.

"Worldwide server shipments in the first quarter of 2004 were nearly 1.6 million units"
http://www.systems-world.de/id/6556/CMEntries_ID/49713

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem

Att du orkar..

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Avstängd

Men lägg ner nu MrTT!
Du borde bli bannad för rå jävla dumhet.
Försvinn!

Permalänk
Medlem

MrTT skämmer inte bara ut sig själv han skämmer också ut Intel med sina inlägg. Tycker han borde fatta det själv eller också är de det som är meningen.

Permalänk
Medlem

att ni orkar hacka på MrTT, han är ju bara en stackars intel-fanboy...
*tröstar*

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
"Även fast AMDs marknadsandel på servermarknaden ligger så pass lågt som 5 procent är de som vi rapporterat tidigare helt klart på frammarsch."

Hur har ni fått fram siffran 5%?
Jag får det till 4,3%.

"Worldwide server shipments in the first quarter of 2004 were nearly 1.6 million units"
http://www.systems-world.de/id/6556/CMEntries_ID/49713

Står i artikeln. Som du kanske förstår går det i princip aldrig att mäta detta, utan det handlar om uppskattningar som gjorts, i detta fallet av Mercury Research. Garner är en annan analysfirma och som det står i artikeln du länkade till handlar det om "Worldwide Server Vendor Revenue Estimates"

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

suckar å undrar hur många som Bryr sej i tt.
Jag har 3.2 ghz intel, men jag skiter väl i det

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Medlem

AMD powwah

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
"Även fast AMDs marknadsandel på servermarknaden ligger så pass lågt som 5 procent är de som vi rapporterat tidigare helt klart på frammarsch."

Hur har ni fått fram siffran 5%?
Jag får det till 4,3%.

"Worldwide server shipments in the first quarter of 2004 were nearly 1.6 million units"
http://www.systems-world.de/id/6556/CMEntries_ID/49713

Kan du nåt annat än att skriva citat och länkar?

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem

Märkligt att de har så liten andel av servermarknaden tycker jag. Det är inte särskilt förvånande att andelen växer, de gör ju bra grejor.

OT: De som gnäller på andras inlägg borde fundera lite över hur de påverkar stämningen på forumet. Själv har jag funderat ut att jag vill ha ett forum där alla kan känna sig välkomna och där de flesta inlägg handlar om trådens ursprungsämne. Naturligtvis är det helt OK med lite utvikningar men när huvuddelen av tråden börjar handla om hur någon i början av tråden formulerat sig, stavat eller liknande, blir forumet inte längre ett forum för hårdvara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lumor_
Märkligt att de har så liten andel av servermarknaden tycker jag.

Inte så konstigt egentligen, med tanke på att Opteron inte funnits särskilt länge. Men nu nalkas tider då Intel inte längre kan fortsätta leva enbart på sitt namn och gamla bedrifter.

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
"Även fast AMDs marknadsandel på servermarknaden ligger så pass lågt som 5 procent är de som vi rapporterat tidigare helt klart på frammarsch."

Hur har ni fått fram siffran 5%?
Jag får det till 4,3%.

"Worldwide server shipments in the first quarter of 2004 were nearly 1.6 million units"
http://www.systems-world.de/id/6556/CMEntries_ID/49713

Ja, vissa har mindervärdighetskomplex. Det blir lätt så när det är pappa som köper datorn, och oj, det vart en 3.4Ghz Intel Prescott. Hmm, jag kollar toms, oj AMD leder, oj nej, jag måste försvara mig med massa teoretiskt skitsnack.

En sak, du som är "Teh_Intel". Dothan ÄR för första gången på länge från Intel en riktigt bra processor. Det tycker jag även själv. Då kanske du förstår vad som är skillanden på ett företag och en dålig produkt och en bra produkt.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Avstängd

OT:
Jag brukar visa MrTTs inlägg för mina non-swec kompisar, vi har lika kul varje gång.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
"Även fast AMDs marknadsandel på servermarknaden ligger så pass lågt som 5 procent är de som vi rapporterat tidigare helt klart på frammarsch."

Hur har ni fått fram siffran 5%?
Jag får det till 4,3%.

"Worldwide server shipments in the first quarter of 2004 were nearly 1.6 million units"
http://www.systems-world.de/id/6556/CMEntries_ID/49713

snälla. :/

>Fint för AMD. Ju mer inlägg jag ser från dej MrTT, ju mer funderar jag på att köpa ennu en AMD efter dom intel processorer jag haft.