Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av avicenna
AMD kommenterar det hela.

http://www.theinquirer.net/?article=16774

Så nu kan ni fortsätta sandlådsdebattera om något annat istället.

Tack, nu kan intelfanboys gräva ner stridsyxan. Skulle vara intressant att veta hur många buggar det egentligen finns i samtliga processorer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Sen om du påstår att det är kompabilitetsproblem med AthlonXP ihop med VIA i spel och med viss hårdvara så vet du tyvärr inte vad du pratar om. Ni kallar mig för AMD-Fan, konstigt att det bara är Intel ägare som går in och skriver sådant mot andra. Lägg ned med det.

Nä jag har ingen aning om vad jag pratar om, har bara sysslat med PC sedan 1991 och arbetat i datorbutik x antal år, även under tiden då AMD var som allra sämst. Det faktum att i stort sett alla AMD-baserade system såldes med moderkort som hade just Via-chip gjorde inte saken bättre. Givetvis är det inget man kan skylla på AMD, men det man kan skylla på dom är att de inte hade något överhettningsskydd alls i sina processorer. Egentligen var det inte förräns de tog hjälp av IBM som det blev bra, i Athlon 64, en processor som jag skulle kunna tänka mig att köpa om Intel inte lanserar en dothan-baserad desktop-processor.

Visst kan ni sitta här och förneka det, men när man fick in flera datorer i veckan med samma fel, dvs "datorn startar inte längre", "jag glömde koppla in fläkten" osv blir det inte lika lätt. AMD hade problem med överhettning, punkt slut.

Prescott blir varm, rejält varm. Men den stora skillnaden är att de inte går sönder av värmen, och därför är det inte på långa vägar lika "allvarligt" som i AMDs fall.

Alla som bygger ihop sina datorer är inte smarta, och många (de flesta?) märker inte om fläkten stannar, vilket var nog för att thunderbird skulle brinna på via-baserade moderkort. Därför måste en processor vara "idiotsäker", vilket intels alltid har varit och är, likaså Athlon 64.

Angående buggen så spelar det ingen roll om den är allvarlig eller inte, det får iaf "AMD-anhängare" att förstå att ingen är ofelbar. Hade detta varit en Intel-CPU så hade problemet säkert varit betydligt allvarligare enligt många här

När det gäller kompatibilitet så har även nyare Via-chip problem. Med TV-kort är det inte ovanligt att PCI Latency får ställas ända upp till 128 för att bilden inte ska hacka, oavsett vilken PCI-plats kortet sätts i. Det är inte heller ovanligt att ljudet blippar när hårddisk eller CD laddar osv. Nog snackat om Via - we crash

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Synd på buggen, men som folk sagt tidigare är det ju sådant som händer. Största besvikelsen är dock att se att Sweclockers fortfarande bebos av en del märkligt omogna människor. Till den gruppen räknar jag alla som gör inlägg som de kallar skämt, men som egentligen bara är till för att jävlas med andra och ställa till oreda. Visa lite respekt, för tusan! Man behöver inte vara fanboy för att bli förbannad när man stöter på skitsnack, även om det verkar vara den allmäna åsikten här.

Har förövrigt inte så mycket att tillägga angående buggen. Sådana här saker har hänt förut och lösts av respektive tillverkare, så jag tvivlar på att detta kommer påverka eventuellt framtida processorköp. När nu AMD sagt att det inte är några problem att fixa så finns det väl inte så mycket att dividera om?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael
Synd på buggen, men som folk sagt tidigare är det ju sådant som händer. Största besvikelsen är dock att se att Sweclockers fortfarande bebos av en del märkligt omogna människor. Till den gruppen räknar jag alla som gör inlägg som de kallar skämt, men som egentligen bara är till för att jävlas med andra och ställa till oreda. Visa lite respekt, för tusan! Man behöver inte vara fanboy för att bli förbannad när man stöter på skitsnack, även om det verkar vara den allmäna åsikten här.

Men skärp dig, kan du inte ta det för vad det är?

Till för att jävlas, för att jag inte gillar Vias chipsets?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Sledgehammer.. Lät så när han jämförde.. en palomino är kallare än Prescott.. tyckte jag var självklart eftersom det var ett tag sen dom använde palomino .. o.s.v.. kanske missuppfattade lite men orka göra så stor sak av det.. Än om du är utbildad och har jobb.. Du är fortfarande en AMD Fan-Boy .. allt med intel suger.. du försöker bara förneka det själv.. var själv en "INTEL Fan boy" .. Nu köper jag det som är bäst.. själv skulle jag köpt en AMD64 idag men det hör inte hit! .. man måste vara lite mångsidig..

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Måste ni jämföra med intels varor hela tiden. Se på prosessorn i sin egen personlighet. Ja den har "förmodligen" en bugg. På tal om buggen, var det en bug på instruktioner som utförs ofta?

Och på tal om att den inte kommer att drabba dig: Hur *** kan du vara hundra på det?

Visa signatur

Som ett plan som stegrat till sin högsta punkt inom loppet av en 1/8 sekund, för att sedan falla ner mot jordens grund som en ljusståle gjord av oändliga koroppsmassor - Saibot 'Haphazardly'.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
[...]Nu är det mycket möjligt att buggen finns, men skall man skriva en nyhet vilket jag tycker så skall man vänta tills det är officiellt, och nästan givetvis tills AMD har uttalat sig om detta i någon press. [...]

Borde sweclockers ha väntat på att Ati och nVidia gick officiellt med att de hade drivrutins optimeringar/fusk för benchmarks innan de rapporterade om det med?

Tycker själv att det är självklart att man rapporterar om sådant som inte är officiellt än, så länge man tydligt meddelar att det inte är officiellt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Tack, nu kan intelfanboys gräva ner stridsyxan. Skulle vara intressant att veta hur många buggar det egentligen finns i samtliga processorer...

xeon har tydligen 72st buggar....http://developer.intel.com/design/Xeon/specupdt/24967839.pdf

"Pentium M presently has only 14 known errata,
while the Pentium 4 counts for more than 73 errata,ftp://download.intel.com/design/Pentium4/specupdt/24919950.pd...
Intel Pentium III has 83 or more errata,ftp://download.intel.com/design/PentiumIII/specupdt/24445349....
the Pentium II features 92 errata ftp://download.intel.com/design/PentiumII/specupdt/24333749.p...
and the original Pentium processor has 72 errata,ftp://download.intel.com/design/pentium/specupdt/24248041.pdf
though, most of Pentium’s errata were eventually fixed."
http://www.xbitlabs.com/news/mobile/display/20030407062442.ht...

Permalänk

Flera har nu skrivit att det finns buggar på i stort sett alla processorer. Inte för att jag ifrågasätter det då det antagligen stämmer men några länkar skulle ju vara trevligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Sledgehammer.. Lät så när han jämförde.. en palomino är kallare än Prescott.. tyckte jag var självklart eftersom det var ett tag sen dom använde palomino .. o.s.v.. kanske missuppfattade lite men orka göra så stor sak av det.. Än om du är utbildad och har jobb.. Du är fortfarande en AMD Fan-Boy .. allt med intel suger.. du försöker bara förneka det själv.. var själv en "INTEL Fan boy" .. Nu köper jag det som är bäst.. själv skulle jag köpt en AMD64 idag men det hör inte hit! .. man måste vara lite mångsidig..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Haha INGEN BLEV DRABBAD???

Folk klagar på prescotts värmeutveckling idag, och jag gillar inte den heller, men hur kan man glömma bort att för bara några år sedan stod AMD för värme. Palomino blev lätt 70 grader varm, och både den och Thunderbird saknade fullständigt överhettningsskydd, vilket resulterade i många brända processorer och moderkort. Selektivt minne kan lätt bli kort

Nu kanske inte detta ansågs vara en "bugg", men ett fel var det ju trots allt. Ett fel som ofelbara AMD gjorde

Angående Via så var det mest menat som ett skämt, dock blir lätt en del aggresiva när det läser det tydligen

Det var han som drog upp palomino och prescott.
Det är skillnad på en processor som blir 70°C med en kylare som har ~0.5°C/W och klarar temperaturer på 90°C än en som blir 70-75°C med en kylare som har ~0.35°C/W och tål 72.8°C enligt intel själv, det ska dock uppmärksammas på att Intels siffra inte är In-die temp som temperaturmätningen moderkortet gör.
Det var det jag sade, inget annat. Det var han som klaga på något som är fullt ok när prescotts temperaturer inte behöver vara det med Retailkylaren. På Palominon fanns det en marginal, på prescotten finns det throttling istället för det.

-=AgV=-

De som vet något om AMDs historia överhuvudtaget oavsätt om de använder processorn eller inte vet att de har haft problem både med processorer och chipsets.
Thunderbirds och gamla Spitfire durons hade sköra kärnor som var lätta att krossa. Det löste de med Palomino och uppåt och gjorde kärnorna tåligare, därav inget snack om det idag.
Sedan har väl inte en processor värmeproblem för att den saknar överhettningsskydd. Satt man dit kylningen så brann de inte.
Alla deras problem med deras 686 CPU:er vet vem som helst om.
Ingen har väl påstott att AMD skulle vara inärheten av ofelbara? Vissa verkade då tro att andra processorer är det.

Permalänk
Medlem

Ibland fattar jag inte att ni orkar tjaffsa.....men ni har väll för mycket fritid...Sen om man tycker om att kalla någon för intel/amd fanboy då är det bara att inse att det personen är ute efter tjaffs. Eftersom jag håller mig till fakta kunskap m.m så är det bara att inse att det bästa är om det är 50/50 (Amd/Intel) , så köp amd & intel. Det är synd att även mäniskor har bugar också men man kan ju inte få allt :), det var ju ändå en mänsika som konstruerade den bugen kanske inte med flit med det var ju han som orksakade felet. Visst det kanske är en bug att vi finns också

Men som sakt gl hf istället för att tjaffsa ut och ha kul i solen!!!åk hoj!!!

Det är ju sommar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Brudarna går lätt kläda!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Solen skiner!!!!!!!!!!!!!!

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]

Men som sakt gl hf istället för att tjaffsa ut och ha kul i solen!!!åk hoj!!!

Det är ju sommar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Brudarna går lätt kläda!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Solen skiner!!!!!!!!!!!!!! [/B]

Glöm för f*n inte ölen!;)

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Glöm för f*n inte ölen!;)

vi uppmanar väl folk inte till rattfylla nu va? jag menar, öl + hoj kan vara en dålig kombination.

Permalänk
Avstängd

Öl - Hoj = Bra kombination

Visa signatur

Chassi: Antec 300 ][ CPU: AMD FX 8320 4,2Ghz ][ Kylning: Zalman CNPS14X ][ Ram:8,00 Gb DDR3 1600 ][
Moderkort: ASUS M5A99 ][ Skärm: ASUS MX279H ][ Grafik: ______ ][ Psu: Corsair CX600M ][
SSD:OCZ Vertex plus 120gb

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Haha nu börjar det igen. Alla små AMD-fanboys kryper fram ur sina gömmen i försvars-ställning.

En påminnelse:

Palomino & Thunderbird. A bug may cause the system to burn in flames

Athlon XP: In combination with Via-chipsets, may cause a Blue Screen when trying to play games, and general latency issues will cause bandwidth-demanding PCI-cards to function incorrectly, like TV-cards and sound cards.

För att reta fanboysen lite extra kommer här en länk till Toms Hardware

http://www4.tomshardware.com/blurb/20000210/

.. och tar Anti-AMD-Toms till sitt försvar

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Och fortfarande så räknar Intels processorer också fel vid vissa instruktioner.

Dom flesta processorer lider av någon form av bugg/buggar. Men köp eran Intel processor och var nöjda, ni sitter fortfarande inte med en bättre/stabilare processor. Tillskillnad från när AMD gör ett fel så tas det upp so men nyhet. När det händer/har hänt Intels processorer någpt så får man leta efter det. Finns massor på nätet. Men det är klart, det är sådant som okompetent folk inte vet om, utan bara skriver en massa smörja som "Vill ha en processor som räknar rätt".

Man får knappast leta efter intelfel,jag köpte själv en P3-tualatin 1266 och var skitnervös att den skulle krångla.

Om jag inte minns fel så var det ett sjuhelvetes väsen på vilket forum jag ens kom till om buggen som den första serien hade innan intel drog tillbaka den.

"Men det är klart, det är sådant som okompetent folk inte vet om, utan bara skriver en massa smörja som "Vill ha en processor som räknar rätt".

Sen är väl knappast du rätt man att skriva "okompetent folk som själv har en varning eller???"

Med Vänliga Hälsningar albanen.................................

Har förövrigt inte så mycket att tillägga angående buggen. Sådana här saker har hänt förut och lösts av respektive tillverkare, så jag tvivlar på att detta kommer påverka eventuellt framtida processorköp. När nu AMD sagt att det inte är några problem att fixa så finns det väl inte så mycket att dividera om?

BTW,jävligt bra sagt Mikael:_))

Inlägg redigerat av Denniz PoP: Skall det vara så svårt att skippa de små onödiga påhoppen?

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Man blir riktigt upprörd när man läser många olika kommentarer här samt inlägg. Man undrar till vilken nytta dom är skriven och vad upphovsmannen till dom tänkte på "med" vid det tillfället. Jag tänker inte peka ut någon eftersom det känns lite fel att peka ut dom som är lite "bakom" flötet (Grymt?) Ja, kanske det.
--------------

Sen så själv har jag bara lust att ge en utskällning till varje person som går till angrepp på Mrtt när det gäller såna här artiklar eller om det handlar något om Amd eller Intel. Det räcker nu, och om folk inte fattar det så har ni inte så mycket att säga.
----------------

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

Oh no, nu dras all gammal sk*t upp igen. Snäll kom inte med någon Toms Hardware länk igen, det är väl känt att de är AMD-motståndare. Finns minst lika många länkar som sågar Intel också, t.e.x. Instant death etc... Det är bara att konstatera att varken Intel eller AMD är felfria. Till alla Intel-fans så kan jag bara säga att jag har nyss fyllt 26 och har ett härligt sommarlov

Permalänk
Medlem

Här är bevis på att Intel processorer oxå räknar fel ... OBS !!"Video"...

http://www.snabbstart.com/klick_filer.asp?id=193

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-

Nä jag har ingen aning om vad jag pratar om, har bara sysslat med PC sedan 1991 och arbetat i datorbutik x antal år, även under tiden då AMD var som allra sämst. Det faktum att i stort sett alla AMD-baserade system såldes med moderkort som hade just Via-chip gjorde inte saken bättre. Givetvis är det inget man kan skylla på AMD, men det man kan skylla på dom är att de inte hade något överhettningsskydd alls i sina processorer. Egentligen var det inte förräns de tog hjälp av IBM som det blev bra, i Athlon 64, en processor som jag skulle kunna tänka mig att köpa om Intel inte lanserar en dothan-baserad desktop-processor.

Visst kan ni sitta här och förneka det, men när man fick in flera datorer i veckan med samma fel, dvs "datorn startar inte längre", "jag glömde koppla in fläkten" osv blir det inte lika lätt. AMD hade problem med överhettning, punkt slut.

Prescott blir varm, rejält varm. Men den stora skillnaden är att de inte går sönder av värmen, och därför är det inte på långa vägar lika "allvarligt" som i AMDs fall.

Alla som bygger ihop sina datorer är inte smarta, och många (de flesta?) märker inte om fläkten stannar, vilket var nog för att thunderbird skulle brinna på via-baserade moderkort. Därför måste en processor vara "idiotsäker", vilket intels alltid har varit och är, likaså Athlon 64.

Angående buggen så spelar det ingen roll om den är allvarlig eller inte, det får iaf "AMD-anhängare" att förstå att ingen är ofelbar. Hade detta varit en Intel-CPU så hade problemet säkert varit betydligt allvarligare enligt många här

När det gäller kompatibilitet så har även nyare Via-chip problem. Med TV-kort är det inte ovanligt att PCI Latency får ställas ända upp till 128 för att bilden inte ska hacka, oavsett vilken PCI-plats kortet sätts i. Det är inte heller ovanligt att ljudet blippar när hårddisk eller CD laddar osv. Nog snackat om Via - we crash

Sedan thunderbird processorn så har jag inte upplevt några problem med datorn ihop med VIA chipsets. När AMD lanserade thunderbird så var KT133 chipset vanligt, senare KT133A och senare återigen KT266 och KT266A. Jag vill påstå att dessa chipsets fungerade mycket bra. Vet detta av egen erfarenhet och andras. Sen om man vill bygga en dator så får man ta konsekvenserna om man inte är 100% säker. Glömmer man strömkabeln till fläkten på processorkylaren så får man fan skylla sig själv. Sen så går inte en palomino sönder bara sådär. En palomino slutar att operera vid 90c men tål temperaturer över det. Jag vet en processor som var uppe i 140c, visst, datorn startade inte men den fungerade fint efteråt. Med ditt och andras resonemang så låter det lite precis som att man _SKA_ testa/riskera lite med det här med kylning bara för att processorn inte har något överhettningsskydd och sen klaga över det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Sledgehammer.. Lät så när han jämförde.. en palomino är kallare än Prescott.. tyckte jag var självklart eftersom det var ett tag sen dom använde palomino .. o.s.v.. kanske missuppfattade lite men orka göra så stor sak av det.. Än om du är utbildad och har jobb.. Du är fortfarande en AMD Fan-Boy .. allt med intel suger.. du försöker bara förneka det själv.. var själv en "INTEL Fan boy" .. Nu köper jag det som är bäst.. själv skulle jag köpt en AMD64 idag men det hör inte hit! .. man måste vara lite mångsidig..

1. Det här med att jag har jobb osv sa skrev jag endast för att jag inte tycker det är lämpligt att stämpla mig som jag vore en tre åring och gick i skolan som du påståd. Visst, det var kaske inte tiktat mot mg men eftersom du skrev "AMD-fanboysen kommer hem från skolan..." och sedan kallade mig fanboy, vilket jag fortfarande inte är så tog jag åt mig.

2. Det här med AMD-fanboy, du påstår att jag tuycker att allt som Intel gör är skit. Jag skrev faktiskt att dothan är en riktigt bra processor, vilket jag tycker. Nästan gång du påstår något jag inte sagt så blir jag riktigt trött på dig. (Bara en varning).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lenco

xeon har tydligen 72st buggar....http://developer.intel.com/design/Xeon/specupdt/24967839.pdf

"Pentium M presently has only 14 known errata,
while the Pentium 4 counts for more than 73 errata,ftp://download.intel.com/design/Pentium4/specupdt/24919950.pd...
Intel Pentium III has 83 or more errata,ftp://download.intel.com/design/PentiumIII/specupdt/24445349....
the Pentium II features 92 errata ftp://download.intel.com/design/PentiumII/specupdt/24333749.p...
and the original Pentium processor has 72 errata,ftp://download.intel.com/design/pentium/specupdt/24248041.pdf
though, most of Pentium’s errata were eventually fixed."
http://www.xbitlabs.com/news/mobile/display/20030407062442.ht...

Det är tråligt att Intels processorer också lider av buggar, däremot så tycker jag det är konstigt att man aldrig har sett detta som en "nyhet" på sweclockers.com. Tipsa dom gärna om detta som en nyhet. Kan ju vara bra för folk att veta vad det är dom köper, även om det är bra grejer så skall man vara medveten om vad det har för brister.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sledgehammer
Sedan thunderbird processorn så har jag inte upplevt några problem med datorn ihop med VIA chipsets. När AMD lanserade thunderbird så var KT133 chipset vanligt, senare KT133A och senare återigen KT266 och KT266A. Jag vill påstå att dessa chipsets fungerade mycket bra. Vet detta av egen erfarenhet och andras. Sen om man vill bygga en dator så får man ta konsekvenserna om man inte är 100% säker. Glömmer man strömkabeln till fläkten på processorkylaren så får man fan skylla sig själv. Sen så går inte en palomino sönder bara sådär. En palomino slutar att operera vid 90c men tål temperaturer över det. Jag vet en processor som var uppe i 140c, visst, datorn startade inte men den fungerade fint efteråt. Med ditt och andras resonemang så låter det lite precis som att man _SKA_ testa/riskera lite med det här med kylning bara för att processorn inte har något överhettningsskydd och sen klaga över det.

Nej, man ska inte försöka förstöra sin processor, det jag menade var att det fanns många "hemmapulare" som lyckades bränna sina processorer/moderkort eller knäcka CPU-kärnan, och de som sålde / hade ansvar för garanti osv fick ofta ta smällen (eller den "dumma" kunden), eftersom AMD redan tidigt sade att de inte tog ansvar för några problem relaterade till överhettning, och i slutändan inte heller för knäckta kärnor, iaf inte i de flesta fallen (alla?).

Visst kan man tycka att man ska "läsa på" lite innan man går och köper delar, för att sätta ihop själv. Men många gör inte det, och att starta en palomino utan fläkt, på moderkort utan fungerande skydd var i vissa fall tillräckligt. Att starta utan kylfläns betydde döden för processorn. Känner själv en datorhandlare som lyckades bränna 4 palomino så Smart? Nej. Oundvikligt? Nej!

Det är lite som krockkudden i en bil. Varför ska den fungera om man ändå aldrig krockar?

Nog snackat om gamla AMD (för min del iaf). Idag är de bättre, så varför argumentera?

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Avstängd

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Nej, man ska inte försöka förstöra sin processor, det jag menade var att det fanns många "hemmapulare" som lyckades bränna sina processorer/moderkort eller knäcka CPU-kärnan, och de som sålde / hade ansvar för garanti osv fick ofta ta smällen (eller den "dumma" kunden), eftersom AMD redan tidigt sade att de inte tog ansvar för några problem relaterade till överhettning, och i slutändan inte heller för knäckta kärnor, iaf inte i de flesta fallen (alla?).

Visst kan man tycka att man ska "läsa på" lite innan man går och köper delar, för att sätta ihop själv. Men många gör inte det, och att starta en palomino utan fläkt, på moderkort utan fungerande skydd var i vissa fall tillräckligt. Att starta utan kylfläns betydde döden för processorn. Känner själv en datorhandlare som lyckades bränna 4 palomino så Smart? Nej. Oundvikligt? Nej!

Det är lite som krockkudden i en bil. Varför ska den fungera om man ändå aldrig krockar?

Nog snackat om gamla AMD (för min del iaf). Idag är de bättre, så varför argumentera?

[/QUOTE

Supersvar hoppas att alla amdboys fattar det hela,men det är mindre troligt för jag får nog runt 1000 millioner svar som standard...

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Supersvar hoppas att alla amdboys fattar det hela,men det är mindre troligt för jag får nog runt 1000 millioner svar som standard...

Du alban, det räcker nu,

1. Lär dig att citera ordentligt
2. Stick inte upp mot mig.
3. Ge f*n i att skriv om det inte är något vettigt, du vet knappt vad en processor är. Vad gör du äns här? Det är ingen som är intresserad av att läsa omogna inlägg som dina. Det kanske är så att det är du som är "Intel-fanboy" eftersom du går in i denna tråd som handlar om det du tycker är motsatt ditt tycke och skall snacka skit. På vilket sätt har jag skrivit omoget eller skrivit något allmänt dumt?

Jag skiter i fall det står AMD eller Intel på, det är produktens egenskaper jag är intresserad av, såsom prestanda, stabilitet, kostnad osv.

På dessa punkter så är AMD bättre. Visst, stabilitetsmässigt så är bägge processorerna jättebra, men AMD leder prestandakriget idag och alla deras processorer som ger motsvarande prestanda som Intels processorer är även billigare. Därför är AMD ett bättre val enligt mig. Om jag skulle köpa en P4:a maskin så hade jag gjort det om jag psysslade med Video/Bild mycket då Intel's prescott är bra på detta, annars så ligger AMD före.

Visa signatur

[ Athlon 1466 @ 2714Mhz / Zalman 7000b-CU ][ Abit NF7-S 2.0 @ 261FSB ][ 2*512MB KHX3000 BH-5 @ 2-2-1-5 1:1 (MemTest) ]
[ ATi 9800PRO @ 500/405Mhz Kylning
][ Win2003 Server Enterprise Edition ] [ Catalyst 4.12beta/nForce 2.45 ]
[ 3DMark2001: 20658P][ 3DMark2003: 7246p ][ Super-Pi: 39s ] ----- AMD San Diego/Venice FAQ! - Posta 3DMark05 resultat här!