Nya skärmar från Apple

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Du får jättegärna förklara varför...

Bättre detaljrikedom vilket i sig leder till att du kan ha mindre text men fortfarande kunna läsa den utan problem. Vilket i sin tur innebär att man kan få plats med mer på skärmen samtidigt vilket i sin tur leder till att man får bättre översikt och kan pyssla med flera saker samtidigt (på ett smidigt sätt).

Särskilt när det kommer till grafiska saker så är det trevligt att kunna ha mycket öppet samtidigt men för den skull fortfarande kunna ha stora bilder (många pixlar, oavsett DPI) öppna utan att behöva zooma ut alltför mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Bättre detaljrikedom /…/

Om man förutsätter att man ser hur bra som helst: Visst.
Tyvärr gör man inte det så för att utnyttja detaljrikedomen måste man flytta sig närmre…
(Kika i valfritt koloerat magasin exempelvis…)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

På CeBIT 04 såg jag högupplösta tft(?) skärmar avsedda för medicinsk bruk. Dom visade en grymt detaljerad röntgenbild, kvalitén kunde i det närmaste jämföras med högupplöst tryck. Så nog finns det utrymme för förbättringar. Ett problem är ju dock att stora delar av webben är designade för lägre upplösningar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Om man förutsätter att man ser hur bra som helst: Visst.
Tyvärr gör man inte det så för att utnyttja detaljrikedomen måste man flytta sig närmre…
(Kika i valfritt koloerat magasin exempelvis…)

Sant, men dagens TFT skärmar är inte direkt i närheten utav den gränsen

Och det är bättre att ligger i överkant än i underkant, anser jag.

Och som sagt att alternativen inte finns är väldigt dåligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Och det är bättre att ligger i överkant än i underkant, anser jag.

Och som sagt att alternativen inte finns är väldigt dåligt.

Jag tycker nog tvärtom, men håller med om att det bästa vore om det fanns fler alternativ.

Utvecklingen går förmodligen mot att den grafiska representationen blir vektorbaserad och upplösning ett mått på skärmars prestanda istället för ett mått på hur mycket man kan se på samma gång. (Jämför att zomma in till 1600% på en PDF med att zomma in samma på en bitmappad blid...)

Apple är en liten liten bit på vägen genom att ha PDF som grund för Quartz. http://www.apple.com/macosx/features/quartz/

Visa signatur

Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety. - Benjamin Franklin
Länk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Sant, men dagens TFT skärmar är inte direkt i närheten utav den gränsen

Och det är bättre att ligger i överkant än i underkant, anser jag.

Och som sagt att alternativen inte finns är väldigt dåligt.

Det ligger ju i TFT tekniken, det är en tansistor för varje pixel (möjligtvis en för varje subpixel), det finns således bara en optisk upplösning. För att uppnå andra upplösningar måste bilden interpoleras med stora kvalitets förluster.

1280x1024 tycker jag är helt ok på en 17" skärm, dock är ju värdelöst att 19" TFT displayer har samma optimala upplösning, en sådan skulle jag aldrig köpa. Nästa steg är 20" med 1600x1200 vilket är helt ok.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spaic
Det ligger ju i TFT tekniken, det är en tansistor för varje pixel (möjligtvis en för varje subpixel), det finns således bara en optisk upplösning. För att uppnå andra upplösningar måste bilden interpoleras med stora kvalitets förluster.

Precis, och då är det ju rätt värdelöst att det inte finns några alternativ att välja bland eftersom man är låst till den som skärmen är gjord för.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spaic
1280x1024 tycker jag är helt ok på en 17" skärm, dock är ju värdelöst att 19" TFT displayer har samma optimala upplösning, en sådan skulle jag aldrig köpa. Nästa steg är 20" med 1600x1200 vilket är helt ok.

Jag tycker att 1280*1024 är i underkant för en 17" TFT, men det finns det säkert många åsikter om (men bara en upplösning att välja bland). 18"/19" TFT skärmar har ju som du säger även de 1280*1024 och det är i mina ögon ett skämt.

Jag skulle gärna köra ett steg över 1600*1200 på en 20"/21" skärm. Efter att ha vant mig vid 1600*1200 så kommer jag aldrig att köra lägre upplösningar (frivilligt) hemma. Däremot känner jag att jag gärna skulle höjja upplösningen ett snäpp om hårdvaran klarade av det bra. Och i och med att min skärm håller på att dö och jag funderar på en TFT skärm så känns det surt att lägga ~10k på nåt som jag inte är helt nöjd med.
Sen skulle det kännas väldigt jobbigt om man fick en död pixel på skärmen.
Tråkigt nog finns det idag fortfarande en hel del fördelar med CRT.