VR-Zone tar en närmare titt på Nvidia SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SlimJim
för då får du dubbla prestandan för 2000kr istället för kanske 4000kr som ett nytt high-end kort kommer kosta vid den tiden

Jag tror nog att grafikkortstillverkarna kommer hitta på nåt listigt för att folk inte ska göra på det sättet. Det enda dom vill är att suga ut folk på pengar så... Men det är kanske bara jag som tror att det kommer bli så?

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphinx
blir nog jobbigt att trycka dit opterons på ett xeon-moderkort

Har du inte lärt dig att allting går med lite glidmedel och våld?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omega
Alltså, jag tycker detta SLI projektet är löjligt. Det känns som en billig genväg att bara klampa ihop två grafikort, bara för att få bättre prestanda. Vad är det här för lata ingejörer egentligen, och förresten teknologin är ju inte ens ny..
Jag tycker att man kan avstå att köpa sådana här ihopsmackade grafikort. Jag kan acceptera att de pillar med sånt här på custom-nivå, men aldrig att dom försöker sälja det till allmänheten.
Alla grafikortstillverkare ska spela på samma spelplan, att göra ett så bra grafikort som får plats på EN agp/pci-e yta. Kan man inte det får man anställa bättre ingejörer. Jag vill inte att datorutvecklingen ska tvinga datorerna att bli större bara för att grafikorten tar fyra gånger så stor plats.

6800 Ultra Extreme är ju redan det snabbaste spelkortet på marknaden, utan SLI, så varför whina?

Testade själv Voodoo2 SLI när det var "det senaste" och prestandaökningen i "GL Quake" var enorm. Känner ett antal personer som körde med SLI, så varför inte sälja det till allmänheten?

Man använder redan liknande lösningar till CPU'er, minnen, hårddiskar osv.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Avstängd

Det är en AGP port mellan PCI-X portarna, dock så är den PCI-vit och inte AGP-brun... ISA är svart men vem har ISA? då blir svart PCI-X-svart

Sen det där med att AGP lås grejen har inte funnits på tidigare moderkort heller samt på senare moderkort så har låsningen varit mer i vägen för större grafikkort ifall kondensator sitter för nära låset

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Det är en AGP port mellan PCI-X portarna, dock så är den PCI-vit och inte AGP-brun... ISA är svart men vem har ISA? då blir svart PCI-X-svart

Sen det där med att AGP lås grejen har inte funnits på tidigare moderkort heller samt på senare moderkort så har låsningen varit mer i vägen för större grafikkort ifall kondensator sitter för nära låset

Nej, det är en PCI port (om man nu orkar tjaffsa).

1. Det är PCI-E INTE PCI-X.

2. Att det är en PCI kortplats ser man på storleken på den lilla högra delen utav kontakten. En AGP plats har större del till höger.

3. Vad skulle egentligen vittsen med att ha en AGP kortplats och två stycken PCI-E (16x) kortplatser vara? Särskilt med det upplägget då ett (högpresterande) AGP kort skulle ta upp den enda PCI-E platsen.
Det gäller dock inte servrar som sällan har högpresterande grafikkort.

4. En AGP kortplats ligger längre ifrån moderkortskanten än vad en PCI kortplats gör. Den där kortplatsen ligger för nära moderkortskanten för att vara en AGP kortplats.

Permalänk
Medlem

hehe kom någon ihåg vad voodoo korten kostade när de var nya

med sli var fan en DRÖM :D:D

min morbror hade det med SLI han pröjsade 3500 styck för 2 st voodoo2 kort han hade fan snabbaste datorn man kunde ha då på den gammla goa tiden

Visa signatur

Har en fet ny dator

Permalänk
Medlem

500-600W för att driva 2st, sedan är väl resten på de datorerna knappast snåla på strömmen...
Kul med 2st grymma eller 3-4st normala PSU för att spela lite spel

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?

Permalänk
Testpilot

Känner mig tvungen att tjafsa lite jag med

PCI: http://www.hardextreme.org/reviews/7dxr/pci.jpg
AGP: http://www.overclockersonline.com/images/articles/epox/8kta3+...
AGP med avdelningar: http://www.bodnara.co.kr/review/preview/03mbd/ic7/agp.jpg

Bara att gämföra så ser vem som helst att det inte finns nån AGP-port på moderkortet

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TYBY
500-600W för att driva 2st, sedan är väl resten på de datorerna knappast snåla på strömmen...
Kul med 2st grymma eller 3-4st normala PSU för att spela lite spel

Med tanke på att ett 350W fixar ett system med ett grafikkort så lär det inte vara några problem alls att få in två grafikkort på 450W.

Men ska du köra två processorer också så blir det ju mer men det är ju en annan sak.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Känner mig tvungen att tjafsa lite jag med

PCI: http://www.hardextreme.org/reviews/7dxr/pci.jpg
AGP: http://www.overclockersonline.com/images/articles/epox/8kta3+...
AGP med avdelningar: http://www.bodnara.co.kr/review/preview/03mbd/ic7/agp.jpg

Bara att gämföra så ser vem som helst att det inte finns nån AGP-port på moderkortet

Tack.
*Vann*

Permalänk
Medlem

Finns det något moderkort som har två av de här portarna? Och vilket socket pratar vi om?

Permalänk
Avstängd

Sorry, kollade på en av mina moderkort och såg skilnaden på AGP och PCI

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Tycker det är pinsamt att klaga på att man kan göra såhär.

Vill du inte, gör det inte. För alla som vill ha mer prestanda är det bra. Alternativ skadar inte någon.

Du kan säga samma sak om mycket i datorsystemen
varför ska man köra diskar i raid när man kan ha en snabb disk?
Varför ska man ha två skärmar när man kan ha en stor skärm?
Varför ska man ha dualchannel när man kan ha ett snabbt minne?
Varför ska man ha många minnen/hårddiskar när man kan ha en stor?
varför ska man ha två cpu:er när man kan ha en snabb?

Visst, det är smidigare att köra med bara en av allting, och ja det tar mindre plats samt drar mindre ström. Men det är ett bra sätt att få mer prestanda med den teknik som finns just nu.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Tycker det är pinsamt att klaga på att man kan göra såhär.

Vill du inte, gör det inte. För alla som vill ha mer prestanda är det bra. Alternativ skadar inte någon.

Du kan säga samma sak om mycket i datorsystemen
varför ska man köra diskar i raid när man kan ha en snabb disk?
Varför ska man ha två skärmar när man kan ha en stor skärm?
Varför ska man ha dualchannel när man kan ha ett snabbt minne?
Varför ska man ha många minnen/hårddiskar när man kan ha en stor?
varför ska man ha två cpu:er när man kan ha en snabb?

Visst, det är smidigare att köra med bara en av allting, och ja det tar mindre plats samt drar mindre ström. Men det är ett bra sätt att få mer prestanda med den teknik som finns just nu.

Jag vill svara, jag vill svara!

1. kul(?) inte så insatt i raid så den svarar jag inte på
2. Två skärmar är bättre än en stor, tycker jag iaf. Hellre en 19" och en 15" typ än en 30", man kollar på film på ena samtidigt som man inte missar något på ircen
Visst kan man göra samma på en stor skärm, men då blir det ju inte fullscreen
3. Varför inte kombinera snabbt minne och dualchannel?
4. För att om en 160gb går sönder förlorar du bara datan på den, har du en 300gb+ så blir det nog lite jobbigare om det går sönder. Samt att det går snabbare att skriva till två olika diskar än två gånger till en stor disk
5. multitasking (eller vad det heter?)

Permalänk

kom på en lite mindre rolig grej... tänk om de ena kortet klockar bättre/sämre än de andra osv da... ena halvan av bilden laggar inte den andra... eller om tom ena sidan av skärmen hänger sig medans andra kör på... kan de inte förekomma sånna problem?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10

varför ska man köra diskar i raid när man kan ha en snabb disk?
Varför ska man ha två skärmar när man kan ha en stor skärm?
Varför ska man ha dualchannel när man kan ha ett snabbt minne?
Varför ska man ha många minnen/hårddiskar när man kan ha en stor?
varför ska man ha två cpu:er när man kan ha en snabb?

Är en tvättäkta datornörd så jag svarar = för att man kan

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.