Abit kommer förbi i915/i925-lås

Permalänk
Melding Plague

Abit kommer förbi i915/i925-lås

<font style="font-size: 10pt"><b>Abit kommer förbi i915/i925-lås</b></font> <small class="small">fredag 2 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Det har rapporterats att det finns ett överklockningslås på Intels nysläppta moderkortskretsar i915 och i925. Tydligen kan man på de flesta i915/i925-moderkort inte överklocka systembussen (FSB) mer än cirka 30-40 procent. Detta är visserligen rätt mycket men för er som vill överklocka högre meddelar Abit idag att man har kommit förbi detta genom att låta µGuru ta hand om systembussfrekvensen.<br /><br />Moderkorten som har denna funktion är nysläppta AA8-DuraMAX samt AG8. Sistnämnda finns det mer att läsa om i <a href="http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_040620_abit_aa8_a...">denna</a> artikel.<br /><br />Vi har inte full koll på vilka moderkortstillverkare som har kört på referensdesignen på sina i915/i925-baserade moderkort och implementerat detta lås, men än så länge är det bara Abit som har presenterat en lösning för överklockarna. Vi ska försöka gräva lite mer i ämnet.<br /><br />Intel har traditionellt varit emot överklockning och multiplier-låset på Pentium 4-processorer är välkänt. Nya Pentium 4-processorn med Prescott-kärnan är känd för att vara väldigt överklockningsvänlig, men varför sätter Intel ett lås på 30-40 procent systembussöverklockning? Antingen har man ett lås som gör att de inte går att överklockas alls eller så släpper man det fritt som det varit tidigare, åtminstone min åsikt.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

ABIT gör det igen. Detta om något är ett klockrent tecken på vilken konsumentgrupp de riktar sig till

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Inaktiv

Och tur var väl det, iaf för intels del... dom borde ju inse att dom kommer tappa på entusiastmarknaden om dom låser moderkorten, och när det handlar om OEM marknaden så spelar det ju ingen roll om dom inte är låsta, går ju ändå inte att klocka dom flesta märkesdatorer.

Permalänk
Medlem

Bra jobbat intel, att lyckas göra ett så bra låst chip...

Permalänk
Medlem

åsikter hör inte hemma i nyheter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphinx
åsikter hör inte hemma i nyheter

Faktiskt inte. Om nyhetsskribenten har en åsikt tycker jag han/hon kan skriva ett inlägg på sin egen nyhet i forumet som alla andra.

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem

Gött e det!!!
Är själv ingen större intel fantast men det är ändå bra att man kan komma runt spärren, hoppas alla tillverkare av mobos hakar på.
Undrar om man inte har en lite udda fetisch på intel?
Känns ju som att OC lås är lite som att skjuta sig i knät.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphinx
åsikter hör inte hemma i nyheter

Är det din åsikt?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd

Men snälla någon. Klart han ska få ha en åsikt. Läs vad som helst på theinquirer , anands eller toms så har dom massa åsikter om allt.

Permalänk
Medlem

-Boris- ; så om jag och alla andra swec:are träffas utanför ditt lokala stup och börjar hoppa, ställer du dig i ledet?

bara för att en eller flera andra gör nånting fel betyder det inte att det är bra!

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphinx
åsikter hör inte hemma i nyheter

Vi granskar allt kritiskt. Här tar vi en ställning mot överklockningslås genom att jag framför min åsikt i ämnet. Om vi vore helt åsiktslösa här på SweClockers skulle det inte bli roligt att läsa någonting faktiskt. Och varför tycker du att åsikter inte hör hemma i just nyheter? Om AMD, Intel, Nvidia, ATi eller vilket företag som helst gör något som är väldigt revolutionerande, suspekt, konstigt, oväntat och så vidare, ska vi stå helt åsiktslösa inför detta? Om AMD valde att sätta på ett överklockningslås på alla sina processorer så man ej kunde överklocka på något sätt, ska vi bara rapportera detta upp och ned utan att kommentera detta?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd

Technognu:
Nä, det är helt sant.
Men den åsikten ser jag inget fel på. Skulle vara en annan femma ifall han sa att Intel suger eller att Bill Gates ska brinna i helvetet.

Permalänk

Jag tycker inte att en nyhet ska innehålla skribentens åsikt. Vid recensioner och undersökningar är det klart att en egen åsikt kan framföras. Annars brukar inte nyheter vare sig i TV eller i tidningar innehålla någon åsikt.

Självklart får skribenten tycka vad han/hon vill om nyheten men det borde uttryckas i en kommentar istället för i själva nyheten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Vi granskar allt kritiskt. Här tar vi en ställning mot överklockningslås genom att jag framför min åsikt i ämnet. Om vi vore helt åsiktslösa här på SweClockers skulle det inte bli roligt att läsa någonting faktiskt. Och varför tycker du att åsikter inte hör hemma i just nyheter? Om AMD, Intel, Nvidia, ATi eller vilket företag som helst gör något som är väldigt revolutionerande, suspekt, konstigt, oväntat och så vidare, ska vi stå helt åsiktslösa inför detta? Om AMD valde att sätta på ett överklockningslås på alla sina processorer så man ej kunde överklocka på något sätt, ska vi bara rapportera detta upp och ned utan att kommentera detta?

Ja just det; "kommentera detta". Det är vad ni ska göra. I forumet som alla andra.

Att kunna läsa objektiva nyheter utan att bli påprackad någon annans åsikt i nyhetstexten tycker jag inte är tråkigt utan bara ett tecken på kompetens och kvalitet. Motsatsen ger följdaktligen ett motsatt intryck.

/ PowerSupply

Visa signatur

Är det verkligen det här du borde läsa just nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Vi granskar allt kritiskt. Här tar vi en ställning mot överklockningslås genom att jag framför min åsikt i ämnet. Om vi vore helt åsiktslösa här på SweClockers skulle det inte bli roligt att läsa någonting faktiskt. Och varför tycker du att åsikter inte hör hemma i just nyheter? Om AMD, Intel, Nvidia, ATi eller vilket företag som helst gör något som är väldigt revolutionerande, suspekt, konstigt, oväntat och så vidare, ska vi stå helt åsiktslösa inför detta? Om AMD valde att sätta på ett överklockningslås på alla sina processorer så man ej kunde överklocka på något sätt, ska vi bara rapportera detta upp och ned utan att kommentera detta?

Hur skulle det se ut om nyhetsuppläsarna satt och kommenterade alla nyheter med sina egna personliga åsikter? Inte heller tidningsjournalister skriver sina egna åsikter i nyheterna, de enda som innehåller tidningens/journalisternas åsikter är ledaren. Vill du (och de andra nyhetsskribenterna på sweclockers) få fram era åsikter borde det vara genom kommentarer i forumet som alla andra. (svaret på dina frågor blir alltså: Åsikter hör inte hemma i nyheter eftersom nyhetsrapportering ska vara objektiv. Ni behöver inte vara åsiktslösa men nyheten ska vara objektiv, ja ni ska bara rapportera rätt upp och ned utan att kommentera i nyheten.)

Permalänk
Hedersmedlem

Ta det lungt nu, ni missförstod mig. Självklart ska nyheterna speglas av en objektivitet och sakliga fakta. Men, i vissa fall, som i detta, vill jag få diskussion i ämnet och presentera vår hållning i ämnet. Precis som datortidningars artiklar om vissa saker och ting som är kontroversiella. Detta överklockningslås är hyfsat kontroversiellt och därför presenterar jag vår hållning till detta.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphinx
Hur skulle det se ut om nyhetsuppläsarna satt och kommenterade alla nyheter med sina egna personliga åsikter? Inte heller tidningsjournalister skriver sina egna åsikter i nyheterna, de enda som innehåller tidningens/journalisternas åsikter är ledaren. Vill du (och de andra nyhetsskribenterna på sweclockers) få fram era åsikter borde det vara genom kommentarer i forumet som alla andra. (svaret på dina frågor blir alltså: Åsikter hör inte hemma i nyheter eftersom nyhetsrapportering ska vara objektiv. Ni behöver inte vara åsiktslösa men nyheten ska vara objektiv, ja ni ska bara rapportera rätt upp och ned utan att kommentera i nyheten.)

Tyvärr är man väl blåögd om man tror att nyheter i tv och tidningar är objektiva. Självklart säger inte journalisterna rakt ut vad de tycker men det märks ju tydligt på nyhetens upplägg.
På sweclockers så är det ju självklart att teknologi som hindrar överklockning är negativt och i förlängningen ett hot mot hela sweclockersidén. Men sen kan det ju vara mer estetiskt rätt att skriva åsikterna bland komentarerna men inte journalistiskt som i detta fall.

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Hedersmedlem

suck sluta hakka på den bästa skribenten vi har här.
om det inte passar er vad han skriver SKIT I ATT LÄSA DET DÅ
jävla muppar.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PowerSupply
Faktiskt inte. Om nyhetsskribenten har en åsikt tycker jag han/hon kan skriva ett inlägg på sin egen nyhet i forumet som alla andra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphinx
åsikter hör inte hemma i nyheter

Om det inte passar att så ta och läs nån annanstans i stället fattar inte alltså alltid är det nån som skall hacka på saker och ting har läst på Sweclockers ett bra tag och har sett att det är alltid nån som skall öppna käften har ni inget bra att till föra så ta och knip käft i stället. Jag säger det igen Passar det inte så läs nån annanstans detta är min Åsikt.