AGPx8 kontra PCI-Express x16

Permalänk
Melding Plague

AGPx8 kontra PCI-Express x16

<font style="font-size: 10pt"><b>AGPx8 kontra PCI-Express x16</b></font> <small class="small">måndag 5 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
För er som missat alla recensioner på de nya PCI-Express-grafikkorten från ATi har <a href="http://www.beyond3d.com/reviews/ati/r423/" target="_blank" >Beyond3D</a> skrivit en mycket lång och uttömmande artikel i ämnet. De jämför Radeon X800 Pro, X800 XT Platinum Edition samt X800 XT i både AGPx8-version och PCI-Express x16-version.<br /><br />De utför grundliga tester för att jämföra AGPx8 och PCI-Express. Bland annat ser vi en stor prestandavinst om man använder en stor mängd texturminne som överstiger kortets interna minne. Bandbredden testas också:<br /><br /><I>Looking at the FPS performance we see the fill-rate graph showing all the boards as being fill-rate bound, however the PCIe X800 XT has about a 30% performance advantage over the other boards, in most cases, suggesting that it isn't fill-rate bound.</I><br /><br />Läs hela artikeln hos <a href="http://www.beyond3d.com/reviews/ati/r423/" target="_blank" >Beyond3D</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fortfarande för dyra kort för mig, men det är bra med ett sådant test så man kan se om det är lönt att vänta å köpa eller göra det i dagsläget....

*Edit: Jag kommer iaf att vänta med ett köp av detta kortet tills det finns moderkort som är grundligt stabila och priserna på kortet sjunkit till en nivå som 9800 korten ligger på idag.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Dyrt!!! men prestanda kostar ju

Visa signatur

Gaming: Epenis ++
Everything else: MacBook Air M1
Work: MBP M1

Permalänk

Det är ju jättebra att jämföra med två olika plattformar.

Jag har läst vad de skriver om plattformsvalet men finns verkligen inte P4 Extreme Edition till nån annan socket än den nya 775 LGA????

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

pciE verkade inte imponera så mycket. Verkar som korten inte behöver den enorma brandwith som det presterar, men det är framtidssäkert iaf.

Visa signatur

Oldtimer :)

Permalänk
Avstängd

Ja jag väntar ett tag jag...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amKo
pciE verkade inte imponera så mycket. Verkar som korten inte behöver den enorma brandwith som det presterar, men det är framtidssäkert iaf.

Med dagens grafikkort som har så mycket minne så är det sällan man behöver något snabbare än AGP 4x, men det skadar ju inte att minimera de "svaga länkarna" i prestanda-kedjan, datorn blir ju knappast långsammare av att den får snabbare anslutningar

Visa signatur

kill -s SIGCHLD `pidof Kenny`
bash: Oh my god, they killed Kenny
init: You Bastards

Permalänk
Hedersmedlem

att det ska ta sån jävla tid att få fram dem bara

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk

Väntar tills mitt 9800Pro börjar ligga efter.