Intel lanserar Pentium 4 3,6GHz

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar Pentium 4 3,6GHz

<font style="font-size: 10pt"><b>Intel lanserar Pentium 4 3,6GHz</b></font> <small class="small">torsdag 8 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Henrik</a></small><br>
<a href="http://www.intel.com/products/processor_number/info.htm#deskt..." target="_new">Intels</a> nya modell av Pentium 4 har siktats hos flera av våra svenska återförsäljare. Processorn är klockad till 3,6 gigahertz och har enligt Intels nya standard för namngivning givits det officiella modellnamnet <i>Pentium 4 560</i>. <br /><br />Pentium 4 560 använder den nya sockeln <i>Socket T</i> (även känd som <i>LGA 775</i>) och har likt sina föregångare en systembusshastighet på 800 megahertz. Processorn är även utrustad med en megabyte nivå 2-cacheminne samt HyperThreading och SSE3. <br /><br />Mer information finner ni i <a href="http://www.intel.com/products/processor_number/info.htm#deskt..." target="_new">Intels förteckning över processorer</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

JAha ja då behövs inte dom 10K som 3.4EE kostar förhoppningsvis hamnar denna på en "mänsklig nivå" i pris.

Så dags och spara till denna förhoppningsvis snabba processor vänta på Benchmarks nu för o se om Intel kan ta igen på AMD´s Athlon64:or knappast FX-serien men annars hoppas man dom kan närma sig 3.6GHZ tänk och klocka den busen måste göra 4,2GHz+ nånting iaf.

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Avstängd

Hmm... försvann den föra tråden eller nåt?
Är 100% säker att jag skrev i denna nyheten innan. :/

Jaja. Tror inte den kommer komma i lager föräns tidigast i höst.
3.2an har för inte så länge sedan börjat komma i kvantiter till sverige. 3.4GHz Prescott listas inte på flera håll alls och finns inte i lager. Även fast det var evigheter sedan den släpptes.
3.4GHz NW har däremot funnits i lager länge. Flera månader mer än 3.2GHz Prescott till och med.

Permalänk
Medlem

Hett...

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk

Japp, håller med dig x1zt den blir nog riktigt "het"...

Visa signatur

Nu vill jag understryka att alla homosexuella är inte pedofiler, och alla homosexuella är inte perversa - Pastor Åke Gren

Permalänk

jo prescott ska ju vara ne "het" processor men hoppas denna nya inte har dom värme problemen men med vatten eller kompressor kylning så blir den nog "sval" eller svalare iaf.

sedan bill man ju veta dess OC kapacitet om den går att klocka och hur mycket osv. men det visar väl tiden så småningom.

men den är lockande helt klart

så nån som kan gissa hur den kommer att stå sig i tester osv. ???

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

En P4 blir aldrig lockande.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
En P4 blir aldrig lockande.

Inte en fanboy heller...

Visa signatur

HP 6715s
500gb Extern HDD
Gamertag Jo11e

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
En P4 blir aldrig lockande.

[fanboy][/fanboy]

Athlon 64 är den första AMD som är intressant. AMD's historia med knäckta CPU-kärnor och värmeproblem är inte direkt smickrande.

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Du har nog ganska fel där, se tillbaka på Athlon när den kom. Den var billigare än P3, minst lika snabb. Du kunde inte knäcka någon kärna och det fanns då knappast några värmeproblem heller för den delen.

Sen så kan man ju inte säga att AthlonXP-serien har några värmeproblem jämfört med Prescott. Tycker större delen av P4-folket stirrar för mycket på sina idle-temperaturer, som faktiskt är bra mycket lägre än AMD:s.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adamq10
Du har nog ganska fel där, se tillbaka på Athlon när den kom. Den var billigare än P3, minst lika snabb. Du kunde inte knäcka någon kärna och det fanns då knappast några värmeproblem heller för den delen.

Sen så kan man ju inte säga att AthlonXP-serien har några värmeproblem jämfört med Prescott. Tycker större delen av P4-folket stirrar för mycket på sina idle-temperaturer, som faktiskt är bra mycket lägre än AMD:s.

betaldade 1795Kr för en TB 1400Mhz då P4 var ny å vi snackade 1.4-1.5Ghz och det krävdes minst 1.8Ghz willy för att matcha. Även P3 1Ghz var fortfarande populär men folk visste inte hur mö stryk den fick. Köpte det första DDR mobot KT266 med 768MB PC2100 det chipet var la inte 100% felfritt men snabbt så in i helvete med ett sprilans nytt GeForce 3 var det allt. Maxade kortet rätt lätt en TB 1400.
Varm var den men kylningen sedan dess har förbättrats en hel del med.

Krossa en AMD kräver kass kylare eller felmontering annars händer det inte.

Permalänk

ja ok värme och värme min 2000+ (inte palomino) låg idle på 51grader och vid belastning 59grader
vilke min P4 aldrig kommer nära och då var inte spelen alltför cpu krävande jämfört med idag

så inte är P4 NW alltför varm sedan att prescott må vara det

men kom ihåg när A64 kom vilka minnes problem dom hade tex

har haft en TB1100mhz 2000+ K6-2 men ingen av dom var så stabil som P4 är det säger en del om min amd erfarenhet.

då menar jag blå skärmar varannan timme oavsett mobo nätagg osv. krånglat mer än denna dator nånsin gjort

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
[fanboy][/fanboy]

Athlon 64 är den första AMD som är intressant. AMD's historia med knäckta CPU-kärnor och värmeproblem är inte direkt smickrande.

Jadu... den som knäcker cpukärnor på amd är nog bara lite oförsiktig... klart den har inte samma pansar som en p4a, (p3orna vet jag faktiskt inte hur dom såg ut) men man knäcker inte en amdkärna så lätt. råkade själv snubbla lite med min slk-800 när jag skulle ha dit den en gång och var rädd att jag hade knäckt kärnan men inte då vart på flertalet lan etc, den har hållt.

angående värmeprobs... min 1700+ dut3c ligger på 40 grader när jag kör den i 2 ghz, det är under load. 45 idle och 50 load @ 2200 ghz... och det är ändå en dut3c som går på högre volt.

är ingen amd-fanboy men ogillat intel pga deras priser och oupplåsliga processorer. och just nu ligger amd64 helt klart först på min lista...

Visa signatur

8700k - 1080ti - Asus ROG Swift PG278Q

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
ja ok värme och värme min 2000+ (inte palomino) låg idle på 51grader och vid belastning 59grader
vilke min P4 aldrig kommer nära och då var inte spelen alltför cpu krävande jämfört med idag

så inte är P4 NW alltför varm sedan att prescott må vara det

men kom ihåg när A64 kom vilka minnes problem dom hade tex

har haft en TB1100mhz 2000+ K6-2 men ingen av dom var så stabil som P4 är det säger en del om min amd erfarenhet.

då menar jag blå skärmar varannan timme oavsett mobo nätagg osv. krånglat mer än denna dator nånsin gjort

Testa du verkligen att byta allting? Inklusive dig själv? Har själv tagit över en "problemdator".
Och under min vård så funkade den prima.

Permalänk
Medlem

som vanligt blir en sån här nyhet/tråd en intel vs amd tråd där alla minsan ska hävda att det ena är bättre än det andra. kan nån förklara för mig vad amd har med denna nyhet att göra? konkurent ja, men inte fan har de me att intel släpper en prolle me högre mhz. likadant åt båda hållen, även om det väger över till att det faktiskt är alla "amd-fanboys" som börjar smutskastning. tror inte jag sett en enda tråd som handlat om intel o där ingen har behövt måste säga typ "AMD äger intel" eller nått som är åt det hållet, även om det inte ger nått.

har inget mot amd, har inget emot intel. o kalla mig gärna gnällspik, men man blir förjävligt trött på det. 90% av inläggen på denna nyhets hittills är helt irellavanta för detta ämne.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

-Boris-

ja du grabben
jag bytte både burk moderkort och cpu fläkt men inte fan sjönk tempen ändå
så om du hajar vilket jag hoppas du gör så är jag definitivt ingen NOOB näre gäller datorer så visa lite respekt i dina kommentarer så vore jag tacksam

" Testa du verkligen att byta allting? Inklusive dig själv?"

är väl ingen trevlig kommentar eller vad tycker du själv

har jobbat som pc tekniker och hållt på med datorer sedan 486

fanns så tänk lite på vad du säger åt folk i forts. så trivs vi alla bättre eller vad tror du?

Edit: jens håller med dig.

hu stor del av tråden handlar om den aktuella P4 cpu´n och dess moderkort?

och hur mycket snack det är omAMD är svalare och snabbare och bättre?

vill ni alla som gillar AMD prata om det så gär det i en AMD tråd då.

för denna ska väl handla om åsikter på just denna P4 cpu som nyheten handlar om eller har jag fel????

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

det mest tråkiga är att många inte låter andra ha sina egna åsikter eller låta nån dra egna slutsatser utan att skrika att nån har fel. alla klankar t.ex. ner på MrTT för att han skriver mycket intel nyheter i intel-forumet. samtidigt som en massa amd-folk spamar hans trådar med "AMD gör mycket svalare o bättre processorer" fast det inte har me ämnet o göra. o så har de maga o komma o klaga på att MrTT förstör forumnet med att trycka in en massa skitsnack, tycker att det är snarare tvärt om, en massa amd nissar som tycker att de måste försvara amd, till o med i intel-forumet. inte har jag sett mycket intelsnack i amd delen, undrar varför. o kom inte o säg för att amd är bättre, de är bra på olika saker osv. + att 99% av de "amd är bäst" inläggen i intel-forumet säger inget vettigt.

tycker att det mesta som står i intel-forumet ska handla om intel, likväl som att jag inte vill läsa en massa om intel i amd forumet. varför ha 2 forum, när vissa inte kan hålla sig till rätt forum så att säga. säger bara min mening. har sagt det 100 gånger förut, dock utan att det verkar vara många som håller med eller slutar me det de håller på med.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Jens du verkar ha rätt

det är AMD försvar dom håller på med.

för det har inte pratats mycket om denna processor visst värmen är intressant men

vad jag menade med om Intel kan täppa igen klyftan till amd´s 64 processorer var inte att hacka på AMD utna en subjektiv gissning utifall denna kan göra det prescott inte var osv.

jag hackar itne ner på amd utan bara skrev mina erfarenheter av amd och jag har haft mer krångel med dom än denna hittills men för det menar inte jag nåt illa mot AMD

men gillar inte heller att folk hackar på på en för att man skriver om sin egen erfarenhet om AMD

som -Boris- gjode i ett inlägg

ja menar vad har jag gkort för att förtjäna en sådan kommentar??

nä ska bli intressant och se lite tester på denna CPU inom kort

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Avstängd

Fan denna gången är nog första gången jag sett folk i (allmänhet) få ordning på en tråd efter några snabba knivvassa repliker i amd-intel kriget fastän det inte har med tråden att göra ens,bra jobbat grabbar:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

har inget emot amd eller intel, vill bara poäntera det. båda har intressanta nyheter på ingång. o självklart kan man bygga en åsikgt lite på erfarenhet av olika system, men samtidigt om det gäller en ny cpu så kan cpu:n uppföra sig helt annorlunda än sin föregångare. precsott må vara varm, men det säger inte att nästa generation är det. jag sätter min punkt angående detta i o med detta inlägg.

ONTOPIC: ska bli kul att se hur fort denna cpu kan komma på marknaden. o hur den presterar.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

jag menade frånbörjan att denna LG775 socket cpu har 1mb nivå- 2 cache minne nu har väl prescott det men iaf.

så verkar ju denna vara en ganska bra alternativ till dom så dyra Extreme edition p¤ processorerna.

för den bör ju vara ganska snabb i jämförlese med det som finns idag.

men samtidigt vet man ju inte vilka klockfrekvenser som finns då jag ska uppgradera så småningom

men ska som sagt bli väldigt intressant och se tester så småningom för och se hur denna står sig i högen av cpu´er men kan nån förklara vad skillnaden mellan 478 och 775 är?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Avstängd

Okej, det är dom som förespråkar AMD som förstör forumet?
Anledningen till att MrTT ofta möter kritik är att han så ofta har fel. Jag säger inte att jag alltid har rätt. Men jag får också höra när jag har fel.
Skulle någon annan än MrTT komma med samma kommentarer, med sådan reklamföring, och strunta så totalt i vad andra säger. Så skulle jag påpeka brister i hans resonemang i samma utsträckning.
Skulle han få posta sina inlägg utan att någon sa ifrån så skulle många oerfarna datoranvändare kunna göra rent ut sagt skitdåliga köp. Det tillhör ett hårdvaruforum att folk säger till i sånna situtioner.

Men varför måste folk alltid ta upp MrTT. Låt det vila. Eller så kan vi ta det i en tråd där han är med själv åtminstone.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Okej, det är dom som förespråkar AMD som förstör forumet?

Nej, men den allmänna inställningen "AMD är bäst i världen" kan bli lite för mycket ibland.

Skriver man ett inlägg där man gör sig rolig över prescotts värmeutveckling får man svar i denna stilen:

Hahahaha!

LOL! AMD Aeger faen i CS !!11!!!

ROFL!

Intel är kassa!

osv...

Skulle man däremot skriva en enda negativ sak om AMD, då är man ute på hal is

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Avstängd

Haha... jasså du pratar om dom människorna...
Okej... trodde det var AMD-förespråkare gennerellt.
Men sånna komentrarer borde det vara autoblock på eller nåt...

Jag föredrar saklig argumenation... Och fram tills A64 så sneglade jag ofta på P4, den var ju snabbast då.
Nu är det dock Athlon XP eller A64 som gäller lite grand beroende på prisklass. Eller Dothan då. Men är det någon som klandrar mig för det?

Permalänk
Medlem

Okej. AMD fanboy som jag är så har jag utan att se några tester eller nåt beslutat mig för att den här utvecklar 150W. O säger därför att intel är skit.
Men jag måste säga att Dothan är helt om Men det är inte kärleken mot min AIUHB steppade 2700+

Permalänk
Avstängd

Ja man kan ju inte neka till att den är onödigt varm. Tror nästan NW hade gjort jobbet bättre ända uppe i 3.6GHz. En enkel krympning till 0.09µ så hade det nog gått bra. Utan det där strained silicon grejerna eller alla andra saker dom stoppade i.

Permalänk

så vad är skillnaden mellan LG775 oc 478?

är den snabbare än 478?

hur stor prestanda skillnad vore det och köpa den prollen med ett moderkort till det chipet?

mot det jag har idag?

men än så länge så finns det inga tester på den prollen på varken på tom eller anandtech.

nån som kan gissa?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Avstängd

Mellan LGA och S478 ska det egentligen inte vara någon prestanda skillnad. Men jag kan tänka mig att LGA blir snabbare i och med modernare chipsets. Kommer inte ihåg hur det blev i praktiken.

Och jag tror inte att du skulle märka någon prestandaskillnad alls. Brukar krävas ganska stor skillnad om man ska märka skillnaden utan testprogram.
Jag märker ingen skillnad mellan 1500MHz och 2640MHz på min Barton i UT2004.
Och sen är ju Prescott oftast inte helt lika snabb per Hz. Så låt säga att det skulle vara som att köra din Northwood i 3.4-3.5GHz. Du skulle antagligen inte märka någonting alls.

Jag väntar själv med att uppgradera till 4000+ minst. Och då sitter jag som sagt på en 2.6GHz Barton.

Permalänk

ok

men en sak jag haft lite svårt och förstå men vet kanske varför det är så

men ta en A64 klockad till 2450mhz

den presterar då med 9800pro mer fps i far cry bench som exempel än min 3.0ghz P4

vad jag förstått så har det att göra med uppbyfggnaden av cpu´n att P4 NW är byggd på ett sätt och AMD på ett annat

nåt med nå pie nånting eller så men .

Rent MHZ mässigt verkar det ju underligt att 2450 är snabbare än 3000mhz rent så sett

att cpuérna skiljer sig annars avsevärt det är ju så med det men ändå rätt underligt

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|