Intel lanserar Pentium 4 3,6GHz

Permalänk
Medlem

kan inte hålla mig visst är det sånna saker som AvG nämner som är mest störande. men det är oxå rätt jobbigt att när man går in i intel forumet vill man inte läsa en massa tester om hur bra athlon64 är osv. visst den är bra, men vill jag läsa omd et går jag till amd forumet. så även om argumentationen är saklig för amd, så hör den inte hemma i inte- forumet utan i amd forumet. har inget emot amd alls, bara det att jag vill läsa om intel i intelforumet o inte amd. precis som att jag inte vill läsa om bilar i "lagrings forumet".

men kan hålla med om att prescott är en liten återvändsgränd, o det tror jag nog intel vet. tror inte det kommer komma allt för många uppföljare som bygger på prescott. intel har nog mycket nya häftiga saker pågång, precis som amd säkert har. alla stöter på problem någon gång, oavsett storlek på företaget. sen kan man lösa det på olika sätt.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

Jens
you said it man kunde inte sagt det bättre....ärligt talat alltså

men som sagt innan det är upgrade dags lär intel ha så häftiga cpu´n att dagens intel grejer bleknar förhoppningsvis iaf.

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

När man som jag ska uppgradera sin arbetstation och vill max powa.

Man tar sig till affären kan man välja på en AMD64 3800 för 7000:- eller en
P4 extreme 3.4 på över 10k.

Man läser Tom's Cpu tester och ser att AMD'n får bättre värden i det mesta.

Kan man välja på mer än ett vis?

Permalänk
Avstängd

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
jag menade frånbörjan att denna LG775 socket cpu har 1mb nivå- 2 cache minne nu har väl prescott det men iaf.

så verkar ju denna vara en ganska bra alternativ till dom så dyra Extreme edition p¤ processorerna.

för den bör ju vara ganska snabb i jämförlese med det som finns idag.

men samtidigt vet man ju inte vilka klockfrekvenser som finns då jag ska uppgradera så småningom

men ska som sagt bli väldigt intressant och se tester så småningom för och se hur denna står sig i högen av cpu´er men kan nån förklara vad skillnaden mellan 478 och 775 är?

Olika cpusocket såklart,skall du köra socket 775 så får du byta moderkort.

MvH alban..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
kan inte hålla mig visst är det sånna saker som AvG nämner som är mest störande. men det är oxå rätt jobbigt att när man går in i intel forumet vill man inte läsa en massa tester om hur bra athlon64 är osv. visst den är bra, men vill jag läsa omd et går jag till amd forumet. så även om argumentationen är saklig för amd, så hör den inte hemma i inte- forumet utan i amd forumet. har inget emot amd alls, bara det att jag vill läsa om intel i intelforumet o inte amd. precis som att jag inte vill läsa om bilar i "lagrings forumet".

men kan hålla med om att prescott är en liten återvändsgränd, o det tror jag nog intel vet. tror inte det kommer komma allt för många uppföljare som bygger på prescott. intel har nog mycket nya häftiga saker pågång, precis som amd säkert har. alla stöter på problem någon gång, oavsett storlek på företaget. sen kan man lösa det på olika sätt.

Bara för att det är på Intelforumet så betyder inte det att någon kan hylla t ex celeron och säga att den är ett bra köp hej vilt. Folk kan kasta pengar i sjön på en "uppgradering från en P4 1.7GHz eller kanske till och med en 1700+ till en Celeron på 2.6GHz i tron om att Celeron är något att ha.
Visst ska det handla om Intel på Intelforumet. Men det betyder ju inte att man kan säga vad som hrlst om Intel där utan vidare.
Men skulle någon komma och påstå att en Duron på 1.4GHz skulle spöa en 2GHz NW så skulle jag självklart säga ifrån på AMD forumet också.
Grejen är bara den att dessa konstigheter mest inträffar på Intelforumet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
så vad är skillnaden mellan LG775 oc 478?

är den snabbare än 478?

hur stor prestanda skillnad vore det och köpa den prollen med ett moderkort till det chipet?

mot det jag har idag?

men än så länge så finns det inga tester på den prollen på varken på tom eller anandtech.

nån som kan gissa?

den nya socketen är helt annorlunda, istället för att piggarna sitter på cpu:n så sitter dom i socketen, den nya socketen klarar även av att hantera cpuer som utvecklar mer watt, vilket precsoot cpuerna göra lite väl mycket, själv hoppas jag att det komer en dothan till denna socketen. Chipen är även nyare = snabbare, dom har pci-express och massa annat kul...

ta inte illa upp nu, men jag har sett dig skriva lite i forumet, vad exakt jobbar du som inom data? för jag kan ju inte säga att du har koll på läget alla gånger

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Bara för att det är på Intelforumet så betyder inte det att någon kan hylla t ex celeron och säga att den är ett bra köp hej vilt. Folk kan kasta pengar i sjön på en "uppgradering från en P4 1.7GHz eller kanske till och med en 1700+ till en Celeron på 2.6GHz i tron om att Celeron är något att ha.
Visst ska det handla om Intel på Intelforumet. Men det betyder ju inte att man kan säga vad som hrlst om Intel där utan vidare.
Men skulle någon komma och påstå att en Duron på 1.4GHz skulle spöa en 2GHz NW så skulle jag självklart säga ifrån på AMD forumet också.
Grejen är bara den att dessa konstigheter mest inträffar på Intelforumet.

kanske inte, men ger ett exempel: kanske jag ska ta o gå in på amd forumet o skriva en massa intel saker, eftersom jag kanske tycker att inte är bättre, egen erfarenhet (säger inte att det är så utan vill bara statuera exempel). t.ex. en tråd ja läste här för ett tag sen, kille som ville bygga server med dual xeon, dröjde inte mer än 2-3 inlägg så kom det första, köp athlon 64 /opteron för det är mycket bättre, fast det inte ens var frågan.

annat exempel är denna tråd, va handlade den om? nyaste P4:an, inte om athlon 64 är bättre eller inte, vilket självklart var nån som var tvungen att påpeka, det må vara så, men vad har det med att intel släpper ny P4:a? kan nån svara på det? jag menar, om amd är bättre eller inte har absolut inget att göra med att intel släpper en ny. jag menar, bara för att amd:n kan vara bättre på vissa saker elelr kanske det mesta, inte fan gör det nya p4:an mindre ny. vilket var vad nyheten/tråden handlade om :D:D

det roliga är man nästan aldrig ser sånna här inlägg (t.ex. inget "dothan äger amd") i amd forumet. fast det finns intel processorer som mycket väl står sig mot amd (dothan t.ex.). varför? kanske skulle skapa en egen tråd om detta.

vil poängtera att jag gillar både amd o intel, så tro inte att jag försvarar nån av märkena, utan är bara trött på inlägg som har 0 relavans me första frågan i tråden.

EDIT: varför får man inte säga va man vill om intel där, man verkar ju få säga precis va man vill om amd i amd-forumet?:D:D

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

Ser du någon som säger helskumma saker i AMD forumet, som att Duron äger upp Dothan, så säg ifrån. Det gör jag när jag ser sånt. Oavsett vilket forum det är i.
Man får säga lika dumma saker i AMD forumet som i Intelforumet. Men man kan också förvänta sig respons.
Och så länge det finns folk som säger att Celeron är ett bättre val än Athlon XP eller dylikt i Intelforumet så kommer jag lägga mig i.

Och det enda Intel vs. AMD jag sett i denna tråden var någon fanboy som sa att P4 aldrig blir lockande. Vilket är ett ganska trångsynt uttalande. Sen kom någon och påstod att AMD aldrig gjort något intressant innan A64. Vilket är ett lika trångsynt uttalande. Sen var debatten i fullgång. Fullt naturligt. Även fast killen som startade den med ett så meningslöst inlägg kanske borde vara lite tystare med sånt.