Angående Intels 64bitars-processorer

Permalänk
Melding Plague

Angående Intels 64bitars-processorer

<font style="font-size: 10pt"><b>Angående Intels 64bitars-processorer</b></font> <small class="small">söndag 11 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Henrik</a></small><br>
<a href="http://www.sudhian.com/showdocs.cfm?aid=564">Sudhian</a> har publicerat en artikel i vilken de diskuterar Intels kommande implementation av AMD:s 64bitars-instruktioner. Artikelförfattaren spekulerar kring hurvida Intel ämnar neutralisera AMD:s nuvarande trumfkort Athlon64 - och vad AMD kan göra för att förhindra detta.
<br />
<br />"<i>This type of maneuver is basically an extension of the same “Embrace, Extend, Extinguish” philosophy that’s driven Microsoft over the past fifteen years or more. It also explains how Intel can respond to what it considers a short-term threat from AMD and minimize it, while remaining on-course with their own longer-term initiative. </i>"
<br />
<br />Artikeln finner ni hos <a href="http://www.sudhian.com/showdocs.cfm?aid=564">Sudhian</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

GOOOOoooo Intel

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Jo intressant men personligen har jag precis beställt en Athlon64 3200+ med tillbehör och den lär jag nog bli nöjd med ett tag...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Hedersmedlem

Man borde ju räkna med att det är en bättre processor, i och med att den är så mycket nyare än AMD`s 64 och skulle den inte vara det så måste det ju vara annu en flopp för Intel

Permalänk

Helt rätt Alleand, den borde vara bättre än dom 13nm A64 vi ser nu, men dom nya 9nm i lite högre frekvenser (omdet kommer) kommer nog vara rätt hemska dom med...

Permalänk
Medlem

Undra vad den kommer att kosta med tanke på P4 extreme och Itanium?
Någonstans mitt imellan kanske?

Ingen tvekan om att Intels cpu och chip är mindre bugiga än AMD's
men med dom priserna på top modelerna så lär poweruser som byter cpu varje år få fortsätta köra AMD. (top modell på 10k i år = budget nästa år)

Permalänk
Medlem

huh? intel mindre buggiga? går väl knappt att hitta stailare än opteron i det segmentet

Permalänk
Avstängd

Lady: Du tillför ju mycket...

Alleand: Med tanke på att det är prescott fast med 64Bits stöd så behöver den inte prestera bättre än Athlon 64. Antagligen presterar den precis som dagens Prescott i förhållande till A64. Det ryktas dessutom att 64bits stödet i Intels EM64T-teknik är ganska dåligt. Och att det inte ger direkt full prestanda.

erik_x.
Den kommer antagligen kosta som dagens Prescott om den kommer till Desktop marknaden. Xeon64 kommer ha ingen, eller liten skillnad mot dagens Xeon i pris. Ett bra drag av Intel med andra ord. Då dom snabbt byter teknik.

Men vad jag vet så är knappast Xeon och Prescott buggfria, eller ens mindre buggiga än Opteron. AMD har aldrig behövt återkalla chipsets på grund av buggar. Inte heller någon CPU. Vad jag vet så har intel fått göra det.

Säger inte att AMD är jättebäst. Men jag trodde folk förstod att en Opteron inte är buggigare än en Xeon.

Tycker för övrigt AMD borde lära av Intel och göra snabbare övergångar. Intel gjorde snabb övergång från 0.13µ till 0.09µ. Från 423(?) till 478. AMD segar fortfarande på med Socket A i huvudsak.
AMD borde sänkt ner sockel 754 till samma prisnivå som Socket A. Och skita i Socket A. Och sedan köra sockel 939 där dom kör sockel 754 idag. Dom skulle vinna mycket marknadsandelar på det skulle jag tro.
Det är ju inte för inte som Intel kan hålla sig så stort, trots ett annars så jämnt race.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_x
Undra vad den kommer att kosta med tanke på P4 extreme och Itanium?
Någonstans mitt imellan kanske?

Ingen tvekan om att Intels cpu och chip är mindre bugiga än AMD's
men med dom priserna på top modelerna så lär poweruser som byter cpu varje år få fortsätta köra AMD. (top modell på 10k i år = budget nästa år)

Itanium CPUer har blivit billigare och instegsmodellen kostar från 5915kr exkl moms.

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Avstängd

Synd bara att Itanium har så begränsat programutbud. Det kommer bli Itaniums fall kan jag tänka mig.

Du MrTT. Du kanske kan hjälpa mig med en sak. Tänkte läsa på lite om vad som gör Itanium så speciell. Den har ju finfin prestanda men det är svårt att få ur den prestandan i normala program. Tänkte försöka förstå varför, men jag hittar ingen bra sida som förklarar det.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Synd bara att Itanium har så begränsat programutbud. Det kommer bli Itaniums fall kan jag tänka mig.

Du MrTT. Du kanske kan hjälpa mig med en sak. Tänkte läsa på lite om vad som gör Itanium så speciell. Den har ju finfin prestanda men det är svårt att få ur den prestandan i normala program. Tänkte försöka förstå varför, men jag hittar ingen bra sida som förklarar det.

En öppen standard är alltid bra, tänk bara hur datorvärlden sett ut om Apple hade
öppnat sitt grafiska gränssnitt 1984. Microsoft kom med sitt Windows först 6 år senare.
Lite länkar:
http://www.sharkyextreme.com/hardware/guides/itanium/index.sh...
http://www.tweakers.net/reviews/442/4

Edit:
http://www.sara.nl/news/2003/20030703/seminar010703Priestly_I...

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem

Tänkte inte så mycket på Opteron utan strulet med amd's första chipset (var det 760 som inte gick högre än 1Ghz fast det lovades 1.2+)

Eller problemen med NF 2 och nu NF 3 som en del moderkorts tillverkare inte kommer att använda ens.

Visst det är ju inte AMD som gör Nvidia chipen (!) men systemet som helhet
blir ju inte bättre än så.

Nuka precis ett mobo med en Amd 3200+ igår ett A7V600 som jag fick blåskärm med så fort jag körde med SPD på minnena, och det var nog mitt
7 Amd mobo av olika modeller som rök. (förutom några som helt enkelt brunnit upp under drift)

Har inte kört lika mycket med Intel men jag har inte haft ett strul med dom jag kör/kört med, visst kanske slump men tror inte det med tanke att jag knappast är ensam om "upplevelsen".

Enda problemet med Intel är som jag ser der prestanda/pris förhållandet (rätt avgörande faktiskt)+ att tilgängligheten på senaste processorena tycks vara rätt begränsad.

Sen ska det bli kul att se när och hur mycket priset blir "på riktigt" i butik.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
GOOOOoooo Intel

FanBoy!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_x
Nuka precis ett mobo med en Amd 3200+ igår ett A7V600 som jag fick blåskärm med så fort jag körde med SPD på minnena, och det var nog mitt
7 Amd mobo av olika modeller som rök. (förutom några som helt enkelt brunnit upp under drift)

Har inte kört lika mycket med Intel men jag har inte haft ett strul med dom jag kör/kört med, visst kanske slump men tror inte det med tanke att jag knappast är ensam om "upplevelsen".

Du kanske borde tänka lite på vad du gör med grejjerna.
Jag bygger datorer dagligen och ser inga större problem med AMD burkar. Tycker faktiskt att det har varit mindre strul med dem än med intel de senaste åren.

Vad det gäller opteron så är akritekturen helt klart överlägsen intel.
Xeon arkitekturen där alla processorer måste gå genom chipset för att accessa minne, och den långsamma bussen mellan processorerna gör att även fast de går i över 50% högre klockhastighet så är Opteron snabbare än Xeon.

Inte konstigt att många väljer Opteron för att bygga beräkningskluster numera.
Även i dual konfigurationer så skalar Opteron väldigt mycket bättre än vad Xeon gör.

Visa signatur

If it works, tweak it!

Permalänk
Avstängd

Itanium Montecito monster CPU med 1,7 miljarder transistorer, multicore och 24Mb cache som kommer om ca 6 månader kostar bara ca 140$ att tillverka.
Den blir ca 3ggr snabbare än dagens Itanium. Rätt prissatt blir den klart konkurrenskraftig.

"~2GHz 1,7B transistors in 2H05. Seems Intel is still very good, but only below 3Ghz clock, where 90nm leakage is not so big problem. Or, where Itanium package can handle higher power dissipation. Anyway, 1,7B transistors, if they are on one core, show that Moore's Law is still alive and kicking. (See my recent post on Intel's future 2 year node technology, against some others opinions.)"
http://pcweb.mycom.co.jp/news/2004/06/14/001.html

I remember reading a Microprocessor Report article a while back that estimated McKinley's (1 GHz Itanium 2) manufacturing cost to be around $140. That was, IIRC, a ~420 mm2 device produced on 200mm wafers. Montecito will probably be in the 600 mm2 range, produced on 300mm wafers. Given that it will be produced in higher volumes, I wouldn't be suprised if it costs less to produce than McKinley did.

Några intressanta saker som hänt efter Opterons lansering.

“The Itanium sales have actually increased dramatically after AMD introduced the Opteron. Also the Itanium power consumption has drooped from the Itanium1 to the Itanium2 its gone from 150W to only 65W max for the 1.4GHz model and even less for the 1GHz chip. The cost of Itaniums has fallen dramatically you can get a 1GHz item for less than $800 and one at 1.4GHz for less than $1200 now. 9 out of 10 suppliers of RISC PCs sell Itanium based systems now. There is even over 1600 commercial applications now ported to the Itanium.”

Benchmarks
FP rate
2 1500 Mhz Itanium2 43.2
2 2200 Mhz Opteron 32.8
2 3200 Mhz Pentium 4 Xeon 24.3
INT rate
2 3200 Mhz Pentium 4 Xeon 33.8
2 2200 Mhz Opteron 33.1
2 1500 Mhz Itanium 2 32.5

SPECfp
Itanium2 1.5GHz (6Mb cache) 2161
Itanium2 1.3GHz (3Mb cache) 1891
Itanium2 LV 1.4GHz (1.5Mb cache) 1684
Opteron 250 (1Mb cache) 1644

4P SPECfp
Itanium2 1.5GHz (6Mb cache) 82.7
Itanium2 1.3GHz (3Mb cache) 71.2
Itanium2 LV 1.4GHz (1.5Mb cache) 64.5
Itanium2 1GHz (3Mb cache) 58.4
Itanium2 LV 1GHz (1.5Mb cache) 55.0
Opteron 250(1Mb cache) 50.5

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem

erik_X nForce3's brister ser jag enbart som elaka rykten tills en KÖPARE säger annat. nForce2 är det bästa Socket A chipsetet. Fattar inte vars du får allt ifrån. Kan ju faktiskt ha varit så enkelt att VIA vägrade Abit att tillverka K8T800 PRO-kort om de byggde moderkort med nForce3 250. Det skulle naturligtvis Abit inte våga erkänna utan kommer därför med falska rykten att nForce3 250 är instabilt.

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

itanium konkurerar ju inte ens med opteron så känns bara löjligt att jämföra dom.

Visa signatur

A7N8XE-d, xp2500@3200, 1 GB twinmos ddr 400, radeon 9800pro, 2*120gb segate raid 0 +400 gb segate

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rikkard
itanium konkurerar ju inte ens med opteron så känns bara löjligt att jämföra dom.

I viss mån så konkurrerar Opteron och Itanium.
Intel vill att man ska kunna börja med Xeon och växa in i Itanium.
Framtida moderkort ska stödja både Xeon och Itanium.

"The company recently confirmed plans to unify Itanium and Xeon platforms so that both processors would fit into one socket."

Dessutom så ska Xeon och Itanium med samma prestanda kosta lika mycket.

"One of the targets Intel would like to address is to put on par the costs of Itanium and Xeon hardware sometimes in the middle of the decade. Then, customers will be free to decide which architecture to choose."

Spekulation:
Låt säga att en Xeonkund vill uppgradera till en snabbare CPU, och Intel prisätter Itanium
lägre än Xeon, då kommer Itanium få en rejäl försäljningsökning.

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk

Intel har fortfarande problem med bussbandbredd.
I Opteron system kan varje CPU ha sitt eget minne med full bandbredd mot det, medan i intel systemen delar alla processorer på samma buss och minne. Det säger ju sig själv vilket som är snabbast...

Visst, Itanium kan räkna fort, men vad hjälper det när det inte har bussar för att backa upp all den prestanda som finns i processorn?
Man kan ju själv se hur bra ett quad xeon system vs quad opteron skalar i t.ex. databasapplikationer.
Det är inte bara processorns hastighet som räknas. De siffor som MrTT visar på använder inte speciellt mycket minne, men vilka verkliga applikationer som dessa burkar kör använder inte massor av RAM och andra högprestandaenheter?
Ta t.ex. routing under linux så kan man få runt 95% mer kapacitet med två opteron jämfört med en. Medan en extra Xeon bara ger runt 25% mer routingkapacitet. Det säger något om hur mycket bättre Hypertransport fungerar än intels arkitektur.

Visa signatur

If it works, tweak it!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_x
Tänkte inte så mycket på Opteron utan strulet med amd's första chipset (var det 760 som inte gick högre än 1Ghz fast det lovades 1.2+)

Eller problemen med NF 2 och nu NF 3 som en del moderkorts tillverkare inte kommer att använda ens.

Visst det är ju inte AMD som gör Nvidia chipen (!) men systemet som helhet
blir ju inte bättre än så.

Nuka precis ett mobo med en Amd 3200+ igår ett A7V600 som jag fick blåskärm med så fort jag körde med SPD på minnena, och det var nog mitt
7 Amd mobo av olika modeller som rök. (förutom några som helt enkelt brunnit upp under drift)

Har inte kört lika mycket med Intel men jag har inte haft ett strul med dom jag kör/kört med, visst kanske slump men tror inte det med tanke att jag knappast är ensam om "upplevelsen".

Enda problemet med Intel är som jag ser der prestanda/pris förhållandet (rätt avgörande faktiskt)+ att tilgängligheten på senaste processorena tycks vara rätt begränsad.

Sen ska det bli kul att se när och hur mycket priset blir "på riktigt" i butik.

Vad är felet med AMD 760 (som förövrigt är AMDs tredje eller fjärde chipset)?

Fram tills nforce2 kom var det egentligen det enda vettiga alternativet. Enda nackdelen som jag ser det är att de aldrigt gjordes med stöd för 333 och 400mhz buss. I övrigt så är det ett snabbt och otroligt stabilt chipset. Numera lever det kvar i form av AMD 760MPX samt ytterligare en lite mer avancerad dual-version. Såvitt jag vet så presterar båda dess utmärkt och är i regel väldigt pålitliga.

Mitt numera tre år gamla Epox 8K7A+ med AMD 760 är tveklöst det bästa moderkort jag någonsin haft. Tillsammans med en tbird 1,33 funkar det alldeles utmärkt.

nforce2 är också ett otroligt bra chipset. Snabbt och stabilt. Som jag ser det så är det i dagsläget (och sedan det kom) det enda alternativet för socket A plattformen om man inte har en extremt begränsad budget (finns bra chipset där med om man undviker Via)

Intel har knappast en fläckfri historia bakom sig... men det känns tämligen onödigt att rabbla upp en massa små och stora fel här.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Synd bara att Itanium har så begränsat programutbud. Det kommer bli Itaniums fall kan jag tänka mig.

Du MrTT. Du kanske kan hjälpa mig med en sak. Tänkte läsa på lite om vad som gör Itanium så speciell. Den har ju finfin prestanda men det är svårt att få ur den prestandan i normala program. Tänkte försöka förstå varför, men jag hittar ingen bra sida som förklarar det.

Itanium är en VLiW processor och inte en CISC/RISC hybrid som "vanliga" Athlon/P4. Den saknar hårdvara för rearrangering av instruktioner och beror helt på kompilatorn för parallellisering av instruktionsströmmen. Dessutom är den inte så värst högt klockad. VLIW cpuer är dock bra för sådant som går att parallellisera, men det är inte allt som går att göra det.

P.S En annan känd VLIW cpu är Transmetas TMxxxx serie. Den har inte varit nån stormade succe direkt...

Permalänk
Avstängd

Har hört något om att Itanium är snabb teoretiskt, Och ofta i syntetiska test. Och i program som använder hela processorn. Men normala program kan ofta inte göras så att dom kör på en sådan bredd. Lät ganska vettigt iaf.

Men angående Xeon64 så vill jag se test nu. Och se om alla elaka rykten stämmer.

Permalänk
Medlem

Om ni undrar hur man nukar AMD mobo ska jag ge er ett par tips som ni kan prova...

Sista kortet ett Asus A7V600 vägra starta Win med Kingston Hyper-x minne
med inställningen SDP.
CL2.5 funka så jag installerade alltihop med det inställt (tog ju lite tid att lista ut det också).
Sen när allt var klart så var det dags att "fintrimma" systemet.
Sakt o gjort in i bios prova alla möjliga inställningar på minnet men med cl 2 så vart det blåskärm hela tiden, ok smart som man är (!?) höjer strömmen till minnena till 2.7V och provar igen. Nästa kort....

3 st NF2 kort gick ögonblickligen när man ställt in fel i fsb hastigheten (blir lätt fel när man tänker 3200 minne och inte är vaken på att cpu är bara 333. Ögonblicklig stendöd är följden kan jag tala om, inget "clear CMOS"
och prova igen inte.

Sen har 2 st MSI K7T266pro brunnit eller det är en litet svart chip i högra övre hörnet som blir så varm att kortet blir svart och chipet smälter med rökutveckling. Utan någon som hels överklockning i en linux server kan väl tillägas.

Och (hitta gamla kvitton från Scribofont) Asus A7M266 med AMD760 kretsar
som bara inte boota med högre än 1.2 GHz i cpu fart fast det skulle göra enl spec. 1200 inga problem 1300 tvärstopp.
(Ja jag hadde en superhot 1333a.)
Efter 2 eller 3 kort så fick jag ett annat fabikat av Scribo (Msi korten ovan...)
Tydligen var det ett problem som tystades ner av vad man kunde läsa på nätet då.

Och fortsättning lär ju följa för jag har precis hämtat ett Abit AN7 guru till min 3200+ (och det går faktiskt super kan ju inte bli fel med en 400 cpu fsb och en 64 3800 är på väg med mobo.

AMD är ju bara mest pang för pengen och inte dyrare än man kan ehrm, lära sig nya saker ibland.

Ps. kanske "lite" off topic men man måste ju få förklara hur man kommit fram till sin ståndpunkt. Ds.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_x
Om ni undrar hur man nukar AMD mobo ska jag ge er ett par tips som ni kan prova...

Sista kortet ett Asus A7V600 vägra starta Win med Kingston Hyper-x minne
med inställningen SDP.
CL2.5 funka så jag installerade alltihop med det inställt (tog ju lite tid att lista ut det också).
Sen när allt var klart så var det dags att "fintrimma" systemet.
Sakt o gjort in i bios prova alla möjliga inställningar på minnet men med cl 2 så vart det blåskärm hela tiden, ok smart som man är (!?) höjer strömmen till minnena till 2.7V och provar igen. Nästa kort....

3 st NF2 kort gick ögonblickligen när man ställt in fel i fsb hastigheten (blir lätt fel när man tänker 3200 minne och inte är vaken på att cpu är bara 333. Ögonblicklig stendöd är följden kan jag tala om, inget "clear CMOS"
och prova igen inte.

Sen har 2 st MSI K7T266pro brunnit eller det är en litet svart chip i högra övre hörnet som blir så varm att kortet blir svart och chipet smälter med rökutveckling. Utan någon som hels överklockning i en linux server kan väl tillägas.

Och (hitta gamla kvitton från Scribofont) Asus A7M266 med AMD760 kretsar
som bara inte boota med högre än 1.2 GHz i cpu fart fast det skulle göra enl spec. 1200 inga problem 1300 tvärstopp.
(Ja jag hadde en superhot 1333a.)
Efter 2 eller 3 kort så fick jag ett annat fabikat av Scribo (Msi korten ovan...)
Tydligen var det ett problem som tystades ner av vad man kunde läsa på nätet då.

Och fortsättning lär ju följa för jag har precis hämtat ett Abit AN7 guru till min 3200+ (och det går faktiskt super kan ju inte bli fel med en 400 cpu fsb och en 64 3800 är på väg med mobo.

AMD är ju bara mest pang för pengen och inte dyrare än man kan ehrm, lära sig nya saker ibland.

Ps. kanske "lite" off topic men man måste ju få förklara hur man kommit fram till sin ståndpunkt. Ds.

låter som skräp bakom spakarna det där....

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yxan
Itanium är en VLiW processor och inte en CISC/RISC hybrid som "vanliga" Athlon/P4. Den saknar hårdvara för rearrangering av instruktioner och beror helt på kompilatorn för parallellisering av instruktionsströmmen. Dessutom är den inte så värst högt klockad. VLIW cpuer är dock bra för sådant som går att parallellisera, men det är inte allt som går att göra det.

P.S En annan känd VLIW cpu är Transmetas TMxxxx serie. Den har inte varit nån stormade succe direkt...

Skillnaden mellan syntetiska och verkliga prestanda hos Itanium beror på att den är mycket beroende av att kunna parallellisera instruktioner on-the-fly, vilket har visat sig mycket svårt i verkliga applikationer, men har gått att åstadkomma i vissa syntetiska benchmark, med ganska mycket hjälp. Grundkravet är att det ska gå att förutsäga vilka variabler som kommer bero av vilka, helst redan vid kompilering. Sedan måste resultatet av detta vara parallelliserbart, vilket har varit sällsynt.

Det hade varit intressant att se hur Itanium hade presterat mot Alpha 21464, även om denna aldrig kom att massproduceras. Förövrigt låter 1.7 miljarder transistorer som lite väl skumt om effekten ska bli rimlig, iaf om man inte går under 90 nm.

AMD:s gamla problemchipset var 750, som helt enkelt inte var färdigutvecklat när det kom. 760 led bara av ett mycket högt pris, 4 gånger vad VIA tog för sitt skräp.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Gamma^ray: du menar som har valt fel kort eller vad exakt syftar du på?

Jag såg tillexempel att det nya AN7 kortet kör med 2.72-2.73 till minnena.
Hur ska man veta att Asus kortet nukar minnes kontrollern vid 2.75V?

Ok ställa in fsb på 400 med 3200 minnen med en throughbread kan ju vara lite på gränsen...

Har du inga bättre komentarer än "skit bakom spakarna" tycker jag du ska vara tyst!

Och provar man inte så får man aldrig veta om det går = man vet nog inte så mycket...

Edit: läste att en viss gamma nuka bios i sitt nf7 kort, berodde vist på tilverknings fel...

Ulvenstein: det är möjligt att 760 chipen blev bättre men faktum kvarstår att Asus A7M 266 pro hadde 760 chip och gick inte att köra i den hastighet som uppgivits. Inte för någon!

Sökte på Asus sida på A7M266 och det står att det är AMD 761 på,
och numera står det lite försiktigt 1GHz +.

Man blir faktistkt imponerad av att det går att ladda ner drivers och bios fortfarande.

Permalänk
Hedersmedlem

vad har jag missat?

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

vad är det för fel på sweclockers ni tar ju bort dom nya nyheterna..
vissa dagar vissar ni nya sedan tar ni bort dom..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)