Pentium-processorns historia

Permalänk
Melding Plague

Pentium-processorns historia

<font style="font-size: 10pt"><b>Pentium-processorns historia</b></font> <small class="small">måndag 12 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Henrik</a></small><br>
<a href="http://arstechnica.com/cpu/004/pentium-1/pentium-1-1.html" target="_new">Ars Technica</a> har publicerat den första delen i en artikelserie som skall täcka Pentium-processorns historia. Del ett täcker Pentium till och med Pentium 3 och är minst sagt intressant läsning. Bland annat så redogör artikelförfattaren för processorernas konstruktion.<br /><br />"<i>A question that's still worth asking, though, is why the Pentium name has stuck around as the brand name for Intel's main processor product line through no less than four major architectural changes. In a nutshell, the answer is that the Pentium brand name, having somehow made the transition from the original Pentium architecture to the radically different Pentium Pro (or P6) architecture, became synonymous with the most successful desktop microprocessor architecture of all time — in fact, in its heyday 'Pentium' became virtually synonymous with 'PC.'</i>"<br /><br />Mer om en av milstolparna i hemdatorns historia finner ni hos <a href="http://arstechnica.com/cpu/004/pentium-1/pentium-1-1.html" target="_new">Ars Technica</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

<3 p3

Visa signatur

p4 3.0 ghz 800 mhz fsb | 2048 mb dual 400 mhz ddr | ati radeon 9800 pro 128 mb | 21" trinitron | wd 200 gb | creative audigy 2

Permalänk
Medlem

länkar fel? får en 404

Permalänk
Medlem

urln är inte avslutad med ", vilket för med sig att target som kommer efter åkt in i urln.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk

Ett 404 error här med.....

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Hedersmedlem

Så, lagat nu. Var posta inte info om fel i nyheterna här, utan skrik på mig via något annat medium - t.ex IRC eller via mail.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem

Jag säger bara: Pentium 60 och 66MHz vilka tider. fanns ju 486:or på 120Mhz då när pentiumarna kom gulligt

Visa signatur

irl?

Permalänk
Medlem

Det var härligt tider, kommer ihåg när vi började få pentium datorer på högstadiet Sen kom man till gymnasiet och då hade de inte haft råd att uppgradera alla datorer till pentium utan satt fortfarande med häriga 486or

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alpha_x
Det var härligt tider, kommer ihåg när vi började få pentium datorer på högstadiet Sen kom man till gymnasiet och då hade de inte haft råd att uppgradera alla datorer till pentium utan satt fortfarande med häriga 486or

det säger en hel del...
när jag gick i mellan/högstadiet var det sinclair zx81 sinclair spectrum och commodore's vic 20 & vic 64 som gällde

dock fanns dessa inte i skolan utan kompis kom senare, dom hängde inte med i ITvågen

säger något om våra åldrar....

mycket intressant artikel från ARS technica

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
det säger en hel del...
när jag gick i mellan/högstadiet var det sinclair zx81 sinclairspectrum och commodore's vic 20 & vic 64 som gällde

dock fanns dessa inte i skolan utan kompis kom senare, dom hängde inte med i ITvågen

säger något om våra åldrar....

mycket intressant artikel från ARS technica

Mmmmmm Kompis, det var håriga maskiner det...

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när jag satt och spelade commandore 64 hos min kusin, vilka minnen (hur kom jag in på detta?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
(hur kom jag in på detta?)

Mitt fel...back to TOPIC

har nu läst igenom hela rasket på ARS och det var läsvärt när man har lite tid att slå ihjäl

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon

det säger en hel del...
när jag gick i mellan/högstadiet var det sinclair zx81 sinclair spectrum och commodore's vic 20 & vic 64 som gällde

dock fanns dessa inte i skolan utan kompis kom senare, dom hängde inte med i ITvågen

säger något om våra åldrar....

mycket intressant artikel från ARS technica

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabben

Mmmmmm Kompis, det var håriga maskiner det...

Compis. Inte Kompis. Det var 80186or. Gav bort min i höstas till en kompis...

Ganska sköna maskiner när man tänker efter. De har massor av portar för mät och styr.

Min hade i alla fall en liten uppgradering. Min hade 768kb i ram istället för 256kb. Den hade ett par minneskort till från en annan compis.

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alpha_x
Det var härligt tider, kommer ihåg när vi började få pentium datorer på högstadiet Sen kom man till gymnasiet och då hade de inte haft råd att uppgradera alla datorer till pentium utan satt fortfarande med häriga 486or

Vi fick sitta på 286:or som bootade från 5,25" disketter och härligt gröna skärmar.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Avstängd

"the P-III makes your Internet faster!!" Jippi

Men konstigt nog så märkte jag noll skilnad mellan P2 300MHz och P3 700MHz

Kanske därför jag skaffa AMD :confused:..

(Ända negativa med Intel är priset enligt mig och ingen fight nu tack)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Tycker dom nya socket 939orna från AMD e rätt dyra dom också. Men det har ju inget med saken att göra.

Artikeln verkar ju lite intressant kanske ska läsa den om ja orkar.

Permalänk
Medlem

När jag gick i skolan hade vi inga datorer,utan skrivmarskiner.
Det var när jag slutade som Vic 20 och Zx 80 kom:)
Lödde tillsammans med en polare ihop en Zx81 med 16 kb minne..

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

körde abc 80 i skolan det var tider de.

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ