Hitachi Deskstar 7K400

Permalänk
Melding Plague

Hitachi Deskstar 7K400

<font style="font-size: 10pt"><b>Hitachi Deskstar 7K400</b></font> <small class="small">söndag 11 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
<a href="http://www.anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=2116" target="_blank">Anandtech</a> har recenserat en ganska stor hårddisk från Hitachi. Hårddisken, som heter Deskstar 7K400, ligger på 400 GB vilket ger ca. 370 GiB. Priset ligger på ungefär 4000 kr i Sverige.
<br />
<br /><i>Recently, Hitachi announced the latest in their Deskstar line of hard drives, the 7K400 - a 400GB desktop hard drive that was designed to offer high capacity as well as the highest performance levels of any desktop Hitachi drive. We started covering desktop hard drives around the time of Hitachi's announcement, and thus, they were one of the first on our list to pursue for review samples. Not too much later and we were sitting on over a terabyte of storage in the form of Deskstar 7K400 drives.
<br />
<br />There's not much revolutionary about the 7K400 that enables it to reach such high capacities. There are two basic methods employed to increase disk capacities: either increase the amount of data that you store on each platter, or increase the number of platters in your drive. In the case of the 7K400, Hitachi continues to use their 80GB platters and simply tacks on another two platters to their older 7K250 drives - resulting in a total of 5 platters.</i>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

mycket semersterfilm blir det med en sån disk

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

Coolt 400 GB är inte dåligt med lagrings utrymme!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

4 lax på komplett, vilket man får 4 st 160 GB Deskstar för eller lite dyrare än för 3 stycken 200GB WD. Iofs trevligt att kapaciteterna ökar, men man hoppas att priserna blir lite mer humana med tiden, speciellt när Seagate och Maxtor släpper sina 400 GB diskar.

Permalänk

2x200gb låter bättre om man kollar på priset, tex 2st 200gb maxtor på db kostar 2230kr, denna kostar 4k

Permalänk
Medlem

Another mark in every geeks historybook, Anandtech were SweCdotted 2004-07-11!

Permalänk
Hedersmedlem

4000 är lite väl saftigt, i början gick den på strax över 3000 med moms här i sverige, det var dock innan enheterna började levereras.

Personligen väntar jag dock på 7200.8 400GB, tre plattor istället för fem, och betydligt högre lagringskapacitet, om Seagate släpper en 5-plattors-modell får man hela ~650 GB...

Bara för att mindre diskar är billigare / GB är de inte ett självkalrt köp, vissa (bland annat jag) behöver stort lagringsutrymme och kan endast ha totalt tre stycken hårddiskar totalt. Använder man då 160 GB-diskar får man totalt 480 GB, använder man 400GB-diskar får man 1,2 TB, lite mer

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem

Vilken normalanvändare behöver 1,2 TB? Hur mycket lagligt material tas upp av det?? Själv klarar jag mig gott på min 160GB...

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Vilken normalanvändare behöver 1,2 TB? Hur mycket lagligt material tas upp av det?? Själv klarar jag mig gott på min 160GB...

Om man håller på med DV editering så kan man behöva mycket plats.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Vilken normalanvändare behöver 1,2 TB? Hur mycket lagligt material tas upp av det?? Själv klarar jag mig gott på min 160GB...

Jag behöver väldigt mycket utrymme då jag till exempel har ett intresse för att lagra olika elektronföljder från närmsta relästation som information på min hdd.

Visa signatur

A64 3400+ | Neo-FIS2R K8T800 | 2x 512mbmb DDR533 | Radeon X800 Pro |

Permalänk

Ahh den disken skulle man inte tacka nej till, får la nöjja mig med 2x200GB diskar istället för nästan halva priset.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fatalist
Jag behöver väldigt mycket utrymme då jag till exempel har ett intresse för att lagra olika elektronföljder från närmsta relästation som information på min hdd.

Det där låter spännande. Vad är relästation?

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av permoman
Another mark in every geeks historybook, Anandtech were SweCdotted 2004-07-11!

och vad säger det om oss? jag menar alla blir upphetsade över 400gb hdd för att lagra semesterbilder

konstigt att inte temperna angavs.

Permalänk
Medlem

Hade inte tagit en sån gratis. Hitachi gör högljudda diskar, speciellt när dom har 5 plattor.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bit
Hade inte tagit en sån gratis. Hitachi gör högljudda diskar, speciellt när dom har 5 plattor.

De brukar vara tystare än både WD och Maxtor.

Här så var den ju tystare än dem och till o med tystare än segate vid idle.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

Bluescreen

Detta bevisar bara att det är en person som inte har någon aning alls hur disken är som alls men ändå yttrar sig på det viset. Det visar ju att han ingentligen inte bryr sig ett dugg om vad som är rätt eller fel bara så länge han har bidragit med sin mening så e han nöjd.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jojje_c1
haha to första.. ah så får ja inte skriva.. hmm mycket intresant ^^

Korrekt, hoppas du inte gör det igen, titta under fältet anmärkningar, det står en etta där nu.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluescreen
De brukar vara tystare än både WD och Maxtor.

Här så var den ju tystare än dem och till o med tystare än segate vid idle.

Enligt det testet va ju Seagate högljuddare änn Maxtor

Permalänk
Medlem

anadtech måste ha skummaste jävla hårddiskrecensionerna i världen, hade det inte varit en jävligt bra idé att ta med 7K250 och jämföra den oxå?

Permalänk
Avstängd

säkert intressant för dom med lite utrymme i sin dator.
men att andvända 5 plattor...
det låter inte sådär jätteroligt...

Visa signatur

P4 1,7 ghz - 512sdram - geforce 3 ti 500 - 17 tum - 60
*bort* Referallänkar ej tillåtna! /Najk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Det där låter spännande. Vad är relästation?

Det är mitt namn på närmaste telecentral i brist på bättre

Visa signatur

A64 3400+ | Neo-FIS2R K8T800 | 2x 512mbmb DDR533 | Radeon X800 Pro |

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fatalist
Det är mitt namn på närmaste telecentral i brist på bättre

Ahh, fyndigt.

http://sebbj.netfirms.com/humor/helsjukt/forbjud_divateoxid/

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Gutt *beställer två*

Edit: Haha.. Grymt rolig länk!

Visa signatur

A64 3400+ | Neo-FIS2R K8T800 | 2x 512mbmb DDR533 | Radeon X800 Pro |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nizenco
4000 är lite väl saftigt, i början gick den på strax över 3000 med moms här i sverige, det var dock innan enheterna började levereras.

Personligen väntar jag dock på 7200.8 400GB, tre plattor istället för fem, och betydligt högre lagringskapacitet, om Seagate släpper en 5-plattors-modell får man hela ~650 GB...

Bara för att mindre diskar är billigare / GB är de inte ett självkalrt köp, vissa (bland annat jag) behöver stort lagringsutrymme och kan endast ha totalt tre stycken hårddiskar totalt. Använder man då 160 GB-diskar får man totalt 480 GB, använder man 400GB-diskar får man 1,2 TB, lite mer

Jo, visst är det så att en större disk har sina fördelar.

Men priset är ju inte lite högre, det är enormt mycket högre. Inte långt ifrån det dubbla utav vad man får om man köper mindre diskar. Och det är rätt värdelöst i mina ögon.

Tidigare var det ju så att gigabyte priset inte blev så mycket högre när man köpte en större disk, men nu har det ju blivigt som med processorerna, att man tar ett hutlöst pris bara för att det är det snabbaste.

Men som det är nu är det ju inte direkt någon konkurrens på 400 gb diskar idag. Förhoppningsvis blir det bättre snart.

Känns lite surt att de använder 5 stycken plattor.
Själv hoppas jag verkligen att Seagate har vaknat och förstått att sin plats bland hårddiskarna är att göra de tystaste diskarna och därmed gör sin 400 gb mycket tystare än någon annan på marknaden.
Nåja, man kan alltid drömma

Men seriöst, det är jusst ljudnivån som seagate lever på (i alla fall bland entusiasterna, vi är väl för få ). Gryyyymt besviken på ljudnivån på deras 7200,7 SATA diskar.