Angående dagens ljudkort

Permalänk
Medlem

Bara jag som saknar det Aureal var på G med innan Creative köpte sönder dom?
Aureal höll nämligen på med en teknik för att positionera och manipulera ljud beroende på dess kringliggande 3D-miljö.. Alltså typ man kunde bestämma ljudegenskaper i rum, väggar osv. Så listade kortet själv ut hur ljudet skulle låta där "spelaren" befan sig.

Dvs ett system i stil med OpenGL (3D mässigt då, vet att OpenGL inte har med ljud o göra), men där en vägg verkligen stänger ute ljud osv. Istället för att göra som idag, då man får programmera in kontroller i spelen för att avgöra vilka ljud som hörs och inte..

Creative har ju alla rättigheter till tekniken och forskningen bakom detta system, men dom verkar tyvär inte villja göra något av det :-/

Finns lite filmer på nätet om tekniken bakom, som pysslade med raycasting osv för att lista ut hur ljud sprider sig.. Ska se om jag inte kan hitta nån URL.

Visa signatur

Dator: Core i7, 12Gb RAM, Nvidia GTX 670, Massa disk.

Permalänk
Medlem

Äntligen någon på forumet som nämnde Aureal. Tycker själv det var synd att de gick bankrutt och blev uppköpta av Creative.

Har ett gammalt MX300-ljudkort med Vortex2-kretsen. Rätt nöjd med det, men det går dock inte att använda på moderkort med VIA-chipset (antagligen gillar den inte VIA's PCI-kontroller i sydbryggan), så jag kan inte använda det så mycket nu (har ju dessutom Audigy2 istället).

A3D1/2 var bättre EAX1/2!

Har även ett något gammalt ljudkort med Sensaura3D-stöd (Hercules), så man har väl alla 3D-ljudsstandarder representerade hos mig iaf.

Tycker för övrigt att utveckligen i princip står still bland ljudkort. Var hade vi stått om ljudkorten hade utvecklats precis som med grafikkorten?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Apanove, självklart märker man skillnad mellan ett inbyggt och ett som inte är, det är grymmt stor skillnad..

Sen är det ju självklart att konkurans hjälper oss konsumenter, bättre pdoukter till lägre pris är väll det alla vill ha... Men det har ju itne funnits något företag som har kunnat sälja en produkt som har varit lika bra som Creatives till samma pris. När eller om det fanns så har creative vunnit på att de har så stor del av marknaden samt att deras kort är väldigt problem fria...

Jag vet ju att jag personligen inte tänker vara den personen som köper en annan produkt för att hjälpa ett företag konkurera med creative.. Jag köper det som är bäst för rimlig peng som har bra drivare/support..

AMD har haft tur på denna fronten, de har väldigt ofta legat steget efter Intel men fortfarande kunnat bygga upp en stark kundskara... Jag antar detta iofs beror mest på deras liberala syn på överklockning, men endå. Om man kollar på tidslinjen då AMD och Intel har varit på marknaden samtidigt har nog Intel haft den snabbaste CPU´n längst.. Detta är inte sant idag iomed AMD64´an.. AMD har ofta skickat in en processor på marknaden som kunnat slå Intel, men Intel har ofta kunnat svara relativt snabbt på det hotet. Det har ju inte gått alls nu på senare tid.. Men men..

Hur som helst, ljudkorts marknaden står relativt stilla, ja. Men sen märker du att de flesta är nöjda. Det låter bra och de har 3d effekter.. Det finns inte så mycket mer att vilja ha ut ur systemet..

Jag skulle kunna tänka mig att de allra flesta personer inte har sitt riktiga surround system kopplat till datorn endå, utan den är kopplad till TV´n...

Permalänk

Har en hercules fortissmo 2 fast har nästan bara haft krångel med det, antagligen dåliga drivrutiner.
Så jag använder det inbyggda men funderar på att ge den en ny chans nu när de kanske fixat klart de mesta buggarna på drivrutinerna efter 3-4 år

Men håller fullständigt med artikeln att man får så mycket små extra program med creative kort när man installerar det.

Och det var väll roligt att leka med IRQ, DMA och portar i DOS. fast det får man fortfarande göra om man installerar något gammalt spel för XP vill ju inte starta dem

Visa signatur

Har en dator... så vet va jag snacka om vet du.

Permalänk
Medlem

apanove, att jämföra grafikkort med ljudkort är ju inte rättvist. Det är inte alls samma sak! Man _klarar_ sig inte med ett sunk kort med flera år på nacken i t.ex FarCry eller de kommande Doom3, HL2 mfl.. Däremot _klarar_ (lätt!) man sig med ljudkort som har flera år på nacken.

Däremot lät det lite intressant det som Geron sade. Hade inte ens tänk på dem möjligheterna tidigare. Det är ju synd att ingen tillverkare känner sig manade att utveckla det. Ett sådant kort skulle kunna vara nått som jag skulle känna att jag skulle vilja upgradera till. Men som det ser ut i dagens läge nöjer jag mig lätt med de inbyggda kretsarna.

Permalänk
Medlem

Myglarn
Du klarar dig visst fint med ett gammalt grafikort som GF4 i far cry, och vad jag vet är GF4 flera år, du klar dig kanske tom med ett GF3? Specielt om du sitter på en gammal 17tummare och inte har någon större nytta av höga upplösningar. Sedan att du helst vill ha ett x800 är en annan sak.

Du klarar dig inge vidare med ett sunkigt mjukvaru-ljudkort i fps-spel där du tex. behöver veta exakt vartifrån någon skjuter. Här är ett gammalt SB live tom mycket bättre än ett "modernt" mjukvarubaserat ljudkort. Men det beror ju självklart på dina behov, precis som i fallet med grafikortet. Du kanske skiter fullständigt i 3d-ljudeffekter och ljudkvalite, och bara spelar sänka skepp och tycker att pc-speakern har tillräckligt bra ljud.

Konstigt att ingen verkar fatta, ljudkorten har knappts utvecklats alls de senaste åren, hur kan ni vara nöjda och belåtna med det? De stannade i utveckling ungefär samtidigt som voodoo2 var nytt, hur nöjda skulle ni vara om voodoo2 ultra vore det bästa grafikortet idag? Tyvär skulle ni vara skitnöjda eftersom ni inte skulle känna till något bättre. Creative labs skrattar nog gott iaf.

Och sedan undrar du myglaren varför ingen tillverkare känner sig manad att tillverka det där ljudkortet, tja undra varför när alla verkar anse att SB-skiten duger och jag är dum i huvudet som sitter här och tjatar om att ljudkorten bör vidareutvecklas.

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

Det finns hur mycket ljudkort som helst på marknaden som är bättre än dom komersiella chip som ni nämner.

Varför skulle tillverkaren släppa sitt kanske mest maxade ljudchip på hemmamarknaden, när den kan få ordentligt betalt för den på andra marknader.

Sen får man lite annat bröte med (XLR,diverse balanserad smörja, osv) som kanske inte tilltalar de absolut största leverantörerna av färdiga datorpaket , som säljer till den normala konsumenten och finns i affären nära dig (på Jorden eller på Internet).

Permalänk
Medlem

Jag håller med apanove, Vortex 1&2 var revolutionerande när dom kom, hade massa forskning bakom sig, bla. forskning från NASA tex. Och nu när det knappt finns någon konkurans? Vad kör folk med? Jo AC97 som måste vara det sämsta med brusiga skiten som introducerats, men det duger väl för hemmaanvändarna.

Just nu kör jag inget 3Dljud alls eftersom spelen knappt stöder det, förrutom EAX som fortfarande förstör ljudet imho.
Istället har kör jag vanligt stereoljud från ett gammalt SBLive via S/PDIF för minimalt brus, och den bakre högtalarutgången kopplad till hörlurar, eftersom den använder I^2C bussen istället för AC97, och har därför mindre brus.
Så eftersom det inte finns några vettiga alternativ just nu så tvingas jag sitta på denna gamla (brusfria) skiten.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Lösningen på problemet är alltså att recensenterna måste värdera ljudchipet på moderkortet så att tillverkarna gör bättre lösningar än de som finns idag. jahapp, det är bara till att börja ju

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]