Permalänk
Melding Plague

NV43 på gång

<font style="font-size: 10pt"><b>NV43 på gång</b></font> <small class="small">lördag 17 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Kinesiska <a href="http://www.d-cross.com/TB_C4.asp?SB_ID=28&TB=TB_4" target="_blank" >D-Cross</a> har en bild på Nvidias kommande grafikkrets som har arbetsnamnet NV43. Det kommer tävla med ATi Radeon X600 och kommer hamna i mittensegmentet mellan prestanda- och budget-inriktning. Klockfrekvenser är inte kända än och det spekuleras om grafikkretsen har 8 eller 12 pixel-pipelines. Det ska enligt D-Cross stödja PixelShader 3,0 på hårdvaruväg.<br /><br />Då NV43 innehåller färre transistorer än motsvarande grafikkrets med NV40-kärnan (Geforce 6800-serien) spekuleras det i om Nvidia kommer lansera någon Go-modell för bärbara datorer med denna krets. Troligen kommer NV43 som Radeon X600 produceras med TSMC:s 0,11 mikrometersteknologi vilket kommer göra den billig att producera och förhoppningsvis kommer detta också återspeglas i priset.<br /><br />Läs artikeln och se bilder på kärnan hos <a href="http://www.d-cross.com/TB_C4.asp?SB_ID=28&TB=TB_4" target="_blank" >D-Cross</a>. Du kommer troligen behöva en <a href="http://babelfish.altavista.com/" target="_blank" >översättare</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hoppas bara den är bättre... X600 var inte värt skit

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk

haha! kinesiska kan väl alla?

Visa signatur

I am 38% addicted to Counterstrike. What about you?

Permalänk
Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk
Avstängd

jahapp ytterligare ett skitkort som ingen bryr sig om.
Saknar den gamla goda tiden då man behövde hålla reda på 4 olika kort. Det fanns Geforce 2 mx, GTS, PRO och Ultra.
Nu släpper dom kanske 3-4 olika kort i highend, som avgör vilket märke man köper. Sedan har dom massvis med olika modeller som presterar skit, men mängden förvirrar så folk köper skitsaker.

Nu är det ju ATI som är värst på det här dock. Men hur många kort har ATI i 9000 serien?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
jahapp ytterligare ett skitkort som ingen bryr sig om.
Saknar den gamla goda tiden då man behövde hålla reda på 4 olika kort. Det fanns Geforce 2 mx, GTS, PRO och Ultra.
Nu släpper dom kanske 3-4 olika kort i highend, som avgör vilket märke man köper. Sedan har dom massvis med olika modeller som presterar skit, men mängden förvirrar så folk köper skitsaker.

Nu är det ju ATI som är värst på det här dock. Men hur många kort har ATI i 9000 serien?

Ingen bryr sig om? Det kommer troligen sälja många fler än vad Nvidia kommer sälja ur 6800-serien. Det är ju mittensegmentkorten som är populärast, på grund av pris/prestanda-förhållande. Inte alla har råd med grafikkort för över 3000 kronor direkt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Sorgligt nog så lirar man i mittensegmentet. Men jag byter inte mitt 9600xt mot nåt innan spelen kräver det. Dvs det ska vara ospelbart (som FAR CRY med mitt 9000se).

Visa signatur

.... a man without a plan is not a man

http://www.codered.se/

Permalänk
Medlem

TI4200 var ju inget tråkigt budget-kort tex...får hoppas detta blir nåt liknande, men jag har ingen koll alls på sånt här längre utan inväntar release och tester istället för att spekulera

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
jahapp ytterligare ett skitkort som ingen bryr sig om.
Saknar den gamla goda tiden då man behövde hålla reda på 4 olika kort. Det fanns Geforce 2 mx, GTS, PRO och Ultra.
Nu släpper dom kanske 3-4 olika kort i highend, som avgör vilket märke man köper. Sedan har dom massvis med olika modeller som presterar skit, men mängden förvirrar så folk köper skitsaker.

Nu är det ju ATI som är värst på det här dock. Men hur många kort har ATI i 9000 serien?

Oj oj vad fel jag anser att du har.
Det är ju här den "riktiga" striden avgörs eftersom alla inte lägger ut 4000 spänn på ett kort.
För min del så kvittar det om x800xt eller 6800 ultra lyckas klämma fram en fps mer än den andra eftersom jag alldrig skulle lägga ut sånna pengar på ett grafikkort (men det är dock skoj att läsa om...)
Nej de här kortet verkar riktigt lovande tycker jag
Här verkar det som om nvidia skulle kunna göra sig en stor hacka genom att konkurera ut atis kassa x600-kort

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN
Oj oj vad fel jag anser att du har.
Det är ju här den "riktiga" striden avgörs eftersom alla inte lägger ut 4000 spänn på ett kort.
För min del så kvittar det om x800xt eller 6800 ultra lyckas klämma fram en fps mer än den andra eftersom jag alldrig skulle lägga ut sånna pengar på ett grafikkort (men det är dock skoj att läsa om...)
Nej de här kortet verkar riktigt lovande tycker jag
Här verkar det som om nvidia skulle kunna göra sig en stor hacka genom att konkurera ut atis kassa x600-kort

Det beror på hur man ser det. Den som har det snabbaste kortet i highend får ett bra rykte och väldigt många som går på det även om de inte köper det snabbaste.

För de som är insatta så spelar det mindre roll men ser man till antalet insatta så är det en rätt liten del utav markanden och därför så finns det enorma pengar att tjäna.

Permalänk
Medlem

Efterssom X600 bara har 4 pipelines och endast är något snabbare än 9600xt så borde ju nvidia kunna köra ett snabbare kort om det har 8pipes, och att det skulle ha färre tvivlar jag starkt på. Det kommer emellertid knappast att ha 12pipes då 6800 redan har det och täcker den kategorin.
Hoppas också att SLI kommer att fungera på mittenkorten, blir ju perfekt och billig uppgradering då man tycker att det går för långsammt med ett.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan

Ingen bryr sig om? Det kommer troligen sälja många fler än vad Nvidia kommer sälja ur 6800-serien. Det är ju mittensegmentkorten som är populärast, på grund av pris/prestanda-förhållande. Inte alla har råd med grafikkort för över 3000 kronor direkt.

Beror ju på hur snabbt det är. Men om det ska tävla med x600 så är det ju ett kort som ingen bryr sig om. Då det suger. Då finns det ju massvis med kort som är mer prisvärda. Och även om någon bryr sig så borde dom inte bry sig. X600 rider ju bara på ryktet från X800-serien.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WIRN

Oj oj vad fel jag anser att du har.
Det är ju här den "riktiga" striden avgörs eftersom alla inte lägger ut 4000 spänn på ett kort.
För min del så kvittar det om x800xt eller 6800 ultra lyckas klämma fram en fps mer än den andra eftersom jag alldrig skulle lägga ut sånna pengar på ett grafikkort (men det är dock skoj att läsa om...)
Nej de här kortet verkar riktigt lovande tycker jag
Här verkar det som om nvidia skulle kunna göra sig en stor hacka genom att konkurera ut atis kassa x600-kort

Oj oj vad du missuppfattar.
Visst det kan vara bra. Men OM det ska konkurera i X600 klassen så kommer det inte vara värt ett skit. Men blir det ett prisvärt kort så kanske till och med jag köper mig ett.

Och folk brukar göra så att dom väljer märke efter vilket märke som har prestandakronan. Många missar att kolla efter om det billigare kort som dom senare köper verkligen är bättre än konkurentens. Utan går helt på vilket märke som har snabbast highend kort.

Sen försöker åtminstone ATI förvirra kunder med fler kort än det finns fyrsiffriga sifferkombinationer.
Tycker att det ska finnas max 4 olika modeller per märke. En budget. En low/mid -segment, en mid/highend och en Pro-Ultra-Deluxa-Bauta-Highend-XT eller vafasen dom vill kalla det.
Resten har dom ju bara för att förvirra.

Permalänk
Medlem

Det kan ju konkurrera med X600 utan att ha prestanda som motsvarar det, marknadssegmentet avgörs ju av priset och om priset blir ungefär det samma som X600 men prestandan betydligt bättre så konkurrerar det ju isf väldigt bra med x600 och blir i sin tur ett prisvärt kort!

tycker 2-3 kort innom varje segment är ok, är bra om det finns ett billigare och ett dyrare innom samma segment.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-

Men OM det ska konkurera i X600 klassen så kommer det inte vara värt ett skit.

Va???
Varför inte?
Det är klart att det fins en stor marknad i mid-end-segmentet och om nu ATI skulle vara vassare (vilket jag tvivlar stort, men om det tvistar de lärde) så är det klart att det avspeglar försäljningen i de andra segmenten men det är klart att om nvidia släpper ett bra mid-end-kort så kommer det sälja. Det fins många grafikortsinköpare som är iaf lite kritiska till vad dom köper.

Permalänk
Avstängd

Okej, men om det presterar och kostar som ATIs X600 så borde man inte bry sig om det. Då finns det bättre alternativ.
Men ni förstår väl ändå vad jag menar? Varför släpper dom inte bara 4 olika kort per tillverkare.
Känns som det kommer nya kort varje vecka.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Varför släpper dom inte bara 4 olika kort per tillverkare.
Känns som det kommer nya kort varje vecka.

Jo, den delen håller jag med om, tänk på gamla goda tiden när nvidia släppte geforce 3 med endast 3 olika modeller (och ati var knappt att tala om då). Dessutom så skillde det bara ca 20 % mellen korten, nu skilljer det ju en enormt på x300 och x800