0,09µ Athlon64 snabbare

Permalänk
Melding Plague

0,09µ Athlon64 snabbare

<font style="font-size: 10pt"><b>0,09µ Athlon64 snabbare</b></font> <small class="small">torsdag 15 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.vr-zone.com/?i=982&s=1" target="_blank" >Vr-Zone</a> rapporterar att AMD:s kommande processorer tillverkade med en 0,09 mikrons tillverkningsprocess kommer vara snabbare än motsvarande processor tillverkad med 0,13µ. De har lyckats få tag i ett arbetsexemplar på en Athlon64 med kärnan "Winchester" med stepping D0, att jämföra med den nuvarande CG-steppingen. Vr-Zone har gjort några snabba tester och i testprogrammet CPUMark fick D0-processorn 256 medan en Athlon64 3500 med CG-stepping endast fick 242. SuperPI gick även 1 sekund snabbare på förstnämnda processor.
<br />
<br />Vad det är som gör att det går snabbare har vi tyvärr ingen information om, men det rör sig troligen om optimerad pre-fetch och en generell optimerad arkitektur. Vi ser också en sänkt spänning på 1,35 volt jämfört med dagens Athlon64 som har 1,5 volt.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur smala ledningar går det att göra, innan det blir å läcka förmycket imellan ledningsbanorna.

Visa signatur

Stationär: Corsair Obsidian 250D, ASRock FM2A88X-ITX+, AMD A-Series A10-7850K 4,3 GHz, SanDisk Extreme II SSD 240GB, Corsair Vengeance Pro Red DDR3 2400MHz CL11 2x8GB, Seasonic X-400 Fanless, Corsair Hydro H100i

//Kabben

Permalänk
Medlem

var det en fråga?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kabben
Hur smala ledningar går det att göra, innan det blir å läcka förmycket imellan ledningsbanorna.

3 atomer breda ledningar ska vara det minsta

Visa signatur

"There he goes. One of God's own prototypes. A high powered mutant of some kind, never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die. "

Permalänk
Medlem

Då blir dom ännu svalare.

Permalänk
Medlem

Svalare och svalare

Detta blir ju bara bättre och bättre ...
Processor som drar mindre och genererar mindre värme.
DDR2 minne som drar mindre och genererar mindre värme.
Så kommer BTX....
Nu bara upp till graffe kort tillverkarna och skärpa sig..

Daniel

Visa signatur

tja

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JimiEM
Då blir dom ännu svalare.

Prescott genererar iof mer värme än vad Northwood gör vid samma klockfrekvens men vi får väl hoppas att AMD har lyckats bättre.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk

De skriver i artikeln: "We will see a performance war between 90nm Athlon 64 and 1066Mhz FSB Prescott later this year."

Det borde alltså betyda att A64 90nm dyker upp i butikerna redan i år? Någon gissning om när i år? Är det lönt att vänta på AMD 90nm om man skall köpa ny dator?

Permalänk
Medlem

Re: Svalare och svalare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av banfield
Detta blir ju bara bättre och bättre ...
Processor som drar mindre och genererar mindre värme.
DDR2 minne som drar mindre och genererar mindre värme.
Så kommer BTX....
Nu bara upp till graffe kort tillverkarna och skärpa sig..

Daniel

Du glömmer dock bort att samtidigt ökar antalet transistorer och klockfrekvenserna. Så det är inte för att spara energi och värme i förhållande till gamla processorer som de görs med finare teknik. Utan det är helt enkelt nödvändigt för att kunna fortsätta utvecklingen med accepteabla temperaturer o.s.v. Min gamla 486 var knappast gjord med en särskilt fin tillverkningsprocess, ändå var den helt passivt kyld och drog bra mycket mindre energi. Grafikkorts-tillverkarna har en otroligt hög press på sig att utvecklas snabbt och leverera prestanda och därför kanske de får kompromissa mer med t.ex. värme o.s.v. Vet dock ej vilken tillverkningprocess de kör.

Visa signatur

MSI K8T Neo2 FIR, AMD 3500+ s939, Corsair Value S. PC3200 2x512MB, Inno3d GF 6800 GT @ Ultra, Western Digital Raptor 74GB, Seagate 200GB, Creative SB Audigy 2 ZS, NEC ND-3500A, Acousticase 6607A, Creative Gigaworks S750

Permalänk

Re: Svalare och svalare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av banfield
Detta blir ju bara bättre och bättre ...
Processor som drar mindre och genererar mindre värme.
DDR2 minne som drar mindre och genererar mindre värme.
Så kommer BTX....
Nu bara upp till graffe kort tillverkarna och skärpa sig..

Daniel

Jag tycker inte att tex X800 korten genererar så extremt mycket värme.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Medlem

En gammal nyhet för mig.

Jag har veta om det här länge att nästa gereration AMD 64-bitars processorer med 90 mikrons teknik är i sig snabbare än dagen 13 mikrons teknik. Sedan tillkommer det ännu mer tekniska förbättringar, som bland annat snabbare på processorns sätt att hantera och bearbeta den information som man matar den med. Plus minnesstödet för RAM minnet är också mer förfinat. Jag känner till den i stora drag men jag är ingen expert på den teknik som den kommer att vara utrustad med. Det jobbas redan på framtidens processor, nästa gereration efter 90 mikron, med ledningsbana på 65 mikron, men när dessa kommer ut till oss kunder lär dröja något år till.

Beroende på modellerna, kan de första 90 mikrons processorerna visas redan kring oktober månad, med reservation för förseningar, men innan året är till ända har några processorer redan kommit ut. Redan nu har jag läst lite om t.ex. den kommade FX-55 processorn för sockel 939 och de ska tydligen inte vara dålig prestanda mässigt. Här är ett exempel: http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20040618024759.html

Mer om utgivningar finns hos t.ex. AMDboard.com: http://www.amdboard.com/amdroadmap.html

Det är därför jag har varit lite påstridig i forumet och många har varit tveksamma till min hållning för 939-systemet, som jag har länge hävdat att det är inte en färdig utvecklad grundplatform, att man inte ska köpa FX-53 (eller de andra processorerna också) till sockel 939 idag utan vänta ut tiden i några månader för att få en bättre processor. Annars slänger man bort pengarna tycker jag, då ett välbyggt 754-system med överklockning, presterar nästan lika bra resultat som ett 939-system. Idag och fram till årsskiftet är det mest prisvärda datorsystemet, ett 754-system med AMD64 processor. Visst, har man obegränsat med pengar och har råd att köpa datordelar som man köper kläder, då kan man slösa det på de senaste prylarna annars ska man ligga lågt är min hållning till 939-systemet.

Den som kan vänta ytterliggare någon månad till, kring årsskiftet - då kommer nästa gereration moderkorts chip från nVIDIA och det är nForce 4, som kommer att gynna framförallt 939-systemet ännu mera: http://www.amdboard.com/nforce4.html

/Saint25

Permalänk

Re: Re: Svalare och svalare

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olmeri
Du glömmer dock bort att samtidigt ökar antalet transistorer och klockfrekvenserna. Så det är inte för att spara energi och värme i förhållande till gamla processorer som de görs med finare teknik. Utan det är helt enkelt nödvändigt för att kunna fortsätta utvecklingen med accepteabla temperaturer o.s.v. Min gamla 486 var knappast gjord med en särskilt fin tillverkningsprocess, ändå var den helt passivt kyld och drog bra mycket mindre energi. Grafikkorts-tillverkarna har en otroligt hög press på sig att utvecklas snabbt och leverera prestanda och därför kanske de får kompromissa mer med t.ex. värme o.s.v. Vet dock ej vilken tillverkningprocess de kör.

486:an var byggd med 800nm teknik skulle jag säga och så gick väl dom på 4,5 V.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25
En gammal nyhet för mig.

Jag har veta om det här länge att nästa gereration AMD 64-bitars processorer med 90 nano mikrons teknik är i sig snabbare än dagen 13 nano mikrons teknik.

Nyhet (?): 90 nanometer eller 0.09 mikrometer.

http://encyclopedia.thefreedictionary.com/SI%20prefix

Visa signatur

Antec Sonata II | Seasonic S12II 380W | Asus P5B | C2Q Q6600 | Scythe Ninja Plus B | 2x1024 Corsair | PowerColor Bravo X700 PCIe | 500GB + 160GB Seagate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crose
Nyhet (?): 90 nanometer eller 0.09 mikrometer.

http://encyclopedia.thefreedictionary.com/SI%20prefix

Jag är inte så bra på att uttrycka mig i mer korrekta matematiska termer alla gånger, men det viktigaste att budsaket går fram och att man förstår varandra. Jag ändrar inlägget.

/Saint25

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VioL8oR
3 atomer breda ledningar ska vara det minsta

beror ju på potentialen mellan dem också.
bränner du på 10000V ska du se att det räcker med någon decimeter på sin höjd

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saint25

Mer om utgivningar finns hos t.ex. AMDboard.com: http://www.amdboard.com/amdroadmap.html

/Saint25

Varför inte bara länka till Roadmap:en på AMD:s egna hemsida(även fast det är samma)? Roadmap

Visa signatur

Lian Li PC75B_ASUS P4GPL-X_Intel P4c Northwood 3.2Ghz_Kingston KHX4000LLK2/2G_PowerColor X1800XT 512MB_ASUS DVD-E616P2 + Plextor Plexwriter Premium_WD Raptor 74GBx2 + Raptor 36GB + Seagate 7200.7 200GB sata + 7200.8 400GB sata_LG N2200P 22" CRT_Speed-Link Ultra Flat Metal Keyb_Razer Diamondback Magma| "Assumption is the mother of all fuckups."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tengil_84
Varför inte bara länka till Roadmap:en på AMD:s egna hemsida(även fast det är samma)? Roadmap

Hade AMDbord.com sida öppen och tog då den lätta vägen och länkade till den som fanns närmast.

/Saint25

Permalänk

Tack för länken, Tengil_84.

Då kanske man kan hoppas på de första lite mer ordentliga testerna inom några månader.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Tack för länken, Tengil_84.

Det var så lite så...

Visa signatur

Lian Li PC75B_ASUS P4GPL-X_Intel P4c Northwood 3.2Ghz_Kingston KHX4000LLK2/2G_PowerColor X1800XT 512MB_ASUS DVD-E616P2 + Plextor Plexwriter Premium_WD Raptor 74GBx2 + Raptor 36GB + Seagate 7200.7 200GB sata + 7200.8 400GB sata_LG N2200P 22" CRT_Speed-Link Ultra Flat Metal Keyb_Razer Diamondback Magma| "Assumption is the mother of all fuckups."

Permalänk
Medlem

En sak värt att tänka på för den som tänker överklocka 90nm Athlon64 är att första steppingen kommer att ha 9 metall lager nästa stepping som kommer någon gång efter årskiftet kommer att ha 11 metall lager som i och med det kommer tåla högre volt spänning och ha bättre värmeavdunstning

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."

Permalänk
Medlem

Då känns det bra med att man gjorde rätt att vänta på att inhandla en plattform med amd64 speciellt om denna e snabbare på samma klockfrekvens. Samt att den till o med ska vara svalare

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

när kommer 90 nm då?
borde ju komma snart...
BTX är tveksamt om det kommer till AMD, tyvärr...designen verkar ju mycket mer genomtänkt på BTX i kylningshänseende...

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
när kommer 90 nm då?
borde ju komma snart...
BTX är tveksamt om det kommer till AMD, tyvärr...designen verkar ju mycket mer genomtänkt på BTX i kylningshänseende...

Snart är de här 90 mikrons... .
http://www.xtremesystems.org/modules.php?op=modload&name=News...
http://www.vr-zone.com/index.cgi?i=982&s=1
http://www.vr-zone.com/?i=701

Beräkningar kring oktober månad att ska de börja komma ut, de första exemplaren.

AMD har sagt att de inte vill ha något med BTX att göra, för det gynnar varken oss eller våra kunder... .

/Saint25

Permalänk

Vad vet man om priset på de ny 90nm processorerna jämfört med dagens 130nm? Tillverkningsprocessen lär tydligen vara betydligt billigare än dagens teknik, men frågan är om det kommer att slå igenom i konsumentledet. Några spekulationer eller fakta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Vad vet man om priset på de ny 90nm processorerna jämfört med dagens 130nm? Tillverkningsprocessen lär tydligen vara betydligt billigare än dagens teknik, men frågan är om det kommer att slå igenom i konsumentledet. Några spekulationer eller fakta?

Mig veterligen så ska tillverkningskostnaderna öka för varje generation, detta till stor del pga maskerna som används vid etsningen av de olika lagrerna då en processor tillverkas.

Men om du vet något som jag har missat så kanske det är som du säger. Vore kul med lite fakta/länk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tony Clifton
Vad vet man om priset på de ny 90nm processorerna jämfört med dagens 130nm? Tillverkningsprocessen lär tydligen vara betydligt billigare än dagens teknik, men frågan är om det kommer att slå igenom i konsumentledet. Några spekulationer eller fakta?

Senaste siffran jag hörde om kostnaden för nya processgeometrier är att för varje generation så kostar fabriken ungefär dubbelt så mycket som tidigare.

Anledning till att det kan bli billigare när man går ner i linjeavstånd är att chipytan minskar och att man då får in fler chip per wafer (kiselskiva). Samtidigt som varje chip blir mindre så minskar chansen för fel per chip eftersom att chansen för att en defekt ska paja blir mindre. Däremot ökar även felchansen per chip i början innan processen är optimerad för ett visst chip. Dessa saker gör att när processorer lanseras så är de dyrare och att priset sedan sjunker med tiden.

Jag läste ngt om att AMD forfarande inte gått upp till 12 tumsskivor men det låter väldigt konstigt. Om de inte har men kommer göra det lär deras processorer bli ännu billigare.