Komplett datorbyggarguide

Permalänk
Melding Plague

Komplett datorbyggarguide

<font style="font-size: 10pt"><b>Komplett datorbyggarguide</b></font> <small class="small">torsdag 15 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.hardwarezone.com/guides/amd-socket939/index.php?pg..." target="_blank" >Hardware Zone</a> har skrivit en mycket lång och utförlig artikel om hur man bygger ett nytt Athlon64-system. Själva hårdvarubyggandet tas med, från att installera processor till att montera hårddiskar. Sedan går de igenom hur man konfigurerar BIOS bäst samt sätter upp en SerialATA RAID-volym och vidare till hur man på bäst sätt installerar Windows, plus mycket mer. Kort och gott en komplett guide till er som kanske ska bygga er första dator och är lite osäkra på hur allting ska gå till.
<br />
<br /><I>You'll only find all the essential information needed pertaining to building a system based on the new Socket-939 processor and they should be adequate to get you started.</I>
<br />
<br />Läs artikeln hos <a href="http://www.hardwarezone.com/guides/amd-socket939/index.php?pg..." target="_blank" >Hardware Zone</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

nice.

Visa signatur

p4 3.0 ghz 800 mhz fsb | 2048 mb dual 400 mhz ddr | ati radeon 9800 pro 128 mb | 21" trinitron | wd 200 gb | creative audigy 2

Permalänk
Medlem

Säkert bra för nybörjarna... O alla andra med

Permalänk

Sjuhelvetes va trevligt för mig som inte har byggt någon dator sen 2 år tillbaka :)..

Ska nämligen sätta ihop en ny dator nästa tisdag om allt går som beräknat..

Permalänk

Perfekt för mig också, som aldrig har satt ihop en dator själv och snart skall uppgradera. Jag aldrig gjort någonting i hårdvaruväg med mina 6 eller 7 olika pc-datorer, som jag har haft. Det ni! Fast det är ju i och för sig först de senaste två, tre åren som det har blivit verkligt poppis att bygga själv.

Permalänk
Medlem

Kul att fylla i lite info man inte visste, bla om RAID osv

Permalänk
Medlem

Vet nog det mesta måste jag nog säga, men alltid kul att färska upp minnet lite, t ex att sätta upp en RAID array hör väl kanske inte till det vanligaste

Permalänk
Medlem

soft installation med drivrutiner tycker jag iaf

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem

Denna guide tackar man stort för
Ska beställa nytt socket 939 system så fort jag får lönelappen
Tackar och bockar!

Visa signatur

Intel i9 12900K | Asus Z690 Apex | 32GB G.Skill DDR5 6400C32
Asus Strix 2080Ti | Asus Rog Swift PG279Q | 2xWD Black SN850
Corsair AX1200i | Lian Li O11DXL Dynamic | EKWB Custom loop

Permalänk
Medlem

väldigt proffsig guide... men jag varnar er för raid 0 array och överklockning går inte bra ihop

Första som jag satte ihop en RAID 0 med 3 hdd:S krasha en hdd och då försvann lite data

Andra var hos en kompis som jag hade fixat RAID 0 med två hdd och efter ett tag så tappa bioset bort kopplingen mellan hårddsikarna :S konstigt som fan.

Sista var min dator.... satte en RAID 0 sata på mina hdd:S och arrayen vart helkonsig en dag när jag testa att överclocka för hårt (inget viktigt förlorat )

Sista var hos en annan kompis som har haft RAID 0 på sina seagate ett bra tag nu och funkar prima

Vet inte om det är jag som bara har otur med dessa eller om det är vanligt men det jag har lärt mig är att det inte är bra att bara ha windows (äver om det går snabbare att ladda saker) och viktiga filer på en RAID 0 array

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk
Medlem

Ska det vara så mycket kylpasta som de visar på bilden? Ni swecare brukar ju skriva tjockt som 1-2 vanliga papper. På bilden längst ner ser det ut att vara mycket mer, och dessutom ojämnt och lite utanför kanterna.

http://www.hardwarezone.com/guides/amd-socket939/index.php?&p...

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

nää inte rikigt så där mycket kommer ju bar att tryckas ut över kanten

sen stör ja mig lite på att de inte går igenom hur man kollar så att systmet är stabilt med orginal inställnigar (typ lite hårdkörning med prime95 samtidigt som man kör 3d terst ex 3dmark01se)
+att de inte hojtar till att de som inte har windows xp utan sp1 intregerat skall installera detta inna de installerar nått annat efter en windowsinstalltion är klar

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HooWaaR
väldigt proffsig guide... men jag varnar er för raid 0 array och överklockning går inte bra ihop

......

Nej, men personligen skulle jag inte överklocka genom att höjja FSBn om allt i datorn överklockas. PCIn, hårddiskar och mycket annat pallar inte mycket.

Har man dock låst FSBn för övriga komponenter spelar det ingen roll om du kör raid 0 eller ej.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bartil
Ska det vara så mycket kylpasta som de visar på bilden? Ni swecare brukar ju skriva tjockt som 1-2 vanliga papper. På bilden längst ner ser det ut att vara mycket mer, och dessutom ojämnt och lite utanför kanterna.

http://www.hardwarezone.com/guides/...index.php?&pg=6

Det är lite olika beroende på vilka pastor man använder, vissa ska man kräma på lite mer utav.

Men sen så kan man ju tänka på syftet med kylpastan.

Syftet med kylpastan är att förbättra kontakten mellan processorn och kylflänsen. Detta pga. de ojämnheter och 'gropar' som finns. I och med att ytorna normalt är helt plana för ögat så behövs det ju inte alls mycket pasta. Så tunnt som det bara går är ofta det optimala.

Som Golliwog säger så måste man ju se till att man inte går ut på nätet oskyddat om man inte har SP1, ett misstag som väldigt många gör.

Det smidigaste i min mening är att bara slå på XPs brandvägg (är den på by deafult i home-versionen?), ladda ner allt på windowsupdate och sen byta ut/behålla/stänga av brandväggen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Nej, men personligen skulle jag inte överklocka genom att höjja FSBn om allt i datorn överklockas. PCIn, hårddiskar och mycket annat pallar inte mycket.

Har man dock låst FSBn för övriga komponenter spelar det ingen roll om du kör raid 0 eller ej.

I detta fal så var den låst så att bussarna inte skulle öka. Men det jag menar med att överclocka för mycket är att jag testade för låga timing till minnena i för hög frekvens så datorn stannade när jag skulle boota i windows.Efter det så vart min RAID 0 array helt cp och hängde sig hela tiden men jag hann att spara de viktigaste sakerna innan den paja helt.

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HooWaaR
I detta fal så var den låst så att bussarna inte skulle öka. Men det jag menar med att överclocka för mycket är att jag testade för låga timing till minnena i för hög frekvens så datorn stannade när jag skulle boota i windows.Efter det så vart min RAID 0 array helt cp och hängde sig hela tiden men jag hann att spara de viktigaste sakerna innan den paja helt.

Den stora frågan är vad detta har med raid 0 att göra isåfall...

Överklockar du för mycket så kan mycket hända. Den enda skillnaden med raid 0 är att om det blir fel så kan det bli svårare att åtgärda felet. Men sålänge man inte använder dåliga drivrutiner är antalet mjukvarufel inte vanligare på en raid 0 array.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Den stora frågan är vad detta har med raid 0 att göra isåfall...

Överklockar du för mycket så kan mycket hända. Den enda skillnaden med raid 0 är att om det blir fel så kan det bli svårare att åtgärda felet. Men sålänge man inte använder dåliga drivrutiner är antalet mjukvarufel inte vanligare på en raid 0 array.

Det har med RAID 0 att göra för att om man råkar överklockar en dator för mycket så kan en array bli konstig och inte synkroniserad rätt. Efter att jag tog bort RAID 0 arrayen så fungerade båda hårddiskarna fint.

Mitt tips här är att om vill ha en RAID 0 array med windwos på och datorn överclockad så ska du först testa att överclocka datorn tills du får reda på vart gränsen är innan du skapar en array.

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HooWaaR
Det har med RAID 0 att göra för att om man råkar överklockar en dator för mycket så kan en array bli konstig och inte synkroniserad rätt. Efter att jag tog bort RAID 0 arrayen så fungerade båda hårddiskarna fint.

Mitt tips här är att om vill ha en RAID 0 array med windwos på och datorn överclockad så ska du först testa att överclocka datorn tills du får reda på vart gränsen är innan du skapar en array.

På exakt samma sätt som partitionstabellen kan flyga åt skogen när du kör överklockat (utan raid 0).

Om du inte tagit bort raid 0 arrayen utan bara skapade om den så hade allt fungerat som det skulle. Eller om partitionstabellen på din disk (som inte var i raid 0) blev förstörd utav överklockning så skulle den fungera fint om man skapade en raid 0 array.

Datan som du har på den ensamma disken blir ju även den lätt förstörd av överklockning.

Permalänk
Medlem

RAID0 är inget för en vanlig hemmamaskin, ger ju ingen prestanda att prata om och att dessutom ta två sniglar som Barracuda är ju bara fånigt...

Lägga ut en massa pengar på prestanda och sen bromsa allt... fånigt som sagt...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
På exakt samma sätt som partitionstabellen kan flyga åt skogen när du kör överklockat (utan raid 0).

Om du inte tagit bort raid 0 arrayen utan bara skapade om den så hade allt fungerat som det skulle. Eller om partitionstabellen på din disk (som inte var i raid 0) blev förstörd utav överklockning så skulle den fungera fint om man skapade en raid 0 array.

Datan som du har på den ensamma disken blir ju även den lätt förstörd av överklockning.

Självkart så hade jag kunnat skapa om min RAID 0 volym men jag ville inte ha en ny efter som att jag ibland testar att överclocka datorn och jag inte vill att det ska sluta med att min RAID 0 volym inte fungerar som den ska.

Av erfarenheter med överclockning så har sigel diskar fått ett litet fel som störst som går att fixa med scandisk men med RAID 0 arrayen så kom felet tillbaka hela tiden efter att jag hade kört scandisk

Det är sant att datan på en ensamm disk kan bli förstörd men det är väldigt liten chans och om den vore stor så skulle inte många på detta forum våga överclocka sina datorer. Det jag vill peka ut är att RAID 0 arrays lättare kraschar om man överclockar än en singel disk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tempel

RAID0 är inget för en vanlig hemmamaskin, ger ju ingen prestanda att prata om och att dessutom ta två sniglar som Barracuda är ju bara fånigt...

Lägga ut en massa pengar på prestanda och sen bromsa allt... fånigt som sagt...

Lägga ut en massa pengar på prestanda som bromsar allt????

om man inte vill lägga ut 900 kr för en raptor och vill ha 2 x 120 gb så är det väll inte fel att sätta dem i en RAID 0 array om man har ett kontroller kort inbyggt i morderkortet??

Det som jag upptäckte skillnaden mellan att köra med två singlar och en RAID 0 är att med RAID 0 arrayen så vart inte systemet vart segt när jag hade massa program installerade.

Det vart också snabbare att kopiera filer m.m.

(jag vet att med en raptor med låg söktid så går windows bäst )

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HooWaaR

Lägga ut en massa pengar på prestanda som bromsar allt????

om man inte vill lägga ut 900 kr för en raptor och vill ha 2 x 120 gb så är det väll inte fel att sätta dem i en RAID 0 array om man har ett kontroller kort inbyggt i morderkortet??

Det som jag upptäckte skillnaden mellan att köra med två singlar och en RAID 0 är att med RAID 0 arrayen så vart inte systemet vart segt när jag hade massa program installerade.

Det vart också snabbare att kopiera filer m.m.

(jag vet att med en raptor med låg söktid så går windows bäst )

Jag skrev Lägga ut en massa pengar på prestanda och sen bromsa allt... fånigt som sagt... dvs diskarna är det klart långsammanste i systemet och kommer bromsa maskinen och dom är inte alls i samma paritet som övriga komponenter där man valt prestandadelar.

Jo, det är fel sätta diskar i RAID0 på en hemmaburk, ingen ökad prestanda och betydligt sämre tillförlitlighet, skulle dom nu valt en 7200rpm disk till det där systemet så finns det betydligt bättre val som tex Hitatchi som iaf ger en hel del bättre prestanda.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
Jag skrev Lägga ut en massa pengar på prestanda och sen bromsa allt... fånigt som sagt... dvs diskarna är det klart långsammanste i systemet och kommer bromsa maskinen och dom är inte alls i samma paritet som övriga komponenter där man valt prestandadelar.

Jo, det är fel sätta diskar i RAID0 på en hemmaburk, ingen ökad prestanda och betydligt sämre tillförlitlighet, skulle dom nu valt en 7200rpm disk till det där systemet så finns det betydligt bättre val som tex Hitatchi som iaf ger en hel del bättre prestanda.

hehe... tänkte inte på att du syfta på guiden... trodde att du menade att i allmänhet så är det sämmre att köra 2 st diskar i RAID 0 än utan på grund av att det vart slöare

Håller med att två seagate diskar i RAID 0 inte är det bästa valet i en guide efter som att det inte blir lika säkert och inte så mycket snabbare

Visa signatur

Temporär dator: DV5204

Permalänk
Medlem

I guiden så har dom misslyckats genom att välja den slöaste disken som finns...

I allmänhet så är iaf inte raid0 nått att ha eftersom det inte ger nån prestandaökning gentemot samma disk i single mode och definitivt inget mot två diskar i single mode på olika kanaler.

Det är inte slöare med raid0 men inte heller snabbare, däremot så är det betydligt mer osäkert. Mao finns det ingen som helst anledning att köra det.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
I allmänhet så är iaf inte raid0 nått att ha eftersom det inte ger nån prestandaökning gentemot samma disk i single mode och definitivt inget mot två diskar i single mode på olika kanaler.

Man kan inte generalisera så. RAID0 kan ge en mycket stor prestandavinst ifall man har behov av höga överföringshastigheter. I testerna som gjorts vinner man ingen spelprestanda, men det betyder inte att det går slöare att packa upp komprimerade filer till exempel.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Har man två diskar i raid0 eller 2 st diskar i single mode och har filen som man skall packa upp på ena disken skriver den till den andra så kommer det gå fortare i single mode än med två diskar i raid0 då läshuvudena i det senare fallet inte behöver hoppa runt för att dels läsa filen som skall packas upp dels hoppa dit den skall skrivas.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

RAID0 ger betydande prestandaökningar om det utnyttjas rätt.
Att försöka höja FPS med en RAD0-array är lika dumt som att använda RAID1 som en ersättning för säkerhetskopiering.

Permalänk
Medlem

Vad har du för liknelse för att skriva i en 2 år gammal tråd då?

Permalänk
Medlem

Bättre försent än aldrig?

"De frånvarande sakna aldrig brister, likt de närvarande aldrig sakna undanflykter"