Near-field recording (NFR)

Permalänk
Melding Plague

Near-field recording (NFR)

<font style="font-size: 10pt"><b>Near-field recording (NFR)</b></font> <small class="small">tisdag 20 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Rickard</a></small><br>
<a href="http://www.digitimes.com/systems/a20040720A7035.html" target="_blank">DigiTimes</a> rapporterar att tillverkaren Ritek ska börja producera DVD-media med en ny teknik kallad "Near-field recording" (NFR). Enligt Ritek ska så kallade NFR DVD-skivor kunna uppnå en lagringskapacitet på 100 GB, medan Blu-ray-DVD-skivor kan ha en kapacitet på upp till 27 GB.<br /><br />Under finansiellt stöd från Ritek har utvecklingen av NFR-teknologin förts av en grupp ledd av Din-ping Tsai, en professor på NTU, National Taiwan University. <br /><br />Produktionen av NFR DVD-skivor förväntas att börja någon gång år 2007. Läs <a href="http://www.digitimes.com/systems/a20040720A7035.html" target="_blank">här</a> om du vill du veta mer om NFR-teknologin.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Wohoooooo.....här snackar vi....no worries när datorn krånglar och man vill skapa backup

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Avstängd

mm 100GB videomedia med bättre codec med effektivitet ala wm9 1080p 8 kanalers DTS ljud i fullrate, xtremt mycket extra material .. mmm

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk

Holly shit... Sen är frågan hur känsliga de där skivorna är, redan dvd idag är ju ganska känsligt..

Sen innan DVD lanserades så skulle de ju rymma 18Gb. Det mesta jag sett fortfarande idag är 9Gb (dubbellagrade). Sen vet man ju aldrig med ny teknik heller, kanske aldrig blir av.

Edit: Personligen är jag mer än nöjd med dagens DVD-format. Skipa istället extramateriallet o menyerna så filmen kan starta direkt ;).

Skulle vilja säga att i 99% är det tv eller dvd som inte kan ge filmen en rättviss uppspelning.

Permalänk
Medlem

Offtopic:Jag har DVD som lagrar ca 18gb (dubbelsidiga och dubbla lager)...

Ontopic:Coolt men de här skivorna måste ju sitta i någon omslutning av någotslag annars pajar man väll skivan nästan genom att titta på den...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

CD skivor är väl känsligare än DVD skivor?
Det som gör att DVD skivor lättare går sönder är för att vissa företag snålar på det reflekterande lagret på skivan vilket gör att skivan går sönder lätt..

Och som sagt, det är dubbelsidiga DVD skivor som klarar av 18 gb (dvs. du måste vända på skivan för att kunna läsa/skriva på den andra sidan (såvida inte dvd brännaren/läsaren klarar av att läsa på båda sidorna, och någon sådan har inte jag sett)). Så jättesmidigt är det ju inte och det är svårare att märka skivorna.

Citat:

Edit: Personligen är jag mer än nöjd med dagens DVD-format. Skipa istället extramateriallet o menyerna så filmen kan starta direkt ;).

Jag vill då se filmer i ett HDTV format.
Extramaterial skadar inte även om jag inte värderar det särskilt högt.

Citat:

Skulle vilja säga att i 99% är det tv eller dvd som inte kan ge filmen en rättviss uppspelning.

Nu förstår jag inte?
Menar du kvaliten på filmen?

Det är ju bättre än VHS alla gånger i alla fall och sen om det inte utnyttjas fullt ut är en annan sak. Tekniken utvecklas och när TV apparaterna blir bättre så är det ju trevligt om det finns nåt som utnyttjar dem.

Permalänk
Medlem

Tryck ihop datan ännu mer. Fungerar ju så varför inte? Kan inte något kul komma snart, typ holodisk
I övrigt, kul med 100 GB på en cd ^^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
CD skivor är väl känsligare än DVD skivor?
Det som gör att DVD skivor lättare går sönder är för att vissa företag snålar på det reflekterande lagret på skivan vilket gör att skivan går sönder lätt..

Och som sagt, det är dubbelsidiga DVD skivor som klarar av 18 gb (dvs. du måste vända på skivan för att kunna läsa/skriva på den andra sidan (såvida inte dvd brännaren/läsaren klarar av att läsa på båda sidorna, och någon sådan har inte jag sett)). Så jättesmidigt är det ju inte och det är svårare att märka skivorna.

Jag vill då se filmer i ett HDTV format.
Extramaterial skadar inte även om jag inte värderar det särskilt högt.

Nu förstår jag inte?
Menar du kvaliten på filmen?

Det är ju bättre än VHS alla gånger i alla fall och sen om det inte utnyttjas fullt ut är en annan sak. Tekniken utvecklas och när TV apparaterna blir bättre så är det ju trevligt om det finns nåt som utnyttjar dem.

Jag mennar att DVD räcker gott o väll. Tycker kvalitén är utmärkt. Kanske dock kan bero på att JAG inte har något bättre att jämföra med.

Och jag mennar att är inte återgivningen av filmen bra så är det i 99% inte dvd:n som brister, utan att dvd-spelarn eller tv-n inte har tillräckligt bra återgivning.

Kan säga att jag märkte enorm skillnad bara på att byta en Mustek till en halv exklusive Samsung.

Permalänk
Medlem

jippi 3 skivor så har det slagit min hårdisk ne cd skivor ska va små

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk

Bra backupalternativ. Tyvärr så kommer de dröjja innan dessa kommer ut på marknaden om de ens gör det. Ännu längre kommer det att dröjja innan de kommer ner i humana priser. Se bara på vanliga DVD´s idag. De kan lagra upp till 17 gb men hur ofta används det? Nästan aldrig, därför att det kostar för mycket.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

jag tycker ofta att det här med lagringskapacitet blir väldigt missvisande. för visst kommer det väl att ta tid innan dubbellager på blu-ray kommer, men skivan har ju antagligen kapacitet till fyra 27 GB-lager, om jag inte missat något i utvecklingen av skivor senaste tiden. man borde snarare prata om hur stor kapacitet ett lager har/kan ha.
är det fyra lager de räknar med på NFR förresten? för isåfall borde det ju vara likvärdigt med blu-ray. eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Medlem

tror de räknar med ett enda lager...

Permalänk

om dom gör dual layer 2 och 2 sidor får man en cd på 400gb eller?

Permalänk

Hoppas de får upp bränningstiden också. Annars lär det ta sin tid att bränna 100Gb

Permalänk

Tyvärr räcker ju inte 100gb långt...skulle ju krävas 20 diskar just nu för att backa upp min server och om två år får man nog ta till 100 sånna diskar så som hårddiskarna växer...nä 1tb skivor nu hade varit nått...

kan någon tipsa mig om var man kan tanka ner det här internet som alla pratar så mycke om?

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K)

Permalänk
Medlem

Nu de som sitter och väntar på blue-ray, kan ju vänta lite längre till NFR kommer! :D:D:D

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på hur mycket skatt det kommer att ligga på dom skivorna?
Någonting säger mig att det snabbt kan bli orimligt mycket.

Visa signatur

Vi radioamatörer gör det i vågor... ~~~~73 de SM4XSN
AMD64 3200+@2450Mhz| H2O-kylning | LG Electronics 915FT 19" | Sapphire Radeon 9600 Pro Fireblade | Seagate 7200.7 160gig x 2

Permalänk
Avstängd

Var det inte någon bulgar eller rumän som kom på idén att ha förbannat många lager på en skiva? Med samma laser om i DVD spelare skulle man kunna komma upp i massvis med Terabytes. Enda nackdelen var att skivan var så föbannat tjock att den snarare var en flera decimeter lång cylinder.

Permalänk
Avstängd

nja, flera lager innebär många svårigheter, jag är mycket tveksam till om det kommer fler än 2lager...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Blu-ray rymmer redan idag 54G.

http://www.blu-ray.com/faq/#1.5

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
nja, flera lager innebär många svårigheter, jag är mycket tveksam till om det kommer fler än 2lager...

Jag också. Eller det kanske det är, men det dröjer ett tag i så fall.
Men det där ungraren eller vad han va fick ju inte så mycket gehör för sin teknik heller.