S939-moderkort jämförs

Permalänk
Melding Plague

S939-moderkort jämförs

<font style="font-size: 10pt"><b>S939-moderkort jämförs</b></font> <small class="small">tisdag 20 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2128" target="_blank" >Anandtech</a> har publicerat en jämförelse mellan moderkort med stöd för AMD:s nysläppa Athlon64-processorer med sockel 939. Vi ser totalt fem moderkort som jämförs funktionsmässigt och prestandamässigt. Det är även en liten jämförelse i testet: moderkortskretsarna nForce3 250GB från Nvidia mot K8T800 Pro från VIA. Moderkort från följande tillverkare är med i testet: Gigabyte, MSI, Abit, ECS. Undra vad som hände med moderkort från Epox?<br /><br /><I>The long-awaited Socket 939 Athlon 64 from AMD debuted on June 1 at Computex, but it has taken quite a while for Socket 939 motherboards to make their way into the retail channel. With the Socket 939 still perched at the top of the AMD product line, both in price and performance, the offerings still remain very small.</I><br /><br />Läs jämförelsen hos <a href="http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2128" target="_blank" >Anandtech</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Tomas och Tommy för tipsen!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Äsh nu blev jag grinig.. :(..

Asus A8V Deluxe som jag ska hämta ut på posten har inte jämförts, måste betyda att moderkortet är för dåligt för att ens jämföra andra med

Permalänk

MSI - allways on the top
nää men ärligt så kommer jag nog att fortsätta med MSI´s moderkort.
Har inte varit några problem med dom.
Sen att jag har byggt ihop ~20 P4 burkar på jobbet med MSI moderkort. Så håller mig till dom.

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem

Fint med 290 FSB

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Gött, jag har ju beställt ett MSI K8N Neo2 Platinum nforce3 mobo och en Amd fx-53

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem

Sweet, o P4an åker på däng överallt

Hur mkt skiljer det i pris mellan en 560 på socket 775 med ddr2 minnen o pci xpress gfx o fx53an med "standard ram o gfx"?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluelimit
Äsh nu blev jag grinig.. :(..

Asus A8V Deluxe som jag ska hämta ut på posten har inte jämförts, måste betyda att moderkortet är för dåligt för att ens jämföra andra med

håller med dig... va är det här...!?

Väntar på mitt kort också.. *gnäll*

vad kan det vara som gör att de inte vill testa A8V

Visa signatur

Antec Sonata, Asus A8V Deluxe, AMD A64 3500+ med CNPS-7700CU, Corsair TWINX1024-3200XLPRO, Club3D x800xt pe med VF700-CU

Permalänk

Ragnarok

Lyxigt!

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gluelimit
Äsh nu blev jag grinig.. :(..

Asus A8V Deluxe som jag ska hämta ut på posten har inte jämförts, måste betyda att moderkortet är för dåligt för att ens jämföra andra med

Jag hade också velat se Asus i testet, eftersom Asus alltid har gjort stabila och snabba moderkort. Konstigt att inte de var med.

Edit: förklaringen gavs tidigt i artikeln:

"Asus has also launched a Socket 939 motherboard, but we learned as we were preparing the roundup that Asus will soon release an updated version of their A8V Deluxe, and Asus asked us to hold off reviewing their 939 board until the new release was available. "

Jag kommer antagligen köpa ett Asus S939 när det blir dags att uppgradera.

Permalänk

skulle oxo satsa på asus... MSI skulle jag inte ta i med tång ens... vilket skräp.. har byggt en hel del datorer baserade på MSI men efter för många fel och strul så slutade jag med dom...

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gagg
Fint med 290 FSB

Javisst men stabilt? NAAAAHHH

Får nog editera lite,ehh ja fantastisk klockning om du inte sitter med kvävekylning eller nåt sånt så är du ute tyvärr.((

OBS han skrev faktiskt 290 FSB och då är det CPUN,s fsb man refererar till................................ALLTID............

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamma^ray
skulle oxo satsa på asus... MSI skulle jag inte ta i med tång ens... vilket skräp.. har byggt en hel del datorer baserade på MSI men efter för många fel och strul så slutade jag med dom...

Har inte heller alls gillat MSI (harf tidigare ett par strulande sådana). Men efter att ha haft en MSI K8T Neo FIS2r så har jag omvärderat deras plankor. Det är en fantastiskt fin bräda.
Shoppade sedan en Abit KV8Pro och besvikelsen blev ENOOOORM! Vicken skitplanka! Första hade inte lås, fick snacka med Abits nordenchef o fick en ny "fungerande". Den hade visserligen fungerande lås men, men enormt strulig i övrigt.
Väntar nu på mitt MSI K8N Neo platinium som kommer vilken dag som helst=)

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

P4:orna dom hade med i testen var la inte klockade?
Dom åkte ju på duktigt med pisk. Känns inte helt rätt att ha med dom isåfall, även om dom koncentrerade sig på nForce mobon.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pope
P4:orna dom hade med i testen var la inte klockade?
Dom åkte ju på duktigt med pisk. Känns inte helt rätt att ha med dom isåfall, även om dom koncentrerade sig på nForce mobon.

Va a64an klockad vid benchmarken? Så uppfattade inte jag det iaf..

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem

inga av korten va klockade i testen det var innan när dom testade hur högt man kunda ta dom som dom va klockade

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragnarok
Gött, jag har ju beställt ett MSI K8N Neo2 Platinum nforce3 mobo och en Amd fx-53

Hört att det är några som beställt just de grejorna, när får du dina och vad har du för minnen till, jag får vänta ett par veckor till
en jag känner får sitt paket på tisdag om det går som planerat

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TYBY
Hört att det är några som beställt just de grejorna, när får du dina och vad har du för minnen till, jag får vänta ett par veckor till
en jag känner får sitt paket på tisdag om det går som planerat

Början på augusti tror jag de skulle komma. Jag tänkte köra de minnena jag har nu "Kingston HYPERX 256MB PC3500 433MHz MEMORY (32MX64) CL2"

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragnarok
Början på augusti tror jag de skulle komma. Jag tänkte köra de minnena jag har nu "Kingston HYPERX 256MB PC3500 433MHz MEMORY (32MX64) CL2"

Ditt system kommer bli hemsk om du överklockar endel, vattenkylning på allt eller?

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
Ditt system kommer bli hemsk om du överklockar endel, vattenkylning på allt eller?

Jo jag funderar på att skaffa en ny vattenklyning får kolla när DD kommer ut med block som passar till 939

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragnarok
Jo jag funderar på att skaffa en ny vattenklyning får kolla när DD kommer ut med block som passar till 939

Dom har redan block för A64, samma fästen för 574/939/940