Permalänk
Melding Plague

Sun Rock

<font style="font-size: 10pt"><b>Sun Rock</b></font> <small class="small">onsdag 21 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Henrik</a></small><br>
<a href="http://zdnet.com.com/2100-1103_2-5275375.html" target="_new">ZDNet</a> rapporterar att Sun har uttalat sig kring när deras nya processor <i>Rock</i> skall dyka upp. Man är dock långt ifrån exakt och säger endast att den inte kommer före 2008. Dock inledde Sun nyligen ett samarbete med Fujitsu vilket förväntas skynda på utvecklingen.
<br />
<br />Det som är speciellt med Rock är dels att processorn tillverkar med en ledningsbredd på 65 nanometer och dels att dess prestanda spås bli smått otrolig. Processorn, som tidigare hade kodnamnet <i>30x</i>, skall vara trettio gånger snabbare än Suns nuvarande UltraSparc III 1,2GHz. Hur den förhåller sig mot UltraSparc IV är ännu okänt.
<br />
<br />Mer Sun, Rock och Suns samarbete med Fujitsu läser ni hos <a href="http://zdnet.com.com/2100-1103_2-5275375.html" target="_new">ZDNet</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

2008 finns väll processorer som är tusen gånger snabbare än THE rock

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f#ect
2008 finns väll processorer som är tusen gånger snabbare än THE rock

Skall vi se till Moores lag lär vi endast se en prestandaökning på max 2^3 gånger - det vill säga att vi då har processorer som är 8 gånger snabbare än nu. Trots att UltraSparc III 1,2GHz är från 2003 presterar den även idag väldigt bra och om vi till och med räknar med 4 iterationer av Moores lag så kommer vi ändå bara upp i 16 gånger av den prestanda vi ser i en UltraSparc III 1,2GHz. Kort sagt lär Rock vara något väldigt speciellt.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk

Moores lag säger inget om prestanda... den talar om antalet transistorer.

Permalänk
Medlem

Bitching

Permalänk
Medlem

Är den till servrar enbart eller tror ni att den har något att hämta även som desktopprocessor precis som Opteron?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Avstängd

Tror inte det är en X86 processor.
Men blir den så där förbannat snabb skulle den nog kunna emulera bra.
Hoppas dom drog nytta av sitt tidigare sammarbete med Elbrus. Deras EPIC prollar skulle kunna emulera X86 kod med en relativt liten prestanda förlust.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Confusion
Moores lag säger inget om prestanda... den talar om antalet transistorer.

Du har så rätt så. Ursäkta mig

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Är den till servrar enbart eller tror ni att den har något att hämta även som desktopprocessor precis som Opteron?

Den kommer nog till att börja med nog endast lanseras för de större servrarna - men jag vågar nog påstå att den kommer snigla sig ner till de lite kraftfullare av Suns arbetsstationer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tror inte det är en X86 processor.
Men blir den så där förbannat snabb skulle den nog kunna emulera bra.
Hoppas dom drog nytta av sitt tidigare sammarbete med Elbrus. Deras EPIC prollar skulle kunna emulera X86 kod med en relativt liten prestanda förlust.

Nej, den lär nog använda UltraSparc-instruktioner. Behovet att emulera förstår jag inte riktigt då det inte direkt finns någon anledning till det. Det finns redan nu ett flertal OS till UltraSparc, även om de flesta är *n?x-system.

För dem som VERKLIGEN vill köra Windows på dem finns det instickskort att köpa till de flesta arbetsstationer

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Avstängd

Jo jag vet. Men jag skulle ha användning för en sån om den kunde emulera tillräckligt snabbt.