Strömkrävande grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Strömkrävande grafikkort

<font style="font-size: 10pt"><b>Strömkrävande grafikkort</b></font> <small class="small">tisdag 20 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
HardOCP publicerade i söndags en överklockningsartikel som handlade om att överklocka de nya Pentium 4-processorerna med sockel 775 med LGA-förpackning. Artikeln är mycket intressant, men en sida var lite mer intressant än de andra.<br /><br />De använde ett Nvidia Geforce 6800-grafikkort i artikeln och de fick konstiga problem när systemet var överklockat när press sattes på grafikkortet. Efter lite felsökning visade det sig vara nätaggregatet som var boven och det byttes till ett nätaggregat på 520 Watt med en 24-pinnars ATX-kontakt som samtliga i925/i925-moderkort har. Efter bytet fungerade datorn perfekt, men om man till exempel använde en 24 > 20-pinnarsadapter blev systemet direkt instabilt.<br /><br />Vi kan alltså med ovanstående resonemang anta att ifall man vill överklocka mycket på sockel 775 från Intel måste man ha ett nätaggregat som har en 24-pinnars ATX-kontakt. Dessa är rätt svårt att få tag på i Sverige idag och kostar mycket mer än dito med 20-pinnars ATX-kontakt.<br /><br />PCI-Express kan maximalt ge grafikkortet cirka 75 Watt och när grafikkortet överstiger det - som med ATi:s och Nvidias respektive nya grafikkortserier verkar det som att man även måste köpa ett nytt nätaggregat.<br /><br />Läs mer hos <a href="http://www.hardocp.com/article.html?art=NjQwLDM=" target="_blank" >HardOCP</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Satan vad saker och ting ska kräva mycket ström, snart måste vi ha minikärnkraft i hemmen

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

Snart måste man väl börja använda två nätaggregat om det fortsätter så här.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem

haha....jag sätter en slant på att mitt Q-tec 550W inte klarar att driva ett 6800 i min dator

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

Tur att jag har 24pinnars kontakt, klappa på Tagan-agget

Visa signatur

Pappas: 5900X,16GB, GTX 3070, M.2 1TB Gen4, PG278Q.
Barn 1: 4790K, 24GB, GTX 1080Ti, SSD 1TB, 24" IPS.
Barn 2: MSI Laptop i5-7300HQ, 8GB, GTX 1050, HDD 1TB, SSD 128GB.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 7900XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.

Permalänk
Medlem

Tur att man bor i en studentlya o slipper betala elen

Visa signatur

Bibeln var skriven av folk som trodde jorden var platt....... Så undrar man varför man tycker kristna är konstiga?

Permalänk
Medlem

Borde väl finnas eller vara enkelt att göra en egen 20->24 pinnars kontakt?

Det är väl den valiga ATX kontakten och den andra 4 pinnars kontakten som används idag?

Permalänk
Medlem

Så har jag också uppfattat det...den finns på mitt agg...men att den ger mig dom 550 watten tror jag inte en sekund på

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

Heja Intel!

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

den som har förbrukat mest el när han dör vinner!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphinx
den som har förbrukat mest el när han dör vinner!

mm visst e det skrämmande! hela världen lider av energibrist, och datortillverkarna skapar nya produkter som drar MER ström än gårdagens dito, varför inte satsa på att göra snabba och strömsnåla alternativ? visst det kanske tar lite längre tid med nya produkter, men det får vi(mänskligheten) vara beredda att offra för vår planet och vår miljö

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

Leve fussion! (när den väl kommer )

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av technognu
mm visst e det skrämmande! hela världen lider av energibrist, och datortillverkarna skapar nya produkter som drar MER ström än gårdagens dito, varför inte satsa på att göra snabba och strömsnåla alternativ? visst det kanske tar lite längre tid med nya produkter, men det får vi(mänskligheten) vara beredda att offra för vår planet och vår miljö

Det är därför jag gillar ATI
X800 är snabbare och drar mindre ström än 9800XT.

Men nu tycker jag att Intel ska släppa Pentium M till stationära.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Heja Intel!

Vad i *döskalle* har Intel med strömkrävande grafikkort att göra?

På tal om strömförbrukning, hur blir det om man vill överklocka 6800 Ultra SLI?

Elbolagen blir väl iaf glada hehe... de är ju så fattiga

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Gelantiuous, good point! In your face nVidia fanbojjs! :D.

technognu, jo men om vi bara kunde ta oss i kragen o smacka upp ett par ignalina o harrisburg så skulle vi inte längre ha några elproblem.

Permalänk
Medlem

jag har hafft 550W antec EPS12V nätag med 24pins atx kontackt plus 8 pin och 4 pins kontackten sedan förra året till mitt dual Opteron system inget svårt att få tag på fans 2-3 modeler på db eller komplett att välja på från ca 420W å uppåt.

Permalänk
Medlem

Varför inte koppla grafikkortet direkt till 230V uttaget?
Lär ju behövas snart...

Visa signatur

----AMD POWER----

Permalänk
Medlem

Asså det här med att atis kort drar mycket mindre ström är tyvärr en myt. Bara för att 6800 kom med 2 molexkontakter betyder det inte att den måste belasta de till max. Nåja, själv sitter jag och funderar på om man kanske inte skulle börja gå på hur stor effekt prylarna drar istället för det klassiska prestanda/kr, speciellt när elpriserna bara stiger stiger och man får köpa dyr smutsig el från danmark medans politikerna vill stänga kärnkraftsverk....

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
jag har hafft 550W antec EPS12V nätag med 24pins atx kontackt plus 8 pin och 4 pins kontackten sedan förra året till mitt dual Opteron system inget svårt att få tag på fans 2-3 modeler på db eller komplett att välja på från ca 420W å uppåt.

Precis.....finns ju Antec 550W för 1400:- lr nåt sånt på DB med 24-pins, så svåråtkomligt och dyrt är det faen inte.

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk

Mitt agg har en 20-pins kontakt och en liten 4-pins kontakt, går de att använda tillsammans tro?

Permalänk
Medlem

Nope

Visa signatur

Intel Core i5 3570k @ 4.2 / ASRock Z77E-ITX / Sapphire 7950 OC @ 1150/6200 / A-Data 8GB 1600MHz / Kingston V300 120GB + WD 3 TB / Noctua NH-L12 / Bitfenix Prodigy / bq! E9-CM 480W / LG IPS236V / Ett fan av tysta datorer.

Permalänk
Medlem

Tur att man har ett Tagan 480 Watt hoppas att det räcker dom hadde ju ett 520

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Borde väl finnas eller vara enkelt att göra en egen 20->24 pinnars kontakt?

Det är väl den valiga ATX kontakten och den andra 4 pinnars kontakten som används idag?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Så har jag också uppfattat det...den finns på mitt agg...men att den ger mig dom 550 watten tror jag inte en sekund på

Nope, inte riktigt så enkelt...
Om ni kollar på recensionen av nätagget från VR-Zone för ett par nyheter sedan, så kan ni se på följande bild vad som menas..:

http://www.vr-zone.com/reviews/coolermaster/realpower/6.jpg

Det är alltså en 24-pinnars ATX-kontakt som används på dessa moderkort, men man kan också använda en 20-pinnars. Dock medför då detta att man inte får de stabila spänningar som behövs för att överklocka stabilt.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Hedersmedlem

Syns även från vår förhandstitt på Abit AG8 och AA8:

Angående priset börjar nätaggregaten dyka upp mer och mer, men ingen kan förneka att priserna generellt är dyrare än normala ATX-aggregat. Har också inte sett något i 300-600-kronorsklassen med 24 pinnars ATX. Om ni ser ett, posta gärna länk.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Syns även från vår förhandstitt på Abit AG8 och AA8:

http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_040620_abit_moder...

Angående priset börjar nätaggregaten dyka upp mer och mer, men ingen kan förneka att priserna generellt är dyrare än normala ATX-aggregat. Har också inte sett något i 300-600-kronorsklassen med 24 pinnars ATX. Om ni ser ett, posta gärna länk.

finns inte så många bra nätagg i 300-600-kronorsklassen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Nope, inte riktigt så enkelt...
Om ni kollar på recensionen av nätagget från VR-Zone för ett par nyheter sedan, så kan ni se på följande bild vad som menas..:

http://www.vr-zone.com/reviews/coolermaster/realpower/6.jpg

Det är alltså en 24-pinnars ATX-kontakt som används på dessa moderkort, men man kan också använda en 20-pinnars. Dock medför då detta att man inte får de stabila spänningar som behövs för att överklocka stabilt.

Inte?
Alla dagens nätagg borde ju kunna fixa det med en adapter? Som den på bilden fasst tvärtom.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphinx
finns inte så många bra nätagg i 300-600-kronorsklassen

För 600 kr kan du hitta bra kvalitetsnätagg..

Permalänk
Medlem

XCan, nej det är inte en myt. ATi's nya kort drar mindre än 9800 gör och det är alltså bra mycket mindre än nVidias kort gör.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=AgV=-
Vad i *döskalle* har Intel med strömkrävande grafikkort att göra?

På tal om strömförbrukning, hur blir det om man vill överklocka 6800 Ultra SLI?

Elbolagen blir väl iaf glada hehe... de är ju så fattiga

Nej men problemet har ju uppstått på en Intelplattform, med Intels strömkrävande processorer.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Hedersmedlem

Allt fler nätdelar som stödjer ATX12V v2.01 (där bla 24-pins och krav på SATA-kontakter ingår) lär dyka upp på marknaden inom närmsta veckorna. T.ex. kommer Fortron Source med nya revisioner av sina populära modeller som stödjer detta, och då kommer nog prisnivån sjunka ett del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Inte?
Alla dagens nätagg borde ju kunna fixa det med en adapter? Som den på bilden fasst tvärtom.

För 600 kr kan du hitta bra kvalitetsnätagg..

kvalitetsnätagg...

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?