Permalänk
Melding Plague

Asus P5AD2 testat

<font style="font-size: 10pt"><b>Asus P5AD2 testat</b></font> <small class="small">onsdag 21 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.pcper.com/article.php?aid=59&type=expert&pid=2" target="_blank" >PC Perspective</a> har skrivit en recension på ett nytt moderkort från Asus. Det heter P5AD2 och bygger på Intels i925GX-moderkortskrets. Det är verkligen ett fullproppat moderkort och kostar också därefter. Vi hittar bland annat dubbla Gigabit-nätverkskort, trådlöst nätverkskort samt åtta SerialATA-portar. Det kommer i svart färg på PCB:n och har ingen aktiv kylning på nord- eller sydbrygga.
<br />
<br />Det ska också sägas att fyra av de åtta SerialATA-portarna på kortet har stöd för RAID5. P5AD2 testas mot i925GX-referensmoderkortet från Intel och jämfört med detta verkar Asus-kortet ha otrolig prestanda. De båda Intel-korten jämförs med en AMD Athlon64 FX-53 på ett sockel 939-moderkort, lite orättvist med tanke på att Pentium 4-processorn som används inte ligger i samma segment som denna.
<br />
<br /><I>While Asus’ name has been known for quality for some time, it seems to have taken that a step further this generation by offering a lot of new features and coming up with some very innovative cooling techniques. They were the first (and still only if I recall correctly) manufacturer to bring integrated wireless to the motherboard with a whole lot more to boot.
<br />
<br />I suggest you read through our entire review to find out why this Asus motherboard was the first to receive our Editor’s Choice award at PC Perspective.</I>
<br />
<br />Läs recensionen hos <a href="http://www.pcper.com/article.php?aid=59&type=expert&pid=2" target="_blank" >PC Perspective</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Verkar betydligt bättre än Intels moderkort, Asus verkar ha lyckas ordentligt med sina optimeringar!

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk

Wow, underbara specs där. Inget kort jag skulle tacka nej till direkt. Tror dock jag avstår om jag måste betala själv, kommer säkert att ligga på 250€+.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tobbe Nukem
Wow, underbara specs där. Inget kort jag skulle tacka nej till direkt. Tror dock jag avstår om jag måste betala själv, kommer säkert att ligga på 250€+.

Finns i Sverige, kostar cirka 2500 - åtminstonde vad jag sett. Dock så får man ju väldigt mycket moderkort för pengarna. Personligen betalar jag hellre 2500 kronor för ett stabilt moderkort med tonvis att roliga integrerade saker än 1000-1500 kronor för ett halvdant moderkort som håller i max ett år.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Ett kort med dom tillbehören å utrusting till A64 skulle jag köpa direkt, intel har för dålig prestanda

Permalänk
Medlem

Det är precis ett sånt paket man vill få, 10 st SATA kablar, extra anslutningar för bakplåten osv osv. Då känns det som julafton.

Tyckte det var ett trevligt moderkort, synd bara att Intel inte lockar så mkt just nu. Möjligen fanns det lite för mkt, själv skulle jag aldrig få nytta av 14st hårddisksanslutningar, pressar mitt nätagg till max med de 6 st jag har nu.

Permalänk

Man kan aldrig få för många

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
Ett kort med dom tillbehören å utrusting till A64 skulle jag köpa direkt, intel har för dålig prestanda

Synd att S939 kostar extremt mycket i Sverige idag dock. Finns några riktigt trevliga moderkort till S939-plattformen. Dock ingen i klass med dett moderkort enligt mig. Vi får hoppas att Asus säljer hyfsat många av detta moderkort så kanske det dyker upp ett liknande moderkort till deras A8V-serie.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Synd att S939 kostar extremt mycket i Sverige idag dock. Finns några riktigt trevliga moderkort till S939-plattformen. Dock ingen i klass med dett moderkort enligt mig. Vi får hoppas att Asus säljer hyfsat många av detta moderkort så kanske det dyker upp ett liknande moderkort till deras A8V-serie.

Deras A8V-E Deluxe skulle ha massa extra grejjer om jag inte minns fel? även nForce 4, CK08 eller vad det kallas, eller har jag fel?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thakrillo
Deras A8V-E Deluxe skulle ha massa extra grejjer om jag inte minns fel? även nForce 4, CK08 eller vad det kallas, eller har jag fel?

A8V-E Deluxe har jag inte hört talas om faktiskt. Men det är sant, det är nog värt att vänta på CK08-04, det har ju PCi-Express x20 - en standard som inte finns, men det lär vara någon sorts optimering som de gjort på PCI-Expressbusssen. Sen sägs det ju att Soundstorm 2 ska introduceras med nForce4.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
A8V-E Deluxe har jag inte hört talas om faktiskt. Men det är sant, det är nog värt att vänta på CK08-04, det har ju PCi-Express x20 - en standard som inte finns, men det lär vara någon sorts optimering som de gjort på PCI-Expressbusssen. Sen sägs det ju att Soundstorm 2 ska introduceras med nForce4.

A8N-E Deluxe måste det ju bli, A8V Deluxe finns ju redan till s939, tror jag såg bilder på A8N-E Deluxe ifrån Computex med CK08-04... Jo, Soundstorm2 längtar man efter. PCI-Express x20 har jag inte hört nått om?

Permalänk
Inaktiv

synd att man behöver byta både grafikkort och processor om man bestämmer sig för att byta