Permalänk

Bättre kylning med öppet chassi?

Jag o några andra håller på att tjata om vad som ger bäst kylning.
1. Ha chassit stående med en chassifläkt som suger ur luft ur chassit, samt att alla sidoluckor är på.
2. Ha ena sidoluckan öppen på chassit och en chassifläkt som suger ur luft ur chassit.

Mina tankar för svaret till att det bästa sättet är nr 1. Då blir det ju en bra luftcirkulation i burken och all varm luft sugs ut.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

När jag hade luft kylning fungerade min dator bättere när jag hade luckan öppen, fast än att jag har ett Thermal Take chassi med 7st chassi fläktar!!

Men när jag skafade vatten kylning går den bättere men luckan stängd!

Permalänk

Sidodörren av för då har ju värmen någonstans att ta vägen dessutom suger en fläkt inte ut så mycket luft som man tror

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk
Medlem

Lätt när lådan är stängd... annars måste man satt fläktarna jävligt dåligt

Visa signatur

... om jag får säga det själv!

Permalänk
Medlem

min chassi temp sjunker ett antal grader när man tar av sidan, kör två chassi fläktar på låga varv. Man får nog ha ordentligt med blås om man ska transportera bort all luft som annars kunde stigit upp från sidan.

Permalänk

Samma här , min temp sjunker när lådan är öppen .
Men samtidigt drar den nog in mera damm

Permalänk
Medlem

Öppen såklart, finns dock en hel del nackdelar med den lösningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av yartz:

När jag hade luft kylning fungerade min dator bättere när jag hade luckan öppen, fast än att jag har ett Thermal Take chassi med 7st chassi fläktar!!

Men när jag skafade vatten kylning går den bättere men luckan stängd!

Jag har 3st fläktar, en luftkylare NH-D15 passivt kyld CPU..har sidodörren stängd på min dator...

Tror nog du inte ska jämföra originalkylare med en 1500:- AIO-vattenkylare...vilket alla har en tendens att göra...

Standardkylaren till CPU'erna representerar inte högpresterande luftkylare..

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047