6800GT kontra X800 Pro

Permalänk
Melding Plague

6800GT kontra X800 Pro

<font style="font-size: 10pt"><b>6800GT kontra X800 Pro</b></font> <small class="small">onsdag 21 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
När ATi hade släppt sitt Radeon X800 XT Platinum Edition utförde en forummedlem på <a href="http://www.nvnews.net" target="_blank" >NVNews</a> en jämförelse mellan korten på flertalet olika sajter och sammanställde resultaten till ett stort diagram där man kunde se vilket kort som var genrellt bättre.
<br />
<br />Nu har de gjort det igen och skapat en sammanställning där Nvidia Geforce 6800GT och ATi Radeon X800 Pro jämförs. Det är totalt sex sajter som resultaten är sammanställda ifrån. Totalt är det 26 stycken spel och prestandatestprogram som jämförs. Det verkar som Nvidia vinner OpenGL-striden lätt medan ATi vinner i Unreal Tournament. Se hela sammanställningen hos <a href="http://www.nvnews.net/images/news/200407/6800gt_vs_x800pro.pn..." target="_blank" >NVNews</a> (PNG-bild).

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härlich!

Permalänk

mycket givande

Permalänk
Medlem

Bra att de är så jämna, då har man lite mer att välja mellan. Vid senaste grafikkortsköp var det bara en sak som gällde. Sehr gut ja.

Permalänk

Det ser ganska grönt ut.

Permalänk
Medlem

GT kammade ju hem mer än dubbelt så många, inte illa.

Permalänk

gt 53
x800 24

Visa signatur
Permalänk
Medlem

fan va skönt att nvidia kommer igen

Permalänk
Medlem

X800XT ska jag ändå ha.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem

FEvE

Vad trevligt, hoppas du blir lycklig med det kortet i så fall i framtiden.

Själv är jag nog en sådan person som väljer det bästa kortet för pengarna och inte något speciellt märke.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem

lol tänkte just det, vissa köper efter märke, andra försöker alltid köpa det som är bäst för tillfället utan att vara lojal åt något håll.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Säger bara X800pro-VIVO

och nej, det är ingen photoshopredigering

Visa signatur

"There he goes. One of God's own prototypes. A high powered mutant of some kind, never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die. "

Permalänk
Medlem

Självklart köper man det man har bäst erfarenhet av, själv så blev jag ganska besviken på nVidias FX serie och valde då delvis därför ett ATi kort.

Men som det ser ut nu så blir mitt nästa grafikkortsköp inte lika enkelt då båda är värdiga motståndare.

Kompisen fick hem sitt 6800ultra och det imponerade lika mycket som mitt grafikkort gjorde då det blev moddat.

Själv tycker jag nu att det bästa köpet är ett 6800GT eller ett x800pro VIVO. Detta förutsatt att man vågar flasha biosen.

Vill man inte klocka eller mixxtra med sitt grafikkort så är 6800GT det självklara valet.

Mvh dabean

Permalänk

Ingen som tänker på effektförbrukning, ljudnivå och antal kortplatser som tas upp?

För mig skulle valet bli ett ATi-kort för jag vill ha en så tyst dator som möjligt kombinerat med mycket bra prestanda.

EDIT: Ändrade "den bästa" till "mycket bra" som jag menade från början.

Visa signatur

Lian Li PC75B_ASUS P4GPL-X_Intel P4c Northwood 3.2Ghz_Kingston KHX4000LLK2/2G_PowerColor X1800XT 512MB_ASUS DVD-E616P2 + Plextor Plexwriter Premium_WD Raptor 74GBx2 + Raptor 36GB + Seagate 7200.7 200GB sata + 7200.8 400GB sata_LG N2200P 22" CRT_Speed-Link Ultra Flat Metal Keyb_Razer Diamondback Magma| "Assumption is the mother of all fuckups."

Permalänk
Medlem

Tycker korten är för omogna just nu, väntar nog ett tag tills jag ens funderar på dessa kort. Men väldigt bra summering och kul "läsning"

Permalänk
Medlem

Tengil - kortplatser är väl ganska irrelevant så länge man inte har en "Shuttlelåda" då man ändå inte ska sätta nåt på PCI1, då den delar IRQ med AGP.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tengil_84

För mig skulle valet bli ett ATi-kort för jag vill ha en så tyst dator som möjligt kombinerat med den bästa prestandan.

vem säger att x800pro är tystare än en 6800GT? och prestandan då?
yeahh baby

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlackBird
Tengil - kortplatser är väl ganska irrelevant så länge man inte har en "Shuttlelåda" då man ändå inte ska sätta nåt på PCI1, då den delar IRQ med AGP.

Jag skulle iallafall kunna fylla alla mina med det som jag vill ha, men å andra sidan så är det ändå rekommenderat att lämna PCI-platsen under AGP-platsen tom för att få bättre luftflöde kom jag på nu. Jag tycker ändå att kylningen på nVidia-korten är på tok för stor och bullrig vilket pekar på att korten är varmare än ATi:s.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ALE)

vem säger att x800pro är tystare än en 6800GT? och prestandan då?
yeahh baby

XT kontra Ultra ska iallafall vara svalare(tystare kylning) och då borde det rimligtvis vara likadant med PRO kontra GT. Angående prestanda så menade jag att jag hellre köper ett svalare och mycket bra grafikkort än ett varmare och lite bättre dito.

Visa signatur

Lian Li PC75B_ASUS P4GPL-X_Intel P4c Northwood 3.2Ghz_Kingston KHX4000LLK2/2G_PowerColor X1800XT 512MB_ASUS DVD-E616P2 + Plextor Plexwriter Premium_WD Raptor 74GBx2 + Raptor 36GB + Seagate 7200.7 200GB sata + 7200.8 400GB sata_LG N2200P 22" CRT_Speed-Link Ultra Flat Metal Keyb_Razer Diamondback Magma| "Assumption is the mother of all fuckups."

Permalänk
Medlem

någon som tänkt på bildkvalitén? ati är ledande där!? själv ska man köpa nästa generations grafikkort. det lär lagomt komma när man är klar med lumpen

Visa signatur

-”It’s amazing to think that we’ve come so far as to put man into space and beyond, that we still cannot cut cheese without risking amputation of our own hands/fingers. A bit sad really...” - Film11

Permalänk

Förstår inte riktigt denna hysterin efter det senaste. Speciellt när det senaste inte skilljer sig så mycket från det lite äldre.
Har använt mitt Radeon 9700 sedan det var extrapris på det hos komplett (vilket var ett bra tag sedan) och jag ser ännu ingen anledning till att uppgradera.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulka-Pulka
Förstår inte riktigt denna hysterin efter det senaste. Speciellt när det senaste inte skilljer sig så mycket från det lite äldre.
Har använt mitt Radeon 9700 sedan det var extrapris på det hos komplett (vilket var ett bra tag sedan) och jag ser ännu ingen anledning till att uppgradera.

Därför att det fortfarande idag inte finns nån anledning att uppgradera. Det har ju inte kommit några spel än som kräver bättre grafikkort. Även när du Doom 3 och HL2 kommer så klarar du dig ganska bra med ditt 9700.. Så känn lugnet!!

Permalänk
Medlem

Lite underligt att de inte verkar testa AA och AF fullt ut hos alla testare för i dessa verkar ATI vinna stort och det är ju där man ser råkraften och de tär ju av den anledningen man köper ett sånt kort i nuläget för att kunna köra alla spel fullt ut.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem

Oh nu tror jag att man ska överväga ifall man ska handla ett Nvidia kort istället.... *rycker håret från skallen*

Permalänk
Medlem

Det tråkiga med Nvidia är den mycket sämre bildkvalitén på Tv ut och vga.

Visa signatur

Speldator:Gigabyte Aorus Pro b550, 16GB DDR4, AMD 5800x ,MSI Suprim x RTX 3080 ,WD nvme 1TB, Samsung 1tb ssd, Win 10 Pro, Samsung odyssey G7 27"
TVspel: Xbox One x, Nintendo 8-bit, Nintendo Gamecube, Nintendo 64, Nintendo Wii Nintendo Switch TV: LG 65" C8 Oled

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VioL8oR
Säger bara X800pro-VIVO
http://server6.uploadit.org/files/viol8or-Q3FPS.jpg

och nej, det är ingen photoshopredigering

krävande för grafikkortet att titta in i en vägg :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulka-Pulka
Förstår inte riktigt denna hysterin efter det senaste. Speciellt när det senaste inte skilljer sig så mycket från det lite äldre.
Har använt mitt Radeon 9700 sedan det var extrapris på det hos komplett (vilket var ett bra tag sedan) och jag ser ännu ingen anledning till att uppgradera.

Du kan ju börja med att jämföra dina 3dmark2k3 poäng med ett 6800 eller ett x800.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArchDeviL
Du kan ju börja med att jämföra dina 3dmark2k3 poäng med ett 6800 eller ett x800.

För 3dmark03 säger ju allt... inte

Har inga problem med nyare spel och när man läser jämförande tester skilljer det inte tillräckligt mycket för att motivera ett byte.

Permalänk
Medlem

3dmark säger inte allt men en hel del. Jag skulle vilja påstå att det är skillnad mellan 5k 3dmarks eller 13k skulle inte du? Det säger också en hel del om framtida uppgraderingsbehov.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LSD
Lite underligt att de inte verkar testa AA och AF fullt ut hos alla testare för i dessa verkar ATI vinna stort och det är ju där man ser råkraften och de tär ju av den anledningen man köper ett sånt kort i nuläget för att kunna köra alla spel fullt ut.