Officiella prestandatester på Doom 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .pgl.

I upplösning 1024x768 High Quality 4XAA 8XAF vinner ju GF6800U men det skilljer ju bara 5FPS! från X800XT.

Sen i upplösning 1600x1200 High Quality 4XAA 8XAF vinner GF6800U över ATI X800XT med 7FPS!! 7! är det så mycke?

...

Det är 2 tester i upplösning 1600x1200. Ett test är med
High Quality 4XAA 8XAF
och ett med
High Quality 0XAA 8XAF
I testet med High Quality 0XAA 8XAF vinner GF6800U med 12FPS!
I testet med High Quality 4XAA 8XAF vinner GF6800U med 7FPS!
Vilket vi kan dra slutsatsen av att...ATI är mycke bättre på AA oavset spelmotor och att 12FPS och 7FPS inte är mycke till vinnst.

Om man får 3 FPS på ena kortet så är en skillnad på 12 FPS enormt mycket. Gör om det till procent så blir det intressantare.

Du säger att 5 FPS inte är någonting men sen när ATI tjänar 5 FPS i och med 4XAA så är ATi mycket bättre på AA oavsett spelmotor?
Hur tänker du?

Citat:

Jag kan tänka mig att om man spelar med AA och AF, och det kommer något avancerat som orsakar ett FPS drop så blir dropen på ett GF6800U mer än på ett X800XT.

Jag kan tänka mig att du har helt fel där.
Bara för att scenen är avancerad betyder det att AA och AF tar längre tid?
I vissa fall, till viss del, ja kanske. Men det kort som klarar den avancerade scenen bäst kommer att ha minst drop - oavsett om ATi hade haft dubbelt så bra AA och AF eller inte.
Kan jag tänka mig..

Citat:

Föresten, jag skulle vilja se ett test med AMDs motsvarighet.
Det är säkert någon skillnad mellan hur bra AMD och INTEL presterar i alla olika spel som finns. Undra vem som är bäst på OPENGL av AMD och INTEL.

Har svårt att se hur skillnaden skulle vara något annat än minimal mellan Intel och AMD. Men däremot har ju AMD generellt sett bättre prestanda i spel och då kommer ju det att öka prestandan i open gl baserade spel också

Permalänk
Avstängd

Kr^PacMan:
Vad ligger det i ID-softwares intresse att fiffla med testerna? Det är ju inte direkt så att dom försöker få sitt spel att framstå som snabbt.
Och när Apple visar upp tester så är det ju en helt annan sak. Dom har ett helt annat vinst-intresse i prestandatester. Och dessutom så blir PC-system på något magiskt sätt långsamare än vanligt hos Apple. Undrar bara hur mycket snabbare G5 blir på samma magiska väg.

Permalänk
Avstängd

I´ll second that ^__^

Permalänk
Medlem

hade varit bättre om upplösningen varit i 1280x1024.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Om man får 3 FPS på ena kortet så är en skillnad på 12 FPS enormt mycket. Gör om det till procent så blir det intressantare.

Du säger att 5 FPS inte är någonting men sen när ATI tjänar 5 FPS i och med 4XAA så är ATi mycket bättre på AA oavsett spelmotor?
Hur tänker du?

Jag kan tänka mig att du har helt fel där.
Bara för att scenen är avancerad betyder det att AA och AF tar längre tid?
I vissa fall, till viss del, ja kanske. Men det kort som klarar den avancerade scenen bäst kommer att ha minst drop - oavsett om ATi hade haft dubbelt så bra AA och AF eller inte.
Kan jag tänka mig..

Har svårt att se hur skillnaden skulle vara något annat än minimal mellan Intel och AMD. Men däremot har ju AMD generellt sett bättre prestanda i spel och då kommer ju det att öka prestandan i open gl baserade spel också

1. Det svaret du skrev om 3FPS osv...där har du helt fel. Antigen så skrev jag en dålig förklarig eller så läste du det inte tillräckligt noga.
Jag skriver inte att med ett kort har man 12FPS och med ett annat 7FPS...eller vad det nu är du trodde. Det med dom 3FPS hittade du på själv.

2. Jag skriver aldrig att ATI tjänar några 5FPS.
Så här tänkte jag...
I testet är det ju 2 tester i 1600x1200.
I ena testet är 4xAA på och i det andra är AA avstängd.
I testet med AA avstängd vinner GF6800U med mer FPS än X800XT än i testet med 4xAA.
Det måste ju betyda att X800XT är bättre när det gäller AA prestanda?
Jag tyckte bara att folk skulle tänka på det innan dom springer iväg och köper ett grafikkort, fler spel kommer ju.
Det är ju iofs upp till var och en om man vill lira med AA elelr inte.

3. Jao så kanske det oxså är.
Jag tänkte att eftersom GF6800U tappar mer FPS när AA är på...om det då kommer ännu mer som ska AA-lias borde den tappa ännu mer, med det kanske tas ut i längden av att X800XT inte är lika snabb i Doom3.

4. Läs mitt inlägg igen, det sista, det va ironi...=)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .pgl.
1. Det svaret du skrev om 3FPS osv...där har du helt fel. Antigen så skrev jag en dålig förklarig eller så läste du det inte tillräckligt noga.
Jag skriver inte att med ett kort har man 12FPS och med ett annat 7FPS...eller vad det nu är du trodde. Det med dom 3FPS hittade du på själv.

2. Jag skriver aldrig att ATI tjänar några 5FPS.
Så här tänkte jag...
I testet är det ju 2 tester i 1600x1200.
I ena testet är 4xAA på och i det andra är AA avstängd.
I testet med AA avstängd vinner GF6800U med mer FPS än X800XT än i testet med 4xAA.
Det måste ju betyda att X800XT är bättre när det gäller AA prestanda?
Jag tyckte bara att folk skulle tänka på det innan dom springer iväg och köper ett grafikkort, fler spel kommer ju.
Det är ju iofs upp till var och en om man vill lira med AA elelr inte.

3. Jao så kanske det oxså är.
Jag tänkte att eftersom GF6800U tappar mer FPS när AA är på...om det då kommer ännu mer som ska AA-lias borde den tappa ännu mer, med det kanske tas ut i längden av att X800XT inte är lika snabb i Doom3.

4. Läs mitt inlägg igen, det sista, det va ironi...=)

1.
Nej, exemplet med 3 FPS hittade jag på för att visa att hurvida en skillnad på x FPS är en stor eller liten skillnad beror på hur mycket FPS det handlar om. Som du själv sa: "Det är större skillnad mellan 20FPs och 32FPS än 48.8FPS och 61.8FPS".
Då är det kanske lämpligt att inkludera FPS siffrorna i inlägget och inte bara skriva att det skiljer x FPS.

2.
Nej, men i ditt exempel så tjänade ATi 5 FPS jäntemot nVidia med 4XAA. Det jag kommenterade var hur du skrev hur 5 FPS knappt är någonting alls när nVidia slog ATi och sen när ATi tog in 5 FPS med 4XAA så var det mycket bättre än nVidia.

4.
Fasst till mitt försvar måste jag säga att det inte alltid är lätt att se med tanke på de kommentarer som inte alltför sällan förekommer bland nyhetskommentarerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
1.
Nej, exemplet med 3 FPS hittade jag på för att visa att hurvida en skillnad på x FPS är en stor eller liten skillnad beror på hur mycket FPS det handlar om. Som du själv sa: "Det är större skillnad mellan 20FPs och 32FPS än 48.8FPS och 61.8FPS".
Då är det kanske lämpligt att inkludera FPS siffrorna i inlägget och inte bara skriva att det skiljer x FPS.

2.
Nej, men i ditt exempel så tjänade ATi 5 FPS jäntemot nVidia med 4XAA. Det jag kommenterade var hur du skrev hur 5 FPS knappt är någonting alls när nVidia slog ATi och sen när ATi tog in 5 FPS med 4XAA så var det mycket bättre än nVidia.

4.
Fasst till mitt försvar måste jag säga att det inte alltid är lätt att se med tanke på de kommentarer som inte alltför sällan förekommer bland nyhetskommentarerna.

1. Juste, okej då är jag oxså med på det hela. Vi menade samma sak fast vi skrev det olika, jag skrev "Det är större skillnad mellan 20FPs och 32FPS än 48.8FPS och 61.8FPS". till en snumme och du skrev samma sak till mig fast med 7 och 12.
Sablans nummer.

2. Jao kanske stämmer lite men det va inte så jag menade, det va inget menat att skriva "í det testet slog ATI NVIDIA" "i det andra testet vann NVIDIA" osv utan det va bara menat att det spelar alltså ingen roll vilket man köper, man får ju prestandan man vill ha andå.

4. Jao det e sant, inget menat mot dig.

Det va inte meningen att vinkla mitt meddelande åt ATIs fördel, det bara blev så, och jag som skulle va opartisk, alla påverkas tydligen, även den bästa

Det är bara så mycke köt för så lite, inte för att mina inlägg ändrar på nått (det verkar ju bara göra saken värre )

Jag vill bara ha någon som är med mig på att det kanske kan hända att det inte spelar så stor roll vilket kort man än köper, även om GF6800 har 3.0 eller att ATI har det osv.

Permalänk

Ja förstår inte varför jag läser detta... Det har spårat ut totalt måste jag erkänna...

Usch

Om man skulle kolla på en film istället för å sitta här...
För sover jag nu så blir det fortare rls dags för Doom 3 som jag ska spela på mitt ATI kort och det kanske inte funkar så jättebra, men spelet lär ju starta och förhoppningsvis vara spelbart...

Visa signatur

[color="red"]om du INTE citerar mig, hittar jag INTE tebax hit...[/color]
[color="red"]om du INTE citerar mig, hittar jag INTE tebax hit...[/color]
[color="red"]om du INTE citerar mig, hittar jag INTE tebax hit...[/color]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Kr^PacMan:
Vad ligger det i ID-softwares intresse att fiffla med testerna? Det är ju inte direkt så att dom försöker få sitt spel att framstå som snabbt.
Och när Apple visar upp tester så är det ju en helt annan sak. Dom har ett helt annat vinst-intresse i prestandatester. Och dessutom så blir PC-system på något magiskt sätt långsamare än vanligt hos Apple. Undrar bara hur mycket snabbare G5 blir på samma magiska väg.

Självklart har de intresse att kanske fiffla lite ja. Vet inte hur Nvidia + ID Software kom till, men det var inte för att de bara råkade vara så. Det handlar om att sälja grafikkort och spel. Möjligen kommer Nvidia skeppa Doom3 med sina grafikkort, som ATi gjort med Half-Life 2 (kupong iaf), och ifall man visar att Nvidia-korten är dubbelt så bra (som de var i vissa test) kommer folk köpa Nvidia-kort och således kommer ID Software tjäna enorma summor pengar. Samma gäller ATi föresten.

Och alla Apples tester genomförs av "oberoende" testningsfirmor, de väljer bara vilka prestandatester de vill visa - kanske likadant som ID Software gjort med denna artikel.

Jag jublar inte över prestanda med Nvidia i Doom3, inte riktigt än. När någon oberoende media får tag i spelet kanske jag får fel eller rätt - hur som helst ska man inte lita på dessa tester enligt mig.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Avstängd

Kände inte till någon ID-nVidia allians. Dock så har jag ju hört och sett spår av en ID-Intel allians.
Men det är ändå inte riktigt samma sak. Men visst vill man se oberoende tester.

Och angående Apple testerna så var det från ett "oberoende" företag ja. Men det ligger också i detta företagets intresse att framstå i god dager hos Apple. Så även om dom var oberoende i den meningen att det inte var ett Apple-älskar företag eller betalda av apple så har dom fortfarande egna intressen i att fiffla till apples fördel.

Permalänk

ingen som kan ge lite snabb info vad 6800 gt / ultra kräver för watt?, i nätagget då dvs. obs har inte läst alla inläggen

Permalänk
Avstängd

nVidias grymmaste kort drar väl 100W eller var det var. Nätaggs rekomendationerna var på 450W eller kanske 480W.
Kommer inte ihåg. I själva verket kanske jag bara hitta på några siffror och glömt bort att det var påhittat. Så lita inte på mig.
Men jag tror att det är så iaf.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av showekkie
ingen som kan ge lite snabb info vad 6800 gt / ultra kräver för watt?, i nätagget då dvs. obs har inte läst alla inläggen

Microdatorn rekommenderade 480 W (snart får man väl skaffa ett eget kärnkraftverk), kortet lär inte vara speciellt tyst av sig heller

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av showekkie
ingen som kan ge lite snabb info vad 6800 gt / ultra kräver för watt?, i nätagget då dvs. obs har inte läst alla inläggen

http://www.spodesabode.com/content/article/6800upower

Visa signatur

Pappas: 5900X,16GB, GTX 3070, M.2 1TB Gen4, PG278Q.
Barn 1: 4790K, 24GB, GTX 1080Ti, SSD 1TB, 24" IPS.
Barn 2: MSI Laptop i5-7300HQ, 8GB, GTX 1050, HDD 1TB, SSD 128GB.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 7900XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg
Super du aldrig och bor du hos mor o far?!

Super gärna,tyvärr för då har jag mindre cash över till hardware:)
Och nej bor i en 2,a som kostar 3000 varmhyra:(

Jag drar mig för att skicka tillbaka min halvtrasiga fläkt till G-tek...

Garanti kvar??maila dom om en fraktlapp isåfall,gratis är gott,alltid:)

Nån som vet kraven till Ghost Recon 2? Har ingen koll när det skall släppas riktigt...
Men då blir man nog tvungen att öppna plånboken på allvar..Hoppas s939 och "nya" 64:an hinner etablera sig i butikerna innan...AA och AF för hela slanten...Tur man nöjer sig med ghost och flashpoint idag. Annars hade man aldrig varit full ju!

Mvh alban:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Ja det har jag om du nu undrar tjänar runt 250-290 tusen om året så jag har verkligen råd.

MvH alban...

Jag hade inte ids gå till jobbet för en sån lön.

Permalänk
Medlem

att nvidia i helhet skulle spöa ati är väl ganska självklart med tanke på deras styrka i opengl baserade moment.

dock skönt att se att jag kan puttra på med mitt 9800 ett tag till då ekonomin sviker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
nVidias grymmaste kort drar väl 100W eller var det var. Nätaggs rekomendationerna var på 450W eller kanske 480W.
Kommer inte ihåg. I själva verket kanske jag bara hitta på några siffror och glömt bort att det var påhittat. Så lita inte på mig.
Men jag tror att det är så iaf.

Var det inte så att Nvidia ändrade sig angående rekommendationerna på nätaggregatet?
Det skulle räcka med ett nätagg av bra kvalitet på 350W+. Jag har för mig att jag läste det någonstans för wett tag sedan.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 81_jocke
Var det inte så att Nvidia ändrade sig angående rekommendationerna på nätaggregatet?
Det skulle räcka med ett nätagg av bra kvalitet på 350W+. Jag har för mig att jag läste det någonstans för wett tag sedan.

Betyder det att jag med lite tur slipper byta mitt Q-tec 550W isf när jag väl byter grafikkort?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pellen
Med "flasha" menar du att aktivera de 4 extra pipelinsen eller bara att klocka den till ett XT och "döpa" den till XT?

med flasha menar jag att flasha bioset och öppna de sista 4 pipesen som på VIVO-modellerna oftast bara har stängts av

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Citat:

Taget från HardOCP
The older GeForceFX 5950 and Radeon 9800XT cards have also shown that they are going to deliver great performance in DOOM 3.

Och vart ser man de siffrorna då?

Permalänk
Medlem

på diagrammen?

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk

Missade visst en sida

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Självklart har de intresse att kanske fiffla lite ja. Vet inte hur Nvidia + ID Software kom till, men det var inte för att de bara råkade vara så. Det handlar om att sälja grafikkort och spel. Möjligen kommer Nvidia skeppa Doom3 med sina grafikkort, som ATi gjort med Half-Life 2 (kupong iaf), och ifall man visar att Nvidia-korten är dubbelt så bra (som de var i vissa test) kommer folk köpa Nvidia-kort och således kommer ID Software tjäna enorma summor pengar. Samma gäller ATi föresten.

Och alla Apples tester genomförs av "oberoende" testningsfirmor, de väljer bara vilka prestandatester de vill visa - kanske likadant som ID Software gjort med denna artikel.

Jag jublar inte över prestanda med Nvidia i Doom3, inte riktigt än. När någon oberoende media får tag i spelet kanske jag får fel eller rätt - hur som helst ska man inte lita på dessa tester enligt mig.

Nog för att jag litar på Hard OCP rent allmänt ,dom brukar vara grundliga men det finns en poäng i det du skriver.Går inte att dra för stora slutsatser efter ETT test och dessutom 'planterat' av Nvidia+iD.

En annan sak som jag tycker är kasst med testet är att dom inte visar LÄGSTA fps.Det är inte självklart att kortet med högsta fps också har det hela tiden.

Permalänk
Medlem

Om det nu pågår något Idsoft + nVidia "fiffel" är det ju väldigt märkligt att Carmack säger "It should be noted that all of the modern cards play the game very well, and benchmark scores should not be the be-all-end-all decision maker. Scores will probably improve somewhat with future driver releases, and other factors like dual slots or dual power connectors can weigh against some of the high end cards", dvs bry er inte bara om resultatet i det här testet, utan ATIs kort har andra fördelar. Sen verkar det som att vissa här nödvändigtvis tolkar allting som inte gynnar ATI som fiffel och tricks....

Situationen är väldigt annorlunda med HL2 och ATI där Valve har framstått som riktiga ATI-fanboys, om det sen är pga affärsmässiga skäl eller pga av att ATI har fungerat bättre med Valve (både hårdvara och saker som support och stöd för utvecklare m.m.) kan man väl bara spekulera i.

För min egen del lutar det åt ATI X800XT denna gång, trots resultatet i Doom 3. För tillfället är det så att inget kort är bäst i alla situationer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frallan
Situationen är väldigt annorlunda med HL2 och ATI där Valve har framstått som riktiga ATI-fanboys, om det sen är pga affärsmässiga skäl eller pga av att ATI har fungerat bättre med Valve (både hårdvara och saker som support och stöd för utvecklare m.m.) kan man väl bara spekulera i.

nVidia och Valve har samarbetat väldigt mycket med att få bukt på problemen.
Problemet ligger i att nVidias FX serie inte har 8 pipelines som Atis motsvarande. Det står i specifikationerna att GeForce FX har 8 pipes. Men i själva verket är det bara 4 pipes med dubbla texturerings pipes.
Och det är en brist som inte syns i de allra flesta spel så mycket. Men det förklarar hur ett ATI kort kan vara snabbare än ett FX som har högre frekvenser.
Men hursomhelst så blir iaf denna bristen extra tydlig i vissa DX9 spel och framförallt i HL2.

Permalänk

jag har redan ett 9800 pro...

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50