Creative slutar tillverka grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Creative slutar tillverka grafikkort

<font style="font-size: 10pt"><b>Creative slutar tillverka grafikkort</b></font> <small class="small">torsdag 22 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Nu står det klart: Creative drar sig undan från grafikkortsmarknaden. <a href="http://www.guru3d.com/article/interview/142/" target="_blank" >Guru3D</a> har intervjuat Eoin Leyden som är branschansvarig på Creative. Anledningen är sammanfattat att konkurrerensen på grafikkortsmarknaden idag är för stor. Vi har sett fler exemplar på detta: Hercules, Terratec, Tyan och nu Creative. Det betydligt mer information i <a href="http://www.guru3d.com/article/interview/142/" target="_blank" >intervjuen</a>.
<br />
<br /><I>Eoin, thanks for answering these questions. On behalf of myself I can say that the news saddens me, again a big player in the market who halted selling graphics cards is a huge loss for all of us.
<br />
<br />Thanks. It seems like a long time ago since Creative launched the first ever 3D accelerator for the PC (the 3D Blaster VLB) and since then we have worked with just about every chip company out there. It’s been great fun developing and marketing these products and I’d like to take this opportunity to thank everyone who has supported us over the years.</I>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jahap, aldrig haft ett grafikkort från dom ändå

Visa signatur

pilla aldrig med något som fungerar, det kostar bara en massa pengar i slutändan.

Permalänk
Medlem

håller med ovanstående

Permalänk
Medlem

Jag har ett VooDoo2 som är ett Creative bara så ni vet

Permalänk
Medlem

för tuff konkurrans? inte fan syns det på priserna må jag säga. Jaja, aldrig kul när någon går i konkurs, men nu är det ju dra sig ur det gäller, antar att de drog sig ur pga att vinstmarginalerna inte var upp till förväntningarna, så de kör det säkra före det osäkra. Bra gjort av Creative möjligen.

/Morleon

Visa signatur

Ah...min älskade Lenovo budget bärbar med Dual-Core! Spöar vilken Celeron / Atom vilken dag som helst i veckan!

Permalänk

Neeeej Har ägt ett Creative Ge-Force 2 GTS kort det var jättebra på den tiden ju. Synd tycker jag.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

RIP!

Visa signatur

System1 Intel i5 3.3 ghz, Corsair Vengeance 4gb 1600mhz, 74 gb Raptor 10k rpm & 3tb USB 2.0, ATI Radeon 6870 1gb, BenQ 24" LCD G2420HD
System2 Intel C2D 2.8 ghz @ 3.2 ghz, 2x2gb DDR2, ATI Radeon HD 4850, 250 gb SATA

Permalänk
Medlem

Har haft VooDoo 2 kort som var mitt första 3d-kort, men det var det mitt enda Creative.

Permalänk
Medlem

Mitt första kort från nVidia var ett Creative GF1 ddr minsann hehe. bra som faen på sin tid.

Visa signatur

Did you grab my ass?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morleon
för tuff konkurrans? inte fan syns det på priserna må jag säga. Jaja, aldrig kul när någon går i konkurs, men nu är det ju dra sig ur det gäller, antar att de drog sig ur pga att vinstmarginalerna inte var upp till förväntningarna, så de kör det säkra före det osäkra. Bra gjort av Creative möjligen.

/Morleon

Syns det inte på priserna?

Jag vill dra en parralell här. En processor år 1995 kostade enorma summor - det var det som var den dyraste komponenten i en dator. Varför? Tillverkningskostnad, utvecklingskostnad och så vidare. Den innehöll ett mycket stort antal transistorer och var verkligen den viktigaste delen i en dator på den tiden.

Jämför man hur mycket priserna har sänkts på en processor jämfört med hur ett grafikkort stigit i pris kan vi se en rätt stor skillnad till processorns "fördel". Att priserna är "höga" idag beror på att grafikkort svindlat om processorer när det gäller tillverkningskostnad och så vidare. Jämför transistorantal på en Pentium 4 3.4 GHz och ett Radeon X800 XT PE så ser du direkt.

Grafikkort blir faktiskt viktigare och viktigare för spelprestanda för varje grafikkortsgeneration vi möter. Processor och minnen till exempel har förlorat mycket av sin del i prestandan på grund av att marknaden har mötts av väldigt snabba grafikprocessorer.

Och så dyrt är det inte, jämfört med den prestandan man får och jämfört med generationen innan med de nya grafikkorten från ATi och Nvidia.

Tycker det är trist när vi förlorar aktörer som Creative, Tyan och Hercules på grund av att Nvidia och Ati hungrar efter tillverkare som kan producera grafikkort med deras grafikprocessorer på. Pris är det viktigaste idag - vilket du också bevisar med ditt inlägg. Det i sin tur är trist då kvaliteten i viss mån försvinner och ersätts med kvantitet.

/Herman

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Har haft ett GF-3 från Creative. Inget fel på dem.

Permalänk
Medlem

Snart så blir det monopol

Permalänk
Medlem

Haha, de har ju redan en gång tidigare dragit sig ur grafikkortsmarknaden. Det var runt 2000 om jag inte minns fel. Nä, de ska nog hålla sig till sin monopolmarknad (ok, det är inte monopol, men ändå) på ljudkortssidan, där de kan sätta vilka priser de vill.

Angående grafikkortsmarknaden så är det ju redan oligopol: ATI och NVidia. Spelar roll hur många tillverkare det finns, de styrs ändå av hur mycket grejerna kostar från ATI/NVidia. De två verkar dessutom hålla likande priser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Geezer
Haha, de har ju redan en gång tidigare dragit sig ur grafikkortsmarknaden. Det var runt 2000 om jag inte minns fel. Nä, de ska nog hålla sig till sin monopolmarknad (ok, det är inte monopol, men ändå) på ljudkortssidan, där de kan sätta vilka priser de vill.

Angående grafikkortsmarknaden så är det ju redan oligopol: ATI och NVidia. Spelar roll hur många tillverkare det finns, de styrs ändå av hur mycket grejerna kostar från ATI/NVidia. De två verkar dessutom hålla likande priser.

So true so true..det är kanske mer mångfald på grafikprocesorer vi behöver..such as ATI och Nvidia....

Visa signatur

MEn_LOL

Permalänk
Medlem

fy fan vad synd! Deras kort har haft bra kvalite å klocknings vänliga som bara denn

Visa signatur

MSI 648 MAX P4 2.4@
ASUS Radeon 9600XT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArchDeviL
Har haft ett GF-3 från Creative. Inget fel på dem.

Samma här. Gick igenom tre kort från ELSA (2 GF2Ultra och ett GF3Ti200) innan jag fick nog och köpte mig ett Creative-kort istället, det har funkat klockrent. Men så kan man köra referensdrivrutiner på dem också, med deras ljudkort får man ju stå ut med deras egna buggiga och sällan uppdaterade drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Tråkiga nyheter. Familjen har haft ett Geforce 256 från Creative. Tror det var från Creative iaf. Inget fel alls på det. Mycket bra kort när det kom.

Permalänk
Medlem

Synd, jag äger ett SB awe64, riktigt bra ljudkort om man diggar midi

Visa signatur

nForce4 SLI, AMD64 939.3700+@4000+,2Gb Cosair Value,Sapphire X800GT, Tagan 580W

Permalänk
Medlem

Om ni köper MSI istället så får ni troligen samma kort ni skulle fått om ni köpt ett Creative, då MSI gjorde Creatives kort.

Synd att de försvann dock. Men det gör inte så mycket konkurrensmässigt då de dels inte var så stora och sen funkar inte konkurrensen på samma sätt innom grafikmarknaden.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem

Kr^PacMan: Tack för din insändning, fick mig att se lite på ditt perspektiv.

Ur mitt perspektiv är det ju så att när allt är nytt och inte så många har det så är det dyrt, eller hur? Mobiler var exakt detta när de kom, hemdatorer var samma sak, det var ju först under 90 talet som det slog igenom, därutav konkurransen och prisdumpningarna. Hela grejen är (enligt mig) att datatillverkarna tjänade grymma pengar, men sen så sköt de sig själva i benet genom att sänka priset för att ta marknadsandelar från den nya marknaden från konkurrenterna. AMD INTEL kriget tex, visserligen så har de ju inte gått i konkurs, men vinstmarginalerna är ju inte som de var i början.

Gällande mer transistorer på grafikkorten, det är sant det du säger, självklart kostar det mer att det är så många transistorer, men det rättfärdigar inte de skyhöga priserna, många inser inte att det är bara en enda konkurrent som klarar av att hänga på Nvidia, och det är ju ATI. Så när man har något som är snabbare och bättre än konkurrenterna så KAN man sätta högre pris, eftersom det ALLTID finns människor som betalar mer för lite mer prestanda, sådan är människan skapad. Sen att ATI/Nvidia många gånger sätter liknande priser är ju kartellbildning utan att vara det, om du förstår vad jag menar (Så länge de sköter sig så sköter vi oss typ).

Personligen är jag övertygad att detta är den riktiga övergången av massproduktion till folket, precis som Creative sa, konkurransen är för hård, vilket bevisar att marknaden bara på senaste året har boomat ordentligt, det säljs kort som aldrig för, eftersom folk har fått upp ögonen för datorspel, rätta mig om jag har fel, har inte spelbranschen precis krossat filmbranschen gällande mest omsatta pengar? Jag är tämligen säker att inom 1-2 år kommer även 3D-korten att falla i pris, dock inte samma dramatik som Processorer, seriöst, alla vet att CPU:na var grymt överprisade från början, man fick betala 4000:- för typ 66Mhz mer på Intel processorer vill jag minnas. Jag tror att vi kommer till en period där korten som presterar riktigt bra kommer ligga i 2000:- läget, till skillnad från dagens 3500-4000:- nivå ("overkill" kommer alltid att ligga på högre nivå, det gäller ju CPU:n också, tex FX53 för 8000:-).

Jag ber om ursäkt i förväg för stavfel/missar, klockan är halv tre på morgonen, och jag har precis sett på The Cooler och är väldigt trött

/Morleon

Visa signatur

Ah...min älskade Lenovo budget bärbar med Dual-Core! Spöar vilken Celeron / Atom vilken dag som helst i veckan!

Permalänk
Avstängd

Har en Creative GeForce 2MX med 32MB DDR, typ när andra hade SDR dock i 64bit och inte SDRs 128bit.. Överklockning? hehe, ända den dög till, resten sög den på

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

Det är en intressant teori du har Morleon. Förhoppningsvis har du rätt

Permalänk
Medlem

Har för tillfället ett creative fx5900 även haft Creative geforce 3 ti200 kan inte annat än säga att det är synd att de slutar geforce 3 gick att överklocka bra.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

haft ett GF2 GTS en gång i tiden med

Permalänk
Medlem

jaha.. då får man väl lov och tala om att man har haft och har både ett Voodoo 2 och GeForce 4 Ti4600 från Creative:)

Visa signatur

Desktop: Opteron 146 | DFI nF4 Ultra-D | 2x512 OCZ Rev. 2 | Sapphire GTO2 | Raptor 74 Gb
Server: A64 3500+ | MSI K8N-NEO-4F | CORSAIR 512MB CL3 | 160 GB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morleon
"overkill" kommer alltid att ligga på högre nivå, det gäller ju CPU:n också, tex FX53

Jag gillar din jämförelse, och håller helt med

On topic: Priserna är inte högre än vad kunderna är beredda att betala. Och att påstå att priserna är absoluta är skitsnack (om någon nu skulle säga de vill säga ). T ex tycker de flesta att ett Radeon 9800 för 3000:- låter dyrt i dagsläget, men för några år sedan hade samma personer sagt att det är svinbilligt. Men det är ju exakt samma produkt! Hur kan den vara billig ett år och helt plötsligt vara dyr några år senare när priset är detsamma?
Jo, vi vill ha det bästa hela tiden oavsett hur bra eller dåligt det är. Bara det inte kostar mer än 5000:- (för vissa ligger smärtgränsen på 2000:- osv).

over and out.

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morleon
[B]Kr^PacMan: Tack för din insändning, fick mig att se lite på ditt perspektiv.

Ur mitt perspektiv är det ju så att när allt är nytt och inte så många har det så är det dyrt, eller hur? Mobiler var exakt detta när de kom, hemdatorer var samma sak, det var ju först under 90 talet som det slog igenom, därutav konkurransen och prisdumpningarna. Hela grejen är (enligt mig) att datatillverkarna tjänade grymma pengar, men sen så sköt de sig själva i benet genom att sänka priset för att ta marknadsandelar från den nya marknaden från konkurrenterna. AMD INTEL kriget tex, visserligen så har de ju inte gått i konkurs, men vinstmarginalerna är ju inte som de var i början.

[/B]

Oj, långt inlägg. Jag ser det lite annorlunda då jag jobbar i datorbranschen. Marginalen på Radeon X800-grafikkort är till exempel just nu väldigt låg, och webbutikerna krigar enormt mycket om lägsta priset. Där har vi det igen, kvalitet kontra kvantitet.

När det gäller processortillverkare har ju Intel sänkt priset senaste året något så enormt. Deras processorer har alltid varit dyra men när AMD började sno åt sig marknadsandelar var de helt enkelt tvungna att sänka priserna.

Citat:

Gällande mer transistorer på grafikkorten, det är sant det du säger, självklart kostar det mer att det är så många transistorer, men det rättfärdigar inte de skyhöga priserna, många inser inte att det är bara en enda konkurrent som klarar av att hänga på Nvidia, och det är ju ATI. Så när man har något som är snabbare och bättre än konkurrenterna så KAN man sätta högre pris, eftersom det ALLTID finns människor som betalar mer för lite mer prestanda, sådan är människan skapad. Sen att ATI/Nvidia många gånger sätter liknande priser är ju kartellbildning utan att vara det, om du förstår vad jag menar (Så länge de sköter sig så sköter vi oss typ).

Japp, ditt resonemang har vi sett på toppkorten från Nvidia och ATi på förra generationen. Radeon 9800XT och GeforceFX 5950 Ultra. Dessa kostade väldigt mycket mer än kortet under i prestanda och presterade inte speciellt mycket bättre. Det är nog dock annorlunda med X800, det är mycket mer avancerat. Sedan kanske tillverkarna säljer det dyrare till sina distributörer såhär i början för att täcka upp för utvecklingsarbetet med korten.

Citat:

Personligen är jag övertygad att detta är den riktiga övergången av massproduktion till folket, precis som Creative sa, konkurransen är för hård, vilket bevisar att marknaden bara på senaste året har boomat ordentligt, det säljs kort som aldrig för, eftersom folk har fått upp ögonen för datorspel, rätta mig om jag har fel, har inte spelbranschen precis krossat filmbranschen gällande mest omsatta pengar? Jag är tämligen säker att inom 1-2 år kommer även 3D-korten att falla i pris, dock inte samma dramatik som Processorer, seriöst, alla vet att CPU:na var grymt överprisade från början, man fick betala 4000:- för typ 66Mhz mer på Intel processorer vill jag minnas. Jag tror att vi kommer till en period där korten som presterar riktigt bra kommer ligga i 2000:- läget, till skillnad från dagens 3500-4000:- nivå ("overkill" kommer alltid att ligga på högre nivå, det gäller ju CPU:n också, tex FX53 för 8000:-).

Overkill är dock de korten som har lanserats av ATi och Nvidia i dagarna, tror jag. Det har vi sett flertalet gånger, som ägare av en ändå hyfsat burk vet att det är svårt att maxxa prestandan med ett X800 XT PE på grund av att datorn inte hänger med.

Jag tror att marknaden kommer ta det lungt efter PCI-Express-lanseringen, ATi och Nvidia kommer inte jaga varandra lika mkt då jag tror att Nvidia har insett att ATi kommer stanna på grafikkortsmarknaden ett tag. Jag är faktiskt tveksam till om priserna kommer falla. Som det är nu är midend-korten ruskigt billiga och jag tror att till exempel Radeon X600 kommer bli mycket billigt jämfört med hur Radeon 9600-serien prissattes vid lansering.

Citat:

Jag ber om ursäkt i förväg för stavfel/missar, klockan är halv tre på morgonen, och jag har precis sett på The Cooler och är väldigt trött

/Morleon [/B]

Inga problem. Inte så ofta man ser så pass "bra" inlägg faktiskt.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Morleon det är ju faktiskt nästan precis vad som börjar hända! Även innan den nya generationens kort släpptes kunde man få Radeon 9800 Pro för runt 2000 spänn, det kortet är (eller ja, var) bland de absolut bästa på marknaden och gick att få för 2k. Så har det aldrig varit förut, för tre år sen när jag köpte grunden till den dator jag sitter på idag (allt är iofs utbytt flera gånger men ändå) köpte jag ett GeForce 2 PRO... Det gick också det på runt 2000 kronor, och det var inte alls lika snabbt jämfört med det bästa som 9800 PRO var i våras.

Overkill anledningen till att det är billigt ett år och dyrt ett annat är ju att "billighet" inte är något absolut begrepp. Saker kan kosta mycket pengar eller lite pengar, men "billigt" grundas ju bara på hur produkten ligger i pris/kvalitet jämfört med konkurrerande produkter. Inte att "vi vill ha det bästa". Fast detta var iofs kanske vad du menade.

Iaf, trist med Creative men deras kort var så jävla dyra ändå så vafan :>

Visa signatur

hmm

Permalänk
Medlem

Kr^PacMan & Erty: Det är hela min poäng gällande midend, priserna är inte som de var för något år sen, de sjunker (om än marginellt), och det senaste trenden är ju att släppa nya snabba kort med olika antal pipelines! Detta var ju rena fantasier för 2 enda år sen, eller hur? På detta sätt skapar det en ny marknad liksom. Förut bråkade vi om hur många bits ens minnen hade, nu bråkar vi om vem som har mest pipelines aktiverade

Jag måste hålla med om att när PCI Express slår igenom stort så kommer en normalisering definivt att infinna sig med priserna. Om vi kollar på konkurranssituationen så kommer midends har bra priser för oss konsumenter, medans företag ala Gainward kommer att "locka" oss med samma Grafikkort fast med bättre minnestimings för tex 3-400:- mer. Detta är ju klassiska Onoff-metoder (för 300:- mer får du fler finesser typ, även om det är same-shit i övrigt) , och det roliga (läs läskiga) är ju att det funkar många gånger! Alla nöjda!

Priserna kommer att sjunka, men entusiastmarknaden kommer att öka, tamijfan vi överklockar ju allt vi får tag på nuförtiden!

Tack för ordet. /Morleon

Visa signatur

Ah...min älskade Lenovo budget bärbar med Dual-Core! Spöar vilken Celeron / Atom vilken dag som helst i veckan!

Permalänk

Good riddance.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!