Processordjungel listas

Permalänk
Melding Plague

Processordjungel listas

<font style="font-size: 10pt"><b>Processordjungel listas</b></font> <small class="small">fredag 23 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Intel lanserade <a href="http://www.sweclockers.com/html/sok.php?searchquery=Prescott-..." target="_blank" >för en tid sedan</a> en märkning på sina processorer vilket nu har börjat träda i kraft, bland annat på Pentium 4-processorerna med sockel T (775).<br /><br />För er som är vilse i processordjungeln med alla märkningar, systembussfrekvenser och tillverkningsprocesser har <a href="http://techreport.com/cpu/" target="_blank" >Tech Report</a> samlat information och publicerat en stor lista där nästan samtliga AMD- och Intel-processorer finns listade med sockel, frekvens, multiplicerare, spänning och mycket mer. Perfekt som undrar över hur hög frekvens en Pentium 4 560 har till exempel.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jättebra där!
Ni skulle ha något liknande på sweclockers

Permalänk
Medlem

Är det jag som ser fel eller har de blandat Newcastle och Clawhammer???

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

E de bara jag som tycker att intels modell nummer e ovanligt klantigt utformade. Det är väl en sak för "oss" som är intresserade att ha koll på dom, men för den "normala" användaren lär ju detta bli totalt kaos.

Nog för att en simpel Hz beteckning inte säger allt, men det är ju faktiskt lite enklare att ha koll på än att behöva rota fram en tabell för att uttyda vad en modell beteckning faktiskt innebär.

Permalänk
Avstängd

Det stod rätt när jag tittade iaf.
Clawhammer=1Mb
Newcastle=512Kb.

Och angående modellbeteckningarna så måste dom införa en sådan modell beteckning om dom ska kunna få folk att fatta hur bra dothan är.

Då tycker jag värre om AMDs Sempron beteckning, jag behärskar ju den om man säger så. Men många kommer bli förvirrade.

Och dom missade både Athlon M och Sempron. Så särskillt komplett var den ju inte den där. Athlon MP hade dom ju inte med heller.

Permalänk
Avstängd

Särskilt komplett var ju inte denna lista. Dessa fanns inte med.
P4 518, 532 and 538 , klockade 2.8, 3.0 and 3.2GHz.
Celeron M 353, 333, 310, 320, 330, 340.
Pentium M 713, 723, 733, 718, 738.

Visa signatur

MrTT
Intel tjänar hutlöst mycket pengar, dela bolaget i två delar, så att det blir bättre konkurrens på CPU marknaden."

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som får känslan av att dom vill likna bmw-s 3-5-7 serie?

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Handsomeer
Är det bara jag som får känslan av att dom vill likna bmw-s 3-5-7 serie?

Tror nog inte riktigt att dom tänkte "fan va BMW har bra/tuffa modellbeteckningar, låt oss göra samma sak!"...

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Tror nog inte riktigt att dom tänkte "fan va BMW har bra/tuffa modellbeteckningar, låt oss göra samma sak!"...

Nä men man kan faktiskt undra, saknas bara att det kommer en 6 serie med

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

Prestandamässigt så passar det också....celly som 3-serie...:)

Visa signatur

iMac 27" i7 3,5 ghz, GTX 780M 4gb, 24 gb ram och fusiondrive 3 TB.
Ipad air 2
Iphone X 256 gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrTT
Särskilt komplett var ju inte denna lista. Dessa fanns inte med.
P4 518, 532 and 538 , klockade 2.8, 3.0 and 3.2GHz.
Celeron M 353, 333, 310, 320, 330, 340.
Pentium M 713, 723, 733, 718, 738.

Tsk tsk tsk. Jag kan inte de nya sär-versionerna av P4 men märkte en del fel trots allt!

Min processor saknas! XP-M finns inte med överhuvudtaget, bara A64-M.

Sen, P4 Willamette. Den kom i två versioner, 1,4 och 1,5GHz. Den förra står inte listad. Ett tag efter P4ans lanseringen släpptes en 1,3GHzare, den finns inte med den heller.

Visa signatur

««« »»»