Permalänk
Melding Plague

Hur skalar RAID5?

<font style="font-size: 10pt"><b>Hur skalar RAID5?</b></font> <small class="small">lördag 24 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
För er som kanske har en filserver eller en backupserver hemma och är lite mer intresserade på RAID 5 har <a href="http://www6.tomshardware.com/storage/20040723/index.html" target="_blank" >Toms Hardware</a> skrivit en kort artikel som handlar om RAID5 med upp till åtta hårddiskar samt hur prestandan skalar från 3 till 8 hårddiskar.
<br />
<br />Hårddiskarna är <a href="http://www.sweclockers.com/html/artikel/art_040301_raptorraid..." target="_blank" >Western Digitals Raptor</a> och kontrollerkortet de testar med är ett RC4000 från RAIDCore (PCI-X 133). Även fast datorsystemet de testar med är väldigt serverinriktat (Dubbla Xeon bland annat) är det intressant att se hur mycket man kan vinna i prestanda med fler hårddiskar när man kör RAID5.
<br />
<br /><I>In the simplest case RAID 1 is the solution, which uses two hard drives at once. If one of them crashes, the second is still available. Very often, however, higher performance and storage levels are required, making it necessary to resort to a RAID 5.</I>
<br />
<br />Läs artikeln hos <a href="http://www6.tomshardware.com/storage/20040723/index.html" target="_blank" >Toms Hardware</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Skalade bättre än vad jag hade väntat mig. Synd bara att det skall vara så dyrt med ett vettigt Raid5-kort för 4 diskar+

Nåväl, nångång i livet kanske...

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk

Det var ett trevligt test, det gick undan, upptill nästan 240MB/s på snabbaste arrayn.

Fast hade varigt intressantare om de hade tagit vanliga 200-250GB diskar istället efter som det är troligare att man kommer ha det i Raid fem än Raptors. Rapptors kommer det nog att bli för systemet med raid 1 eller 0.

Visa signatur

Win2k
Microsofts bästa os...

Permalänk
Medlem

Det behöver inte vara så dyrt...

Jag har satt ihop två burkar (A64 3400+) på jobbet som kör Promise FastTrak S150 SX4 med 4 stycken Hitachi 250 GB SATA i RAID 5.

Rejält med utrymme och att en disk kan pajja utan att något försvinner.

Permalänk
Medlem

så !@# mkt reklam å skit så det tar ju en timme att hitta var man ska läsa..
>:O

Visa signatur
Permalänk

Överallt där jag läst om RAID 5 har det stått att den stora nackdelen är dålig prestanda. Nu hade de raptorer i detta test men inte sjutton är det dålig prestanda.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hulka-Pulka
Överallt där jag läst om RAID 5 har det stått att den stora nackdelen är dålig prestanda. Nu hade de raptorer i detta test men inte sjutton är det dålig prestanda.

Förutsättningarna var dock mycket goda. De använde PCI-X, ett stabilt kontrollerkort och WD Raptor-diskar.

Just kontrollerkortet är mycket viktigt för bra prestanda i RAID5, jag har testat kontrollerkort från Highpoint och med fyra 7200-varvdiskar fick jag cirka 10-15 MB/sek till exempel.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk

Det kostar att ligga på topp, men ska ni köra raid5 så välj ett riktigt raidkort med egen cpu som inte slöar ner er dator. Jag har kört ett 3ware nu i ett år ungefär och det har fungerat klanderfritt och är mycket snabbt med endast fyra diskar. Just nu kör jag maxtor9 160gb diskar och de funkar kanon på min server. Dock har jag fyra platser ledigt och jag tror inte jag tänker köra fler i ett och samma raid utan det blir en ny uppsättning diskar då kortet klarar av att hantera 8st. Siktar på lite större diskar nästa gång.

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K)