Permalänk
Melding Plague

IBM PowerPC 970MP

<font style="font-size: 10pt"><b>IBM PowerPC 970MP</b></font> <small class="small">söndag 25 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://www.thinksecret.com/news/antares.html" target="_blank" >Thinksecret</a> rapporterar att efterträdaren till PowerPC 970FX har dubbla kärnor. 970FX sitter i samtliga G5- samt Xserve-datorer från Apple. Processorn har arbetsnamnet Antares och utvecklas just nu hos IBM. Namnet kommer bli PowerPC 970MP och består av två stycken kärnor. Den totala storleken kommer hamna på 13.2 x 11.629 millimeter.
<br />
<br />Varje kärna kommer ha 1 Megabyte Nivå 2-cache och de kommer tillverkas med Silion On Insulator (SOI)-teknik. Enligt källorna kommer PowerPC 970MP starta på 3 GHz tillsammans med en 1 GHz systembuss. Denna processor kan säkerligen höja prestanda på Apples Xserve som det pratas så mycket om i media tidigare. MacOS X till G5-datorerna kommer förmodligen vara rätt bra på att utnyttja de dubbla kärnorna effektivt.
<br />
<br />När den kommer lanseras är i skrivande stund oklart, men i början av nästa år kan vara troligt.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

3 GHz dual core, det är en hel del det.

Undrar hur priserna blir på dualcore processorerna. Prestandan blir ju rätt extrem, men för att det ska vara nån vitts så måste ju priset vara hyffsat. Annars är det ju bara att bygga ett 'äkta' dual-system.

Hoppas AMD och Intel skyndar på med sina dualcore versioner också.

Permalänk
Medlem

Blir prestandan på en processor med Dual Core likvärdig ett system med två separata processorer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Blir prestandan på en processor med Dual Core likvärdig ett system med två separata processorer?

Beror nog mycket på hur moderkortet är uppbyggt och om varje kärna får tillgång till "eget" RAM minne så dom inte delar osv. Kan även bli sämre ifall dom delar på systembussen.

Men såfall är det bara att bygga ihop en med dubbla dualcore's.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

rent teoretiskt, borde de inte kunna jobba snabbare gentemot varandra?

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
rent teoretiskt, borde de inte kunna jobba snabbare gentemot varandra?

Det är kanske möjligt. Men i praktiken kommer de i de flesta fallen även dela cache minnet. Och vad jag läst så tror jag att dualcore som bäst kommer att hamna nära men strax efter ett riktigt dualsystem (förutsatt att man inte använder dualcore processorer i dualsystemet) - men då antagligen prisvärdare.

Jag har höga förhoppningar om dualcore :), är riktigt sugen på ett dualsystem men är inte riktigt säker på att jag har råd/prioriterar ett dualsystem så mycket så att jag kan rättfärdiga priset. Dualcore blir förhoppningsvis ett billigare men fortfarande ett högpresterande alternativ.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Beror nog mycket på hur moderkortet är uppbyggt och om varje kärna får tillgång till "eget" RAM minne så dom inte delar osv.

De billigare moderkort med stöd för två Opteron-processorer lider av detta. Exempelvis MSI K8T-Master2-FAR.

Visa signatur

Estne volumen in toga, an solum tibi libet me videre?
(Är det där en pergamentrulle i din toga, eller är du bara glad att se mig?)

Permalänk
Medlem

Om Powermacarna ska fortsätta som de fortsätter nu, kommer det då bli Dual processorer med dualkärnor, vore rätt mäktiga maskiner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det är kanske möjligt. Men i praktiken kommer de i de flesta fallen även dela cache minnet. Och vad jag läst så tror jag att dualcore som bäst kommer att hamna nära men strax efter ett riktigt dualsystem (förutsatt att man inte använder dualcore processorer i dualsystemet) - men då antagligen prisvärdare.

Jag har höga förhoppningar om dualcore :), är riktigt sugen på ett dualsystem men är inte riktigt säker på att jag har råd/prioriterar ett dualsystem så mycket så att jag kan rättfärdiga priset. Dualcore blir förhoppningsvis ett billigare men fortfarande ett högpresterande alternativ.

i detta fall har de ju var sin cache. det roliga med denna cpu är ju att den har samma sockel som nom nuvarande processorn i G5, så det ska i stort sett bara va att peta i den nya processorn på sina dual system som apple redan kör med.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
i detta fall har de ju var sin cache. det roliga med denna cpu är ju att den har samma sockel som nom nuvarande processorn i G5, så det ska i stort sett bara va att peta i den nya processorn på sina dual system som apple redan kör med.

Ah, där fick jag för att jag inte läste artikeln
Imponerande att de har dubbelt så mycket cache för varje core än vad de hade förr.
Men generellt sätt så har jag läst att det inte kommer vara så vanligt (pris och platsbrist).

Bara för att det är samma socket betyder ju inte att det går att köra i dagens system (har ju en bättre buss till ex.). När det kommer till Apples datorer så är det ju inte heller lika vanligt att man gör sånt själv men för de som kör de nuvarande G5 systemet kan man ju alltid hoppas.

Det ryktas ju att AMDs dualcore processorer också kommer att kunnas på samma sockel och möjligen även dagens moderkort. Får hoppas att det blir så.
Undrar hur det blir med Intel som har för vana att byta socklar, i och för sig så finns det ju inga desktop-moderkort för Dothan så det kanske inte blir någon övergång alls.

Hur påverkas prestandan och varför pårverkas den av att ett dualsystem eller dualcore system delar på samma ram minne?
Är det bara själva hastigheten på ramminnet som sätter begränsningarna?
Isåfall borde väl dualchannel komma till nytta och minimera skillnaderna, eller?

Permalänk
Medlem

Som vanligt så bankar Apple skiten hur Dagens Intel processorer. kommer antagligen inte vara mycket som stoppar dom. då de är de ända som har ett fungerande 64bit operativsystem. och dom kommer antagligen snart ha alla Hi-end program i 64 också.

Visa signatur

Coolermasters Stacker. -! dead !-
MSI K8N Neo, AMD64 3200 2,2Ghz, Leadtek 6800GT 258mb, 2 st TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB CL2.5.
kylning:DD TDX A64 Block, BIX radiator + 2st papst 120mm, Eheim 1048, aquacomputer vattentank.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Ah, där fick jag för att jag inte läste artikeln
Imponerande att de har dubbelt så mycket cache för varje core än vad de hade förr.
Men generellt sätt så har jag läst att det inte kommer vara så vanligt (pris och platsbrist).

Bara för att det är samma socket betyder ju inte att det går att köra i dagens system (har ju en bättre buss till ex.). När det kommer till Apples datorer så är det ju inte heller lika vanligt att man gör sånt själv men för de som kör de nuvarande G5 systemet kan man ju alltid hoppas.

Det ryktas ju att AMDs dualcore processorer också kommer att kunnas på samma sockel och möjligen även dagens moderkort. Får hoppas att det blir så.
Undrar hur det blir med Intel som har för vana att byta socklar, i och för sig så finns det ju inga desktop-moderkort för Dothan så det kanske inte blir någon övergång alls.

Hur påverkas prestandan och varför pårverkas den av att ett dualsystem eller dualcore system delar på samma ram minne?
Är det bara själva hastigheten på ramminnet som sätter begränsningarna?
Isåfall borde väl dualchannel komma till nytta och minimera skillnaderna, eller?

vad menar du med förut? om jag inte minns fel har de haft 1 mb cache på processorn länge, men kan ju ha fel

sen så menade jag inte att folk hemma skulle kunna peta in den o hux flux kunna få 4 st processorer även om det inte skulle vara fel, utan menade att enligt de som skrivit artikeln så behöver inte apple göra allt för stora förändringar osv.

igentligen äre inte bara "mac-fantaster" som ska vara glada över IBM´s framsteg o att de jobbar hårt på det osv. utan detta gynnar ju konkuransen. visst, powerpc:n funkar inte på "PC" system, men det pressar intel o amd att komma med något liknande vilket gynnar alla. konkurans puttar utveklingen frammåt

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
vad menar du med förut? om jag inte minns fel har de haft 1 mb cache på processorn länge, men kan ju ha fel

sen så menade jag inte att folk hemma skulle kunna peta in den o hux flux kunna få 4 st processorer även om det inte skulle vara fel, utan menade att enligt de som skrivit artikeln så behöver inte apple göra allt för stora förändringar osv.

igentligen äre inte bara "mac-fantaster" som ska vara glada över IBM´s framsteg o att de jobbar hårt på det osv. utan detta gynnar ju konkuransen. visst, powerpc:n funkar inte på "PC" system, men det pressar intel o amd att komma med något liknande vilket gynnar alla. konkurans puttar utveklingen frammåt

Hade för mig att det var 512k och står så i artikeln:

Citat:

Each core will have its own 1MB L2 cache, sources said; the 970FX has only 512KB. L3 cache will not be supported.

Vore trevligt om man bara kunde byta till dualcore själv.
Får hoppas AMD fixar det - eller för mig spelar det inte så stor roll i och med att jag sitter på en XP processor men för andra så är det ju positivt, och antagligen positivt för AMD i och med att fler uppgraderar processorn.

Jo, konkurrens är bra. Kan inte vänta tills de tills Intel och AMD kommer med sina

Permalänk
Medlem

okej, då vare väll G4 processorn som hade 1 Mb cache.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

Man skall alltid uppmuntra den minsta aktören på cpu marknaden.
Go apple go:-))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Man skall alltid uppmuntra den minsta aktören på cpu marknaden.
Go apple go:-))

Apple är väl ingen aktör på cpu marknaden?

Och IBM är väl knappast den minsta aktören.

Permalänk
Medlem

att påstå att IBM är små är väll att ta i. skulle inte förvåna mig om de är minst lika stora som intel eller i närheten i alla fall. dock är intel kanske mer specificerat på processorer osv. ibm forskar i så mycket annat.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive