HDTV PCI-instickskort

Permalänk
Melding Plague

HDTV PCI-instickskort

<font style="font-size: 10pt"><b>HDTV PCI-instickskort</b></font> <small class="small">måndag 26 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
HDTV (Hi-Definition Television) är det något som det pratas tyst om här och var bland Sveriges befolkning. Tekniken är än så länge förbehållen Amerika och några länder i öst. Det intressanta är att tekniken i sig inte är svår att implementera - det gäller bara att teven har stöd för det. I annat fall kan man titta på ett TV-kort till datorn med HDTV-stöd.
<br />
<br />HDTV sänds nämligen på det vanliga UHF-bandet (som Svenska TV4 gör till exempel). Det erbjuder upplösningar upp till 1920x1080 och är cirka tre gånger bättre än vanlig DVD om man ser till hur stort informationsflödet när det gäller bild/ljud är.
<br />
<br /><I>When you see a show broadcast in this resolution you will know it! The stunningly rich image makes even a boring daytime soap spring to life.</I>
<br />
<br /><a href="http://www.ascully.com/modules.php?name=Reviews&rop=showconte..." target="_blank" >Ascully</a> har recenserat PCI-instickskort för HDTV. Kortet kommer från ATi och heter HDTV Wonder. Kort och gott är det VIVO (Video In, Video Out)-instickskort med stöd för HDTV. Läs recensionen hos <a href="http://www.ascully.com/modules.php?name=Reviews&rop=showconte..." target="_blank" >Ascully</a>.
<br />
<br />Undra när det kommer till Sverige tro?

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

SVT har planer på att börja sända HDTV redan nästa år.

Permalänk
Medlem

på dvdforum.nu finns massor av mer info

Permalänk
Medlem

Jo HDTV har man väntat på ett tag...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk

Varför vänta när det redan är här. Hur ni får tillgång till det får ni fundera ut själva.

Permalänk
Hedersmedlem

Att inte kortet har en s-vhs-utgång som exempelvis PVR-350 har. Är tragiskt att man ska behöva använda den dåliga tv-utgången på grafikkortet.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
Att inte kortet har en s-vhs-utgång som exempelvis PVR-350 har. Är tragiskt att man ska behöva använda den dåliga tv-utgången på grafikkortet.

Och vad ska man med ett HDTV kort till om man ska köra S-VHS?

Permalänk
Avstängd

HDTV är gammalt

kika här för HDTV demos
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/content_provide...

ni måste ladda ner nyaste mediaspelaren + deoder.
sen bör man ha en CPU på 3GHz P4 eller AMD 2.2GHz med ett AGP 8x 128megs kort.
dator specen för att kolla på WMV HD står längst ner.
bumpa upp upplösningen till 1920*1080 om monitorn stödjer det för 1080P filmerna.

beställning ev T2 extreme DVD (WMV HD 1080P):
http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=66635

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Medlem

Man kan också använda:
http://www.wmvhd.com

Permalänk
Avstängd

i usa finns det ca 100 hdtv kanaler i europa 0 ... finns iofs 1 test kanal
snacka om att vi är efter-- :/

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Tycker allt att HDTV är för bra än så länge. Inte många tv-program (som sänds i HDTV) är verkligt anpassade för det. Sminkning, dekor och andra detaljer som hade sett bra ut med vanlig TV (SDTV) ser fruktansvärda ut i HDTV - särskilt alla billiga dokusåpor och sitcom:s som definitivt inte har budget nog att anpassa produktionen för sådan extrem detaljrikedom. Det blir som att hänga ett Porsche-chassi på en moped.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pg_ice
HDTV är gammalt

kika här för HDTV demos
http://www.microsoft.com/windows/windowsmedia/content_provide...

ni måste ladda ner nyaste mediaspelaren + deoder.
sen bör man ha en CPU på 3GHz P4 eller AMD 2.2GHz med ett AGP 8x 128megs kort.
dator specen för att kolla på WMV HD står längst ner.
bumpa upp upplösningen till 1920*1080 om monitorn stödjer det för 1080P filmerna.

beställning ev T2 extreme DVD (WMV HD 1080P):
http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=66635

Jag har den DVD-filmen (Terminator 2 Extreme Edition alltså)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Och vad ska man med ett HDTV kort till om man ska köra S-VHS?

Styra med datorn men framförallt spela in på datorn.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk

Jag har också "T2 extreme edition" men ingenstans att spela upp hdtv versionen. Min tvutgång på datorn stöder ju bara 800X600 vilket min proj också gör. Det kan ta några år till innan jag kan kolla på den i högsta upplösningen, men det är en go rulle i vilket fall då mastern är det bästa som tagits fram någonsin.

Ge det några år så kan nog bilden bli mycket bra, men ni som vill se hdtv på en liten bild (under 50 tum) kan kanske bli lite besvikna. hdtv kommer till sin rätt endast vid större storlekar.

Heter inte standarden s-video på de små runda kontakterna med fyra ledare (och inte s-vhs)?

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PsychoSaurus
Styra med datorn men framförallt spela in på datorn.

Förstår inte vad du menar. Om vi pratar HDTV så har en bildvisningsenhet med stöd för detta alltid minst component-ingång och eventuellt DVI. Med detta kort kan du antingen köra med atis component-dongle eller köra DVI från grafikkortet. Hur du ska spela in med en utgång förstår jag inte heller.

Som läget är nu kan man få in 3 hdtv-kanaler här i europa. Två är rena promos som bara kör korta klipp för att "promota" HDTV. Den trejde, Euro1080, har hittills inte haft något attraktivt utbud men kanalen byter namn 1 septemer till HD1 och ska då också få lite attraktivare utbud.

Sen finns det mer än bara klipp att ladda ner. Kolla upp alt.binaries.hdtv.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dirty Harry
Förstår inte vad du menar. Om vi pratar HDTV så har en bildvisningsenhet med stöd för detta alltid minst component-ingång och eventuellt DVI. Med detta kort kan du antingen köra med atis component-dongle eller köra DVI från grafikkortet. Hur du ska spela in med en utgång förstår jag inte heller.

Som läget är nu kan man få in 3 hdtv-kanaler här i europa. Två är rena promos som bara kör korta klipp för att "promota" HDTV. Den trejde, Euro1080, har hittills inte haft något attraktivt utbud men kanalen byter namn 1 septemer till HD1 och ska då också få lite attraktivare utbud.

Sen finns det mer än bara klipp att ladda ner. Kolla upp alt.binaries.hdtv.

Jag tolkade frågan som om vad man ska med ett PCI-kort till om man ändå ska skicka vidare signalen direkt. Det var det jag svarade på.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk

Det finns en sak jag undrar när det gäller HDTV. Jag ska köpa en 42 tums plasma tänkte jag, men då måste den väl klara hög upplösning för att jag ska kunna se HDTV med den när det kommer? Hur hög upplösning måste plasman då ha?

Visa signatur

P4 2,53 ghz l Pc 1066 512MB RDram l 120GB l Radeon 9700 pro

Permalänk

Hdtv finns i en del olika upplösningar. Standard är:

720p(1280*720) Progressiv
1080i(1920*1080) Interlaced
1080p(1920*1080) Progessiv

Plasman bör ju klara högre än 854*480 tex som är rätt vanligt. Du får ju vid den här upplösningen ingen nytta av HDTVs högre upplösning.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Plasman bör ju klara högre än 854*480 tex som är rätt vanligt. Du får ju vid den här upplösningen ingen nytta av HDTVs högre upplösning. [/B]

mycket möjligt
jag får hem en Northern Star 42 tums plasma i morgon eller på torsdag så det blir till att testa:)
den stödjer HDTV upp till 1080i men själva displayen ligger bara på 854*480.
vet ej hur det funkar om den bara skalar ner upplösningen eller inte.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pg_ice
mycket möjligt
jag får hem en Northern Star 42 tums plasma i morgon eller på torsdag så det blir till att testa:)
den stödjer HDTV upp till 1080i men själva displayen ligger bara på 854*480.
vet ej hur det funkar om den bara skalar ner upplösningen eller inte.

Givetvis skalar den om bilden och du kommer inte kunna se hdtv som det var tänkt tyvärr, men det kanske blir bättre än en vanlig sänding då orginal signalen var bättre. Det är inte många som vet vilka krav som det ställer på utrustningen om man ska köra hdtv och detta kommer att kosta folket stålar om alla ska ha det inom snar framtid. Jag hoppas på en lugn regering så vi inte får några vansinnesförslag därifrån...

Visa signatur

Mest prylar när han dör vinner!
Core i7 920, 12GB DDR3 PC12800, ASUS RAMPAGE II GENE X58, NOCTUANH-C12P-SE14, Nvidia Geforce GTX 1060 6GB, Fractal Design R2, 1 X INTEL SSD DC S3700 100GB, 2 X INTEL SSD DC S3700 200GB, Phillips 328P6VJEB/00 (32" 4K)

Permalänk

ganska irriterande att man inte vet vad som krävs. Alltså vågar man inte köpa något nu. Jag skickade just den här frågan "vilken upplösning krävs av en plasma för att man ska se på HDTV" till en butik och via mail fick jag följande svar:

-----------------
Hej David

Det är inte upplösningen som är avgörande, det är tekniken. Kolla in den som jag skickat spec på nedan. Den Tv´n klarar av allt
som du vill att en tv ska klara, vi kommer att få in den på lager snart. Ca pris 28 000:-

För den som söker en plasma-TV med det allra senaste och med den bästa kvaliteten, men ändå vill få allt detta till bästa möjliga pris, är NS-PLA-42i det givna valet.

I snygg mörkborstad aluminium ger denna optimal bild i alla miljöer. Dubbla tuners ger REAL PIP- du kan alltså se två kanaler samtidigt.

Component-ingång och DVI med HDCP ger bästa möjliga bild för DVD och dator.

Teknisk specifikation
- Diagonal 42"HDTV Scan System (ATSC/NTSC)
- Peak Brightness : 1000cd/§³ (V3)
- Contrast Ratio : 3000:1 (V3)
- Integrated 2 TV Tuner
- Dual Channel Swapping and True PIP&PBP
- Digest Function with 9 windows
- 252 pages of Teletext (PAL)
- DTV System
- HD Signal De-Interacing
- 3D Effect Sound System
- Closed Caption & V-Chip (NTSC)
- Digital 3D Comb Filter

Key Features

- Peak Brightness : 1000cd/m³ (V3)
- Contrast Ratio : 3000:1 (V3)
- Screen Size : Diagonal 42"
- Aspect Ratio : 16:9
- Resolution : 852 x 480 WVGA
- Displayable Colour : 16.7M
- Auto Detection : NTSC/PAL/SECAM Auto Detection
- Viewing Angle : Over 160deg.
- PC Monitor support up to : 1280 x 1024 60Hz
- Screen Format : 4:3, 16:9, Zoom1, Zoom2, Panorama

T V

- Reception System : PAL BG
- RF System : Two Tuners
- Auto Channel Preset : Yes
- Auto Channel Sort : Yes
- Teletext : 252pages acquisition in PAL/SECAM area
- Child Lock, Closed Caption : Yes in NTSC area
- DTV System : Auto Detection For DTV Ready Signal
- Advanced Motion Digital Porecessor :Yes
- HD Signal De-Interacing : Yes
- 3:2 Pull Down for Film Scan Conversion : Yes
- Digital 3D Comb Filter :Yes in NTSC area
- Digital Progressive Line Scaling :Yes
- Digest Function with 9 windows
- Favorite Channel Programming :Yes
- PIP :Yes

Connectivity

- DVI Input : DVI-D x 1
- RGB : Mini D-Sub 15pin x 1
- Component : RCA 3pin (support 480i, 480p, 720p, 1080i) x 2
- S-Video : Mini Din 4pin x 1
- AV1 (Composite 1), AV2 (Composite 2) : RCA 3pin x 2
- Scart Full (PAL) : 21Pin Euro AV x 1
- Scart Half (PAL) : 21Pin Euro AV x 1
- RF : Two Tuners with 1RF Port
- Sound In x 6 / Out x 2

Control

- OSD : Smart OSD with Images and High Quality Font
- Multi Languages : English, French, German, Spanish and Italian
-----------------------

Men ni menar alltså att det han säger inte stämmer? Att jag inte kommer kunna se HDTV med denna plasman?

Visa signatur

P4 2,53 ghz l Pc 1066 512MB RDram l 120GB l Radeon 9700 pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidandersson

Men ni menar alltså att det han säger inte stämmer? Att jag inte kommer kunna se HDTV med denna plasman?

som sagt jag får hem NS-PLA 42 i morgon,så jag kommer att prova som fasen:)
jag kommer att köra DVI från datorn i 1280*1024 eller högre,beroende på vilka upplösningar plasman klarar.
tänk så här: istället för att använda din monitor så blir plasman din nya monitor och allt som matas på i en viss upplösning Spel/HDTV filmer kommer ju att visas på skärmen:) men sen vilken upplösning som är optimal det får man väl prova sig fram.

kör du en HDTV film i 1080p i 1024*768 upplösning på dator skärmen så är det precis samma sak som att inte kunna få ut max av vad HDTV ger om du kör samma film på en plasma.
för att få ut absolut max så måste man köra i 1980*1080 och hur många plasma skärmar eller projar klarar det:)?
alltså: ingen plasma idag kan visa en 1080P film som den är tänkt,men sen hur bra den gör jobbet att skala ner upplösningen det är ju olika från olika märken.

en 1024*768 plasma som kör en 1080p HDTV film blir nog marginellt bättre än en med 852*480 upplösning.
skillnaden ser man kanske i windows men det är hårfint när du matar på en film.

Visa signatur

i7 2600K 4.8Ghz Vattenkyld (EK Supreme HF Nickel)| ASUS P8Z68-V PRO |Corsair 8GB CL9 2133MHz VENGEANCE PRO| Corsair RM850 850W |EVGA GTX 780 SC ACX SLI Vattenkylda (EK-FC Titan - Acetal)|Pump: Alphacool D5/EK-D5 X-RES 100 Topp|Radiatorer: BlackICE GT Stealth 360|EK-CoolStream XTC 140|Fläktar: 3X Akasa Apache 120mm|2x Akasa Apache 140mm|Skärm: Samsung S27A950D 120Hz|Systemdisk: OCZ Vertex3 MAX IOPS 120GB|Datorlåda: Corsair Obsidian 800D|

Permalänk

"FR: Det står att upplösningen är på 852 x 480 RGB. Men när den kopplas till PC kan man få en upplösning på från VGA (640x480) upp till UXGA (1600x1200) och 1920 x 1080 (HDTV). Kan jag då med min hem PC spela spel i 1024x768 på plasma TVn?
SV: Ja det stämmer. VGA-ingången klarar upp till 1920*1080, beroende på datorns grafik-kort. Så visst ska du kunna köra högupplösta spel på den. Dessutom har den ju en DVI ingång som är framtidens format, med verkligt bra prestanda. Vissa DVD-spelare idag har redan en sådan utgång, och det ryktas att x-box eventuellt skall ha det. "

Hämtat från Yellowexpress.se.

Och jag fattar ingenting...som vanligt

Kan upplösningen på TV:n bli högre i andra ingångar alltså?

Visa signatur

P4 2,53 ghz l Pc 1066 512MB RDram l 120GB l Radeon 9700 pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidandersson
"FR: Det står att upplösningen är på 852 x 480 RGB. Men när den kopplas till PC kan man få en upplösning på från VGA (640x480) upp till UXGA (1600x1200) och 1920 x 1080 (HDTV). Kan jag då med min hem PC spela spel i 1024x768 på plasma TVn?
SV: Ja det stämmer. VGA-ingången klarar upp till 1920*1080, beroende på datorns grafik-kort. Så visst ska du kunna köra högupplösta spel på den. Dessutom har den ju en DVI ingång som är framtidens format, med verkligt bra prestanda. Vissa DVD-spelare idag har redan en sådan utgång, och det ryktas att x-box eventuellt skall ha det. "

Hämtat från Yellowexpress.se.

Och jag fattar ingenting...som vanligt

Kan upplösningen på TV:n bli högre i andra ingångar alltså?

Det där låter bara fel

Jag är verkligen inte insatt när det kommer till plasma-skärmar men inte fixar de så höga upplösningar.

Den klarar nog bara 852*480, allt över det blir nerskalat vilket innebär att när du kör från datorn så kommer du villja köra i 852*480 i alla lägen (i spel, program och filmer) eftersom det kommer ge bäst resultat.

Kör du 1600*1200 eller högre på den plasman kommer du inte kunna läsa ett ord (skrivet med normal storlek).

Sen så är inte 1600*1200 en widescreen upplösning - vilket betyder att allt kommer bli utsträckt i den och alla andra "vanliga" upplösningar.
DVI klarar inte lika höga upplösnigar som VGA.

Permalänk
Medlem

Många av de "nya" grafikkort så som Radeon 9800 eller t.ex GeForce6800 klarar av runt 1600x1200 på DVI så vitt jag har läst, men det kan jag ha helt fel om, då jag vet att skillnaden mellan VGA och DVI kan vara extremt annorlunda eftersom DVI är digitalt, men att sen grafikkortet ska också kunna hänga med den upplösningen, för att inte tala om CPU'n... btw ett råd till er som kollar på HDTV filmer på datorn och tycker att bilden eller ljuder kan hacka till, testa höja prioriteten för spelaren till HÖG (Ta fram "taskmanager" dvs CTRL + ALT + DEL, och välj "Processer" sen välj spelaren ni använder t.ex Windows Media Player vilket då är wmplayer.exe, höger-klicka och gå på "Ange prioritet" sen välj Hög, ni borde få mkt mindre hack på både ljud och bild, detta är på WinXP)

Visa signatur

If you say before you think, then you might just as well think and be quiet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GodSmack
Många av de "nya" grafikkort så som Radeon 9800 eller t.ex GeForce6800 klarar av runt 1600x1200 på DVI så vitt jag har läst, men det kan jag ha helt fel om, då jag vet att skillnaden mellan VGA och DVI kan vara extremt annorlunda eftersom DVI är digitalt, men att sen grafikkortet ska också kunna hänga med den upplösningen, för att inte tala om CPU'n... btw ett råd till er som kollar på HDTV filmer på datorn och tycker att bilden eller ljuder kan hacka till, testa höja prioriteten för spelaren till HÖG (Ta fram "taskmanager" dvs CTRL + ALT + DEL, och välj "Processer" sen välj spelaren ni använder t.ex Windows Media Player vilket då är wmplayer.exe, höger-klicka och gå på "Ange prioritet" sen välj Hög, ni borde få mkt mindre hack på både ljud och bild, detta är på WinXP)

De klarar nog alla 1920*1080 i alla fall..

Skillnaden mellan DVI och VGA är att signalen koverteras från digital till analog när man kör VGA.

Permalänk
Medlem

Till er som väntar på att HDTV ska sändas i Sverige kan sluta vänta... för det kommer inte komma hit... Vi får ju digital tv istället som är bättre o som kan sända mer info än det vanliga bandet... som ni kanse vet så innom 5 år försvinner det gamla tv nätet för att släppa in Digital tv. Så det e inte så troligt att dom skulle satsa på att sända hdtv...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av banarne
Till er som väntar på att HDTV ska sändas i Sverige kan sluta vänta... för det kommer inte komma hit... Vi får ju digital tv istället som är bättre o som kan sända mer info än det vanliga bandet... som ni kanse vet så innom 5 år försvinner det gamla tv nätet för att släppa in Digital tv. Så det e inte så troligt att dom skulle satsa på att sända hdtv...

Är det någon skillnad på upplösning mellan analog och d-TV?
Satelit finns jo fortfarande för HDTV och där tror jag det kommer finnas kanaler. Sedan in i framtiden så kommer det nog att komma igenom Internet, jag tror det kommer bli större än digital-TV, iaf i hyreshus.

Visa signatur

Jag måste sluta göra så många " :) "