Pentium 4 värmeproblem i barebones

Permalänk
Melding Plague

Pentium 4 värmeproblem i barebones

<font style="font-size: 10pt"><b>Pentium 4 värmeproblem i barebones</b></font> <small class="small">tisdag 27 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
<a href="http://techreport.com/reviews/2004q3/shuttle-sb81p/index.x?pg..." target="_blank" >Tech Report</a> publicerade igår en recension på Shuttles XPC SB81P med som bygger på Intels nysläppta moderkortskrets i915P med stöd för Pentium 4-processorer med sockel T (775). De hade lite problem med prestandan med 3.6 GHz-modellen av Pentium 4 och <a href="http://techreport.com/reviews/2004q3/shuttle-sb81p/index.x?pg..." target="_blank" >undersökte</a> detta lite.
<br />
<br />Som bekant har Intel en teknik i sina processorer som sänker prestandan ifall processorn går förbi en viss temperatur. I barebone-format verkar det som om Intels nya processorer inte presterar som de ska i barebone-chassin på grund av värmen. För er som har barebone-system vet att de blir väldigt varma och så gäller tydligen också för XPC SB81P från Shuttle som trots väldigt mycket kylning inte förmår att kyla en ny snabb Pentium 4-processor.
<br />
<br />Att de nya Pentium 4-processorerna är varmare råder ingen tvekan om, den nya 92-millimeterskylflänsen är ett stående bevis. Men i ett normalt chassi är det nog ingen risk att processorn blir för varm med kylflänsen som följer med.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Tack till Tommy för tipset!

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

tack Tommy

min Shuttle ligger aldrig över 50 grader full load så värmeproblem finns inte hos mig iallafall

(p4 2.4 - i 3.2...)

hoppas dom får ordning på det snart...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

va?? det tror jag inte på intel rockar ju (:

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk

UndCon -> Northwood?

Dessa på 775 platformen avgör galet mycket värme!

En Barebone med A64 är ju det absolut bästa barebone valet för stunden!

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor_cut
UndCon -> Northwood?

Dessa på 775 platformen avgör galet mycket värme!

En Barebone med A64 är ju det absolut bästa barebone valet för stunden!

Beror dock på frekvens. Jag har testat en 2.8 GHz Pentium 4 på LGA775-plattformen med en standard 92mm-fläkt, och den blev inte speciellt varm faktiskt. Så över det är nog över 3.2 GHz man ska se upp med.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Om man läser artiken så ser man att Prescott fungerar utmärkt i barebones, men att en miss i BIOS på moderkortet i fråga hade orsakat att fläkten inte kördes på rätt hastighet. De hade ställt så att fläkten skulle öka från tyst läge vid 70C, vilket är samma temperatur som P4an börjar throttla vid. Resultatet blev att processorn throttlade ner på grund av värmen, medans fläkten fortfarande körde i det tystare läget.

Om man läser ser man att en 3.6GHz faktist fungerade tillsammans med ett GT6800, utan att CPU-fläkten behövde köras på max hastighet.

Fast jaja, detta är ju trots allt Sweclockers, nyhetsval/ordval/framställningar lämnar ingen tvekan om att opartisk och objektiv reportering om AMD/Intel inte är speciellt högt prioriterat.

"Titta på mig, jag är alternativ, jag föredrar datorkomponenter från företag B istället för A", tongångarna från forumen har satt sin prägel på redaktionen.

Visa signatur

Det är vetenskapligt bevisat att forskning orsakar cancer hos möss

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neuz
Fast jaja, detta är ju trots allt Sweclockers, nyhetsval/ordval/framställningar lämnar ingen tvekan om att opartisk och objektiv reportering om AMD/Intel inte är speciellt högt prioriterat.

"Titta på mig, jag är alternativ, jag föredrar datorkomponenter från företag B istället för A", tongångarna från forumen har satt sin prägel på redaktionen.

Tror du överanalyserar nyheten. Om du exempelvis kollar i nyhetsredaktörens signatur så märker du att han själv har en Intel-processor. Jag har inte exakt koll på hur många nyheter som skrivs som behandlar brister/nackdelar för respektive tillverkares produkter så jag kan inte svara på om någon typ av favorisering förekommit. Skulle det nu ha varit så att en sådan omedveten situation uppstått så är jag säker på att den just är det, omedveten.

Tycker dock det är tråkigt att du uppfattat det så.

Visa signatur

Föredetta hårdvarubesatt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neuz
Om man läser artiken så ser man att Prescott fungerar utmärkt i barebones, men att en miss i BIOS på moderkortet i fråga hade orsakat att fläkten inte kördes på rätt hastighet. De hade ställt så att fläkten skulle öka från tyst läge vid 70C, vilket är samma temperatur som P4an börjar throttla vid. Resultatet blev att processorn throttlade ner på grund av värmen, medans fläkten fortfarande körde i det tystare läget.

Om man läser ser man att en 3.6GHz faktist fungerade tillsammans med ett GT6800, utan att CPU-fläkten behövde köras på max hastighet.

Fast jaja, detta är ju trots allt Sweclockers, nyhetsval/ordval/framställningar lämnar ingen tvekan om att opartisk och objektiv reportering om AMD/Intel inte är speciellt högt prioriterat.

"Titta på mig, jag är alternativ, jag föredrar datorkomponenter från företag B istället för A", tongångarna från forumen har satt sin prägel på redaktionen.

istället för att kasta sand kan du tipsa redaktionen om att techreport har fel, självklart med en källa som bevisar ditt påstående, annars är ju din kritik mindre värd än vad sweclockers frambärande av andras "undersökningar" som du anser är fel.

och nej, jag är varken intel eller amd-fanboi.. jag diggar epia

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk
Medlem

Nej, jag vet inte att Shuttles brukar bli varma.
Jag har bättre temperaturer (idlar på 36 grader) i min Shuttle än många andra med samma komponenter fast vanligt chassi. Min är dessutom mycket tystare. Däremot kan det nog stämma att just den där Shuttlen blir väldigt varm.

Permalänk
Medlem

Är jag fortfarande den enda som läst artikeln eller? Technognu har iallafall inte gjort det.

Även om det är riktigt löjligt att behöva göra (en gång till) när all information är tillgänglig genom länken, så får man väl sammanfatta för dem som gärna snackar innan de läst vad dem uttalar sig om:

Tech Report har inte fel, deras artikel handlar om att P4an throttlar i ett XPC SB81P, och de upptäcker att anledningen till det är ett fel i BIOS som gör att fläkten körs för sakta. Genom att rätta till felet med hjälp av XPC Tools så kunde de köra 3DMark2003 utan att processorn throttlar i ett barebone med ett 6800GT, och det var utan att processorfläkten ens körde i maximal hastighet.

Angående vad jag skrev om Sweclockers, var väl lite sur av andra anledningar när jag skrev det. På det hela taget är Sweclockers helt okej, det är bara en viss nyhetsredaktör som jag tycker har haft lite problem med objektiv reportring i det förflutna, men när jag tänker efter så var det faktist riktigt länge sedan något sådant märktes av.

Visa signatur

Det är vetenskapligt bevisat att forskning orsakar cancer hos möss

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neuz
På det hela taget är Sweclockers helt okej, det är bara en viss nyhetsredaktör som jag tycker har haft lite problem med objektiv reportring i det förflutna, men när jag tänker efter så var det faktist riktigt länge sedan något sådant märktes av.

Kan du tänka dig ge oss ett namn och länka till den nyheten han inte verkade vara objektiv till?

Visa signatur

LePont SF-201B | A64 3700+ @ Stock | ASUS K8N-E-Deluxe | 2 x 1024MB Corsair CMX1024-3200C2PRO @ 3-3-3-8 | Gainward BLISS 7800GS+ 512MB @ Stock | 900W Tagan TurboJet | Plextor PX-760A | 74GB WD Raptor | +4TB HDD | NEC MULTISYNC FE2111SB 22" | Logitech Z-2300 | Sennheiser PC150 | Logitech Cordless Desktop Keyboard och en MX518

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Neuz
Är jag fortfarande den enda som läst artikeln eller? Technognu har iallafall inte gjort det.

Även om det är riktigt löjligt att behöva göra (en gång till) när all information är tillgänglig genom länken, så får man väl sammanfatta för dem som gärna snackar innan de läst vad dem uttalar sig om:

Tech Report har inte fel, deras artikel handlar om att P4an throttlar i ett XPC SB81P, och de upptäcker att anledningen till det är ett fel i BIOS som gör att fläkten körs för sakta. Genom att rätta till felet med hjälp av XPC Tools så kunde de köra 3DMark2003 utan att processorn throttlar i ett barebone med ett 6800GT, och det var utan att processorfläkten ens körde i maximal hastighet.

Techreports artikel handlar inte bara om att P4:an trottlar i ett XPC SB81P utan också om att testaren hade samma trottel problem med Prescott 3.6GHz och 3.4GHz P4 Extreme Edition när han testade 915G och 925X chipset i en då helt öppen testbädd! och det med Intels massiva kylflänsar så även om ett nytt BIOS förmodligen kommer att fixa problemet så visar artikeln ändå att man bör vara observant på problemet med hastighetsänkning av klockfrekvensen om man äger någon av nämda CPU:er

Visa signatur

"Would the last guy out of 32-bit land, please, turn out the lights. Thanks."