Seagate ökar garanti till 5 år

Permalänk
Medlem

Vilket i sin tur leder till att diskarna blir dyrare..?

Jag menar, om alla kommer höja sina garantitider kommer lönsamheten tveklöst bli lägre, och då kommer dom vara tvungna att höja priset..?

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

För mig gör 3 eller 5 år inte så stor skillnad, alla mina diskar är Maxtor och det är endast en av fem möjliga som fått lite problem, tog dock ur den en vecka så funkade den igen så jag kunde kopiera över allt innan jag skickade den på garanti.
Det var en 80GB 7200rpm 2MB cache, fick tillbaka den häromdagen och det var med glädje jag läste 8MB cache på disken.

Har gamla Maxtor diskar från 1999 som fortfarande tuffar på 24/7.

Visa signatur

PC: | Asus TUF Z370-Plus Gaming | Intel Core i5-8600K | Corsair Hydro H60 v2 | 32GB Corsair Vengeance LPX | Intel M.2 512GB | 12TB HDD | Asus ROG Strix RTX 3070 Ti OC Edition 8GB GDDR6X | Fractal Design Define R5 Blackout | Corsair RM750x White | Lenovo G34w-10 34" 3440x1440 | Logitech Z623 THX | Sennheiser G4ME One |
HP Notebook | AMD Ryzen 5 2500U | 16GB | 256GB M.2 SSD | Radeon Vega 8 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
Replacement gäller bara i 3år,
år 4 är det 25% av priset
år 5 är det 10% av priset

http://www.barracudadrives.com/warranty/warrantyoverview.pdf

ja då kan de ju kvitta.

Permalänk
Medlem

Ragnarok

Det där hade inget med detta o göra så jag själv tycker att det var rätt så meningslöst skrivet av dig.

Det är bra att dom höjer till 5,års garanti men det hjälper ändå inte mig om disken skulle gå sönder efter 1,vecka eller 1,år om jag har fyllt den med saker som jag vill (Ville) behålla.

Sen så är det lite lurendrejeri det där tycker jag om 5,års för då kan man lika gärna köpa en ny disk som är antagligen bättre på alla vis.

Quote
Replacement gäller bara i 3år,
år 4 är det 25% av priset
år 5 är det 10% av priset

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
ja då kan de ju kvitta.

det jag syftade på va lite falsk marknadsföring då de är en såpass liten summa som man får tillbaka efter 4 och 5e året. Egentligen är det 3års garanti + lite trötspris typ. Dem dära 10-25% känns inte så mycke, det var det jag menade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FRAG
Vilket sammanträffande det har jag med

Vilket sammanträffande jag råkar faktiskt ha 2 x 200 gb på posten

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airwolf
det jag syftade på va lite falsk marknadsföring då de är en såpass liten summa som man får tillbaka efter 4 och 5e året. Egentligen är det 3års garanti + lite trötspris typ. Dem dära 10-25% känns inte så mycke, det var det jag menade.

Det var det jag menade också.
Jag trodde det var 5 års vanlig garanti.

Permalänk
Medlem

Humm, jo det där var ju rätt kasst..
Visst är det lite tröst med pengar men dom pengarna kommer man ju inte långt med.

Det ska ju vara 5 år replacement..
Har inte Western Digital det på raptorn?
Eller var det också en "bluff"garanti?

I och försig, köper man en dyr disk idag och den dör om 4 år och man får 25% av pengarna tillbaka så räcker ju det till en ny disk som är lika stor om 4 år.

Men 10% räcker inte långt..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Seagate var en av dem som sänkte garantitiden, men det är dock trevligt att dom har ändrat sig. Om dom nu bara börjar släppa kapacitetsmässigt lika stora diskar som konkurrenterna så kommer jag klart överväga att köpa deras produkter. Förövrigt kan jag bara tillägga att åtta döda diskar av åtta oavsett tillverkare inte alls låter speciellt normalt.

Det var ju ett bra tag sen de ändrade sig men visst, det är bra att de satsar på det.

Räcker inte 400 gb?
Fasst den har väl inte kommigt ut än, trodde den släpptes för ett par månader sen?
Eller så pratar jag i nattmössan.

Permalänk
Medlem

har haft en IBM som jag hade i nästan 1år, sedan ville jag ha en ny då den modellen inte haft det bästa ryktat att vara driftsäker.

Mycket riktigt, efter nästan 30timmars tid inlindad i en sopsäck utan kylning och lite hd-benchmark så slutade den fungera.
Fick en ny och den har fungerat bra, men har den som backup-disk.

är ju bara att köpa en nu och göra samma sak efter några år, kanske inte en sopsäck då men nåt som inte smälter lika lätt

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?

Permalänk
Medlem

Som jag tolkar pdf'en så har slutkunder 5 år (år 1-3 genom distrubitören/återförsäljaren, år 4-5 direkt från Seagate) på diskarna, distrubitörer får däremot ersättning enligt tabellen.

Seagate har alltid legat långt fram vad det gäller lagringsteknik, dom är tex ofta först ut med att införa högre lagringskapacitet/skiva.
Dom har däremot inte legat speciellt långt fram vad det gäller total lagringskapacitet per hårddisk samt prestandamässigt på ide-diskarna. Min gissning är denna lite försiktiga linje med förhållandevis få skivor/hårddisk är en stor orsak till att dom har relativt låg RMA frekvens.

TYBY snyggt bedrägeri.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

seagate är lätt hetast i mina ögon nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av havoc
Som jag tolkar pdf'en så har slutkunder 5 år (år 1-3 genom distrubitören/återförsäljaren, år 4-5 direkt från Seagate) på diskarna, distrubitörer får däremot ersättning enligt tabellen.

Seagate har alltid legat långt fram vad det gäller lagringsteknik, dom är tex ofta först ut med att införa högre lagringskapacitet/skiva.
Dom har däremot inte legat speciellt långt fram vad det gäller total lagringskapacitet per hårddisk samt prestandamässigt på ide-diskarna. Min gissning är denna lite försiktiga linje med förhållandevis få skivor/hårddisk är en stor orsak till att dom har relativt låg RMA frekvens.

TYBY snyggt bedrägeri.

Skulle tro att du gissar rätt.

Vet inte ifall det det var direkt från Seagate eller om det var "insider information", men jag hörde att de inte vill gå över 2skivor/disk för att det blir för stor risk att de går sönder då.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

När det gäller hårddiskar litar jag bara på Seagate

Visa signatur

אתא מניבה איברת

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ra`ash
När det gäller hårddiskar litar jag bara på Seagate

Min seagate är 4 år nu och den puttrar på fortfarande hur bra som helst.. Maxtorn har börjat hacka lite :>

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem

Vem kör idag med uteslutande 5 år gamla diskar - hand upp!

Vad jag menar är att dina idag 5 år gamla diskar presterar urkasst och för de pengar du en gång la ut får du om 5 år säkert det 20-dubbla.

Vad händer med "garantin" om Seagate köps upp eller konkar?!

Klart det är OK med lång garanti men utvecklingen gör att redan efter 2-3 år är grejorna omoderna.

Permalänk
Medlem

Du var en 200gb disk beställd. Detta var faktorn för att jag skulle beställa en seagate. Har alltid kört med WD innan.

Hoppas den är tyst nu då! -> Seagate Barracuda 7200.7 200GB IDE ATA/100 8MB cache 7200RPM

Visa signatur

| Intel Core2 Quad 2,4ghz@3.0ghz | 4gb Crucial Ballistix PC8500 | Abit IX38 Quad GT | ATI 3870 PRO | WD 500gb + Hitatchi 250gb 7K250 + MAXTOR Dimondmax 10 200gb SATA | Logitech Ultra-X flat & G5 mus v2 | Viewsonic VP930 + Viewsonic VP191 Dualscreen|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Vem kör idag med uteslutande 5 år gamla diskar - hand upp!

Vad jag menar är att dina idag 5 år gamla diskar presterar urkasst och för de pengar du en gång la ut får du om 5 år säkert det 20-dubbla.

Vad händer med "garantin" om Seagate köps upp eller konkar?!

Klart det är OK med lång garanti men utvecklingen gör att redan efter 2-3 år är grejorna omoderna.

Varför jusst uteslutande?

För 5 år sen kunde man köpa diskar på 75 gb. Det inte särskilt lite i dagens läge heller. Personligen köpte jag två stycken 46 gb diskar för ca. 5 år sedan. Det gav mig nära 90 gb hårddiskutrymme samt att jag hade lite innan vilket gav mig en bit över 100 gb diskutrymme.

Idag, 5 år senare så har inte alls prestandan gått särskilt långt framåt. Visst den har gått framåt och priserna är bra mycket bättre, men prestandan på de diskarna är verkligen inte alls urkassa.
Anledningen till att jag inte har kvar de två diskarna är för att garantin var för kort. Däremot så bytte jag till en Seagate 80 gb disk ett år (då en av diskarna dog) efter det (dvs. ca 4 år från idag), och den kör jag fortfarande.

Hade de två 46 gb diskarna fungerat idag hade jag definitivt använt dem till nåt. Inte till min dator då de lät ganska mycket (hade de varigt tysta hade det nog suttigt i den här datorn nu) men det finns flera här i huset och även en xbox som inte skulle klaga om den fick lite mer diskutrymme.

Idag så kan man köpa 400 gb diskar (är väl två på väg utöver den som finns idag), om 5 år tvivlar jag inte en sekund på att 400 gb fortfarande är något att komma med. Och 400 gb är är alltid 400 gb och när det kommer till data så rymmer man väldigt mycket på en sådan disk - och det gör man i framtiden också.

Om Seagate konkar så ryker garantin. Om Seagate köps upp så är det möjligt att det nya företaget tar hand om Seagates garantier. Men det gäller ju inte på något sätt bara Seagate...

Visst, alla hårddiskar är omoderna om 2-3 år men det betyder ju inte att är oanvändbara. De kommer fortfarande att ha något att komma med när det kommer till både prestanda och diskutrymme. Sen att man kan få bättre då är väl inte särskilt konstigt och heller inte särskilt relevant.

Om du inte har märkt det så är utvecklingen av hårddiskars prestanda väldigt långsam... För varje år som går blir hårddisken en allt större flaskhals i dagens system.