Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damon
Så min 3000+ Athlon XP, e sämre än Sempron 2800+?

Missförstod dig nog, din prolle är inte sämre den är bättre.

Sempron kommer inte till 939.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte-vill har vassare Grejorna...

Visa signatur

Asus Z97-E,Intel I7-4790K,Corsair Ram DDr 3- 16Gb 2x8Gb Pro Serie Vengance 2400MHZ

Permalänk
Medlem

Okej.
Min 3000+ Athlon, mot Semprons 3100+ då?

Visa signatur

XP 3000+ @ 2.22ghz - Geforce FX 5700LE @ 500/518 - 1024mb PC3200 - 160gb Maxtor, 20gb IBM (ej inkopplad) - ECS KT-600A - MX 510 - QPAD XXL 4mm + QPAD GLIDZ - KOSS UR40 - Creative Audigy 2 value - Papst 80mm - BBB 100/10 mbit - iPod Nano 4GB BLACK - Creative EP-630

Permalänk
Medlem

Jag hade tänkt att köpa DUron 1600 mhz till en htpc men man ska kanske vänta lite nu då?

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe | Conroe E6600 | 2GB Corsair PC6400 CL5 | XFX 7900GT 470M | Cooltek CT600 | 250GB+2x400GB Samsung SATA | Samsung SATA DVD Brännare |

Permalänk
Avstängd

Semprons är sämre än XP om man jämför samma Rating. Eftersom Sempron är budget, och ska tävla mot Celeron.
Ratingen är delvis riktad mot Celeron men är för närvarande missvisande då Sempron är mycket bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ikea_batterier
Thoroughbred-B det är barton va? Isåfall så är enda skillnaden mellan Thoroughbred-A och Thoroughbred-B 333 mhz fsb istället för 266 va?

Palomino = 128 Kb L1 - 256Kb L2, 266MHz Bus 0.18µ.
T-Bred -A = 128 Kb L1 - 256Kb L2, 266MHz Bus 0.13µ.
T-Bred -B = 128 Kb L1 - 256Kb L2, 266/333MHz Bus 0.13µ.
Barton = 128 Kb L1 - 512Kb L2, 333/400MHz Bus 0.13µ.

Skillnaden mellan T-bred A och B är att T-Bred A som var den första 0.13µ prollen från AMD, inte riktigt ville komma upp i frekvens ordentligt. Så man gjorde en rejäl förändring och släppte senare T-Bred-B. Som gärna klockade.

Det var mer avancerat att utveckla T-bred A till Tbred B. Än att utveckla -B till Barton.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damon
Okej.. Blir den "ägd" av 2800+?

Förmodligen. Har sett tester där Celeron 2.6 GHz får rejält stryk av en Duron 1.6 GHz...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
herregud, de som bygger budget-datorer (eller ja, en 3100+ kanske inte ska anses som budget men iaf) lever ju i ett himmelrike, vad kan de kosta att slänga ihop någorlunda duglig dator? 3k?

Det är ju vad man redan har byggt för med en Barton 2500+ (klockad till 3200+ givetvis)

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lurcazzus
Va ska man med en Semprion till Socket 939? Socket 939 är ju till FX & Opteron, vad ska man då med en budget processor till dessa kort. För de korten är väll något dyrare än S754?

Hmm, med dessa jävligt billiga prollarna måste man ju nästan byta upp sig lite här hemma.

940 Tar FX och opteron 939 är nya sockeln till athlon64 3500+ 3800+ moderkorten är inte mycket dyrare än 754

Ikea_batteri antagligen kommer Sempron till 939 för man har alltid en budget processor till en långlivlig platform som 939 är

Visa signatur

Intel Core Duo 2 E6850 3.0 - MSI 8800Ultra - 4x1GB Corsair Dominator XMS PC 8500 - Samsung 2x160GB - Tagan 520Watt - Samsung T220 - Antec Performance One P182A

Permalänk

Okej, har inte fattat AMD taktik riktigt än. Ska de sloppa både Socket A och 754 sen för att enbart ha kvar 939 eller?

Permalänk

väntar tills någon har testet den:D

Permalänk
Medlem

Socket A är ju en väldigt gammal socket som jag tror kommer sluta tillverkas snart, så jag skulle gissa på att socket 754 kommer bli den nya budget versionen efter socket A medans socket 939 kommer vara plattformen för max prestanda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
herregud, de som bygger budget-datorer (eller ja, en 3100+ kanske inte ska anses som budget men iaf) lever ju i ett himmelrike, vad kan de kosta att slänga ihop någorlunda duglig dator? 3k?

jag satte upp ett "budget" system och det slutade med 10k

Permalänk
Medlem

synd bara att även om CPUn blir billig så kostar fortfarande ett skapligt GFX kort massor i relation till CPUn

Permalänk
Medlem

sempron )) semper = barnmat

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Priser:
:: Sempron sockel A 2800+ : 774 kr
:: Sempron sockel A 2200+ : 293 kr
:: Sempron sockel 754 3100+ : 901 kr

Priserna avser amerikanska dollar i kvantiteter om 1000 stycken processorer.

Varför har ni inte angett i dollar som det står under och som det alltid brukar stå i?
Blir som enklare om man alltid anger i dollar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ichnoz
Varför har ni inte angett i dollar som det står under och som det alltid brukar stå i?
Blir som enklare om man alltid anger i dollar...

Jag håller med. I nyheten i måndags: "AMD prissänkning" stod priserna i dollar (antar jag, det var inte ens angivet) och nu står det i svenska kronor. Lite mer konsekvent, tack.

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f#ect
jag satte upp ett "budget" system och det slutade med 10k

Det var inte väldigt budget:confused: Det går att få en dator utan skärm och extra tillbehör för c:a 3000:-

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2

Permalänk
Medlem

Hmm... Jag kollade på bilden en extra gång och såg att det längst till höger står 2001 AMD, jag antar att denna är gjord 2001?

Permalänk
Medlem

Socket A varianten imponerade inte på mig i testerna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ichnoz
http://sweclockers.com/nyhetsbilder/280704_sempron.jpg

Hmm... Jag kollade på bilden en extra gång och såg att det längst till höger står 2001 AMD, jag antar att denna är gjord 2001?

Jag tror att de menar att den loggan registrerades 2001.

Visa signatur

Livet är ganska bra om man ser till alternativet

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
medans sockel 754-versionen bygger på dagen Athlon64-processorer med halverad cache

Så med lättare eller mindra lätta ingrepp så kan man låsa upp cachen till orginal AMD64?
Kalas om det är så!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr_Lazy
sempron )) semper = barnmat

Semper betyder alltid och jag tror snarare att AMD vill anspela på en processor som alltid fungerar än en processor som är barnslig... fast vem vet??

Visa signatur

]:)
veni auditivi decendare

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av The-Patrik
Så med lättare eller mindra lätta ingrepp så kan man låsa upp cachen till orginal AMD64?
Kalas om det är så!

Det går tyvärr inte. Den är inte som Thorton, Applebred eller Clawhammer 3000+ där man bara stängt av en del av cachen, här har man gjort en ny version av kärnan som rent fysiskt har mindre cache (och inget AMD64-stöd), finns inget att låsa upp.

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem

Kommer ett system byggt på Sempron bli billigare än ett system byggt på Duron? Dvs moderkort (audio, vga, lan osv), processor, minne och hårddisk.

Permalänk
Medlem

När kan dessa komma till sverige?
Ska uppgradera datorn snart å sempron med 3100+ verkar ganska vettig.
bättre än den 2500+ och billigare än en riktig amd64.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ichnoz
http://sweclockers.com/nyhetsbilder/280704_sempron.jpg

Hmm... Jag kollade på bilden en extra gång och såg att det längst till höger står 2001 AMD, jag antar att denna är gjord 2001?

På min Barton 2500+ står det 1999

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jahapp, undrar när de här ska dyka upp i Sverige då, håller på å funderar på att bygga ett billigt paket, prioritera diskutrymme/ram istället för processor/grafikkort, tänkte ta en Duron 1,8GHz, men det blir väl till att vänta då, eller slösa bort 400 spänn tills vidare.

Visa signatur

Asus P5VD2-VM - Intel Core 2 Duo 1.86GHz 1066MHz FSB, 4MB Cache - 1xCorsair 1024MB PC5300 - Albatron GeForce 8600GT 256MB PCIex 16x - Samsung Spinpoint 80GB ATA/133 -
Samsung 16x DVDRW