Intel kontra AMD-krönika

Permalänk
Melding Plague

Intel kontra AMD-krönika

<font style="font-size: 10pt"><b>Intel kontra AMD-krönika</b></font> <small class="small">torsdag 29 juli av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Herman</a></small><br>
Vladimir Rybnikov hos <a href="http://www.digit-life.com/articles2/intel-amd-future/intel-am..." target="_blank" >Digit-Life</a> har skrivit en lång krönika som behandlar denna ständiga diskussion mellan datorentusiaster som pågått sedan AMD lanserade sin Athlon-processor: Intel kontra AMD.
<br />
<br />Artikeln heter "Intel & AMD vs. Users" och är en mycket lång artikel som går igenom historian hur det hela började, hur det fortsatte samt hur det fortsatte igen. Jag tänker inte beskriva artikeln mer utan rekommenderar den till er som hängt med sedan Athlon-processorn lanserades av AMD och kanske kommer Athlon-hysterin på Internet och på vårt <a href="http://forum.sweclockers.com/">forum</a> samt till er som kanske inte var med i hårdvarusvängen vid den tidpunkten och vill veta mer.
<br />
<br />Läs krönikan hos <a href="http://www.digit-life.com/articles2/intel-amd-future/intel-am..." target="_blank" >Digit-Life</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

intressant

Permalänk

Huh va den va lång, får läsa den när man får lite mer ork.... Ingen Ingen som kan snabbsummmera den åt mig?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X - ASUS X570 - XFX Radeon RX 6950 XT - 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600MHz CL16 - ADATA Legend 800 1TB - Kingston A400 960GB - Noctua NH-U12S - Corsair RM750 v2 - Cooler Master MasterCase H500M

Permalänk
Medlem

Aaaaah old memories *smeker sin fina K2 prolle"
Va bara jag som höll på AMD då
Tur för mig att hela gänget gick över till AMD tillslut, told ya

Säger väl mest att AMD > Intel i prestanda men Intel > AMD pga deras "långa" anrika historia sen 1978...

Vem vill ha en klon om man kan ha orginalet, typ.

Pratas om use and trash att det är svårt att uppgradera för att det kommer nya saker hela tiden, men så är vårat samhälle idag. Vem uppgradera bilen micron osv...

Nej vanliga svenssons leker inte med sin bil alla A-traktor wannabies

Soft läsning helt klart.

Visa signatur

Bibeln var skriven av folk som trodde jorden var platt....... Så undrar man varför man tycker kristna är konstiga?

Permalänk
Medlem

"K2 prolle"? K2 har aldrig funnits. K5 och K6 har funnits. K6-2 och K6-3 också.

Första AMD jag körde vill jag minnas var en DX-40 som var riktigt bra på sin tid.

Permalänk
Medlem

ok då K6-2 runt 400 Mhz typ aja den dög då iaf

Visa signatur

Bibeln var skriven av folk som trodde jorden var platt....... Så undrar man varför man tycker kristna är konstiga?

Permalänk
Medlem

Hade en K6 på 200 MHz för en massa år sen

Permalänk

Inget slår mina fd. älsklingar: P90 samt 386.a

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Inaktiv

Min första riktiga Intel var en celeron på 366Mhz som jag införskaffade 1998 via gymnasiet jag gick på.

Sen så upptäkte jag kraften hos duron

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t0tt3
Säger väl mest att AMD > Intel i prestanda men Intel > AMD pga deras "långa" anrika historia sen 1978...

Vem vill ha en klon om man kan ha orginalet, typ.

Jaha, och var skriver han att AMD har bättre prestanda?
Om det var det du kom fram till föreslår jag att du läser artikeln igen.

Vad gäller prestanda nämner han några typer av applikationer där en viss processor design är att föredra, sen skriver han om vikten av optimering.

Athlon for the Faithful
Besides, there exist tasks admittedly poorly optimized for CPUs with long pipelines: e.g. databases for random unpredicted access (you cannot really predict users' queries!). Generally, the more interactivity, the more attractive a short pipeline is.

Catechism for a True NetBurst Fan
The main paradox of this processor is that sometimes it operates slowly, but it's almost always possible to rework the code so that Pentium 4 is the fastest. I underline, not because the other processors will decelerate on this code, but because Pentium 4 will accelerate.

Detta är dock inte vad artikeln i huvudsak handlar om.
Den handlar bla om företagens historia, skillnader i processor design, marknadsstrategiska val. Att intel har tillverkat x86 CPU:er sen 1978 nämner han i en förklaring till varför AMD har så liten del av marknaden trots att dom har en lika snabb processor.

Intel has been up to manufacturing x86 CPUs since 1978. The first original processor (not a clone), which managed to match products from this manufacturer, was released 22 years later. All honour to AMD, but today more people know and buy Intel processors, and that's quite understandable.

I vilket fall är det en mycket välskriven artikel som bör läsas av alla

Permalänk

jag köpte ju själv ett sånt där slot-a prolle, den var färdigklockad redan från kylning.com och var på hela 1ghz, gissa vem som var kung

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis kommer man slippa några mer Amd Vs Intel trådar nu.

Permalänk
Medlem

Tänkte till lite när jag läste artikeln och kom på att det satt en Intelprolle först i min tredje PC!

Först hade jag en 486:a 66mhz av märket Cyrix.
Sedan köpte jag en AMD K5 PR133 (100mhz).
Nr3 var en Intel P233mhz
Så intel från början? nää

Visa signatur

2500K @ 4.6<> 16Gb RAM <> Gigabyte Radeon 6970 OC <> 2*OCZ Vertex 3 120Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spaic
Jaha, och var skriver han att AMD har bättre prestanda?
Om det var det du kom fram till föreslår jag att du läser artikeln igen.

Citat:

[b]It will look approximately like this: "AMD is definitely a winner, but Intel is not a loser".

[/b]

Citat:

[b]
All honour to AMD, but today more people know and buy Intel processors, and that's quite understandable. À "tiny bit" is not a reason to switch to the new manufacturer for a person who has been using products of the old manufacturer the whole life. If you have any doubts in this scenario, try to establish a soda water company (very tasty and high quality!) and spit further than Coca-Cola :).

[/b]

A+B ger att AMD är bättre men Intel är starkare pga de har funnits längre på marknaden.
Vilket jag fick fram till.... ok ordet PRESTANDA kanske inte var bäst men ser man på dagens processorer så är Intel _varmare_ och har problem vilket inte AMD ligger nära just nu, Intel snodde väl AMD:s värmeproblem

Visa signatur

Bibeln var skriven av folk som trodde jorden var platt....... Så undrar man varför man tycker kristna är konstiga?

Permalänk
Hedersmedlem

intel.... störst är bäst

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahl
intel.... störst är bäst

Så håller du på moderaterna *asg*

Visa signatur

Bibeln var skriven av folk som trodde jorden var platt....... Så undrar man varför man tycker kristna är konstiga?

Permalänk
Medlem

dahl, det är såna som du som ger Moderaterna ett dåligt namn.:p

Permalänk
Medlem

det är sånna som moderaterna som ger högern ett dåligt namn

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t0tt3
A+B ger att AMD är bättre men Intel är starkare pga de har funnits längre på marknaden.
Vilket jag fick fram till.... ok ordet PRESTANDA kanske inte var bäst men ser man på dagens processorer så är Intel _varmare_ och har problem vilket inte AMD ligger nära just nu, Intel snodde väl AMD:s värmeproblem

Han säger inte att AMD är bättre än intel, AMD är en vinnare eftersom de lyckats ta en del av marknaden som fortfarande domineras av intel. Det andra du citerar är en förklaring på varför AMD har en så liten del av marknaden. Jag kan dock hålla med om att det ser bra ut för AMD nu, speciellt på server sidan.

Prescott verkar ha en del värmeproblem ja, intel har ju dock den svalaste processorn också, Dothan.

Permalänk
Medlem
Citat:

intel har ju dock den svalaste processorn också, Dothan. [/B]

Är inte AMD Geode svalare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av muskorv
Är inte AMD Geode svalare?

Den kände jag faktiskt inte till, den torde vara svalare än dothan, dock avsåg jag workstation CPU:er, jag tror inte Geode med 128kb cache kan mäta sig med dothan. Jag antar att Intel XScale utvecklar mindre värme och Intel Strongarm minst, sen finns det kanske någon processor för miniräknare som jag inte fått med

Permalänk
Medlem

väldigt bra tyckte jag